
اين روزنامه در شماره امروز خود در گزارشي که مي توان نام "افشاگري" بر آن نهاد، نه تنها از عزم جدي آقاي قاليباف براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري يازدهم و تشکيل ستادهاي انتخاباتي وي خبر داده که حتي فشارهاي سياسي او به رسانه ملي براي پخش فعاليت هايش، علت مواضع دو پهلوي وي و تلاشش براي الگوگيري از احمدي نژاد را هم افشا کرده است.
به نوشته جام جم، قاليباف 5 سال پيش نيز نامزد انتخابات رياستجمهوري شده بود اما در همان مرحله اول با شکست از دو نامزد اصلي ديگر از حضور در مرحله دوم بازماند. به گفته منابع نزديک به شهردار تهران، ستادهاي تبليغاتي وي از مدتها قبل دوباره سازماندهي شده و برنامههاي هدفمند او براي تبليغات گسترده نيز از چند روز قبل رسما آغاز شده است.
فشار سياسي شهرداري به رسانه ملي
اين روزنامه خبر داد که "در تازهترين اقدام شهردار تهران، پس از آن که سازمان صدا و سيما از همکاري با وي براي پخش گسترده فعاليتهايش در شبکههاي سراسري تلويزيون خودداري کرده، فشار مجموعه تبليغاتي و رسانهاي شهرداري بر رسانه ملي بشدت افزايش يافته است. يک منبع مطلع در سازمان صدا و سيما به «جامجم» گفت که آقاي قاليباف از مدتها قبل از صدا و سيما درخواست کرده تا به جز شبکه تهران، برنامههاي خبري و کاري شهردار تهران از شبکههاي سراسري صدا و سيما نيز پخش شود، اما اين درخواست با مخالفت مديران رسانه ملي مواجه شده و آنها با اين استدلال که اطلاعرساني در مورد برنامههاي شهرداري تهران تنها براي مردم پايتخت ضرورت دارد و براي بينندگان تلويزيون در شهرهاي ديگر کشور(جز در موارد خاص) جذابيتي ندارد، بر پخش اخبار قاليباف تنها در شبکه تهران تاکيد مجدد کردند."
علت تخريب گسترده رسانه ملي در ارگان هاي شهرداري
گفته ميشود مقاومت سازمان صدا و سيما با اين درخواست، خشم مديران شهرداري تهران را برانگيخته و رسانههاي تبليغاتي و ارگانهاي مطبوعاتي قاليباف در روزهاي گذشته، تخريب گسترده رسانه ملي و مديران ارشد آن را در دستور کار خود قرار دادهاند.
يکي از مديران سابق روزنامه همشهري در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: حمله به صدا و سيما در ارگان شهرداري معمولا از خارج از روزنامه پيگيري و سفارش داده ميشود و حتي گاهي مطالبي آماده، ارسال و دستور داده ميشود تا چاپ گردد. آغاز تحرکات انتخاباتي شهردار تهران به حدي پر رنگ بوده که از چشم ناظران خارجي نيز پنهان نمانده است.
تحليل فايننشيال تايمز از فعاليت هاي قاليباف
روزنامه انگليسي زبان فايننشيال تايمز چاپ لندن در گزارش تازه خود از ايران با اشاره به اقدامات قاليباف در شهرداري تهران، افزايش خدمات وي به خصوص در ماههاي اخير را در راستاي تلاش براي پيروزي در انتخابات آتي رياست جمهوري در ايران ارزيابي کرده است.
نويسنده اين مقاله با بيان اينکه شهردار مغرور تهران براي تميز کردن خيابانهاي پايتخت ايران و ايجاد پارکهاي جديد تلاش ميکند، نوشته است: محمدباقر قاليباف يک اصولگراي عملگرا و از رقباي برجسته محمود احمدينژاد، رئيسجمهور ايران است که سعي در تقويت شهرت خود دارد.
به نوشته روزنامه فايننشيال تايمز، مردم شهر که ترافيک و آلودگي هوا را تحمل ميکنند، کارهاي او را به روياي رسيدن به رياست جمهوري پس از آقاي احمدينژاد نسبت ميدهند.
اين روزنامه به نقل از يک معلم 30 ساله تهراني مينويسد: آقاي قاليباف همه اين کارها را براي خود انجام ميدهد.
فايننشيال تايمز همچنين از مواضع ابهامآلود و سکوت قاليباف در مواجهه با ادعاي تقلب در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته به عنوان امتيازي براي وي ياد کرده است.
هدف قاليباف از موضع گيري دو پهلو
به اعتقاد ناظران سياسي، مواضع مبهم قاليباف در بحران پس از انتخابات با هدف جلب حمايت بخشي از اصلاحطلبان از او در انتخابات دوره بعد رياستجمهوري صورت گرفته است. انتخاباتي که هنوز 3 سال تا فرارسيدن آن زمان باقي است.
در همين حال، يک منبع مطلع در صدا و سيما در واکنش به شدت گرفتن حملات تخريبي ارگان شهرداري و ديگر رسانههاي تبليغاتي شهردار تهران به رسانه ملي گفت: سياست تلويزيون تاکنون بيتوجهي به اين نوع مسائل بوده و با وجود تخريبهاي گسترده عوامل شهرداري، اين سياست بعد از اين نيز ادامه خواهد يافت چرا که رسانه ملي وظيفه اصلي خود را مبارزه با امپراطوري رسانهاي جهاني که فرهنگ و اعتقادات مردم را نشانه رفتهاند، تعريف کرده است. در چارچوب اين رويکرد با ايجاد جذابيت در شکل و محتوا و با بهرهگيري از سرمايه اعتماد مردم به تلويزيون، رسانه ملي تلاش ميکند با خنثي کردن تبليغات رسانههاي ضد ايراني، از اعتماد مردم به خود پاسداري و محافظت کند .
الگوگيري از احمدي نژاد
روزنامه جام جم در ادامه نوشته است: شهرداري تهران پس از آنکه احمدينژاد با پرش از سکوي آن، نتيجه انتخابات رياستجمهوري نهم را از آن خود کرد، بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته و به اعتقاد کارشناسان، محمدباقر قاليباف نيز بر آن است تا همان مدل را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري دوره بعد به اجرا در آورد، اما اين راه دشواريهاي خاص خود را دارد.
اين روزنامه سپس به نقل از کارشناسان حرکتهاي قاليباف تبليغاتي عنوان و اعلام کرده است: انتقادهاي گسترده به فعاليتهاي شهردار تهران طي ماههاي اخير و گسترش آن ميتواند به مانعي بزرگ براي تحقق آرزوها و روياهاي رنگين براي رياست جمهوري او مبدل گردد.
حرکتهاي قاليباف تبليغاتي است
اغلب اين انتقادها که به نحوه مديريت قاليباف بر شهرداري پايتخت است معطوف به تبليغاتي بودن برنامههاي او در شهرداري است. به اعتقاد کارشناسان، حرکتهاي قاليباف بيش از آن که به نفع شهر تهران باشد در راستاي برنامههاي تبليغاتي او براي رياست جمهوري است و از اين رو است که به گفته خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران، هزينههاي صرف شده در برخي طرحهاي عمراني شهرداري تهران 3 برابر بودجه تعيين شده است.
به گفته سخنگوي شوراي شهر، طرحهاي کوچک شهرداري به دليل هزينههاي غيرمنطقي ديگر پروژهها از جمله تونل توحيد متوقف شده است.
يک منبع نزديک به شهرداري تهران در پاسخ به چرايي اين موضوع به جامجم ميگويد که پروژههاي کوچک به دليل اين که نميتواند چشمها را خيره کرده و صفحات اول روزنامهها و رسانهها را پر کند مدتهاست که مورد اعتناي جدي قرار نميگيرد اما در عوض پروژههاي بزرگ با هر هزينه منطقي يا غيرمنطقي بايد تا 3 سال آينده به سرانجام برسد حتي اگر سرعت عمل در اجراي اين پروژهها هزينههاي اجراي آن را تا چند برابر افزايش دهد.عدم اجراي طرح جامع پايتخت که چند ميليارد تومان براي تهيه آن صرف شده، تخلفات در سقف قراردادها، بيتوجهي شهرداري تهران به جذب سرمايهگذاريها در پايتخت، جابجايي رديفهاي بودجه در شهرداري و بيتوجهي به ساخت و سازهاي غير مجاز در تهران بويژه در منطقه 2 و قطع درختان از جمله ديگر انتقادهايي است که از سوي اعضاي شوراي شهر (آقايان خادم، شکيب، دانشجو، بيادي و چمران) به شهرداري تهران وارد شده و کار را براي تبليغات انتخاباتي آقاي شهردار سخت ميکند.
يک کارشناس مسائل شهري با اشاره به موارد فوق ميگويد: بهتر است امکانات و توان مديران شهري و شهردار تهران بيش از آنکه صرف کارهاي ظاهري، تبليغاتي، رسانهاي و تخريب ديگر دستگاهها و شخصيتها و البته ... شود، صرف حل معضلات اصلي مردم پايتخت گردد.
جام جم در پايان نوشته است، استفاده از «دوپينگ رسانهاي» در شرايط حاضر و حذف و تخريب رقباي احتمالي براي آينده، تخريب رسانههاي ناهمسو با هدف تمکين در برابر خواستههاي آنان از جمله سياستهايي است که در اين مدت در شهرداري تهران به کار گرفته شده و احتمال ميرود معادلات سياسي را براي رئيسجمهور شدن دوباره شهردار پايتخت دشوارتر کند.