کد خبر 455681
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۴

نماینده پارلمان عراق از سیاستمداران فاسد و مفسدان اقتصادی مالی به عنوان دو خطر بزرگ علیه برنامه اصلاحی نخست‌وزیر این کشور نام برد.

به گزارش مشرق، «عدنان السراج» با اشاره به وضعیت کنونی عراق و مخالفت برخی گروه‌های سیاسی این کشور با برنامه اصلاحی حیدر عبادی گفت: این اصلاحات یک کودتا علیه حقایق موجود در عرصه سیاسی عراق به شمار می‌رود. واقعیت‌های موجود در کشور به گونه‌ای است که ایجاد تغییرات گسترده و بنیادین را گریز ناپذیر ساخته است. لذا در این تغییرات باید تمام ارکان‌ها و دستگاه‌های ذیربط مشارکت داشته باشند تا اهداف حقیقی مورد نظر برنامه اصلاحی اجرایی و روند فساد در کشور متوقف شود.

به عقیده وی، تمام گروه‌های سیاسی خواهان اجرایی شدن اصلاحات در کشور نیستند. اولویت مخالفان، استفاده از واقعیت‌های موجود "فساد سیاسی اقتصادی" در عراق است بطوری که از ابزارها و راه‌های گوناگون برای متوقف کردن روند اصلاحات استفاده می‌کنند. اکنون دولت حیدر عبادی در چنین شرایطی به سر می‌برد.

احتمال سوء استفاده مخالفان از تظاهرات مردمی

نماینده پارلمان عراق با اشاره به دعوت مرجعیت دینی از حیدر عبادی جهت انجام دادن اقدامات لازم برای برطرف شدن مشکلات مردم گفت: این دعوت سبب شد تا نخست‌وزیر برنامه اصلاحی خود را برای مبارزه فساد ارائه کند. مردم نیز با برپایی تظاهرات از این برنامه حمایت کردند اما باید نسبت به آینده این تظاهرات بیمناک بود چراکه ممکن است برخی گروه‌های سیاسی مخالف برنامه اصلاحی، بر روند تظاهرات تاثیرگذاری کنند. به هرحال، در شرایط کنونی نخست‌وزیر بر حمایت مرجعیت دینی و مردم عراق تکیه دارد و می‌تواند با چنین حمایت‌هایی برنامه اصلاحی خود را اجرایی کند.

بزرگترین خطر برنامه اصلاحی

عضو فراکسیون "ائتلاف دولت قانون" در پارلمان عراق با بیان اینکه اجرای برنامه اصلاحی زمانبر خواهد بود، تصریح کرد: در مسیر اصلاحات کشور اولین گروهی که در برابر حیدر عبادی قرار خواهند گرفت سیاستمداران فاسد خواهند بود سپس لایه دوم که گروهی از مفسدان  اقتصادی و مالی هستند در مقابل نخست‌وزیر قرارمی گیرند. تعداد مفسدان در این لایه خیلی بیشتر از طبقه سیاستمداران فاسد است. بعلاوه، مفسدان اقتصادی مالی حضور و نفوذ گسترده‌ای در ساختار اقتصادی اجتماعی کشور دارند لذا این دو طبقه بزرگترین خطر را برای برنامه اصلاحی حیدرعبادی تشکیل می‌دهند.

ایجاد تغییر بنیادین در کشور

رئیس شورای رشد و توسعه عراق در پایان درباره چشم انداز برنامه اصلاحی حیدر عبادی گفت: ما برای به ثمرنشستن این اصلاحات باید صبر داشته باشیم. ایجاد تغییر بنیادین در کشور نیازمند جرات و شجاعت است. برخی سیاستمداران و تحلیلگران نسبت به آینده برنامه اصلاحی حیدرعبادی خوشبین و بعضی دیگر بدبین هستند. با وجود این، چنانچه گام‌های اجرایی شدن این برنامه خوب برداشته شود، برنامه اصلاحی نخست‌وزیر با موفقیت روبرو خواهد شد، اما اگر این برنامه با مقاومت شدید مخالفان روبرو شود، دراین صورت، نا آرامی سراسر کشور را فرا خواهد گرفت. به هرحال، بنده نسبت به آینده برنامه اصلاحی حیدرعبادی خوشبین هستم  چراکه وی تاکنون در توضیح و تفسیر برنامه اصلاحی خود موفق بوده و گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته است، لذا معتقدم همه باید به نخست‌وزیر کمک کنند تا برنامه اصلاحی‌اش با موفقیت همراه شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس