کد خبر 459733
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱

روزنامه آمریکایی در گزارشی با هشدار درباره گرداب ناشی از مواضع آنکارا، سیاست اردوغان در قبال سوریه و همچنین درخواستش برای نیل به قدرت سیاسی مطلق در ترکیه را شکست خورده خواند.

به گزارش مشرق، یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مواضع آنکارا در قبال سوریه، داعش و موضوع کردها، درباره پیامدهای «گرداب» ناشی از مواضع رئیس‌جمهور ترکیه برای این کشور هشدار داد.

«نیویورک تایمز» در مطلبی با عنوان «چانه‌زنی خطرناک آمریکا با ترکیه» نوشت: «تغییر اخیر موضع دولت ترکیه و آمادگی ناگهانی آن برای دسترسی دادن آمریکا به پایگاه هوایی اینجرلیک به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی بود و نه بازاندیشی اساسی در استراتژی خود در قبال سوریه.»

این روزنامه ادامه داد: «تنها به فاصله کوتاهی از دادن دسترسی به پایگاه اینجرلیک، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه موج حملات علیه مواضع کردها را آغاز کرد و درگیری که در مسیر حل شدن بود را دوباره مشتعل کرد. از این بدتر آنکه ترکیه به سختی به کردهای سوریه که تاکنون قابل اتکاترین متحد آمریکا در جنگ با داعش بودند حمله کرد.

در این مطلب با اشاره به مواضع آنکارا در قبال بحران سوریه، از تلاش دولت ترکیه برای سوریه‌ای بدون بشار اسد و با حکومت اکثریت سنیها در این کشور تاکید کرده است؛ سوریه‌ای که اغلب توسط اخوان‌المسلمین رهبری و حکومت شود.

در این یادداشت آمده است: «هدف ناکام آقای اردوغان نیل به اکثریت پارلمانی بود که به او ریاست جمهوری نظامی ریاستی واگذار کند اما از آنجایی که حزب او اکثریت مطلق را در انتخابات ژوئن از دست داد و آرزوهایش از بین رفت اکنون بر انتخابات پیش از موعد در ماه نوامبر متمرکز است تا کنترل پارلمان را دوباره بدست گیرد».

نیویورک تایمز با تاکید بر استفاده رئیس‌جمهور ترکیه از حملات اخیر به پ‌ک‌ک و کردها در شمال سوریه و همچنین در عراق به منظور پیشبرد اهداف خود ادامه داد: «بدین منظور آقای اردوغان به برچسب زدن به حزب دموکراتیک خلق(حامی کردها) به جبهه تروریستی بودن و قاپیدن آرای جنبش ملی‌گرا امید دارد».

این روزنامه آمریکایی افزود: «این استراتژی شاید به آقای اردوغان برای پیروزی در انتخابات کمک کند اما به شدت جنگ با داعش را تضعیف می‌کند. ترکیه با ایجاد اختلال و وقفه در لجستیک و ارتباطات بین پ‌ک‌ک در عراق و P.Y.D در سوریه، در حال تضعیف موثرترین نیروی زمینی در جنگ با داعش در سوریه یعنی کردها است».

نیویورک تایمز هشدار داد: «توافق آمریکا با ترکیه شاید سبب حملات هوایی موثرتری شود اما این موضوع به بهای از دست دادن اطلاعات بهنگام نیروهای کردی منجر شود که برای هدف قرار دادن این مواضع حیاتی است».

در این گزارش آمده است: «در طولانی مدت، قطع و نابودی کردها به شدت در تلاش برای مقابله با داعش مضر خواهد بود و دادن اجازه به ترکیه برای ایجاد منطقه ورود ممنوع برای نیروهای کرد سبب اختصاص سرزمین برای جنگجویان میانه‌رو نخواهد شد بلکه خطر ایجاد منطقه‌ای امن برای گروههایی چون جبهه‌النصره و احرام الشام را به همراه دارد».

در پایان این مطلب با تاکید بر لزوم فشار دولت آمریکا به ترکیه برای تغییر موضع خود تاکید شد: «سوق دادن رهبران ترکیه به تغییر مسیر بسیار سخت خواهد بود اما اگر ترکیه نپذیرد که از فرو رفتن در گرداب سیاست شکست خورده‌اش در قبال سوریه و درخواست آقای اردوغان برای نیل به قدرت سیاسی مطلق اجتناب کند، مهم است که به آنها فشار بیاوریم».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    لعت به این خردوغان گند زد به خاور میانه
  • سیفون برای تخلیه اردوغان ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    اردوغان فینیش !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس