کد خبر 458887
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه همکاری با بزرگ‌ترین بانک چینی را آغاز می‌کنیم، گفت: لازم است، برای توسعه صادرات، سرمایه بانک توسعه صادرات از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کنونی، حداقل ۲ برابر شود.

 به گزارش مشرق، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، گفت: جلسه‌ای با مقامات بانک چین (bank of china) به‌ عنوان یکی از 10 بانک بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین بانک چینی، قرار شد، با بانک توسعه صادرات ایران، ارتباط بانکی و اجرای پروژه‌های مشترک بین ایران و چین دنبال شود.

وی افزود: از جمله همکاری‌ها ایجاد خط اعتباری از سوی بانک چینی برای تأمین مالی پروژه‌ها و همکاری بانکی است، البته جزئیات همکاری در گروه کارشناسی دو طرف بررسی نهایی می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: کلیات همکاری بانک توسعه صادرات ایران و بانک چینی، ایجاد خط اعتباری این بانک برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین روابط کارگزاری بانک توسعه صادرات ایران و بانک چین و افتتاح حساب متقابل و گشایش خط اعتباری، حواله‌جات و بروات ارزی بین 2 بانک پیگیری می‌شود و مقامات بانک چینی ابراز علاقه‌مندی برای همکاری با بانک توسعه صادرات ایران داشتند، ما هم استقبال کردیم.

وی افزود: بخش خصوصی اگر بخواهد در توسعه صادرات فعالیت کند، نیازمند تأمین ارز و گشایش اعتبار است، همچنین برای اجرای پروژه‌های ارزی در کشور بخشی از تأمین مالی از صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات به عنوانی یکی از بانک‌های عامل انجام می‌شود و خطوط فاینانس که این بانک استفاده می‌کند، بتواند کمبود ارزی پروژه‌ها را جبران کند.

صالح‌آبادی افزود: خط اعتباری که در نظر گرفته می‌شود برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات در پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که با اولویت پروژه‌های صادرات‌محور که محصولات آنها صادراتی باشد و بتواند ارز مورد نیاز را تأمین کند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد روش‌های استفاده از بخش خصوصی برای پروژه‌های عمرانی، گفت: قطعاً از فاینانس خارجی برای برخی از پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود، اما مأموریت بانک توسعه صادرات کمک به سرمایه‌گذاری‌های صادرات محور است که محصولات صادراتی داشته باشند، وگرنه بسیاری از پروژه‌ها زیربنایی است و در جای خود بسیار لازم است، اما خدمات بانک توسعه صادرات در راستای کمک به افزایش صادرات خدمات یا کالای ایرانی توسط شرکت‌ها است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه برآورد اولیه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه بین 20 تا 25 میلیارد دلار ظرفیت وجود دارد، گفت: درحال حاضر از این ظرفیت حدود 10 درصد فعال است و یکی از کارهایی که برای توسعه صادرات می‌توان انجام داد، این است که شرکت‌های مهندسی ایرانی برای شرکت در مناقصه‌های خارجی نیاز به گشایش اعتبار و ضمانت‌نامه بانکی دارند.

وی گفت: درحال حاضر این روند کند و رقم‌های ضمانت‌نامه پایین است، اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، صدور ضمانت‌نامه بانکی هم رونق می‌گیرد و پیمانکاران می‌توانند پروژه‌های مناسب و بزرگی در خارج از کشور برعهده بگیرند و بانک هم می‌تواند ضمانت حسن انجام کار و ضمانت‌های ارزی برای آنها انجام دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: در مذاکره‌ای با وزارت نفت عنوان شد که ایران سالانه بین 2 تا 3 میلیارد دلار واردات گاز از ترکمنستان انجام می‌دهد و به جای پرداخت ارز، صادرات کالا و خدمات به آن کشور صادر می‌شود که بانک می‌تواند پول را از طرف مقابل گرفته و به صادرکنندگان کالا و خدمات پرداخت کند.

وی گفت: همچنین اخیراً در زمینه صادرات برق ایران به ارمنستان مذاکره شد. بیش‌تر صادرات از طرف ارمنستان به ایران است و در قبال آن یک خط لوله برای انتقال گاز از ایران به ارمنستان برقرار است که به جای پول برق به ارمنستان گاز صادر ‌کنیم، اما چون شبکه انتقال برق در این محور 300 مگاوات و بسیار محدود است، در حالی که خط لوله گاز با ظرفیت کامل ایجاد شده، اما صادرات گاز به‌صورت کامل از این خط انجام نمی‌شود و قرار شد شبکه انتقال برق به 700 مگاوات افزایش ظرفیت پیدا کند که ظرف 18 ماه طی قراردادی این کار انجام می‌شود و این تفاهم‌نامه 2 هفته قبل در بانک توسعه صادرات امضا شد.

وی افزود: بنابراین صادرات گاز ایران به ارمنستان افزوده می‌شود و از طرفی برق بیشتری از ارمنستان وارد می‌کنیم که می‌توان مازاد این برق را به کشورهای عراق یا پاکستان بفروشیم و این یکی از روش‌های افزایش صادرات خدمات مهندسی است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درمورد اینکه آیا اولویت این بانک کمک به صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر است، گفت: برای بانک فرق نمی‌کند که چه کالایی توسط شرکت خدمات‌گیرنده صادر می‌شود، بلکه مهم صادراتی بودن است، البته اگر به جای محصولات خام کشاورزی یا معدنی، کالای با فرآوری و ارزش افزوده بالاتر صنعتی و یا کشاورزی صادر شود، بهتر است و این یک سیاست کلان است که به نفع کشور است، اما از مأموریت بانک خارج است.

صالح‌آبادی در مورد اینکه سرمایه بانک توسعه صادرات با توجه به صادرات غیرنفتی چقدر کفایت می‌کند، گفت: سرمایه بانک توسعه صادرات متأسفانه از سال 86،‌ تاکنون اضافه نشده و در آن سال سرمایه بانک با افزایشی 1.5 میلیارد دلاری به 2 هزار و 500 میلیارد تومان اضافه شد و هم‌اکنون این سرمایه در مقایسه با صادرات 50 میلیارد دلاری غیرنفتی ایران، رقم پایینی است و برای حمایت بیش‌تر از صادرات نیازمند افزایش سرمایه بانک هستیم و چون این بانک صد درصد دولتی است باید دولت افزایش سرمایه بانک را تصویب کند.

وی افزود: در قانون ارتقای نظام بانکی کشور مواردی دیده شده که باید سرمایه بانک‌ها افزایش یابد و این امر در قوانین پیش‌بینی شده، اما با توجه به اینکه قیمت نفت امسال کاهش یافت و درآمد دولت به‌صورت کامل محقق نشد، از طرفی لازم است سرمایه بانک افزایش یابد، بنابراین بانک باید از منابع داخلی تجهیز شود.

وی افزود: سیاست بانک این است که منابع محدود بانک با اولویت تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی پرداخت شود، البته تأمین زیرساخت‌های صادراتی هم مهم است، اما اولویت اول به تأمین سرمایه در گردش است؛ زیرا با رشد بنگاه‌ها در کوتاه مدت رشد اقتصادی هم اضافه می‌شود، اما اجرای پروژه‌های عمرانی معمولاً 5 سال بعد در رشد اقتصادی نمایان می‌شود و به‌دلیل کمبود منابع اولویت بانک تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های صادراتی است.

صالح‌آبادی در مورد تامین مالی ارزی در سرمایه‌گذاری بلند مدت تأکید کرد: پروژه‌های بلندمدت از طریق صندوق توسعه ملی و یا فاینانس خارجی تأمین مالی می‌شود، به‌ عنوان مثلاً سال گذشته یکی از پتروشیمی‌های بزرگ کشور مبلغ 2.2 میلیارد دلار از محل منابع خارجی توسط بانک فاینانس انجام داد و از اسفند 93 این پتروشیمی ساخته می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در مورد با توجه به اینکه تهیه بخش‌نامه بودجه 95، آیا برای افزایش سرمایه بانک توسعه سرمایه هم پیشنهاد شده است، گفت: 2 مطلب در بودجه مدنظر است. یکی افزایش سرمایه بانک که پیشنهاد کرده‌ایم، هرچه دولت این سرمایه را اضافه کند، بیشتر می‌تواند در خدمت توسعه صادرات باشد و سرمایه بانک باید حداقل 2 برابر شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: مطلب دوم این است که اگر سود ناشی از تسعیر ارز در بانک توسعه صادرات به افزایش سرمایه بانک منتقل شود و این درآمد از مالیات معاف شود، بدون اینکه ریالی از دولت دریافت کنیم سرمایه بانک می‌تواند تقویت شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درآمد ناشی از سود تسعیر ارز در بانک را حدود 5 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اگر این مبلغ صرف تقویت سرمایه بانک شود، بدون اینکه پول جدیدی به بانک تزریق شود و اگر از مالیات هم معاف شود، پول از بانک خارج نمی‌شود و در عوض سرمایه بانک تقویت می‌شود که می‌تواند در توسعه صادرات بیش‌تر کمک کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس