کد خبر 456969
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۳

در پی درگیری های نیروهای امنیتی لبنان و شهروندان این کشور در اعتراض به بحران زباله ها در مرکز بیروت، 35 نفر زخمی شدند.

به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی المیادین از درگیری های نیروهای امنیتی لبنان و شهروندان این کشور که در اعتراض به بحران زباله ها در مرکز بیروت تجمع کرده بودند، خبر داد.

نیروی امنیتی لبنان تلاش می کرد با شلیک گلوله، گاز اشک آور و استفاده از خودروهای آبپاش معترضان را که در میدان های شهدا و ریاض الصلح بیروت تجمع کرده بودند، متفرق کند.

براساس این گزارش، عباس الصباغ، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین که در محل این درگیری ها حاضر بود گفت: نیروهای امنیتی لبنان به صورت گسترده ای از گاز اشک آور استفاده کردند و برخورد وحشیانه ای با معترضان، اصحاب رسانه و روزنامه نگاران داشتند. به روزنامه نگاران اجازه فعالیت داده نمی شد و حتی برخی از دوربین های فیلم برداری نیز به وسیله ی نیروهای امنیتی شکسته شدند. 

خبرنگار شبکه تلویزیونی ال بی سی لبنان نیز مورد تعرض نیروهای امنیتی قرار گرفت.

وی افزود: درگیری هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داده است. معترضان بر باقی ماندن خود در میدان شهدا پافشاری می کنند زیرا نحوه برخورد نیروهای امنیتی با آن ها بسیار خشن بوده است.

نیروهای امنیتی برای متفرق ساختن کسانی که در اطراف میدان شهدا تجمع کرده بودند، اقدام به تیراندازی کردند.

استفاده گسترده از گاز اشک آور باعث بروز هرج و مرج و آشوب در این منطقه شده است. نیروهای امنیتی برای دور کردن معترضان از میدان شهدا اصرار می ورزند.

از آنجایی که در این درگیری ها تعدادی زخمی شده اند، آمبولانس ها آژیر کشان در محل درگیری ها حضور پیدا کرده اند تا زخمی شدگان و کسانی که دچار حالت خفگی شده اند را به بیمارستان منتقل کنند. تجمع کنندگان، دولت لبنان را به بی کفایتی و فساد متهم می کردند.

هلال احمر لبنان اعلام کرد: حال یکی از تظاهرکنندگان زخمی شده در مرکز بیروت وخیم و خطرناک است. 

وزیر کشور لبنان نیز از نیروهای امنیتی خواست به تظاهرکنندگان تیراندازی نکنند.

براساس این گزارش، وزارت بهداشت لبنان از درمانگاه ها و بیمارستان ها خواست با هزینه این وزارتخانه زخمی شدگان را بستری و درمان کنند. دستگاه امنیتی لبنان اعلام کرد: تظاهرکنندگان تلاش کردند وارد منطقه امنیتی پارلمان شوند.

تظاهرکنندگان، خواستار بازداشت نیروهای امنیتی که به سوی آنان تیراندازی کردند، شدند. افسران امنیتی تلاش خود را برای آرام کردن اوضاع در مرکز بیروت آغاز کردند.

این تظاهرکنندگان همچنین با سردادن شعارهایی "سرنگونی رژیم" را خواستار شدند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقیخواه لبنان گفت: ما استفاده از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی علیه تظاهرکنندگان در بیروت را محکوم می کنیم.

ولید جنبلاط افزود: معترضان حق کامل دارند تظاهرات کنند، در همین حال برخی از گروه های سیاسی حق ندارند از این فرصت بهره برداری کنند و کلام خود را بر زبان تظاهرکنندگان جاری کنند، مبنی بر این که پارلمان غیر قانونی است. چنین حقی را ندارند. برخی فرصت طلب هستند. مردم لبنان حق تظاهرات دارند و من تلاش برخی از گروه های سیاسی را که در صدد بهره برداری از این تظاهرات هستند، رد و محکوم می کنم و این اقدامی غیر قانونی است.

وی افزود: منظور من گروه هایی هستند که می گویند پارلمان غیر قانونی است و این اشتباه است، زیرا همین گروه ها بخشی از پارلمان هستند و در واقع از اعتراضهای خیابانی برای فلج کردن دولت و قانون اساسی سوء استفاده می کنند.

وزیر کشور باید از نیروهای خود می خواست که از گاز اشک آور علیه تظاهرکنندگان استفاده نکنند و به تظاهرت مسالمت آمیز هرچه که باشد، احترام گذارند. برخی از گروه ها در صدد ایجاد ناامنی در کشور هستند.

وی در پایان گفت: اشکالی ندارد چادرهای تحصن برپا کنند. دولت قانونی بر لبنان حکومت می کند. لبنان پارلمان قانونی دارد و مطالبات مردمی حقیقی است و باید گفتگو صورت گیرد.

براساس این گزارش، قرار است تمام سلام، نخست وزیر لبنان صبح روز یکشنبه درباره بحران زباله ها و تظاهرات مردمی در بیروت کنفرانس خبری برگزار کند.

برخی از معترضان لبنانی اعلام کرده اند: تا زمانی که خواسته هایشان محقق نشود، خیابان های بیروت را ترک نخواهند کرد.

اگر چاره ای برای سامان دادن به این اوضاع اندیشیده نشود، ممکن است وضع بدتر شود و درگیری ها به اماکن حساس کشیده شوند. اگر یکی از معترضان بر اثر تیراندازی کشته شود، اوضاع بغرنج تر خواهد شد.

معترضان خواهان استعفای محمد المشنوق، وزیر محیط زیست و استعفای دولت هستند. آنها همچنین خواهان محاکمه فاسدان و برکناری آن ها از مناصب دولتی هستند. معترضان خواستار آن هستند که کسانی که به آنها تیراندازی کرده اند، تحت پیگرد قرار گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس