کد خبر 46015
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶

موضوع عبور منوريل از بالاي صحن حضرت جواد‌(ع) يا از زير سطح در کنار اجراي پايه‌هاي منوريل از بحث‌هاي داغ مرکز تصميم‌گيري مديريت شهري قم در يک سال گذشته بود و کارشناسان شهرسازي، معماري و فرهنگي به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند.

به گزارش مشرق به نقل از آينده، سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم گفته بود: اصرار بي‌دليل و بدون منطق بر اجراي منوريل از بالاي سطح صحن مطهر حرم حضرت معصومه‌(س) نتيجه‌اي جز شکست اين پروژه نخواهد داشت.

وي در آن موقع نمي‌دانست که يک سال بعد از سخنانش بدنبال توافق همه طرفهاي درگير در مورد اجراي منوريل مبني بر عبور آن از زير صحن حرم مطهر، احمدي‌نژاد خود شخصا دستور لغو يک طرفه توافقنامه فوق را صادر و کليد شکست پروژه منوريل را روشن کند.

برپايه اين گزارش، از روز پنج‌شنبه خبري همانند بمب در محافل سياسي و مديريتي استان ترکيد و همه را شگفت‌زده کرد. خبر اين بود که احمدي‌نژاد طي دستور موکد خواهان عبور منوريل از بالاي صحن مطهر حضرت معصومه‌(س) شده است و از وزارت کشور و معاونت برنامه‌ريزي هم خواسته است که اولا: هرگونه کمک به شهرداري قم منوط به همکاري با اجراي منوريل شود و ثانيا: تمام اعتبارات به حساب سازمان قطار شهري قم واريز شود.

موضوع عبور منوريل از بالاي صحن حضرت جواد‌(ع) يا از زير سطح در کنار اجراي پايه‌هاي منوريل از بحث‌هاي داغ مرکز تصميم‌گيري مديريت شهري قم در يک سال گذشته بود و کارشناسان شهرسازي، معماري و فرهنگي به شدت با عبور آن از مقابل حرم مخالف بودند.

هرچند 2 نفر از کارشناسان شوراي اسلامي شهر آقايان مهندس باقرپناهي و مهندس فارغيان کاملا ايجاد منوريل را در راستاي اهداف غيرعمراني و ترافيکي براي قم متصور بودند.

مهندس فارغيان کارشناس ارشد شهرسازي و عضو شوراي شهر در تاريخ 29/9/89 در گفت‌وگو با مهر عبور منوريل قم از بالاي صحن مطهر را يک فاجعه شهرسازي دانست.

مهندس باقرپناهي بعنوان رئيس کميسيون عمران شوراي شهر در جمع خبرنگاران گفت: سيستم منوريل نه تنها فضاي باز شهري قم بلکه چشم‌انداز و سيماي بصري حرم مطهر را از بين مي‌برد و قرار است با بي‌احترامي از حريم ميراثي درجه يک حرم مطهر نيز عبور کند.

سعيدي امام جمعه قم نيز قبل از آنکه حتي توليت آستانه مقدسه شود در خطبه‌هاي نماز جمعه در تاريخ 8/4/89 با اشاره به اجراي پروژه منوريل در قم گفت: با توجه به اينکه قم شهر مذهبي است بايستي اينگونه پروژه‌ها به حرم مطهر و چهره مذهبي قم لطمه نزند.

اميرآبادي رئيس کميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر قم در تاريخ 30/9/89 اعلام کرد: شوراي اسلامي شهر قم طي نامه‌اي به استاندار مخالفت خود را با عبور منوريل از مقابل حرم مطهر در سطح اعلام کرده است.

بحث‌هايي از اين قبيل در تاريخ 22/9/89 رويانيان و عزيزي را به قم و به جلسه فوق‌العاده کشاند که خبري از آن منتشر نشد.

آيت‌الله مسعودي توليت آستانه مقدسه نيز در مراسم توديع خود در جمع توديع کنندگان گفت: اعتقاد دارم به هيچ وجه منوريل نبايد از مقابل حرم حضرت معصومه (س) يا حتي از رو و يا زير صحن جواد الائمه(ع) عبور کند.

توليت عوض شد و حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي توليت آستانه مقدسه قم گرديد.

در تاريخ 30/9/1389 معاونت عمراني وقت استانداري اعلام کرد در مسير عبور منوريل قم از مقابل حرم بازبيني مي‌شود.

دو هفته بعد در تاريخ 16/10/89 در جلسه سازمان قطار شهري استاندار نيز اعلام کرد: منوريل قم نبايد به حريم قدسي حرم خدشه‌اي وارد سازد و تاکيد کرد: «همه تصميم گيري‌ها در اين خصوص بايد براساس کار کارشناسي باشد.»

سخنگوي شوراي اسلامي شهر در تاريخ 25/12/1389 در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر از توافق نهايي تصميم گيرندگان پس از انجام يک پروسه کارشناسي مبني بر تعيين چگونگي عبور منوريل از جوار حرم مطهر خبر داد.

بختياري گفت: در جلسه شوراي سازمان قطار شهري در روز گذشته که با حضور استاندار، شهردار، رئيس شوراي شهر، نماينده استانداري قم،‌ نماينده وزارت کشور در محل استانداري برگزار شد، عبور منوريل از زير سطح در مقابل حرم مطهر به تصويب نهايي رسيد.

پس از اين مصوبه نعمتي مدير پروژه منوريل قم در يک نشست خبري اعلام کرد: منوريل قم يکسال ديرتر از زمان پيش‌بيني به بهره‌برداري مي‌رسد. اين گفته نعمتي به اين معنا بود که اتمام اين پروژه به دوران دولت دهم کفاف نمي‌دهد و دولت يازدهم بايد تعيين تکليف کند.

احمدي‌نژاد 2 روز پس از پايان دور کاري و «استراحت در منزل به قول آقاي جوانفکر» طي دستوري توافق مسئولان استان را لغو و خواستار اجراي منوريل از روي سطح شد. به دنبال دستور احمدي‌نژاد اردشير احمدي مدير عامل سازمان قطار شهري قم بدون توجه به مصوبه هيأت مديره‌اي که عامل اجرايي آن است، طي نامه‌اي به کارفرماي پروژه منوريل دستور اجراي طرح منوريل بر مبناي طرح قبلي به صورت «روي سطح و با ارتفاع مجاز» را ابلاغ کرد.

وي از شرکت کميسيون کارفرماي پروژه نيز خواست که خيابان اراک را مسدود کند.

مهندس باقرپناهي رئيس کميسيون عمران شوراي شهر دستور احمدي‌نژاد و ابلاغ مدير‌عامل شرکت قطار شهري را غيرقانوني توصيف کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس