
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، يک تيم پژوهشي از دانشگاه توهوکوي ژاپن پيشساختي از يک قطار را ارائه دادهاند در بالاي زمين بر روي کيسهاي از هوا شناور ميماند.
از آنجايي که اين قطار با زمين تماسي نخواهد داشت، هيچ اصطکاکي براي کاهش حرکت رو به جلوي آن وجود نداشته که اين مساله به اين قطار اجازه ميدهد با سرعتي فوقالعاده بالاتر با مصرف انرژي کمتر به نسبت قطارهاي معمولي حرکت کند.
مشکل اين قطار جديد اين است که به دليل وجود بال مانند هواپيما با مسائلي از قبيل اوجگرفتن، گردش و انحراف از مسير روبرو است. اين مساله باعث ميشود که انتهاي اين خودرو به سختي به موازات زمين باقيبماند.
اگرچه اين پيش ساخت که بيشباهت به هواپيماهاي فيلمهاي علميتخيلي نيست، از يک سيستم درونساخت براي خنثي کردن حرکات ناخواسته بالها و تثبيت سه محور خودرو برخوردار است، هنوز به قدر کافي براي سوار شدن مورد اصلاح قرار نگرفته است.
البته اين قطار اولين وسيلهاي نيست که از مفهوم شناور بودن بر روي ريل استفاده کردهاست.
قطارهاي مگلو از الکترومغناطيسهاي قوي استفاده ميکنند تا انتهاي خودرو زمين را دفع کرده و قطار به راحتي بر روي ريل شناور باقيبماند.
مشکل قطارهاي مگلو نيز اين است که بايد بر مقادير قابل توجهي از کشش باد در ميان قطار و ريل غلبه کنند، از اين رو بيشتر انرژي مصرفي اين قطار براي غلبه بر اين نيروي مخالف استفاده ميشود.
اين قطار هواپيمايي در حقيقت از وزش هواي زير خود براي حرکت به جلو استفاده ميکند.
بالاترين رکورد سرعت قطارهاي مگلو در ژاپن 580.97 کيلومتر در ساعت است که در سال 2003 ثبت شد.