کد خبر 459316
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۱

عوامل آمریکا، رژيم‌صهیونیستی، انگلیس و عربستان با نفوذ به داخل جمعیت‌های معترض شهرهای عراق، اعتراضات ضد فساد آنها را به سمت تظاهرات ضد دولتی و تغییر نظام این کشور سوق می‌دهند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در گزارشی پیرامون تظاهرات خیابانی عراقی ها علیه فساد و نفوذ عوامل رژیم صهیونیستی، انگلیس و عربستان به داخل جمعیت های معترض نوشت:

عراق یکبار دیگر شاهد ماجرای تلخ سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است؛ ماجرایی که با اعتراضات خیابانی آرام و معمولی آغاز شد، ولی با نفوذ عناصر داعش به داخل معترضان و تیراندازی به سمت نیروهای پلیس، نهایتا به اشغال پنج استان شمالی و غربی عراق به دست داعش انجامید و تاکنون نیروهای دولتی توانستند با هزینه‌های جانی و مالی فراوان، بخش‌هایی از این مناطق اشغالی را از کنترل داعش خارج سازند.

اکنون هم یکبار دیگر کشورهای آمریکا، اسرائیل، عربستان و انگلیس تلاش می‌کنند همین توطئه را برای شهرهای مرکزی و جنوبی عراق رقم بزنند. ماجرا از این قرار است که مردم شهرهای مرکزی و جنوبی عراق مدتی است در اعتراض به رواج فساد سیاسی در عراق و کوتاهی برخی مسئولین در ارائه خدمات به شهروندان تظاهرات می‌کنند. این اعتراضات و در پی آن، درخواست مرجعیت باعث شد که «حیدر عبادی» اصلاحات گسترده‌ای را آغاز کند.

پس از این اقدام عبادی، طبیعی است که مردم معترض باید منتظر نتیجه اقدامات وی می‌ماندند. اما، اعتراضات ادامه یافت و در برخی مناطق شکل خشونت‌آمیز به خود گرفت و حتی درخواست‌ها اندکی هم تغییر کرد!

همزمان با افزایش تحرکات مشکوک در غالب تظاهرات خیابانی، منابع خبری براساس اطلاعات و اسناد به دست آمده، خبر از «توطئه‌ای حساب شده» علیه دولت مرکزی عراق می‌دهند؛ توطئه‌ای که آمریکا اسرائیل، عربستان و انگلیس عوامل اصلی آن هستند و کشورهایی مثل ترکیه و اردن نیز در آن تا حدودی نقش دارند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سومرنیوز» به نقل از منابع آگاه در عراق خبر داد، «الدوین شکر» فراماسون یهودی اهل عراق، با همدستی «عون الخشکوک» و «محمد الطانی» نمایندگان مجلس و «عدنان الشمحانی» فعال مدنی، از عوامل پشت پرده و فتنه‌گران اصلی در تظاهرات جاری عراق هستند.

پایگاه خبری «الوقت» نیز فاش کرد، سفارت‌های آمریکا و عربستان با برقراری تماس با برخی چهره‌های سیاسی در بغداد، قصد دارند فشارهای سیاسی بر دولت را افزایش دهند. در ارتباط با شیطنت‌های این دو سفارت، «راحج الموسی» سفیر عراق در ایران نیز به خبرنگار ما متذکر شد، دولت بغداد «اسناد دقیقی» در دست دارد که ثابت می‌کند برخی از کشورهای منطقه با نفوذ دادن عوامل خود به داخل گروه‌های معترض، می‌خواهند این اعتراضات را به اعتراضات ضددولتی تبدیل کنند. «رابرت فیسک» خبرنگار روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» هم در خصوص ارتباط میان «داعش» و دو کشور عربستان و قطر خبر داده است.
با توجه به این خبرها، به نظر می‌رسد که کشورهای انگلیس، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند با حمایت از داعش در شمال و تظاهرات در مرکز و جنوب، بغداد را در وضعیت فشار گاز انبری قرار دهند.
خبرگزاری تسنیم اما به نقل از شبکه تلویزیونی «الانوار-۲» عراق گزارش داد، آمریکا و انگلیس درصدد بهره‌برداری از اعتراضات خیابانی در عراق هستند. «ازهر الخفاجی» رئيس این شبکه به تسنیم گفت:‌«اکنون از این بیم داریم که سرویس‌های اطلاعاتی «سیا» و «ام-آی-۶» بخواهند از این اعتراضات به نفع خود بهره‌برداری کرده و مسیر اعتراضات را به سمت منافع خود تغییر دهند.»

در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از «محمد الربیعی» از مقامات امنیتی بغداد خبر داد که آمریکا تلاش می‌کند از طریق یگانی که خود آموزش داده است، کنترل امنیتی شهر بغداد را در دست بگیرد. این یگان، بخشی از نیروهای مسلح عراق است.

ایالات متحده بسیج مردمی را شبه‌نظامیان شیعه می‌خواند و همیشه تلاش می‌کند میان بسیج و سایر نیروهای ارتش شکاف ایجاد کند. در حالی که بسیج مردمی متشکل از برادران اهل تسنن، شیعیان و حتی مسیحیان است. نوام چامسکی چندی پیش گفت آمریکا پس از لشکرکشی به عراق به اختلافات طایفه‌ای و مذهبی دامن زد.

واکنش حیدر عبادی

در این بین نخست‌وزیر عراق هرگونه حمله به تظاهرکنندگان را «خط قرمز» اعلام کرد. به گزارش ایسنا، عبادی طی بیانیه‌ای، هشدار داد:«هرگونه حمله به تظاهرکنندگان، خط قرمز است.» این موضع‌گیری علاوه بر اینکه مردمی بودن نظام سیاسی عراق را اثبات می‌کند، طرح عربستان، آمریکا، انگلیس و اسرائيل را برای خونین کردن اعتراضات عقیم می‌گذارد.

 در بیانیه فوق آمده است:‌«کسانی هستند که می‌خواهند تظاهرات را از مسیر خود خارج کرده و میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی شکاف ایجاد کنند. ما دستور داده‌ایم هیچ تیر هوایی در تظاهرات شلیک نشود، چون گلوله‌های ما باید به سمت تروریست‌ها و مجرمان و گروه‌های مسلح شلیک شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس