کد خبر 464180
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

جمشید مشایخی در افتتاحیه نمایش «گل و قداره» به کارگردانی بهزاد فراهانی با اشاره به خاص بودن حرفه‌ بازیگری گفت: «اگر کسی فوتبالیست است یا والیبالیست است من نوکرش هستم؛ ولی به تئاتر ربطی ندارد.»

به گزارش مشرق، در آیین افتتاحیه «گل و قداره» که بدون حضور مجید سرسنگی، رئیس مجموعه ایرانشهر برگزار شد؛ جشمید مشایخی، پیشکسوت تئاتر و سینما با اشاره به اینکه خود را همواره بازیگر تئاتر می‌داند، خاطره‌ای از کار با هادی مرزبان نقل کرد که در آن به واسطه دوری از صحنه خواستار تمرین یک ماهه اختصاصی با وی شده است.

جمشید مشایخی در افتتاحیه نمایش «گل و قداره» به کارگردانی بهزاد فراهانی با اشاره به خاص بودن حرفه‌ بازیگری گفت: «اگر کسی فوتبالیست است یا والیبالیست است من نوکرش هستم؛ ولی به تئاتر ربطی ندارد.»

در ابتدای این مراسم از خسرو حکیم رابط، پیشکسوت نمایشنامه‌نویسی دعوت شد سخنانی درباره «گل و قداره» داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه آثار صادق هدایت را نمی‌شود به راحتی کار کرد، گفت: «کار کردن روی آثار هدایت جرأت می‌خواهد.»

  «گل و قداره» اقتباس آزادی از داستان «داش آکل» صادق هدایت است که به گفته بهزاد فراهانی، نویسنده نمایش، کار روی آن بیش از دوازده سال وقت برده است. وی در آغاز صحبت‌هایش ادعا کرد کار هدایت در داستان‌نویسی به جایی رسید که نویسندگان ادبیات آمریکای لاتین در رئالیسم جادویی رسیدند. وی تصریح کرد: «هدایت را خالق نمایشنامه‌نویسی ایران می‌دانم چرا که پیش از او شخصیت‌پردازی داستانی وجود نداشت.»

فراهانی با اشاره به اینکه برای نگارش «گل و قداره» در سفر به شیراز با افرادی که آکل را به یاد داشتند، دیدار کرده است، گفت: «جا پای این قصه در ادبیات ایران گسترده است که نمونه‌اش در کتاب امیرحسین آریان‌پور موجود است.»

وی داستان را براساس آیینی در گذشته دانست که هر کس قصد زیارت داشت، زن و فرزندانش را به معتمدی می‌سپارد و افزود: «سوژه قصه تنها به صداق محدود نمی‌شود و در جای جای کشور وجود دارد.»

 

اعطای گواهینامه تهیه‌کنندگی تماشاخانه ایرانشهر، این‌بار توسط دریابیگی

در این مراسم علی دریابیگی، معاون اجرایی تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به اینکه تماشاخانه ایرانشهر تصمیم دارد به افراد فعال در حوزه تهیه‌کنندگی نشان تهیه‌کننده فعال اعطا کند، گفت: «قصد آن است با شکل گرفتن این ان [تهیه‌کنندگان] بتوانند کار خود را به راحتی دنبال کنند.»

آرش فصیح در این مراسم لوح مخصوص تهیه‌کنندگی خود در تماشاخانه ایرانشهر از دستان دریابیگی دریافت کرد، فصیح در آخرین تجربه حضورش در ایرانشهر به عنوان نماینده توماج دانش‌بهزادی در این تماشاخانه حضور پیدا کرده بود که در نهایت به تعطیلی اجرای نمایش ««ترانه‌ای در انتهای کوچه‌ی تاریک» انجامید.

نمایش «گل و قداره» داستان تقابل و عشق داش آکل و کاکا رستم به یک دختر است که موجب پدید آمدن کینه‌ای چندین ساله می‌شود. در این نمایش که توسط بهزاد فراهانی نوشته و کارگردانی شده است، مریم رحیمی، روژین رحیمی، امیر مهدی کیا، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی‌پور، نورالدین جوادیان، محسن بهرامی، کامیار محبی، اصغر ماسوله، ایوب محمودنیا، حسن یارلو و بهزاد فراهانی ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش تا 19 مهر ماه همه روزه رأس ساعت 20:30 در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر، جنب خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس