کد خبر 463524
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

عاملان حمله به 2 مقر نظامی تاجیکستان، اقدامات «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور و گسترش نفوذ داعش در خاک این کشور را باعث بروز این عملیات‌ها معرفی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از «وحدت نیوز»، ژنرال «عبدالحلیم میرزا نظرزُدا» متهم اصلی حملات صبح روز گذشته تاجیکستان، اقدامات ضد اسلامی «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور را عامل بروز چنین اتفاقاتی برشمرد.

یکی از نزدیکان عبدالحلیم در گفت‌وگو با آژانس خبری دیده‌بان اعلام کرده است:  عبدالحلیم معتقد است تصمیمات و تحرکات رئیس جمهور تاجیکستان موجب گسترش فعالیت گروه تروریستی داعش در این کشور می‌شود.

این منبع که به دلائل امنیتی خواست نامش فاش نشود، در ادامه با اعلام این خبر که حملات روز گذشته در راستای مقابله با نفوذ داعش در تاجیکستان رخ داده است، افزود: اقدامات ضد اسلامی امامعلی رحمان بهترین زمینه برای نفوذ داعش در تاجیکستان است و ما با انجام و گسترش این عملیات‌ها، تلاش می‌کنیم تا مانع جدی شدن فعالیت داعش در خاک کشورمان شویم.

بر اساس بیانیه وزارت کشور تاجیکستان، بامداد روز جمعه یک گروه مسلح به یک ساختمان وزارت کشور در شهر «وحدت» در نزدیکی پایتخت و همزمان به ساختمان مرکزی وزارت دفاع در نزدیکی فرودگاه شهر «دوشنبه » پایتخت تاجیکستان، حمله کردند که در این حملات 8 نفر از کارکنان این دو نهاد و 9 تن از مهاجمان کشته شدند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات جنگی به دست مهاجمان افتاد.

در این بیانیه آمده است، در عملیات تعقیب و گریز نیروهای انتظامی و امنیتی تاجیکستان با تروریست‌ها شش نفر از جمله «سربیک مراداف»، «الهامدین ابران اف»، «صابر صفراف»، «فاضل ایوب اف»، «خورشید خالق اف» و «حیات سلاییو» دستگیر شدند.

بیانیه وزارت کشور تاجیکستان می‌افزاید: امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان پس از این درگیری‌ها، ژنرال «عبدالحلیم میرزا نظرزُدا» مشهور به «حاجی حلیم» را از معاونت وزارت دفاع برکنار کرد، در حکم حکومت تاجیکستان دلیل برکناری او دست داشتن در جنایت عنوان شده است.

آقای میرزا از فرماندهان نیروهای اسلام‌گرایی بود که در دوران جنگ داخلی تاجیکستان در سال‌های 1992- 1997 علیه دولت می‌جنگیدند. این نیروها بر اساس توافقنامه عمومی استقرار صلح و رضایت ملی از بیست و هفتم ژوئن سال 1997 طبق سهمیه 30 درصدی برای مخالفان، به نیروهای دولتی ملحق شد.

بر اساس بیانیه وزارت کشور تاجیکستان، آقای میرزا با گروهی از همراهانش به دره تنگ منطقه کوهستانی رامیت در 60 کیلومتری شرق شهر دوشنبه، پناه برده است، این منطقه یکی از صحنه‌های درگیری در زمان جنگ‌های داخلی تاجیکستان بود.

در حالی که وزارت کشور تاجیکستان گفته است که آقای میرزا عضو حزب نهضت اسلامی تاجیکستان است، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان هرگونه انتساب وی به این حزب را نادرست خوانده و در بیانیه‌ای این حملات را حکومتی دانسته و هرگونه ارتباط آن با حزب خود را به شدت تکذیب کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، در گذشته ماموران امنیتی تاجیکستان تنها توجه خود را در مبارزه با گروه‌های افراطی مانند «حرکت اسلامی ازبکستان»، «جماعت تبلیغ» و «حزب التحریر متمرکز» کرده‌ بودند و مدتی کوتاهی است که آنها در مبارزه با داعش نیز اقداماتی را صورت داده‌اند که این حرکت به نوبه خود دیر شده است.

«شیر علی رضایف» مدیر مسئول مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان بر این باور است: گروه‌های افراطی و تروریستی از راه‌های مختلف و از طریق شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی تبلیغات خود را در بین شهروندان تاجیک انجام می‌دهند.

«حسام الدین آتایوف» مدیر مسئول شبکه‌های اجتماعی تاجیکستان اظهار داشت: مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بی‌فایده است زیرا بیش از 20 درصد تاجیکان در خارج از کشور به سر می‌برند و دسترسی کامل به این شبکه‌ها را دارند.

کارشناسان تاجیکی براین باورند: دولت برای مجازات افراد دستگیر شده مجازات‌های سختی را در نظر گرفته که این روش اشتباه است زیرا افرادی که قصد بازگشت به وطن را دارند با اینگونه برخوردها دیگر به کشور برنمی‌گردند.

به گفته مقامات تاجیکستان تاکنون 500 شهروند این کشور در سوریه حضور داشته‌اند که حدود 150 نفر آنها در این جنگ‌ها کشته شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس