کد خبر 459172
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

روزنامه گاردین طی گزارشی نوشت: شرکت‌های آمریکایی در انتظار نتیجه رای‌گیری کنگره در مورد توافق ایران هستند که این امر آنها را در آخر صف ورود به بازار ایران پس از شرکت‌های اروپایی قرار داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین طی گزارشی در مورد هجوم شرکت‌های اروپایی به بازار ایران و عقب ماندن آمریکایی‌ها از این فرصت نوشت: هنوز جوهر توافق هسته‌ای ایران خشک نشده بود که هواپیمای دولت آلمان با منتخبان تجاری این کشور در تهران به زمین نشست.

این سفر، نخستین مورد از هجوم وزرای اروپایی و تجار برای ورود به بازاری بود که در آستانه بازگشایی پس از سال‌ها تحریم قرار دارد. علی‌رغم اینکه مشخص نیست که آیا اوباما بتواند بر مخالفان کنگره در تایید توافق هسته‌ای غلبه کند یا نه، ظرفیت هتل‌های تهران پر و میزهای رستوران‌های این شهر رزرو شده است.

به نوشته این گزارش، موجی از بازدیدکنندگان از تهران، جدیدترین نشانه از اختلاف بهر گستره اقیانوس اطلس بین آمریکا و اروپا است.

باراک اوباما و جان کری وزیر خارجه آمریکا به مخالفان توافق هشدار داده‌اند که در صورت رد این توافق از سوی کنگره، دیگر قادر نخواهند بود تا تحریم‌های تجاری چندمیلیتی را علیه ایران اعمال کنند. 5 کشور دیگر مذاکره‌کننده نیز اعلام کرده‌اند که دیگر به میز مذاکرات بازنخواهند گشت.

گاردین در ادامه استدلال کرد، این سفرها نشان می‌دهد که رهبران آمریکا نمی‌توانند اروپایی‌ها را از پرواز به تهران در آستانه رای‌گیری کنگره در 17 سپتامبر، باز دارند.

جو کائسر مدیر ارشد تجاری زیمنس ماه گذشته در مصاحبه با تلویزیون آلمان گفته بود: «ما داریم در مورد 80 میلیون آدم صحبت می‌کنیم که به تامین انرژی احتیاج دارند، طبیعتا به مراقبت‌های بهداشتی نیز نیاز دارند. آنها فرصت‌ها و شانس‌ها هستند.»

بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی زبان، از زمان سفر مقامات آلمان به تهران، وزرای فرانسه و ایتالیا از تهران بازدید کرده‌اند. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز این هفته به تهران سفر کرد تا سفارت کشور متبوعش را بازگشایی کند. اسپانیا، سوئد و هلند نیز در نظر دارند تا در پاییز به تهران بروند. هینز فیشر رئیس‌جمهور اتریش ماه آینده به تهران سفر خواهد کرد و نخستین رئیس دولت اروپایی است که از سال 2004 به تهران سفر خواهد کرد. یک هفته پس از توافق، وین میزبان کنفرانس تجاری اتحادیه اروپا و ایران بود.

میشائیل توکوس رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: «در حال حاضر، شرکت‌های بسیاری در حال آماده کردن توافقنامه‌ها برای امضا، به محض برداشته شدن تحریم‌ها هستند.»

وی افزود، اتحادیه‌اش هر هفته در حال سازمان دهی سفر برای شرکت‌هایی است که تمایل دارند تا با ایران مبادلات داشته باشند.

به نوشته گاردین، هرگونه مبادلات تجاری غربی با ایران هنوز به علت بلاتکلیفی قانونی سردرگم است. شرکت‌های چندملیتی که با آمریکا مراودات تجاری دارند، درصورتی که کنگره در نهایت توافق را رد کرد، نمی‌خواهند که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گیرند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز سلطه با قدرتی بر سیستم مالی جهان دارد که این امر ورود و خروج پول به ایران و شرکت‌هایی که حتی دارای مجوز انجام مبادلات با این کشور هستند را مشکل می‌سازد.

اما با وجود نگرانی‌ها، توافق‌ها با مهر تایید دولت‌ها قبلا امضا شده است. بانک ایتالیایی «مدیوبنکا» اوایل ماه جاری یادداشت تفاهمی با ایران برای تامین مبادلات میان تجار دو کشور به امضا رساند. وام‌ها توسط شرکت دولتی اعتبار صادرات ایتالیا ضمانت خواهد شد. بر اساس برآوردها در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، صادرات ایتالیا به ایران تا  3.3 میلیارد دلار تا پایان سال 2018 افزلیش خواهد یافت.

فرانکوئیس هیسبرگ تحلیلگر بنیاد تحقیقات استراتژیک گفت: «دلیل خاصی وجود ندارد که اروپایی‌ها به خود اجازه دهند تا تحت تاثیر خسارات خودخواسته آمریکا قرار بگیرند.» رد توافق از سوی کنگره ممکن است برخی سرمایه‌گذاری‌ها در ایران را در کوتاه‌مدت بی‌اثر کند اما طی سال‌ها تجار اروپایی احتمالا راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های مالی خواهند یافت.

در ادامه این گزارش آمده است، با توجه به آماده شدن رهبران اروپایی برای امضای قراردادها به محض قانونی شدن این موضوع، تجار اروپایی در مورد چشم‌انداز توافق هیجان‌زده شده‌اند.

پائولو اسکارونی سرپرست گروه «انی» که با وزیر نفت ایران در مورد سرمایه‌گذاری‌های بالقوه ملاقات کرد، گفت: «ایران، شهر گمشده (اِلدورادو) نفت است.» وی در دسامبر 2013 گفته بود: «بوی برداشته شدن یا کاهش تحریم‌ها می‌آید.»

گاردین با توجه به کنار ماندن شرکت‌های آمریکایی از این رقابت نوشت: اما درحالی‌که رفت و آمد میان اروپا و تهران شدت گرفته است، تماس‌های آمریکا و ایران بسیار آرام تر است. در کوتاه‌مدت اکثر تجار آمریکایی بسیار کمتر از همتایان اروپایی خود منافعی کسب خواهند کرد. توافق جولای تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو می‌کند و بسیاری از محدودیت‌های آمریکا علیه ایران پابرجا می‌ماند.

با همه اینها، توافق ایران درها برای برخی از شرکت‌های آمریکایی به منظور توسعه تجارتشان با جمهوری اسلامی ایران باز خواهد کرد و اساس مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در سال‌های آتی را پایه‌گذاری می‌کند. یک بند جداگانه در توافق اجازه فروش هواپیمای تجاری و قطعات آن را به ایران می‌دهد. ایران در نظر دارد تا در 10 سال آینده حداقل 400 هواپیمای جدید از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس خریداری کند.

این روزنامه انگلیسی در پایان با توجه به اندازه بازار ایران، به نقل از  ریچارد نفیو کارشناس آمریکایی تحریم‌ها در مذاکرات ایران نوشت: از عدم دفاع آشکار شرکت‌های آمریکایی از توافق متعجب شده‌ام.

زمانی‌که نفیو از یک مدیر اجرایی این شرکت‌ها علت را جویا شده بود، وی گفته بود، مبادلات با ایران می‌تواند «پی‌آمدهای اعتباری» داشته باشد.

نفیو افزود: «اما سه، چهار یا پنج سال بعد از حالا، من می‌توانم به کنگره برم و بگویم، اروپایی‌ها پول پارو کرده‌اند درحالی‌که ما بی‌بهره بوده‌ایم و خواستار تغییرات شوم.»

تحریم‌های کنونی اجازه مبادلات محدود با ایران در زمینه‌هایی نظیر دارو، مواد غذایی و تجهیزات دارویی را می‌دهد. در عمل، بسیاری از شرکت‌ها از این شرایط استفاده نمی‌کنند چراکه تحریم‌ها تنها به تعداد محدودی از شرکت‌ها اجازه می‌دهد که این مبادلات را تسهیل کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس