کد خبر 464480
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵

پارلمان سوئیس طرح جنجال برانگیز خرید هواپیمای شناسایی را از رژیم صهیونیستی، تصویب کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، پارلمان سوئیس روز دوشنبه طرح جنجال برانگیز خرید شش فروند هواپیمای شناسایی را از رژیم صهیونیستی به ارزش 250 میلیون فرانک سوئیس (256 میلیون دلار) تصویب کرد. 
  
بر اساس این گزارش، مجلس سنای پارلمان سوئیس روز دوشنبه با 30 رای موافق و 12 رای مخالف، طرح خرید 6 هواپیمای شناسایی غیرمسلح از نوع «هرمس 900» را از رژیم صهیونیستی تصویب کرد.    

مجلس نمایندگان پارلمان سوئیس نیز پیش از این با این طرح موافقت کرده بود.  
  
مخالفان این قرارداد تلاش می کنند از امضای این قرارداد با شرکت «البیت سیستمز»  رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند و از دولت سوئیس خودداری از سرمایه‌گذاری در یک شرکت نظامی صهیونیستی  را به علت «نقض روشمند حقوق بشر» بر ضد فلسطینی‌ها خواستار شدند.    

جرالدین ساواری، نماینده حزب سوسیالیست سوئیس، به نمایندگی از مخالفان این قرارداد گفت: اسرائیل در جنگ سال 2014 در غزه، که 2251 فلسطینی و 73 اسرائیلی کشته شدند،  از هواپیماهای «هرمس 900» استفاده کرد.    

لوک ریکاردون نماینده حزب سبز سوئیس نیز گفت :« اسرائیل به حقوق بشر احترام نمی گذارد و در برخی موارد از روشهای بسیار خشونت بار استفاده می کند.»    

اولی موریر، وزیر دفاع سوئیس، گفت: «سوئیس این هواپیماها را از اسرائیل نمی خرد بلکه از یک شرکت خصوصی خریداری می کند، از این هواپیماها در حفاظت از مرزهای سوئیس استفاده خواهد شد.»    

وی افزود :« ما تصمیمی برای مسلح کردن این هواپیماها نداریم.»    

موریر تاکید کرد با وجود اینکه سوئیس به عنوان یک کشور بی طرف نمی تواند تجهیزات نظامی به هیچ کشوری که در گیر جنگ است از جمله اسرائیل بفروشد، این قانون ، واردات را شامل نمی شود.    

وی افزود :« مشکلی در خصوص حقوق بشر وجود ندارد.»   

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس