کد خبر 459069
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

روایت حجت الاسلام زائری از کتابی که پنج سال است از زرورق خارج نشده تا بغض داریوش ارجمند در هنگام صحبت از امام رضا علیه السلام از مهمترین حاشیه‌های مراسم رونمایی از کتاب «غریب قریب» بود.

به گزارش مشرق، نشست رونمایی کتاب «غریب قریب» تازه‌ترین اثر سعید تشکری عصر دیروز برگزار شد و همانطور که انتظار می‌رفت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت.

این مراسم که با حضور جمعی از چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری برگزار شد در کنار متن پربار حاشیه‌هایی خواندنی هم داشت که مرور آن خالی از لطف نیست.

در ساعات پایانی منتهی به شروع مراسم دو اتفاق ویژه رخ داد که عبارت بود از رسیدن دو اثر انیمیشن و موسیقایی دست اول برای رونمایی در مراسم. هر دو از تولیدات موسسه آفرینش های هنری آستان قدس که برای نخستین بار رونمایی شد؛ یکی انیمیشن «سلام» و دیگری ویدئو کلیپ «قبله عاشقان» با صدای حسام‌الدین سراج و شعری از سعید بیابانکی.

سخنران اول به دلیل حضور نداشتن در جمع از برادرش خواسته بود تا خودش را به این نشست برساند. سید مظفر شجاعی پیغام برادرش سید مهدی شجاعی را به نشست رساند تا از قول او اینگونه از کتاب «غریب قریب» تجلیل کند: سعید تشکری با کتاب و قلم، با خواندن و نوشتن، نفس می کشد و زندگی می‌کند و همانقدر که نوشتن، برای سعید تشکری، دلیل زندگی است، برای خوانندگان آثارش، میتواند راهنما و دلیل زندگی بشود.

کتاب‌های زیبایی که خوانده نمی‌شوند

نوبت بعدی سخنرانی به حجت الاسلام زائری رسید. که از فعالان فرهنگی شناخته شده این روزهاست. زائری در بخشی از سخنان خود با استناد به حدیثی از امام صادق برای مادر سعید تشکری طلب رحمت کرد و در ادامه به موضوع صاحب فیض ویژه شدن نویسنده این اثر برای نوشتن آن اشاره کرد.

کتاب‌های زیبایی که خوانده نمی‌شوند!

اما جذاب ترین بخش صحبت‌های زائری اشاره اش به مجید زارع طراح هنری این کتاب بود: من به آقای زارع ارادت ویژه دارم. به خودش هم گفته‌ام که برخی از کارهای تو آنقدر زیباست که آدم دلش نمی‌آید به آن دست بزند. به ایشان هم گفته‌ام کتابی دارم که طراحی و جلدسازی آن را خودش انجام داده اما به قدری زیباست که دلم نیامده آن را از زرورق خارج کنم. الان پنج سالی است که این کتاب در کتابخانه من است و از زرورق خارج نشده است.

سخنران بعدی مراسم داریوش ارجمند بود. ارجمند از سابقه دوستی خود با سعید تشکری گفت و از کرامتی که امام هشتم(ع) به نویسنده داشته است. صحبتش هر چه به موضوع امام(ع) نزدیکتر می شد حرارت بیشتری را در کلامش می‌شد حس کرد و در نهایت با بغض به روایت خاطره خودش از توسل به بارگاه امام هتشم برای پذیرش نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع) اشاره کرد.

کتاب‌های زیبایی که خوانده نمی‌شوند

نصرالله قادری نیز به سبک و سیاق همیشگی حضورش در سخنرانی‌ها نخست گله کرد از اینکه کتاب دیر به دستش رسیده که البته حق با او بود و در ادامه به یادکردی از انوشیروان ارجمند پرداخت و از حاضران خواست برای شادی روح وی فاتحه‌ای قرائت کنند.

انتقاد از پدرخوانده‌های نقد ادبی

سپس خودش را اینگونه توصیف کرد که برخی او را منتقدی خشن می‌دانند اما در مواجه با این اثر ترجیح می‌دهد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد. در همین زمینه قادری درست در همان ابتدای سخنرانی خود به موضوع پدرخوانده‌های نقد ادبیات اشاره کرد و گفت: ادبیات برای آنها مانند تخت پادشاهی است که اگر کسی اندازه تخت بود اجازه دارد برود اما اگر قدش از تخت بلندتر بود باید سر و تهش را قیچی کرد و اگر کوتاه تر بود باید سر و تهش را کشید را تا اندازه تخت شود.

نوبت آخر سخنرانی به سعید تشکری رسید که شاید بتوان شاه بیت سخنرانی او را در این جمله دانست که گفت: دلیل جمع شدن همه ما گرد هم چیزی جز ادبیات نیست.

کتاب در نهایت با نوای صلوات خاصه امام رضا(ع) رونمایی شد و انگار دوربین های عکاسی دیگر خسته بودند که از زیباترین بخش مراسم که امضای کتاب توسط نویسنده بود تصویر تهیه کنند.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس