کد خبر 517130
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به منظور مذاکره با مقامات عالی عربستان به «ریاض» سفر کرد.

 به گزارش مشرق، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در این سفر با «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی و سایر مقامات عالی این کشور دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در این سفر 3 روزه رحمان را مشاور سیاست خارجی، وزرای امور خارجه، اقتصاد و تجارت، حمل و نقل، معارف و علوم، روسای کمیته سرمایه گذاری و اموال دولتی، امور جوانان، ورزش و گردشگری، مدیران بانک‌ها و سایر نمایندگان رسمی تاجیکستان همراهی می‌کنند.

پس از مذاکرات رحمان با ملک سلمان مراسم امضای 8 سند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، مالی، هواپیمایی، علمی، آموزشی، ورزش و مبارزه با تروریسم برگزار خواهد شد.

همچنین ملاقات با رئیس مجلس شورا، وزرای کشور، دارایی عربستان سعودی و رئیس بانک توسعه اسلامی از دیگر محورهای سفر رحمان به ریاض عنوان شده است.

قرار است رحمان و هیئت همراه وی پس از انجام مذاکرات رسمی مناسک حج عمره را نیز انجام دهند.

روابط سیاسی بین تاجیکستان و عربستان سعودی در 22 فوریه سال 1992 برقرار شد و در سال 2008 تاجیکستان نسبت به افتتاح سفارت خود در ریاض اقدام کرد.

در حال حاضر «اعظم شاه شریفی» مسئولیت سفارت تاجیکستان در ریاض را بر عهده دارد.

عربستان سعودی در ابتدای سال 2010 سفارت خود در شهر دوشنبه را افتتاح کرد و در یک سال بعد «بندر محمد جمیل» به عنوان نخستین سفیر این کشور استوارنامه خود را به رئیس جمهور تاجیکستان تقدیم و رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

طی 24 سال برقراری روابط بین 2 کشور، امامعلی رحمان 3 بار به عربستان سعودی (در سال‌های 1997 و 2001 جهت انجام سفر رسمی و در سال 2005 جهت شرکت در نشست اضطراری سران سازمان کنفرانس اسلامی) سفر کرده است.

همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوشنبه و ریاض در سطح پائین قرار داشته و در سال گذشته میلادی حجم مبادله کالا فقط 588 هزار دلار را تشکیل داده است.

صندوق توسعه سعودی از جمله نهادهای مالی‌ است که در سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های زیربنایی تاجیکستان حضور دارد. این صندوق از سال 2002 به این طرف در بخش‌های زیربنایی آموزش و پرورش، بهداشت و ساخت جاده حدود 70 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس