یکی از نکات خاطرات هاشمی رفسنجانی، تلاش وی و همفکرانش برای ادغام دو بازوی انقلاب یعنی ارتش و سپاه بوده است، هاشمی در کتاب خاطرات سال 67 در چندین جای کتاب به این موضوع اشاره می‌کند.

گروه سیاسی مشرق - با تورقی در خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی بهرمانی، به نکات جالب و درخور توجهی برخورد می‌کنیم که ذکر آن‌ها برای مخاطبین و محققین تاریخ انقلاب، خالی از لطف نیست.

یکی از نکات خاطرات هاشمی رفسنجانی، تلاش ایشان و دوستانشان برای ادغام دو بازوی انقلاب یعنی ارتش و سپاه بوده است، هاشمی در کتاب خاطرات سال 67 در چندین جای کتاب به این موضوع اشاره کرده و می‌نویسد:

19 اردیبهشت 1367

طرح ادغام ارتش و سپاه را که در ذهن دارم، با آقایان شمخانی و سنجقی و آقا محمدی در میان گذاشتم آن‌ها استقبال کردند.[1]

21 اردیبهشت 1367

با آقایان محسن رضایی و شمخانی و آقا محمدی درباره طرح ادغام سپاه و ارتش مذاکره کردیم، مشکلات و منافع و ضررها را بررسی کردیم. ساعت یازده و نیم شب خوابیدم.[2]

24 اردیبهشت 1367

افطار مهمان آقای خامنه‌ای بودیم، در جلسه سران قوا... درباره طرح ادغام ارتش و سپاه هم بحث شد که به‌جایی نرسیدیم. بحث ادامه خواهد داشت ...[3]

9 مرداد 1367

دکتر [حسن] روحانی آمد و راجع به طرح ادغام نیروهای زمینی ارتش و سپاه مذاکره کردیم؛ وحدت نظر داشتیم. بنا شد بیشتر بحث شود.[4]

23 شهریور 1367

عصر خدمت امام رفتم... درباره ادغام نیروهای مسلح مذاکره شد. با ادغام امکانات پشتیبانی موافق‌اند اما در حال حاضر ادغام ارتش و سپاه را صلاح نمی‌دانند و به‌طور جزم می‌گویند جنگ تمام شده و دیگر تجدید نمی‌شود و ادغام را مایه دعوا و نزاع و نارضایتی می‌دانند.[5]

10 آذر 1367

آقای عبدالله نوری آمد. گزارش بررسی تشکیلات نیروهای مسلح را داد. به نتیجه ادغام نیروهای نظامی و همچنین ادغام نیروهای انتظامی رسیده‌اند.[6]

دوم فروردین 1368

عصر به زیارت امام رفتم. وضع ارتش و سپاه را گفتم و مشکل دوگانگی نیروهای مسلح و مخارج گزاف سازمان‌ها و نیروهای تکراری و ضرورت انسجام را توضیح دادم ولی امام نگران‌اند که ادغام ارتش و سپاه باعث خشم آن‌ها و درگیری شود. گرچه قبول دارند که سرانجام باید یکی شوند، ولی زمان را مناسب نمی‌دانند.[7]



[1] - کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی، پایان دفاع آغاز بازسازی، سال 1367، ص 114

[2] - همان، ص 117

[3] - همان، ص 119

[4] - همان، ص 244

[5] - همان، ص 311

[6] - همان، ص 423

[7] - کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی، بازسازی و سازندگی، سال 1368، ص 46

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ایشون از قبل واسه مملکت برنامه داشتند! اونم چه برنامه ای ...........
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 5
    باید ببینیم ادغام دست چه کسی است ایا نیروی انقلابی و دینی را نابود میکند و طاغوتی ها را جای میدهید یا برعکس. در نیروی انتظامی که خراب کردند
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 2
    نوشته با امام مذاكره شد!!!!!!! آدم نميدونه به حال اين بابا بخنده يا گريه كنه!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 2
    ساختار سپاه فقط دربر گیرنده یک نیروی نظامی نیست بلکه بدلیل وظایفی که از ابتداء انقلاب به عهده این نهاد گذاشته شده ماهیتی نظامی, عقیدتی و سیاسی دارد که البته برای تمام مسولین روشن و واضح بوده. بنابراین کلمه ادغام فقط موجب تضعیف می شود.
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 2
    كاشكي همون موقع ادغام مي شد. اما باید ببینیم ادغام دست چه کسی است ایا نیروی انقلابی و دینی را نابود میکند و طاغوتی ها را جای میدهید یا برعکس. در نیروی انتظامی که خراب کردند
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    اين ادغام اگه صورت ميگرفت خيلي بد میشد الان ژاندارمري و كميته و... ادغام شد و دیدید که چه بلایی بر سر مردم آمد. بروید پاسگاه و کلانتری ببینید
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    آنها که گفته اند يك ارتش مستقل بايد داشته باشیم الفبای امنیت را نمیدانند یکی از عوامل بازداندگی در دنیا همین داشتن ساختارهای متنوع نظامی امنیتی است. و الا تا کنون زده بودند ایران رو شتک کرده بودند اتفاقا اين ادغام اگه صورت ميگرفت خيلي بد میشد الان ژاندارمري و كميته و... ادغام شد و دیدید که چه بلایی بر سر مردم آمد
  • x ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 2
    از نظر نظامی سپاه در حال حاضر در کنار ارتش قویترین نیروی نظامی منطقه یا حتی کل جهان می باشد.اما تقریبا" ورود دیگر حوزه هاصحیح نیست.
  • علی رضا ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    عقل کل آمدی حرف بزنی دویدی ساختار ارتش یکی از اصولی ترین ساختارهای نظامی هستش و ارتش دارای عقیدتی و سیاسی و ماهیت سیاسی هم که سرلوحه کار ارتش است شاید دلایل زیادی وجود دارد که باید و یا نباید ادغام شوند ولی قطعآ این دلایل مهمتراز آن چیزی است که ما بخواهیم تحلیلش کنیم
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 2
    اقای هاشمی در گذشته هم به دنبال این پروژه بود اما حضرت امام هرگز اجازه نداند زیرا میدانستند چه اهدافی خبیثی در پس این سناریو قرار دارد
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 3
    اگر ایت الله خامنه ای نبود کار انقلاب خیلی وقت پیش ها تمام شده بود الان ما هم مثل مصر و ترکیه و عربستان تابع نظرات امریکا بودیم
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    همه نیروهای مسلح کشور یکی شوند بهتر است . در اول انقلاب شاید وجود بعضی نیروها از روی اضطرار و ضرورت بود اما الان دیگر چنان ضرورتی نیست .
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    احمق جان! خوب يا بد ، آقاي هاشمي دست راست امام و نزديكترين فرد به ايشان بود. مي فهمي ؟ مطمِئنم نمي فهمي چون تو اون زمان هنوز ‹‹ ماي بيبي ›› مي پوشيدي
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    طرح ادغام : هاشمی، روحانی، عبداله نوری، شمخانی... مخارج گزاف...زیادی
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اول بروید ناجا را ببینید.... به نظر من باید دید ادغام دست چه کسی است ایا نیروی انقلابی و دینی را نابود میکنند و طاغوتی ها را جای میدهند یا برعکس. در نیروی انتظامی که خراب کردند
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    یه بار کمیته انقلاب رو با نیروی انتظامی ادخام کردند ... فرداش جهاد رو با وزارت کشاورزی قاطی کردند ... خدا رحم کرد سپاه و ارتش رو ادخام نکردند
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    من به صحت خاطرات ایشون شک دارم معلوم نیست چه قسمت هایی درسته و چه قسمت هایی نه ادغام امر غلطیه سپاه و ارتش دو بازوی انقلاب اند سپاه از انقلاب محافظت میکنه ارتش از ایران
  • عباسعلی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    آقا یاخانم ناشناس (۰۴:۰۵-۱۳۹۴/۰۶/۱۴)شما هم درحدی نیستی که به مرد ی بزرگ توحین کنی. معلوم می شود از جایگاه ایشان در آن زمان وحتی درزمان حال بی اطلایی زره ای انصاف داشته باشید وبه بزرگان مملکت توحین نکنید.
  • لبخند ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    وجود نیروی امنیتی با ساختارهای متفاوت در ارتش آلمان نازی هم وجود داشت، اس اس ها که جکم نیروی امنیتی اطلاعاتی را داشتند و در واقع گارد سلطنتی محسوب می شدند، ارتش رسمی کشور که در جنگ ها حضور پیدا می کرد و والکری ها که ارتش مخفی و آماده به خدمت بودند و در مواقع لزوم به خدمت فراخوانده می شدند. البته تمرکز اصلی در وضعیت عادی بر روی ارتش و اس اس بود ولی در مواقع ضروری و اعلام فرمان آماده باش اولویت دستورها با والرکی ها بود، این ساختار نظامی بعد از آلمان نازی تقریبا به صورت کمی متفاوت در ایران اجرا شده است. با این تفاوت که تمرکز اصلی بر روی سپاه است چراکه خط فکری و عقیده ای مشابه تری با نظام دارند و نشان داده اند که در مواقع حساس می شود روی آنها حساب ویژه کرد. ارتش به هر دلیلی هنوز هم بعد از 40 سال از انقلاب نه تجهیزات مناسبی دارد نه نقشی فعال در معادلات کشور بازی می کند فقط وظایف محوله را در حد عادی انجام می دهد. دیسیپلین نظامی و رژه ها هم البته در ارتش قوی تر است ولی سپاه حرکات انقلابی تر و مستحکم تری بر می دارد . به نظر من هم این دو نیرو دیگر قابل ادغام نیستند چراکه هر کدام در جمهوری اسلامی امروز وظیفه ی منحصر به فردی بر عهده گرفته اند فقط حساسیت بر روی سپاه به خاطر ورود به عرصه های دیگر از جمله ساخت و ساز و بانک داری زیاد شده است که آن هم اگر در حد اعتدال باشد و به انحصار در برخی زمینه ها (مثل امروز) نرسد می تواند کمی انتظار مردم و دولت را برآورده کند. شاید میدان دادن بیش از حد به یک ارگان هم بتواند زمینه های فساد در آن ارگان را زیادتر کند. امیدکه هر دو ارگان نظامی کشور بتوانند برای سربلندی این مرز و بوم تلاش کنند.
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 1
    اقای هاشمی همین که ژاندارمری ،شهربانی و کمیته را باهم ادغام کردی و وزارت جهاد سازندگی وکشاورزی را ادغام کردی برای ما کافی است به یقین شما وهمفکرانتان از این ادغام ها نیتی به غیر از تضیف ارزشها در نهادهای انقلابی نداشته ایدکه به هدف خود هم رسیدید
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    ازاول هاشمی نظریاتش با امام فرق داشت روح امام شاد که قبول نکرد خدا امام خامنه ای حفظ کند
  • انتی ناشناس ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    یک پروژه ی دیگه هم داشت که ازبدبیاری نشد , قرارگذاشته بود بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارائی رو هم با قُلکِ فی فی و اون یکی فیفی و میطی و برو بچه ها ادغام کنه که خب فی فی و اون یکی فیفی و میطی راضی بودن ولی بقیه مخالف و گفته بودن نه فقط مال ما باشه که خلاصه نشدو ملغی کردش .
  • انتی ناشناس ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    علیعباس اولا توحین نیستو توهینه , دوماَ اطلائی نیست و اطلاعی هست ,سوماَ رزه یا یه زره نیستو یه ذره درسته , چهارماَ دیگه دیروقته و بُدو عزیزم بُدو .. اول جیش , دوم مسواک , سوم هم بوس و بعدشم لالا صبح خواب می مونی .
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    معلوم نیست این رفسنجانی کی و چطور شما و رئیس روسای شما رو چزونده که انقدر میسوزید و همیشه بدنبال ضایع کردنش هستین...آخه این بابا نظرش رو گفته درباره ادغام ارتش و سپاه....دیگه بهانه بهتری پیدانکردین واسه زدنش؟ خیلی عقده ای هستین
  • یار غریب ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    24 اردیبهشت 1367 افطار مهمان آقای خامنه‌ای بودیم، در جلسه سران قوا... درباره طرح ادغام ارتش و سپاه هم بحث شد که به‌جایی نرسیدیم. بحث ادامه خواهد داشت ...[3] خوب چرا به نتیجه نرسیدید؟ آقای شمخانی و رضایی که به نظر میاد موافق بودن! خوب راست و حسینی می گفتی که حضرت آقا با طرح مخالف بودن دیگه بعد وفات امام هم که به نتیجه نرسیدید! راستی نقش حسن روحانی کجای این قضیه است؟
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    با شما موافقم . ورود افراد کمیته ای که بعضا از .... بودند باعث هرج و مرج و نا امنی در خود نیروی انتظامی شد .
  • علی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    بالاخره در آینده این اتفاق خواهد افتاد چه به ضرر و چه به نفع کشور حتما در آینده این ادغام صورت میگیرد اما در خدائی نکرده در شرایط جنگی سپاه که نقش بسیج کردن و آموزش مردم را دارد به تنهائی بهتر عمل میکند
  • سینا ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    مملکتی که همیشه از هر سمت چه داخلی و چه خارجی مورد تهدید قرار می گیرد همیشه در حالت اضطرار قرار داره شما هم اینقدر خوش خیال نباش اگر سپاه نبود کار ما سالها پیش تموم بود
  • سینا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    آقای نه چندان محترم ، شما که می فهمی پس باید اینو هم بفهمی که دست راست بودن امام دلیل بر درست بودن کاره نیست . هاشمی شاید اول انقلاب واقعا یه انقلابی بوده ولی الان چی؟؟ یه نگاهی به اتفاقات اخیر کنی می فهمی نیاز به آی کیوی بالا هم نداره .... پس تو بفهم
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    چی رو با چی مقایسه کردی !!!!!! از خنده مردم !!!!!! آلمان نازی با جمهوری اسلامی ؟ سپاه با اس اس و گشتاپو و ..... !!!!!!!!!!!!!!!!!! مشرق هم داره حال میکنه !!!!!
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    متاسفانه اکثر نظریات این شخص در تضاد با منافع ملی است !
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ارتش محافظ مرزهای فیزیکی کشور است و سپاه محافظ اصل انقلاب است که شامل حافظت فیزیکی، عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی از کشور و انقلاب می‌شود و حیطه کاری آنها به جز در حفاظت فیزیکی با ارتش متفاوت است و ادغام معنا ندارد. در ضمن ارتش و سپاه دو بازوی نظام هستند و برادرانه دوستار و مدافع همند تا دشمنان چشم طمع به نظام و انقلاب را نداشته باشند. با تشکر از دلاورمردان ارتش و سپاه که پشت دشمنان نظام را به لرزه در آوردند.
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    این تها یه فکر بوده قطعا منافع و مضاری داشته که باید بررسی میشده بعد تصمیم گیری. مخالفین هاشمی آویزون چه کار که هیچ فکرایی میشن مشرق دست بردار!
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    سوال> اگه یک نفر فقط یک انگشت در دست داشته باشد چقدر کارایی دارد و اگه دو انگشت نباشد چگونه یک شیئ را میگیرد ؟سپاه و ارتش مانند دو بال هستند که هر کدام نباشد پرواز میسر نیست
  • قاسم خوشنویس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امام فرمود: اگر سپاه نبود کشور هم نبود سپاه علاوه بر قدرت بازدارندگی و نیروهای مخلص متعد محض انقلابه آمریکا از همین سپاه میترسه وگرنه تا حالا هرکاری کرده بود
  • عین سین ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    دوستانی که از آقای هاشمی حمایت می کنند می دانند که حداقل در این شکی نیت که خاطراتش را خودش نوشته بنابراین 1- ایشان می تواند تمایلات خود را لحاظ کرده باشد، نه نظرات دیگران را 2- اگردر کنار این نوشته ها، خاطرات دیگران هم می بود قضاوت هم ممکن بود و هم منصفانه تر 3- شاید نیت ها در جاهایی مثل نیروی انتظامی، وزارت جهاد و وزارت کشاورزی ، یا موارد مثل زمان احمدی نژاد در ادغام وزارتخانه ها ،اصولا خیر و برای منافع ملی باشد ولی به دلیل عدم کار کارشناسی چه در برسی نظری،و نیز در ادغام و در عمل هر دو ضربه زننده شده است که اخیرا مقام معظم رهبری، به ادغام وزارت های صعنت و بازرگانی اشاره کردند4- اما در مورد سپاه و ارتش اصولا در قانون اساسی آمده که آنها دارای وظایف جداگانه اند، اصلی ترین وظیفه سپاه حفظ دستآوردهای انقلاب اسلامی است در برابر هر تهدیدی است،(اعم از داخلی و خارجی) و اصلی ترین وظیفه ارتش حفظ حدود و ثغور کشور در برابر تعدی و تجاوز بیگانگان است، سپاه در جنگ تحمیلی به عنوان کمک به ارتش وارد معرکه شد، اما ضرورت ها موجب گسترش این نهاد انقلابی شد و امام هم با داشتن این نیروهای پنجگانه در سپاه موافقت کردند که اسناد آن موجود است و خصوصا بسیج بیست میلیونی که هدایتش با سپاه باشد و نیروی قدس که الآن خیرات آن بر همه معلوم شده است ، الآن این نیرو ها به عنوان بازوی ولایت با بسیج مردمی و ارتش قهرمان، موجب نمایش اقتدار ایرانند،
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    من نمیدونم چرا هرکی هرچی میگه همه باید نظر بدن همه دکتر میشن همه میدونن بابا اون موقع شما تیله بازی میکردید این آقا شکنجه میشد چرا همش باید یه چیزی بگید که یعنی من میدونم بسه دیگه مثل خاله زنکا میمونید
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امریکا 16 نهاد امنیتی دارد به نظر تو این موازی کاری درست بود یا غلط ؟ انگلس همنطور . روسیه همینطور و . . .
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    همه نظر دادند تو هم با احمق جان شروع کردی . ماهیت شما کارگزارانی ها و اصلاح طلب ها همین ناسزا گفتن و پرخاش جوئی است
  • taroatapikatma ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    نقطه قوت نیروی های نظامی ایران در مقابل آمریکا اینه که آمریکا یک ارتش دارد و لی ایران 2 الی 3 تا
  • میلاد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    هاشمی چکاره است؟ ها
  • شاپرک ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ارتش و سپاه دو هدف متفاوت دارند ارتش برای مقابله با دشمنهای خارج از مرز است و سپاه برای مقابله دشمنها و بحرانهای داخلی و ضدانقلاب و پژاک
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    خانم یا آقای لبخند! 6 سطر آخر مطلب شما ناشی از بی اطلاعی محض از عملکرد اقتصادی سپاه دارد. واقعاً چنین تاختن به نهادی که به دستور مستقیم حضرت امام (رض) و مقام معظم رهبری، بخشی از توان خود را صادقانه و جهادگرانه در اختیار دولتهای مختلف قرار داده و خالصانه به مردم و کشور کمک می‌کند، می‌باشد. سپاه بدنبال نفع شخصی نیروهایش نیست. مجدانه در همه عرصه ها پیگیر بالندگی و موفقیت نظام و کشور است.
  • مصطفی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    راستی لقب هاشمی اون وقتها سیف الاسلام نبوده؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خدایا حضرت امام ره چه آینده های دوری را پیش بینی کرده است روحش شاد چقدر به همه مسایل مسلط بوده است
  • اهوازی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ادغام یا انحلال سپاه و ارتش کاملا اشتباه استوهردو باید جدا و مانند برادر در کنار هم باشند.ادغام شهربانی و ژاندارمری و کمیته ها هم اشتباه بود. شهر و روستا با هم متفاوت هستند و ساختار انتظامی متفاوتی دارند.باید در درون نیروی انتظامی دو نیروی مجزا اما با مدیریت واحد و با آموزش ها و وظایف متفاوت برای شهرها و روستاهای کشور درست شود.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    یک نیروی انتظامی واحد که از سه سازمان موازی کمیته ژاندارمری وشهربانی بهتره.
  • لر بسیجی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    سپاه و ارتش ادغام شوند تکلیف بسیج چه میشد؟ بسیج ساختار نزدیک به سپاه دارد و نه ارتش.اگر سپاه و ارتش ادغام میشدند بسیج از بین میرفت و فرهنگ بسیجی نابود میشد.
  • محسن ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    همچین تلاشی داشتند حاج آقا؟
  • رزمنده ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    عملیات فتح المبین با آن پیروزی ها و نصرت های الهی حاصل وحدت میان ارتش و سپاه بود
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    هاشی چه کاره است؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    درود بر ارتشیان و سپاهیان دلاور ایران
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ادغام یا انحلال سپاه و ارتش کاملا اشتباه استوهردو باید جدا و مانند برادر در کنار هم باشند.
  • بیژن ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    گویا
  • بید ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بنده خدا یه تصمیم بوده که گرفته که خدارو شکر عملی نشده
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    حالا که عملی نشده ناراحت نباشید رفقا
  • بیژن ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ذخیره انقلاب هستند ایشون
  • بیژن ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    آفرین. دقیقا
  • بیژن ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    بله ایشون سابقه دارند برای همین لقب ذخیره انقلاب رو گرفتند.
  • جوادیان ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    وظیفه اصلی ارتش حفظ حدود و مرزهای کشور در برابر تعدی و تجاوز بیگانگان است
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    وظیفه اصلی ارتش حفظ حدود و مرزهای کشور در برابر تعدی و تجاوز بیگانگان است
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    وظیفه اصلی ارتش حفظ حدود و مرزهای کشور در برابر تعدی و تجاوز بیگانگان است
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    وظیفه اصلی ارتش حفظ حدود و مرزهای کشور در برابر تعدی و تجاوز بیگانگان است
  • جوادیان ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    دوستان من دعوا چرا؟ منطقی بحث کنید
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اسم پسر قذافیه که
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تغییرات را در مواضع و اقدامت افراد میشود دید و مقایسه کرد با گذشته
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تغییرات را در مواضع و اقدامت افراد میشود دید و مقایسه کرد با گذشته
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تغییرات را در مواضع و اقدامت افراد میشود دید و مقایسه کرد با گذشته
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    تغییرات را در مواضع و اقدامت افراد میشود دید و مقایسه کرد با گذشته
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    هاشمی رفسنجانی در دی‌ماه 59: وحشی‌تر از سردمداران آمریکا کمتر پیدا می‌کنیم - هاشمی‌رفسنجانی در بهمن‌ماه 59: نباید در مقابل آمریکا سازش کرد - هاشمی‌رفسنجانی در 61: استراتژی آمریکا این بود که مثل خوره داخل انقلاب نفوذ کنند - هاشمی‌رفسنجانی در مردادماه 60: تسخیر لانه جاسوسی مانع از حرکت جامعه به سوی تباهی شد -هاشمی‌رفسنجانی در سال 60: باید با آمریکا مبارزه کرد -هاشمی رفسنجانی در شهریور 1360: آمریکا می خواهد ایران را بی‌آبرو کند -هاشمی رفسنجانی در سال 60: مبارزه با آمریکا را از سال 42 آغاز کردیم -هاشمی رفسنجانی در آبان‌ماه 61: لیبرال‌ها عاملی برای بازگشت آمریکا هستند -هاشمی رفسنجانی در سال 61: طرف ما در منطقه آمریکاست و صدام تنها نیست -هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت‌ماه 61: آمریکا جنگ عراق با ایران را برای بعد از شاه برنامه‌ریزی کرده بود -دیدگاه هاشمی‌رفسنجانی در خردادماه 1361 در مورد شعار مرگ بر آمریکا: شعار "مرگ بر آمریکا" را ضعیف و کم نکنید -آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه های نمازجمعه خردادماه 1361:"...به هر حال فکر می کنم "مرگ بر آمریکا" را ضعیف و کم نکنید. آن شعار بزرگی است که می دهید و دارید با همین شعار دنیا را تکان می دهید." -هاشمی‌رفسنجانی در سال 61: هدف آمریکا تخطئه سازمان‌های انقلابی بود -هاشمی‌رفسنجانی در آبان‌ماه سال 1365: تا هنگامی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، دشمنی ما به قوت خود با آمریکا باقی است -هاشمی‌رفسنجانی در سال 91: عدم رابطه با آمریکا قابل تداوم نیست -دیدگاه هاشمی‌رفسنجانی در مورد شعار مرگ بر آمریکا در سال 94: من ذاتا با فحاشی‌ها مخالفم و ان را مفید نمی‌دانم
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • جوادیان ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • جوادیان ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • جوادیان ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • جوادیان ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    این جمله امام خمینی است که فرمودند نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    این جمله امام خمینی است که فرمودند نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    این جمله امام خمینی است که فرمودند نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    این جمله امام خمینی است که فرمودند نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    این جمله امام خمینی است که فرمودند نهضت زنده هست تا هاشمی زنده است
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    این جمله هم از امام خمینی است که ملاک حال فعلی فراد است
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    این جمله هم از امام خمینی است که ملاک حال فعلی فراد است
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 1
    این جمله هم از امام خمینی است که ملاک حال فعلی فراد است
  • محسن ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    ایدون باد
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    فی نفسه مشکلی نداره منافع و مضراتشو باید دید وحی منزل که نیست
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 0
    نظرمو بذار مششششرررققق
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    0 1
    به گفته امام ملاک حال فعلی افراده شما که مای بیبی نمیپوشی باید اینو بفهمی
  • محسن ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    متاسفانه تقریبا اکثر اظهار نظرهای فوق از روی احساسات و حب و بغض است و جانب حق و انصاف رعایت نمی شود. درست است که آقای رفسنجانی در انقلاب و جنگ نقش موثر و بی بدیلی داشتند ولی مشکلاتی که در دوره خصوصی سازی برای اقتصاد کشور ایجاد نمودند فاصله فقر و غنا رادر جامعه بیشتر کرد .
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    حضرت امام (ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، از سویی ماموریت هایی که برای این دو سازمان تعریف شده است متفاوت است، ارتش جمهوری اسلامی ایران موظف به دفاع از مرزها در زمان وقوع تجاوز خارجی به کشور و نیز به عنوان دفاع ملی در زمان بروز بلایای طبیعی نقش آفرین است، اما اولین و مهمترین ماموریتی که برای سپاه پاسداران تعریف شده است حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است، یعنی این دست آوردها یک موقع ممکن است در جبهه ها باشد یک موقع در بسیج سازندگی، یک موقع حتی فراتر از مرزهای کشور، توجه داشته باشید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است نمی گویند سپاه پاسداران انقلاب ایرانی! یعنی این برميگردد به آرمان جهانی انقلاب اسلامی بقول امام(ره) که فرمودند جنگ ما جنگ عقیده است و مرز و جغرافیا نمی شناسد، پس می بینیم که ذاتاً این دو نهاد تفاوت بنیادی با یکدیگر دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس