با محاصره دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا از سوی گروه‌های تروریستی سرنوشت بیش از 50 هزار نفر از شیعیان سوریه در معرض خطر قرار گرفته است و سرنوشت ساکنان این دو شهر را درگیری‌های موجود در دو استان ادلب و حماه سوریه مشخص می‌کند.

فوعه و کفریا
گروه بین‌الملل مشرق - با محاصره دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا از سوی گروه‌های تروریستی سرنوشت بیش از 50 هزار نفر از شیعیان سوریه در معرض خطر قرار گرفته است و سرنوشت ساکنان این دو شهر را درگیری‌های موجود در دو استان ادلب و حماه سوریه مشخص می‌کند. این محاصره پس از آن شروع شد که گروه‌های تکفیری توانسند شهر ادلب را اشغال کنند و تنها راه مواصلاتی این دو شهر شیعه نشین با خارج را قطع کنند. دو شهری که در شمال غربی کشور سوریه هم مرز کشور ترکیه قرار گرفته اند، این دو شهر از تمام جهات از سوی گروه‌های تروریستی به خصوص گروه تروریستی "جبهه النصره" محاصره شده اند. شهرک‌های فوعه و کفریا در۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ادلب واقع شده و حدود ۳ کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند. تا پیش از سقوط شهر ادلب و با توجه به اینکه مناطق همجوار این دو شهرک تحت تصرف گروه‌های مسلح تروریستی از جمله جبهه النصره بود، یک جاده این دو شهرک را به ادلب مرتبط می‌ساخت که با سقوط ادلب این راه ارتباطی نیز قطع شد. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بزرگ‌ترین و مهمترین حمله صورت گرفته علیه این دو شهرک در ۲۵ فوریه گذشته رخ داد که با مقاومت سرسختانه کمیته‌های دفاع مردمی مواجه شد و گروه‌های تروریستی را وادار به عقب نشینی کرد، اما هم اکنون در محاصره تمام عیار هستند.

در حال حاضر با ادامه این درگیری‌ها و اخرین تحولات منطقه زبدانی می‌توان گفت این دو شهر به عنوان دو گروگان در دست تروریست‌های سوریه قرار گرفتند. در صورت تداوم این محاصره فاجعه‌ای انسانی به بار خواهد آورد، تصرف کامل این دو شهر توسط تروریست‌های جبهه‌النصره و جیش الفتح نیز به نوبه خود فاجعه ای بزرگتر محسوب می‌شود، به خصوص آنکه دشمنی تکفیری‌ها نسبت به شیعیان بر کسی پوشیده نیست.

روزنامه "السفیر" نوشت: اوضاع این دو شهر بسیار نا به سامان و وخیم توصیف می‌شود، در روزهای اول محاصره از سوی گروه‌های تروریستی، آرد و بنزین که دو ماده اصلی تولید نان حساب میشود به اتمام رسید ودستگاه‌های پخت نان از کار افتادند و با قطع بودن مسیرها و تشدید محاصره امکان دست یابی به این دو ماده وجود نداشته و در حال حاضر نیز اوضاع به همین منوال پیش می‌رود.

فوعه و کفریا

فوعه و کفریا

با تداوم محاصره کامل این دو شهر از سوی نیروهای تروریستی، درد و رنج مردم این دو شهر افزایش می‌یابد.  این در حالیست که مواد غذایی موجود در انبار روبه پایان است. در حال حاضر مردم در مواجه با کمبود مواد غذایی، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی را جایگزین مواد غذایی اصلی کرده اند و با کمبود سوخت و برق نتواستند از زمین‌های کشاورزی خود برای کاشت مواد غذایی استفاده کنند. اگرچه مقدار بسیار اندکی از سبزیجات‌ها و مواد غذایی در دسترس هستند، اما آن‌ها از قیمت بالایی برخوردارند در حدی که هرکسی توان پرداخت این هزینه بالا را ندارد. با این حال به صورت پیوسته بالگردهای ارتش سوریه اندکی از مواد مورد نیاز  مانند نان و دارو را برای آن‌ها ارسال میکند. تروریست های تکفیری تمامی راه های امداد رسانی به مردم ساکن این شهرها را مسدود کرده و اجازه ورود هیچگونه مواد غذایی و دارویی به آن را نمی‌دهد.

هم اکنون بیمارستان‌های کفریا و فوعه به دلیل ادامه محاصره با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند. به این وضعیت باید مداوای افراد آسیب دیده بر اثر حملات خمپاره‌ای گروه‌های تکفیری را نیز افزود که نیاز به مداوای فوری دارند و نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و دارویی شرایط را بیش از پیش برای اهالی سخت می‌کند. چندی پیش مردی از مریضی نارسایی کلیه رنج می‌برد و به دلیل عدم وجود تجهیزات پزشکی مناسب درگذشت. در حالت دیگر کودکی بر اثر شوک عصبی بسیار شدید حافظه خود را از دست داده و کنترل و حرکات خود را در اختیار ندارد، این حالت نیازمند پزشکان متخصص و کادر مجرب است. همچنین بیمارستان‌ها به دلیل عدم وجود متخصصان و کادر پزشکی کافی مجبور به قطع اعضای بدن افراد مجروح شدند.

فوعه و کفریا

فوعه و کفریا

فوعه و کفریا
اعتراض مردم دمشق به وخامت اوضاع فوعه و کفریا

با این وضعیت همچنان بمباران‌ها بر سر مردم بی‌گناه ادامه دارد، که بیش‌تر این حملات از سویی گروه تروریستی "جیش الفتح" صورت می‌گیرد. با وجود درگیری‌های بسیار سخت و شدید میان مدافعان این دو شهر و با افزایش قدرت و پشتیبانی نامحدود این گروه‌ها، روزانه تعداد زیادی از خانه‌های مردم، مورد هدف حملات خمپاره‌ای و موشکی تروریست‌ها قرار می گیرند. در طول مدت این محاصره 6 کودک و 11 زن جان خود را از دست داده‌اند. در آمار بدست آمده از این حملات بیش از هفت هزار موشک و خمپاره این دو شهر را مورد هدف قرار داده اند. در حالی‌که نباید تک‌ تیراندازان تکفیری را نادیده گرفت که مردم را در این منطقه هدف می‌گیرند.

این منبع در ادامه اعلام کرده که دلیل این محاصره و حملات ناشی از آن به دلیل موضع‌گیری و تایید نظام سوریه و محور مقاومت توسط مردم این منطقه است. علاوه بر آن تمایل گروه‌های تروریستی برای از بین بردن شیعیان استان ادلب این حملات را گسترش داده است. موضوعی که این دو شهر را بیش‌ از پیش مورد حساسیت قرار می‌دهد. به اضافه این‌که این دو شهر در مجاورت با مرزهای ترکیه و گذرگاه "باب الهوی" از موقیعت استراتیژیک حساسی برخوردار هستند.

در آغاز بحران سوریه این دو شهر مانند بسیاری از روستاها و شهرها، برای حمایت از خود و مردم، گروه‌های مردمی یا همان "حشد الشعبی" را تشکیل دادند. در ادامه این گروه مقاومتی و دفاعی در تمام اطراف این دو شهر مستقر شدند، تا با حملات گرو‌های تروریستی شهر و مردم را مورد حمایت قرار دهند و از انها دفاع کنند. مردم کفریا و فوعه در طول چهار سالی که از آغاز بحران سوریه می گذرد همواره در کنار ارتش این کشور بوده اند و در بسیاری از موارد نیز در قالب گروه های مردمی به مقابله با تکفیریها پرداخته‌اند.

فوعه و کفریا

فوعه و کفریا
تصاویر ماهواره‌ای از دو شهر شیعه‌نشین سوریه

گروه‌های تروریستی بیش‌تر حملات خود را در دو محور هم‌زمان در منطقه "الصواغیه" و "بنش" با استفاده از تانک‌ها و موشک‌ها و تجهیزات سنگین متمرکز کرده‌اند، طی این عملیات گروه‌های توریستی در محور منطقه "بنش" از تونل‌ها زیرزمینی و خودروهای زرهی بمب گزاری شده برای باز کردن راه در مقابل گروه های مقاومت مردمی استفاده می‌کنند. گروه‌های تروریستی با برخورداری از تسلیحات سنگین و پشتیبانی‌های متوالی باز هم نتوانستند تغییر مهمی را در مواضع محور مقاومت ایجاد کنند. انها فقط از مسیرهای دور، شهر را مورد هدف موشک‌ها و خمپارها قرار می‌دهند.

بر اثر شدت فشار تروریست‌های "جیش الفتح" نیروهای مدافع مجبور شدن به ارتفاع نزدیک منطقه "صواغیه" عقب بکشند. یک تانک و نفربر تروریست‌ها در این حمله توسط مدافعین منهدم شد. در آمار  بدست آمده ده نفر از نیروهای مقاومت به شهادت رسیده اند، تعدادی از پیکرهای شهدا، در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته و این نشان‌دهنده این است که گروه مقاومت تا آخرین نفس جنگیده اند. السفیر نیز وجود هرگونه نیروهای ایرانی و یا نیروهای حزب‌الله در این منطقه را نفی کرده و گفته است دفاع از این منطقه فقط به تلاش‌های نیروهای مردمی با درایت کافی و هماهنگی لازم میان نقاط دفاعی بوده است.

چندی پیش طی بیانه‌ای منتشر شده  از سوی گروه تروریستی "احرار الشام"، اعلام کردند که شهر "بنش" مجاور شهر "الفوعه" به منطقه نظامی تبدیل می‌شود و این حملات تا به پایان رسیدن عملیات نظامی ادامه دارد.

فوعه و کفریا

در حملات اخیر 28 نفر از مردم و ده نفر از گروهای مقاومتی به شهادت رسیدند. که در بین آن‌ها کودکان و زنان نیز مشاهده می‌شوند.

در جریان آتش‌بس روزهای اخیر به دنبال گلوله باران شهرک های الفوعه و کفریا در ریف ادلب، از سوی تروریست ها، آتش بس موقت میان ارتش سوریه و گروه های تروریستی در این مناطق بار دیگر پایان یافت و به این ترتیب نه زخمی ها انتقال داده شدند و نه آتش بس ادامه یافت. این توافق متضمن این بود که در روز نخست افراد زخمی مسلح [تروریست‌های] حاضر در زبدانی به ادلب و افراد زخمی الفوعه و کفریا  نیز به لاذقیه منتقل شوند، تا اینکه در روز دوم نیز هر کس از افراد مسن، کودک و زن که قصد داشت از فوعه و کفریا خارج شود، قرار بود که خارج شوند و افراد مسلح نیز به صورت کامل از زبدانی بیرون روند.

فوعه و کفریا

این روزنامه اعلام کرد دلیل نقض این توافق این بود که گروه تروریستی "احرار الشام" باقی مانندن گروهای حشد الشعبی در دو شهر کفریا و فوعه را قبول نکردند و آماده انجام توافق بلندمدت نبودند، آن‌ها در مقابل خواستار آزادی 1000 نفر از نیروهای دستگیر شده خود بودند. که طی اختلافات پیش آمده این آتش‌بس نقض شد.  البته این مسئله با تحریک ترکیه بود تا دولت شمالی [در سوریه] ایجاد شود که دولت عدالت و توسعه قصد دارد آن را در شمال سوریه ایجاد کند و فوعه و کفریا نیز در [نقشه] این منطقه وجود دارد».



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    خدایا خودت بفریاد این مردم مظلوم و بی پناه برس و این تکفیریهای لعنتی را نابود کن
  • مرگ بر آمریکا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    واقعا باید چکار کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه وظیفه ای داریم؟؟؟ از دست ما چه کمکی ساخته است؟؟؟ اگر کسی میداند راهنمایی کند. خدایا امت رسول الله (ص)را کمک کن.
  • مهندس م ش ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    سپاه و بسیج یک لشگر زبده بفرسته به کمک حزب‌الله محاصره را بشکنند. این دولت سوریه ۴ ساله عرضه نداره منطقه را آزاد کنه.
  • صاعقه ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    تنها راه نجات دخالت مستقیم ایران در سوریه است. میشه از طریق هواپیما آذوقه، سلاح و مهمات ریخت براشون. خدایا کمکشون کن.
  • اناالحق ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    خداوند عذاب الهی بر تمامی سران وپرورش دهندگان داعش نثار کند دوستان بیایید در این ورطه از زمان فقط به انسانیت و حق حیات انسانها ارج نهیم به دور از هر گونه کلمات شیعه وسنی وایزدی و غیره تا با اتحاد و همدلی تمامی انسانهای تکفیری رادر هر لباس وظاهروشعاری محکوم و معدوم نماییم.
  • ناشناس ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    کشته مرده های ترکیه چرا خاموشند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس