کد خبر 456794
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به آخرین وضعیت نبردها بین نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن و ارتش عربستان در مناطق مرزی دو کشور پرداخت.

عربستان در مقابل گزینه‌های سخت
به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار امروز شنبه نوشت: ارتش و کمیته های مردمی یمن روز گذشته توانستند مناطق جدیدی را در عمق خاک سعودی به کنترل خود بگیرند.

روشن است که عربستان قادر نیست تا تصمیمی درخصوص گرفتار شدن خود در یمن بگیرد. عربستان بین دو گزینه مانده است؛ یعنی یا پیشنهاد بین المللی 10 ماده‌ای إسماعیل ولد الشیخ أحمد نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن را رد کند یا اینکه قبول کند و به تبع آن، تجاوزگری خود را متوقف و یمنی‌ها را به حال خود بگذارد تا درباره آینده خود زیر نظر سازمان ملل تصمیم بگیرند.

عربستان ترجیح می دهد که خود را پشت دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری پنهان کند تا از اذعان به این نکته فرار کند که مشکل به یک مشکل یمنی و سعودی تبدیل شده است؛ بویژه که توافقنامه پیشنهادی بین المللی نیز حاوی مفادی است که به این امر اشاره دارد.

رسانه های گروهی به نقل از برخی منابع در ریاض تایید کردند که عبدربه منصور هادی مفاد پیشنهادی اسماعیل ولد الشیخ را نپذیرفته است. براساس مطالب درز کرده، دولت هادی بر عقب نشینی ارتش و کمیته‌های مردمی از همه شهرها بویژه صنعا و صعده اصرار می ورزد.

درحالی که ناظران معتقدند که شرط عقب نشینی ارتش و کمیته های مردمی از صعده این بار نشانه ای از وجود نیتی برای به شکست کشاندن تلاش های بین المللی و از بین بردن پیشنهاد یاد شده است، ضیف الله الشامی در سخنانی مطبوعاتی به اظهارات رئیس جمهور فراری یمن و وزیر خارجه او پاسخ داد و آنها را غیرمسئولان  و سخنان این افراد را صرفا بوق‌های تبلیغاتی خواند و اخبار رسانه های وابسته به متجاوزان درخصوص تسلیم شدن جنبش انصار الله را تکذیب کرد.

درحالی که مطالب درز کرده حکایت از آن دارد که دولت هادی این شرط را مطرح کرده است که تحریم های قطعنامه 2216 به طور کامل اجرا و یک تیم از ناظران نظامی بین المللی برای اشراف بر اجرای شروط تشکیل شود، الشامی فاش کرد که هادی نکاتی را به ولد الشیخ ارایه کرده است اما آن را به انصار الله ارایه نکرده است زیرا این نکات چندین بار با مخالفت یمنی ها روبرو شده است.

این وضعیت درحالی است که نبردها در مرز بین یمن و عربستان آغاز شده است و روز به روز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. یک روز بعد از شلیک یک فروند موشک بالستیک به "پایگاه الواجب" به عنوان مهمترین پایگاه دریایی عربستان در منطقه جیزان این کشور، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی روز گذشته توانستند یک فروند بالگرد آپاچی ارتش سعودی را در منطقه الخوبه در داخل خاک سعودی سرنگون کنند.

یک منبع نظامی در وزارت دفاع یمن به روزنامه الاخبار گفت که این بالگرد با یک موشک زمین به هوا از داخل مناطق تحت کنترل نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در داخل خاک عربستان سرنگون شد.

وی افزود: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در دو روز اخیر مناطقی را در داخل خاک سعودی به کنترل خود درآوردند و این بالگرد در تلاش برای پشتیبانی هوایی از تلاش ارتش سعودی برای پیشروی با هدف بازپس گیری مناطق یاد شده بود که سرنگون شد و خلبان و کمک خلبان آن کشته شدند.

عربستان سعودی همچنان از افشای تلفات نیروهای خود در مرز و مناطق گسترده ای که روزانه به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی می افتد، خودداری کرده است. محمد الحوثی رئیس شورای عالی انقلاب یمن در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک به شهروندان سعودی توصیه کرد که برای حفظ جان خود از نزدیک شدن به مناطق هدف قرار گرفته در داخل خاک سعودی خودداری کنند.

یک منبع در بخش اطلاع رسانی جنگ ارتش و کمیته های مردمی یمن به روزنامه الاخبار گفت: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی روز گذشته توانستند مناطق جدیدی را در عمق خاک سعودی به کنترل خود در آورده و وارد تعدادی از روستاها در منطقه الخوبه شوند.

به گفته این منبع، درگیری های شدیدی در مسافتی کوتاه با ارتش سعودی در گرفت که در جریان آن شماری از خودروها در موضع نظامی غرف الشیخ و "ام بی سی" سعودی منهدم و به مواضع نظامی و روستاهای دیگری در داخل منطقه جیزان یورش برده شد و بیش از 50 نظامی سعودی کشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته منابع محلی در منطقه جیزان، ستون های نظامیان سعودی در حال فرار مشاهده شد که با خودروهای غیرنظامی عبوری در اتوبان فرار می کردند.

علاوه بر این، خسارت های زیادی نیز به موضع نظامی الحثیره سعودی درپی گلوله باران توپخانه ای آن وارد شد. منبع یاد شده گفت: ارتش و کمیته های مردمی روز گذشته توانستند موضع نظامی العمود سعودی در منطقه جیزان را به کنترل خود در بیاورند. این امر بعد  از نبرد و انهدام چهار خودروی سعودی در این موضع نظامی و فرار سربازان آن صورت گرفت.

در سایر جبهه های مرزی نیز، یک منبع نظامی در صعده به خبرگزاری رسمی یمن گفت: یگان های موشکی ارتش و کمیته های مردمی فرماندهی مرزبانی عربستان و پادگان الحاجز در منطقه ظهران عسیر را با موشک های گراد هدف قرار دادند. مواضع نظامی الجهاد، جلاح و المعزب در منطقه جیزان نیز با بیش از 25 راکت و 16 گلوله توپ هدف قرار گرفت. یک موشک از نوع "الصراخه" ساخت یمن نیز به سمت موضع نظامی الحشایا سعودی در منطقه جیزان و فرماندهی مرزبانی در منطقه ظهران شلیک شد.

در مقابل، جنگنده های سعودی بیش از 150 بار به بخش الظاهر و مناطق مرزی حمله کردند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی المسیره یمن گزارشی تصویری را از عمق خاک سعودی و مناط مشرف به شهر نجران و مناطق عمیق تر در خاک سعودی پخش کرد که بیانگر عدم حضور نظامی سعودی در آنها بود.

ناظران گفتند که افزایش تنش های نظامی اخیر در جبهه مرزی چه بسا به خاطر تحولات منفی در پرونده مذاکرات بین یمن و عربستان در مسقط به علت تعلل عربستان باشد.

یک منبع در جنبش انصار الله به روزنامه الاخبار گفت: تنش و شلیک موشک بالستیک به مهمترین پایگاه هوایی در جیزان، پیامهای روشنی است مبنی بر اینکه تعلل عربستان و قصد این کشور برای به شکست کشاندن پیشنهاد توافق 10 ماده‌ای اسماعیل ولد الشیخ بهانه را از بین خواهد برد و عربستان را در برابر جامعه جهانی مسئول خواهد کرد؛ جامعه ای که از عناورزی این کشور آگاهی دارد.

در جبهه داخلی نیز منبع بخش اطلاع رسانی جنگ ارتش و کمیته های مردمی یمن به روزنامه الاخبار گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی حمله گروه القاعده با حمایت نیروهای اشغالگر سعودی و اماراتی به مطقه مکراس در استان ابین را خنثی و خسارتها و تلفات زیادی به آنها وارد کردند.

در شهر تعز نیز درگیری‌های شدید بین نیروهای ارتش و کمیته های مردمی از یک سو با شبه نظامیان حزب سلفی – اخوانی الاصلاح و القاعده از سوی دیگر در جریان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس