کد خبر 466153
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

پس از اینکه کنگره نتوانست برجام را رد کند، رئیس جمهوری آمریکا هم‌اکنون با چالش تازه‌ای برای اجرایی کردن توافق مواجه است، آن‌هم در شرایطی که باید اعتماد متحدان و شرکای منطقه‌ای خود را جلب کند.

به گزارش مشرق، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بعد از پس زدن کارزار کنگره برای از ریل خارج کردن توافق هسته‌ای با ایران، هم‌اکنون با مجموعه‌ای از چالش‌های تمام عیار مواجه است که می‌توانند به همان اندازه ترسناک باشند: اینکه توافق به صورت واقعی اجرایی شود در شرایطی که تلاش کند روابط آسیب‌دیده آمریکا را با متحدانش بازسازی کند و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای تهران را مهار کند.

کاخ سفید مرحله بعدی را روز جمعه آغاز کرد و در شرایطی که مجلس نمایندگان آمریکا هنوز در مورد توافق رأی‌گیری نکرده بود، اعلام کرد که در ماه نوامبر میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهد بود. این نشست به اوباما و نتانیاهو فرصت می‌دهد تا فضای غبارآبود ناشی مباحثات تلخ حزبی در مورد معیارهای توافق هسته‌ای با ایران و عمق پایبندی آمریکا به امنیت اسرائیل را پاک کنند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، رئیس جمهوری آمریکا از فرصت این نشست برای ارائه کمک‌های نظامی بیشتر طولانی‌مدت برای تقویت توان دفاعی اسرائیل، همزمان با دستیابی ایران به ده‌ها میلیارددلار ناشی از کاهش تحریم‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای، استفاده خواهد کرد - پول‌هایی که به گفته نتانیاهو مستقیما برای تأمین مالی تروریسم علیه اسرائیل به کار خواهد رفت. تا کنون، نتانیاهو از سخن گفن در مورد یک همکاری امنیتی مستحکم شده خودداری کرده است، تا مجبور نباشد نشان دهد که آیا توافق هسته‌ای با ایران را پذیرفته است.

اما هم حامیان توافق هسته‌ای با ایران و هم منتقدانش می‌گویند پس از این مرحله و همزمان با اینکه ایران سانتریفیوژهای خود را بر می‌چیند و تأسیسات خود را به روی بازرسان می‌گشاید، اوباما نیز باید چگونگی اجرا و نظارت بر توافق هسته‌ای از سوی ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی را به صورت کامل شرح دهد. به گفته حامیان و منتقدان توافق، اوباما نیازمند توسعه و تدوین یک رویکرد جامع برای مبارزه با حمیات ایران از تروریسم و گروه‌های شورشی در خاورمیانه است.

میشل فلورنای، معاون سابق وزیر دفاع دولت اوباما و مدیر اجرایی کنونی مرکز مطالعات امنیت آمریکای نوین در واشنگتن گفت: «توافق هم‌اکنون باید در دِلِ یک راهبرد کلان‌تر در مورد ایران قرار بگیرد و این یک نکته کلیدی برای تجدید نیرو و تعامل دوباره  با متحدان و شرکای ما در منطقه است». 

وی افزود که پیام اوباما باید این باشد «خیلی خوب، توافق هسته‌ای، چه اینکه از آن ترسیده‌اید یا خیر، وجود دارد، اما قرار است که چگونه با هم همکاری کنیم تا با دیگر فعالیت‌های ایران در منطقه و حمایت این کشور از تروریسم مقابله کنیم و آن را دفع کنیم و اینکه ما چگونه به شما اطمینان می‌دهیم که به امنیت شما احترام می‌گذاریم؟».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس