حذف نام «فجر» در روزهاي گذشته، جنجال‌ها و حاشيه‌هاي زيادي را به پا كرده است؛ از ادعاي سازمان سينمايي عليه بخش خبري 20:30 و انتقاد تيز و مستقيم ابوالقاسم طالبي از دولت و رئيس‌جمهور به خاطر حذف اين نام تا انتقاد تند سيدمحمد حسيني، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مي‌تواند براي وزارت كنوني ارشاد سنگين تمام شود.

به گزارش مشرق، انتقادها از حذف عنوان «فجر» در جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و تبديل آن به «جشنواره سينماي ايران» شكل جدي‌تري به خود گرفته است. اين تغيير نام براي هنرمندان جا نيفتاده و بسياري همچنان همان عنوان «فجر» را براي مهم‌ترين رويداد سينمايي ايران به كار مي‌برند. در اين بين و در تازه‌ترين واكنش‌ها وزير سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شدت از اين اقدام اخير دولت انتقاد كرده و ابوالقاسم طالبي، كارگردان مطرح و باتجربه سينماي ايران نيز در نامه‌اي تند خطاب به رئيس‌جمهور گفته است: «ان‌شا‌ءالله نمي‌گذاريد برگرداندن نام فجر به جشنواره، شعار نامزدهاي انتخابات آينده شود.»

بسياري از منتقداني كه خواهان باقي ماندن عنوان «فجر‌» بر دنباله بخش بين‌المللي بزرگ‌ترين جشنواره سينمايي ايران هستند، خوب مي‌دانند كه اين كلمه، علاوه بر بزرگداشت بازه زماني كه جشنواره در آن برگزار مي‌شود يك يادآوري براي حفظ ارزش‌هايي است كه بايد در مضمون، محتوا و ساير ويژگي‌هاي فيلم‌هاي حاضر در اين جشنواره رعايت شود. جشنواره فيلم فجر و بخش بين‌الملل آن به عنوان رويدادي كه از ابتدا در دل هفته فجر زاده شدند بايد جشنواره‌اي استراتژيك با اهداف انقلابي مشخص باشد.

در سال‌هاي گذشته اما ردپاي برخي فيلم‌هاي بعضاً مخالف نظام هم در اين جشنواره ديده شده است كه وجود عنوان «فجر»‌ بر سردر اين جشنواره حساسيت‌ها را نسبت به نفوذ اين قبيل آثار بالا برده است. حالا با تصميم جديد سازمان سينمايي به شكلي نرم اين عنوان از بخش بين‌المللي اين جشنواره برداشته شد. ابتدا بخش بين‌المللي از بخش ملي جشنواره فيلم فجر جدا و ميان زمان برگزاري آنها سه ماه فاصله افتاد تا بخش بين‌الملل در بازه‌اي به غير از دهه فجر برگزار شود. حالا عنوان «فجر»‌ از روي بخش بين‌الملل برداشته شده است. نامي كه حذف يا جا‌به‌جا كردنش مي‌تواند براي بسياري حساسيت‌برانگيز باشد.

حذف اين نام در روزهاي گذشته، جنجال‌ها و حاشيه‌هاي زيادي را به پا كرده است؛ از ادعاي سازمان سينمايي عليه بخش خبري 20:30 مبني بر كذب بودن اخبار اين بخش درباره حذف نام فجر كه به مصاحبه حجت‌الله ايوبي با 20:30 در يك‌شنبه شب گذشته منجر شد و حالا انتقاد تيز و مستقيم ابوالقاسم طالبي از دولت و رئيس‌جمهور به خاطر حذف اين نام و نيز انتقاد تند سيدمحمد حسيني، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مي‌تواند براي وزارت كنوني ارشاد سنگين تمام شود.

در بخشي از نامه رسمي كارگردان فيلم «‌قلاده‌هاي طلا» به رئيس‌جمهور آمده است: ا‌ميد آن است كه مقوله فرهنگ و هنر به آن جهنمي كه به بعضي‌ها حوالت داديد، ختم نشود و اين اميد از آنجا ناشي مي‌شود كه شما بيان نموديد: توافق يعني تسليم قدرت‌هاي بزرگ در برابر ملت ايران و ادامه داديد: سوم خرداد ادامه خواهد داشت؛ سوم خرداد زنداني تاريخ سال ۶۱ نيست و ادامه خواهد يافت تا همه خرمشهرهاي ... فرهنگي همه و همه آزاد شود...»

در ادامه اين نامه مي‌خوانيم: «‌جناب رئيس‌جمهور يكي از خرمشهرهاي ما سينماست كه حضرت امام روح الله(س) پس از بازگشت به وطن در اولين سخنراني فرمودند «سينماي ما مركز فحشاست، ما با سينما مخالف نيستيم، با فحشا مخالفيم.» با اين جمله، «خرمشهر سينما» به طور ماهوي روز اول فجر، براي آنها كه اهل فحشا نبودند، آزاد شد. حالا با استدلال جنابعالي، فجر سينما هم زنداني بهمن نيست و ادامه خواهد يافت و در هر ماهي از سال، جشنواره‌ مهم بين‌المللي فيلم برگزار شود، به نام مبارك فجر مزين خواهد بود. اما مديران فرهنگي- هنري نخست برگزاري بخش بين‌المللي فيلم فجر را از جشنواره‌ فجر در بهمن ماه جدا كردند و سريعاً هم دبير جشنواره در مقابل سؤالاتي كه نام فجر با اين حساب از جشنواره‌ بين‌المللي فيلم حذف خواهد شد، مصاحبه‌ها و گفت و شنود‌ها انجام داد كه خير! اصلاً چنين نيست، فجر يك آرمان است و آبروي سينما و جشنواره به آن نام است و مطالبي همچون سوم خرداد شما را بيان داشت.»

بسياري از منتقدان اقدام اخير دولت از اين موضوع بيم دارند كه مبادا حذف عنوان «فجر»‌ يكي از مصاديق نفوذ فرهنگي بعد از توافق هسته‌اي باشد. طالبي نيز در نامه يادآور شده است كه حذف نام فجر يعني حذف جهاد با طاغوت‌هاي فرهنگي و هنري و نقد و طعن ماهوي به تفكر اسلام ناب محمدي(ص) آن هم در شرايطي كه حاكمان غرب مستكبر تأكيد مي‌كنند كه برجام كمك مي‌كند تا ماهيت جمهوري اسلامي عوض شود و استعمارگر پير به بازگشايي سفارتش مشغول است.
وي در ادامه از رئيس‌جمهور خواسته تا با تدبيرش نگذارد كه برگرداندن نام فجر به جشنواره بين‌المللي فيلم، شعار نامزدهاي انتخابات آينده شود. در عين حال يكي ديگر از واكنش‌ها به اين تغيير از سوي وزير سابق ارشاد بوده است؛ حسيني در انتقادي تند حذف نام فجر را بخشي از جهت‌گيري‌هاي فرهنگي دولت قلمداد كرده و گفته است كه حذف نام آن از بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر، چراغ سبزي است به غربي‌ها و عناصر معاند كه نشان بدهد هر فردي با هر فيلمي كه علاقه داشت مي‌تواند در آن حضور پيدا كند؛ اقدامي كه يادآور شعار سال ۸۸ و طرح جمهوري ايراني در مقابل جمهوري اسلامي است!

منبع: روزنامه جوان


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس