سخنرانی اخیر رؤسای جمهور سوریه و مصر در حوزه تقویت روابط و مناسبات این دو کشور باب جدیدی از همکاری‌ها را باز کرد؛ نقطه عطف این مناسبات، سفر سرلشکر علی مملوک مرد اول امنیتی بشار اسد به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی بود که بعد از کشمکش های گسترده بالاخره رسانه ای شد.

چرا السیسی به دنبال تقویت بشار اسد است؟/ مرد اول امنیتی سوریه در  مصر چه می‌کرد؟
گروه بین‌الملل مشرق - مواضع حاکمیت مصر در قبال بحران سوریه در سایه تغییر و تحولات انجام شده در این کشور شاهد فراز و فرودهای تندی بوده است، در شرایطی که قاهره در دوره حاکمیت اخوانی‌ها بر این کشور به یکی از سردمداران مداخله خارجی در سوریه تبدیل شده بود، با روی کار آمدن ژنرال‌ها، از شدت و حدت مواضع خود بر ضد حاکمیت بشار اسد در سوریه کاست. نکته قابل توجه اما هم‌گرایی بی‌سابقه مقامات قاهره و دمشق در سایه تحولات اخیر منطقه است که سیگنال‌های متعددی حکایت از این واقعیت خدشه‌ناپذیر دارد.

سخنان «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب مبنی بر آمادگی وی برای گفت و گو با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در هر زمان را می‌توان نقطه شروع چرخش سیاست مصر به سمت دولت سوریه دانست.
این سخنان پس از آن مطرح شد که دبیرکل اتحادیه عرب عنوان کرده بود سوریه عضوی از اتحادیه عرب است و عضویت آن در این اتحادیه لغو نشده، بلکه مشارکت این کشور در نشست های این اتحادیه پس از سال ها تحریم این کشور به حالت تعلیق آمده است.

استقبال ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه از هیات رسانه ای مصر پاسخی بود که دمشق به سیگنال ارسال شده از سوی قاهره داد.
معلم در دیدار با هیات رسانه ای مصر تاکید کرد که همکاری و هماهنگی های امنیتی بین مصر و سوریه برای مقابله با گروه های تکفیری باید افزایش یابد. همچنین برخی گزارش های مطبوعاتی حاکی از آن است که مصر قصد دارد فرستاده ای برای افزایش هماهنگی و همکاری در این زمینه ها به سوریه اعزام کند.

سخنرانی اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اما نقطه عطفی در همگرایی سیاسی بین دو کشور به شمار می رود، وی تاکید کرد که سوریه در مبارزه با گروه های خرابکار تروریستی در سنگری واحد هم دوش با ارتش مصر و ملت این کشور قرار دارد.
اسد با یادآوری اینکه روابط دوکشور قطع نشده است، افزود: با توجه به تاریخ بسیار غنی و عمیق مصر، سوریه از این کشور می خواهد که نقش یک دولت تأثیر گذار را بازی کند و به همه کشورهای عربی کمک کند.

چرا السیسی به دنبال تقویت بشار اسد است؟/ مرد اول امنیتی سوریه در  مصر چه می‌کرد؟

نقطه عطف این مناسبات، سفر سرلشکر علی مملوک مرد اول امنیتی بشار اسد به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی بود که بعد از کشمکش های گسترده بالاخره رسانه ای شد.

سیگنال های قاهره در مورد همگرایی مصر و روسیه تنها به انجام این سفر خلاصه نشد، بلکه مملوک با برجسته ترین شخصیت سیاسی مصر نیز دیدار کرده و السیسی در جریان این دیدار  خطاب به مملوک گفت: «به بشار اسد بگو که دشمن ما یکی است و تکفیری ها از جمله دشمنان ما هستند. من با سوریه و بشار اسد هستم و از فضای بین المللی در واشنگتن و اروپا اطلاع دارم و به بشار اسد بگو که من با تو هستم.»

السیسی با تاکید بر اینکه بشار اسد سقوط نخواهد کرد، افزود: «هر دو در مقابل تکفیری ها خواهیم ایستاد؛ سوریه و مصر در نبرد علیه دشمنان خود پیروز خواهند شد و جنگ سوریه به نفع دمشق پایان خواهد یافت.»

نگاه کلان به مجموعه تحولات منطقه‌ای عوامل توجیه‌ پذیری برای تغییر رویکرد مصر در برابر سوریه فرا روی  مخاطبان قرار می‌دهد، اما عمده‌ترین عامل این تغییر را باید در مقاومت افسانه‌ای دولت، ارتش و ملت سوریه و استمرار حمایت متحدان خارجی این کشور از دمشق در روند مبارزه با تروریسم جهانی و مداخله جویی ها و خارجی ارزیابی کرد. بخشی از این رویکردها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

نگاه به شرق عبدالفتاح السیسی
در مورد رویکرد دولت ژنرال های مصری در سال گذشته و نزدیکی آن به روسیه به عنوان پیش زمینه حمایت از دولت بشار اسد دو دیدگاه وجود دارد، دیدگاه اول معتقد است این تغییرات در مواضع مصر، يک موضع استراتژيک نيست، بلکه بيشتر يک مانور سياسي براي کسب دستاوردهاي بيشتر اقتصادي از آمریکا و کشورهاي حوزه خليج فارس است. بنا بر این دیدگاه همکاري مذکور قابل توسعه نيست، زيرا روسيه به لحاظ اقتصادي چيزي ندارد که بتواند مصر را از آمريکا و عربستان بي نياز کند.

چرا السیسی به دنبال تقویت بشار اسد است؟/ مرد اول امنیتی سوریه در  مصر چه می‌کرد؟

رویکرد دوم کناره‌گیری قاهره از آمریکا و گرایش به سمت مسکو را موضعی اصولی و استراتژیک دانسته و معتقد است قاهره  در سایه بی‌مهری‌های متعدد طرف آمریکایی این سیاست را در پیش گرفته است. حاکمیت کنونی مصر فریب کاری‌های آمریکایی‌ها به دولت‌های قبلی این کشور از جمله در دوره حسنی مبارک و محمد مرسی را فراموش نکرده و معتقدند آمریکا تا زمانی از مصر حمایت می‌کند که منافعش در گرو آن باشد، بر خلاف روسیه که در حمایت از دولت سوریه در سخت ترین شرایط سابقه روشنی برای خود دست و پا کرده است. علاوه بر اینکه سیاست آمریکا در رخوت مناسبات با قاهره بویژه با ادامه کاهش کمک ها به این کشور نقش مهمی در این رویکرد داشته است. عامل دوم این رویکرد تغییر ناگهانی مواضع ریاض در تأیید جنبش اخوان المسلمین بود که با خشم قاهره همراه شد.

چرا السیسی به دنبال تقویت بشار اسد است؟/ مرد اول امنیتی سوریه در  مصر چه می‌کرد؟

موج رویکرد عربی در هم‌گرایی با سوریه
بسیاری از کشورهای عربی که در ابتدای بحران سوریه نسبت به براندازی دولت بشار اسد در این کشور مطمئن بودند،‌مواضع تندی نسبت به آن در پیش گرفتند، اما با پیچیده‌تر شدن اوضاع در سوریه و رسیدن به این نکته که سرنگونی دولت اسد در سوریه مشکل و یا غیر ممکن است، آن ها سعی کردند در سالهای اخیر مواضع خود را اصلاح‌ کنند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مواضع آمریکا در سوریه با عقب نشینی عمده ای همراه بوده و از رویکرد سقوط قطعی بشار اسد به تضعیف نظام سوریه تنزل پیدا کرد.

به این ترتیب در سال گذشته بار دیگر پرچم سوریه بر بالای سفارت این کشور در کویت به اهتزاز درآمد و باب عادی‌سازی روابط دو جانبه را گشود. تونس دومین کشوری که نامش به عنوان داوطلب از سر گیری روابط با سوریه مطرح شد. خبر انتصارب «ابراهیم الفواری» به عنوان کاردار این کشور در دمشق، جدی بودن این کشور در این مسیر را اثبات کرد. امارات متحده عربی هم در بین کشورهای  خلیج فارس از پادشاهی عمان که هیچ گاه سفارت خود را در سوریه تعطیل نکرد، الگو گرفته و برای بازگشایی سفارت ابوظبی در دمشق برنامه ریزی می کند.


رسالت مشترک در مبارزه با تروریسم
دشمنی با جنبش های افراطی منطقه فصل مشترکي را بين عبدالفتاح السيسي و بشار اسد به وجود آورده است؛ فصلي که آنها را به سمت همکاري امنيتي و اطلاعاتي می کشاند.
در یک سال گذشته البته قاهره بر اساس برخی ملاحظات در این زمینه محتاطانه وارد عمل می شد، زيرا ممکن بود تکيه‌گاه‌هاي منطقه‌اي و بين المللي خود را که بيشتر بر محور دشمني با نظام حاکم بر دمشق استوار است، از دست بدهد. اما با تغییر روند تعامل عربستان سعودی با اخوان المسلمین مصر به عنوان دشمن اصلی داخلی حاکمیت کنونی مصر، رویکرد قاهره در تعامل با دمشق نیز رنگ علنی به خود گرفت.

چرا السیسی به دنبال تقویت بشار اسد است؟/ مرد اول امنیتی سوریه در  مصر چه می‌کرد؟

سردمداران مصر به این نتیجه رسیده اند که اگر در خصوص مبارزه با تروریسم با کشورهایی چون سوریه با تجریه بالای مبارزه با تروریسم همکاری نکنند، این امر سبب افزایش اقدامات تروریستی در آینده خواهد شد. از سوی دیگر برای دولت مصر براندازی یا عدم سقوط بشار اسد مهم نیست، بلکه سوال مهم این است که چه کسانی جایگزین وی خواهد شد، چرا که ماهیت گروه حاکمیت جدید سوریه (در سایه سقوط احتمالی بشار اسد) رویکرد بحران های آینده منطقه‌ای را مشخص خواهد کرد.

تلاش قاهره برای ایفای نقش منطقه ای
رهبران مصر به دنبال بهبود روابط خود با طرف هایی هستند که درسایه آن بتوانند در منطقه تأثیر گذار باشند. رهبران کنونی مصر به این نتیجه رسیده اند که با عادی سازی روابط با سوریه و بهبود آن، می توانند با روسیه که نقشی کلیدی در منطقه بازی می کند و در شورای امینت حق وتو دارد، روابط بهتری داشته باشند و با استفاده از نفوذ مسکو، خواسته های سیاسی خود در منطقه را پیش ببرند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    سیسی صهیون مخفی ، شناسنامه عوض کرده و حاصل نزدیک نیم قرن سرمایه گذاری یهودیانه . مادرش مراکشی یهودیه که به مصر مهاجرت کردن ، جالب تر اینکه عکسی از 5 سالگیش موجود است که از عبدالناصر استقبال می کند همان کودک 5 ساله امروز بالاترین مقام مصره و به نوعی نظام حسنی مبارک را حفظ کرد ، سیسی شاید از وقایع صحرای سینا ترسیده که مشتی داعشی چگونه گره اش زدن وقتی که بشار سقوط کنه چند ده هزار داعشی را چه کند ! اما قطعا خیرخواه نیست حواسمان باشد .
  • کاکرو یوگا ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چون دید اخوان الشایطین در یکسال چه بلایی به سر مصر آورد و اگر حکومت سوریه هم اخوانی بشه سوریه وضعش از اینم بدتر میشه
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    به نظر می رسد این تعامل مصر با سوریه و روسیه جنبه تاکتیکی داشته باشد و هدف اصلی آن می تواند گرفتن امتیاز بیشتر از امریکا و رژیم صهیونیستی باشد..........
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    عکس آقای سی سی با سربازان کره ای است نه سربازان مصری؟...
  • میلاد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    چون میترسه این خونخوارا بریزن مصر و اشوب کنن و چون نوپاست خطرش زیادتره.
  • ناشناس ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ایران و مصر باید سعی کنند به هم نزدیک شوند.
  • اهوازی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    در دریای مدیترانه در کرانه های مصر میدان گازی بزرگی کشف شده است.بهره برداری و فروش این گاز به اقتصاد مصر کمک فروانی می کند و باعث میشود که مصر سیاست مستقلی از عربستان و قطر و امارات و کویت در پیش گیرد.شیخ نشین های حوزه جنوبی خلیج فارس بدلیل کمک های مالی که به مصر می کنند برخی سیاست های خود را به دولت مردان مصری تحمیل می کنند.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    فقط سیسی نیست طرف بشار اومده. این هفته بسیاری از کشورهای اروپایی و استرالیا، اومدن طرف بشار. این امر رو شش ماه پیش سید حسن نصرالله حفظه الله پیش بینی کرد و گفت، نشانه های بازگشت اروپایی ها و قبول بشار اسد به چشم می خورد. فعلا زیر میز و در بحث های امنیتی است بعدا علنی و بحث های اقتصادی و غیره.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مصر پایگاه اصلی فرهنگی و سیاسی آمریکا در منطقه ست. قطعا بدون اذن آمریکایی ها مصری ها قدمی بر نخواهند داشت
  • محمود ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    السیسی چون با اخوان مسلمین دشمنه واین گروه مورد حمایت عربستانه درنتیجه باهم معاملشون نشده وعربستان هم داعش روانداخته به جون مصر السیسی هم به تلافی بابشار اسد همکاری میکنه به همین راحتی
  • احمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    درود بر عبالفتاخ سیسی و ژنرالهای ارتش مصر کوبنده گروههای کثیف اخوان المسلمین
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    السيسي به موقع خودش را از ائتلاف احمق ها بيرون كشيد واين هوشمندي وي را ثابت مي كند
  • هومن ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    باید علنی بیایند نه در محافل خصوصی با تکذیب بعدی
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    بشار هم تو زرد بود؟
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ؟!
  • ناشناس ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    این تحرکات سیسی ناشی ازوحشتش از حملات اخیرداعش درصحرای سینا است.این اواخر داعش حملات خطرناک وپرتلفاتی را علیه ارتش مصر انجام داد وارتش مصر باوجود بهره مندی ازتجهیزات مناسب بدجوری باخته وحرفی برای گفتن نداشت.و ادامه این وضع میتونه حتی به ازدست رفتن کنترل صحرای سینا بینجامد.اما به نظر من مصر به سادگی ازاین مشکل بیرون نمیاد و حوادث ناگوارتری برای مصر درراه است.
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    هر دو دشمن مشترکی بنام اخوان المسلمین دارند.به همین خاطر مجبورند با هم متحد شوند.
  • محمدم ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    بله شاید(نه حتما)السیسی با اخوان المسلمین مصر دشمن هست ولی یادتان نرود همین مردم مصر بودند که اخوان المسلمین را با رای تاکید می کنم با رای به روی کار آوردند این در حالی ست که رئیس جمهور فعلی با توطئه و کودتای نظامی اخوانی ها را از ریاست به زندان انداختن این در حالی هست بعضی چنان به اخوانی ها می تازند و آنان را اخوان الشیطان معرفی می کنند در صورتی که مبارک که این همه از جوانان و مردم مصر را به خاک و خون کشید را با چنین الفاظی نمی کوبند اخوان المسلمین به رهبری مرسی اشتباهاتی داشت و از آن جمله می توان به سر سپردگی به عربستان و غرب اشاره کرد ولی به نظر من به این دلیل کنار گذاشته شد چون داشت رابطه اش با ایران به گرمی می رفت و دشمنان ایران (آمریکا ،اسرائیل و آل سعود)از این حرکت مصر می ترسیدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس