وی افزود: این کمکاری در بخش سینمای ایران نمود بسیار جدیتر دارد. با توجه به توضیحات ارائه شده اگر ما جشنوارهای را برگزار کنیم که تنها نامش فجر است و در آن هیچ نشانی از آثار انقلابی نیست، صرفاً یک کار نمایشی را انجام دادهایم که نتیجهای در پی ندارد. مطلب دیگر که بحث اصلی ماست مربوط به تغییر نام بخش بینالمللی این جشنواره میشود. با این توضیح باید گفت وقتی سینمای ایران هیچ نشانی از فیلم انقلابی ندارد و بخش بینالمللی آنهم شکلی کاملاً مستقل پیدا کرده است، پس تعریفی مستقل هم باید برای آن انتخاب شود تا جشنواره مورد نظر از کیفیت لازم سود ببرد.
کارگردان فیلم دفاع مقدسی «شور شیرین» به توضیح فوق اضافه کرد: منظورم این است که تنها نام برایمان ملاک نباشد، بلکه نبود آثار با این رویکرد موضوع اصلی بحث ما باشد. در این میان اگر برنامهریزی به نحوی صورت گیرد که فیلمها در جهت معرفی انقلاب تولید شود، امری پسندیده روی داده که میتوان نامی همطراز با مضمونش برای آن انتخاب کرد، در غیر این صورت همان بهتر که نامی دیگر برای آن انتخاب شود تا ما این استقلال را در رویداد مورد نظرمان شاهد باشیم.
اردکانی ادامه داد: آسیب جدی ما در سینما این است که تصمیماتمان بیشتر از روی احساس رخ میدهد تا منطق، برای همین معمولاً نتایج خوبی حاصل نمیشود؛ چون اگر به جای شعار و عنوان به دنبال کارکرد بودیم، وضع سینما خیلی بهتر از این بود. در این میان اگر اعتراض داریم که چرا عنوان فجر را از جشنواره گرفتهایم در حقیقت کاری نمایشی را انجام دادهایم، والا باید خیلی بیشتر به این امر معترض میبودیم که چرا تولیدات این رویداد، هیچ نشانی از آموزهای دینی و انقلابی در خود ندارد.
وی در پایان تاکید کرد: وقتی نام و عنوانی خاص را برای یک جشنواره انتخاب میکنیم، در حقیقت به آن شکلی تخصصی میدهیم. در چنین شرایطی منطقی نیست که ما تنها نامی را انتخاب کنیم بدون اینکه آثارش را فراهم کرده باشیم. از مجموعه سخنانم میخواهم این نتیجه را بگیرم که اقدام سازمان سینمایی عملی حرفهای بود که به آن نمیتوان بار ارزشی داد.
منبع: ایکنا