کد خبر 464929
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۳

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا برای نخستین بار از زمان جنگ سرد درصدد بررسی تهدیدهای بالقوه در منطقه قطب شمال هستند.

 به گزارش مشرق، در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر تقویت حضور نظامی چین و روسیه در قطب شمال، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا برای اولین بار از زمان جنگ سرد درصدد بررسی تهدیدهای بالقوه در این منطقه هستند.

بر اساس گزارشی که دوشنبه در نشریه تریبیون منتشر شد اکثر 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا ظرف 14 ماه گذشته گروهی از تحلیلگران را مامور کرده‌اند که به طور تمام وقت بر روی قطب شمال کار کنند.

این اقدام که از اهمیت راهبردی فزاینده این منطقه حکایت دارد سبب شده تا دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به منظور گرد هم آوردن تحلیل‌گران و به اشتراک گذاشتن یافته‌های آنان یک «هیئت راهبردی» تشکیل دهد.

تحلیل‌گران در حال بررسی داده‌های اطلاعاتیِ خامی هستند که اخیرا از یک پست شنود کانادایی در نزدیکی قطب شمال و یک کشتی تجسسی نروژی موسوم به «مارجاتا» جمع‌آوری شده است.

کارشناسان همچنین از داده‌های ماهواره‌های جاسوسی آمریکا و سنسورهای نیروی دریایی که در عمق آب‌های منجمد تعبیه شده است بهره می‌گیرند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت: «اکنون بسیاری از چیزهایی را می‌توانیم ببینیم که تا ده سال پیش قادر به مشاهده آن‌ها نبودیم.»

این در حالی است که پنتاگون چهارشنبه تایید کرد برای اولین بار پنج ناو چینی را در دریای برینگ واقع در حد فاصل آلاسکا و روسیه رهگیری کرده است.

همچنین یک کشتی اطلاعاتی روسیه در امتداد ساحل «کینگز بی» ایالت جورجیا که مقر ناوگان زیردریایی‌های حامل موشک‌های بالستیک است، شناسایی شد.

ماهواره‌های نظامی آمریکا این کشتی روسی را از ماه اوت که برای اولین بار در آتلانتیک شمالی شناسایی و به تدریج عازم مقصد بعدی خود، کوبا، شده است زیر نظر دارند.

آمریکا، روسیه، کانادا، دانمارک و نروژ بر سر مالکیت ذخایر عمدتا دست‌نخورده نفت، گاز طبیعی و مواد معدنی در بستر قطب شمال با هم اختلافاتی دارند.

با این حال، با استقرار ناوگان شمالی روسیه در فراسوی مدار قطب شمال، دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا اساسا بر روی افزایش توان رزمی روسیه در دوردست‌های قطب شمال متمرکز هستند.

در ماه مارس سال گذشته میلادی، روسیه از قصد خود برای بازگشایی 10 پایگاه نظامی شوروی سابق در امتداد سواحل قطب شمال، از جمله باندهای یک فرودگاه نظامی که در پایان جنگ سرد بسته شده بود، خبر داد.

به گزارش پرس تی وی، بیل والکِر، فرماندار آلاسکا، در واکنش منفی به این امر گفت در حالی که مسکو سرگرم بازسازی توان رزمی از دست رفته در زمان فروپاشی شوروی است، پنتاگون مشغول بستن پایگاه‌های نظامی و تخلیه نیروها است.

والکر در زمان بازدید باراک اوباما از آلاسکا در جمع خبرنگاران گفت: «آنان در حال بازگشایی 10 پایگاه و احداث چهار پایگاه دیگر هستند و همه آن‌ها مستقر در قطب شمال است، در نتیجه ما در اینجا در وسط گود هستیم و حس چندان خوبی از کاهش قوای نظامی در اطراف خود نداریم.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس