کمیسیون ویژه برجام بهارستان همچنان مهم‌ترین سوژه خبری-تحلیلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب است؛ تعابیری مانند «سیاسی‌کاری»، «جناح بازی» برچست‌های انتقام روزنامه‌های زنجیره‌ای به مکانیزم بررسی قانونی برجام است.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
کمیسیون ویژه برجام بهارستان همچنان مهم‌ترین سوژه خبری-تحلیلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب است؛ تعابیری مانند «سیاسی‌کاری»، «جناح بازی» برچست‌های انتقام روزنامه‌های زنجیره‌ای به مکانیزم بررسی قانونی برجام است.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نهضت ثبت نام را برای انتخابات آتی در دستور کار قرار داده‌اند و با سخنان حجت‌الاسلام هاشمی این اقدام جدی‌تر شده است؛ آنان مدعی هستند با این اقدام هزینه رد صلاحیت شورای نگهبان را بالا خواهند برد و ابزار قانونی نظارت شورای نگهبان مختل می‌کنند.

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه قانون

روزنامه اصلاح‌طلب قانون سه‌شنبه را با تیترهای«دفاع فراجناحی از برجام در مجلس» و «برجام در مجلس دستمایه انتخاباتی نشود» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

•    مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیم

سید حسین موسویان، دیپلمات سابق و از یاران قدیمی رییس جمهور در گفت‌و‌گو با روزنامه قانون پیشنهاد گفت‌وگوهای بیشتر در زمینه‌های دیگر با آمریکا را داد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از تصویب و آغاز اجرای توافق هسته‌ای، چه چشم‌اندازی برای همکاری در موضوعات دیگر ازجمله بحران‌های خاورمیانه میان ایران و آمریکا می‌بینید و با توجه به وضعیت ناپایدار خاورمیانه و رقابت شدید کشورهای مختلف منطقه، به نظر شما حل بحران هسته‌ای چه تاثیری بر دیگر بحران‌های خاورمیانه خواهد گذاشت؛ اظهار داشت: «ادامه مذاکرات ایران و آمریکا راه بسیار دشواری در پیش دارد. بازسازی روابطی که مملو از خصومت متقابل و بی‌اعتمادی متقابل است، هم برای سیاستمداران واشنگتن و هم دولتمردان تهران بسیار دشوار و پرریسک خواهد بود. این روابط، دشمنان قسم‌خورده فوق‌العاده قدرتمندی مثل لابی صهیونیست‌ها و اعراب متخاصم و جناح باز‌ها در آمریکا و جهان غرب دارد که به شدت با تعامل و همکاری و صلح بین ایران وآمریکا مخالفند. در عرصه سیاسی کنونی آمریکا، دولت اوباما موافق گفت‌وگو و همکاری با ایران در سطح منطقه است و آمادگی ریسک‌پذیری را هم دارد اما من مطمئن نیستم که این آمادگی در تهران وجود داشته باشد.اعتقاد کار‌شناسی من این است که ایران و آمریکا هم تضاد منافع مهم و هم اشتراک منافع بزرگی در منطقه دارند و مبارزه با داعش، ثبات افغانستان و عراق از نمونه‌های بارز آن است. اگر ایران و آمریکا با ادامه مذاکرات بتوانند قبل از رفتن اوباما یک بحران منطقه‌ای مثل سوریه یا یمن را حل کنند، ضربه سنگینی به لابی صهیونيست‌ها و اعراب متخاصم در آمریکا و سطح جهان خواهند زد. در صورت چنین موفقیتی، نه‌تنها اجرای کامل توافق هسته‌ای تضمین خواهد شد بلکه راه برای نقش‌آفرینی قدرتمندانه ایران در منطقه با حمایت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز باز خواهد شد. هرچند مطمئن نیستم که تهران این دیدگاه را قبول داشته باشد.»

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار سه‌شنبه را به تیترهای «رویای نیمه تمام احمدی‌نژاد» و «آسمان ریسمان نبافید» اختصاص داد.

•    رویای بهارستانی احمدی‌نژادی‌ها

«او خواهد آمد» گزاره‌ای است که از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده‌ است. نقشه راه سیاست ورزی احمدی‌نژادها مهم‌ترین دغدغه پیش روی جریان رقیب وی است؛ هاله ابهام در رفتارهای احمدی‌نژاد بر دلواپسی اصلاح‌طلبان افزوده است.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در همین راستا نوشت: «تحرک انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات پیش روی مجلس دهم هرچند در سکوت خبری پیش می‌رود و با تکذیبیه‌های گاه به گاه نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق همراه بوده است، اما نشان می‌دهد که این جریان برنامه‌های خود را برای انتخابات پیش رو دارد. بنا بر برخی اخبار رئیس دولت‌های نهم و دهم در همین راستا در هفته‌های اخیر، تماس‌های خود را با سیاستمداران و تصمیم‌سازان کشور افزایش داده است.

 سوالی که در این میان همواره وجود داشت، این بود که آیا احمدی‌نژاد خود وارد عرصه انتخابات مجلس می‌شود و با سرلیستی جمعی از یارانش، به دنبال تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان است و یا تنها یارانش را به این میدان می‌فرستد و خود برای بازگشت به پاستور آماده می‌شود؟ به نظر می‌رسد این سوال بالاخره پاسخ داده شده است.

باشگاه خبرنگاران نوشت که یک وزیر سابق در دولت احمدی‌نژاد که در برخی جلسات رئیس‌جمهوری سابق با دولتمردانش شرکت می‌کند گفته است که احمدی‌نژاد قطعا برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده برنامه‌های جدی دارد و از هم اکنون فعالیت‌های خود را برای موفقیت در این عرصه آغاز کرده است. به گفته وی، احمدی‌نژاد چند هفته قبل در جلسه‌ای که وی نیز حضور داشته به همکارانش گفته که نامزد انتخابات مجلس نخواهد شد اما برای ریاست جمهوری دوره بعد می‌آید. این وزیر سابق گفت که احمدی‌نژاد با لحنی مصمم به اعضای حاضر در جلسه گفت: «خودتان را برای انتخابات آماده کنید. البته نه انتخابات مجلس بلکه انتخابات ریاست جمهوری و من شرکت خواهم کرد». به گفته وی، احمدی‌نژاد مدتی قبل نیز برخی از همفکران خود در دانشگاه امام صادق(ع) را که در دوره‌های گذشته برنامه‌های تبلیغاتی وی را طراحی می‌کرده‌اند جمع کرده و از آنها خواسته «برای انتخابات ریاست جمهوری دست به کار شوید».

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «فراخوان هاشمی» و «وعده وزیر به خانواده معلمان زندانی» اختصاص داده است.

•    اقتدار اجتماعی اصلاحات

غلام عباس توسلی در گفت‌ءو‌گو با روزنامه اعتماد ناکامی اصلاحات را ناامیدی توصیف کرد و به آنان توصیه کرد که از اقتدار اجتماعی خود در مناسبات سیاسی استفاده کنند و گفت: «شكي نيست اگر احزاب، سازمان‌هاي سياسي و كنشگران اصلاح‌طلب به دلايل معلوم امروز اقتدار ندارند اما بالعكس گفتمان اصلاحات يك گفتمان مقتدر اجتماعي است. من بارها هم به دوستان اصلاح‌طلب و هم به دانشجويان و نيروهاي جوان اصلاح‌طلب گفته‌ام كه ريشه‌هاي گفتمان اصلاحات به عمق جامعه رسيده است.»

وی در پاسخ به این سوال که با روي كار آمدن آقاي روحاني هيچ تغييري در وضعيت فعاليت سياسي نيروهاي ملي- مذهبي ايجاد نشده است؛ اظهار داشت: «البته انتظار مي‌رفت و انتظار مي‌رود كه تغييراتي صورت بگيرد. وقتي كه ايشان موفق شدند سد تحريم‌ها را در سطح جهاني بشكنند مي‌توان اميدوار بود كه برخي سوءتفاهم‌ها و بدبيني‌هاي داخلي را هم حل و فصل كنند. ايشان در پرونده هسته‌اي توانستند با ديپلماسي سايه تهديد‌هاي بيشتر جهاني را از روي ايران و ايراني بردارند. همين است كه ما اميدواريم ايشان با ديپلماسي در داخل هم بتوانند محدوديت‌هايي را كه براي بسياري از نيروهاي سياسي اعم از ملي –مذهبي‌ها وجود دارد حل و فصل كنند. ما اميدواريم ايشان قدمي در اين زمينه بردارد. اگر اين اتفاق بيفتد و بدبيني‌هايي كه بي‌جهت به نهضت آزادي و نيروهاي ملي –مذهبي وجود دارد با وساطت خير ايشان برطرف شود آن وقت هم جامعه و جوانان ظهور و بروز كنش و تحرك سازمان سياسي ملي –مذهبي‌ها را خواهند ديد و هم عقلا و مديران كشور.»

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«جلیلی زیر علامت سوال» و«به برخی 8 سال پول مفت دادند» اختصاص داد.

•    اتمام حجت با تندروها

کمیسیون برجام همچنان زیر تیغ انتقام اصلاح‌طلب به فعالیت خود ادامه می‌دهد و کماکان بررسی‌های همه جانبه برجام را در دستور کار خود قرار داده است. انتقادات حجت‌الاسلام ابوترابی به سعید جلیلی از حاشیه‌های مهم‌تر از متن جلسات برجام بود که با پاسخ جدی مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قبلی همراه شد.

گروه سیاسی روزنامه شرق در تحلیل فضای سیاسی حاکم در کمیسیون برجام نوشت: «ورود ابوترابی‌فرد به این ماجرا، نشان از تقویت جبهه حامیان توافق در سطحی فراتر از حامیان بهارستان‌نشین دولت و فراکسیون منتسب به علی لاریجانی دارد؛ حمایتی که حالا با وجود دراقلیت‌بودن تعداد حامیان توافق در کمیسیون برجام، کفه ترازو را به نفع آنها سنگین‌تر کرده است. شاید بتوان لحظه روشن‌شدن میکروفن ابوترابی‌فرد در جلسه کمیسیون برجام را، لحظه آغاز شمارش معکوس برای اتمام حجت میانه‌روها با تندروهای جناح راست دانست؛ اتمام حجتی که تندروها آن را در انتخابات سال ٩٢ جدی نگرفتند و حالا به‌نظر می‌رسد میانه‌روها در آستانه انتخابات مجلس دهم، بار دیگر برای یادآوری آن تجربه به تندروها، وارد کارزار شده‌اند.»

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «پرش ظریف از تله سیاسی» و «فرزندان برکرسی مجلسی پدران» اختصاص داد.

    خاتمی در کمیسیون امنیت ملی

پسران رهروی سیاست‌ورزی پدران خواهند شد و با استفاده از کاریزمای پدر در بهارستان حضور پیدا خواهند کرد، همانند علی مطهری! روزنامه آرمان امروز از افرادی مانند فرزندان هاشمی، حدادعادل و توکلی نام می‌برد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا نوشت: «سیدعماد خاتمی: او فرزند رئیس دولت اصلاحات است و متولد فروردین۱۳۶۷. برخلاف پدر و پدربزرگش به کسوت روحانیت درنیامده، مدرک کار‌شناسی کامپیو‌تر اخذ و این روز‌ها در مقطع کار‌شناسی ارشد رشته مطالعات منطقه‌ای تحصیل می‌کند. عماد خاتمی همچون خواهرانش، نه چهره‌ای سیاسی است و نه حضوری در رسانه‌ها و مناصب دولتی دارد اما یک اتفاق سبب شد که نگاه‌ها برای مجلس دهم به سمت او بچرخد و آن هم حضورش در کنگره حزب اتحاد ملت ایران و کاندیدا شدنش برای حضور در شورای مرکزی این حزب است که البته موفق هم شد. عماد خاتمی بسیار آرام و شخصیتش همانند پدر است یعنی تمایلی به حاشیه ندارد. به‌طور طبیعی اگر صلاحیت عماد برای مجلس دهم تایید شود او را از هم‌اکنون باید یکی از نمایندگان تهران در مجلس دهم دانست که احتمالا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد شد.»

مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا را آغاز کنیمروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «ایران در آستانه جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی» و «نشست ایران، چین و آمریکا درباره مرکز هسته‌ای اراک» اختصاص داد.

•    ملاقات با مهدی هاشمی

با وجود کشف تلفن همراه از مهدی هاشمی تلاش ها برای دیدار حضوری با وی آغاز شده است. گروه سیاسی روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود نوشت: «وکیل‌مدافع مهدی هاشمی اعلام کرد که پیگیر درخواست ملاقات حضوری خانم مرعشی با مهدی هاشمی است. به گزارش «ایسنا» سیدمحمود علیزاده‌ طباطبایی ادامه داد: «برای انجام ملاقات حضوری باید دادستان تهران موافقت کند که تا این لحظه دادستان تهران برای ملاقات حضوری موافقت نکرده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بنده وقتی صحبت های ابوترابی رو در کمیسیون بررسی برجام در شبکه خبر دیدم و شنیدم از رای خودم به ایشان به شدت متاسف و پشیمان شدم .
  • ناشناس ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    درود بر دکتر جلیلی که نقاط ضعف برجام و لغو نشدن عمده تحریمهای ظالمانه رو برای مردم برملاء کرد .
  • علیرضا ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    دلیل خیلی از همین تحریم های ظالمانه همین آقای جلیلی و آقای احمدی نژاد بودن دوست عزیز.
  • مهماندار هواپیما ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    اقای جلیلی نشان داد که گروه اقای ظریف نخوانده امضا کرده اند
  • مهماندار هواپیما ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    صاحبان ارمان وردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس