کد خبر 456536
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

معاون وزیر کشور دولت دهم و رئیس سابق مدیریت بحران کشور در مورد عملکرد خود در دولت قبل و برخی نقدها در دولت فعلی سخن گفت.

 به گزارش مشرق، نامش حسن قدمی است؛ مهندس مکانیکی که در دولت دهم معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شد. اما از اقبالی که داشت در دوران مسئولیتش هم کشور با خشکسالی روبرو شد و هم با حوادثی مانند زلزله سیستان، وزرقان، خراسان جنوبی و سیلاب در شمال کشور و غیره دست و پنجه نرم کرد.

حسن قدمی که در دولت یازدهم پس از مدتی برکنار شد این روزها بعنوان مشاور رئیس دانشگاه فنی حرفه ای مشغول کار است. معاون وزیر کشور دولت دهم در گفتگویی کوتاه از دوران مسئولیتش سخن گفت.

ابتدا در مورد زلزله ورزقان پرسیدیم و بیان خاطراتی که شاید تلخ بود اما می توان آن را تجربیات ویژه برای وزارت کشور عنوان کرد. می گفت: در این زلزله می توانم بگویم که حرف شنوی نبود و ناهماهنگی موج می زد. اگر کمی همکاری و هماهنگی هم بود کارها درست پیش می رفت.

دولت قبل شورای عالی مدیریت بحران تشکیل نشد!/ 2 حلسه دست و پا شکسته داشتیم!

در ادامه این گفتگو در مورد یکی از گلایه های رسانه ها در دولت قبل مبنی بر عدم تشکیل شورای عالی مدیریت بحران به ریاست رئیس جمهور سوال کردیم که در پاسخ گفت: متاسفانه شورای عالی مدیریت بحران در دولت قبل تشکیل نشد و فکر کنم 2 جلسه برگزار شد که آن هم دست و پاشکسته بود. بعد هم که دولت یازدهم سرکار آمد در سال اول تشکیل نشد. دلیل آن هم این است که وقتی رئیس تشکیلاتی نباشد یعنی حرف شنوی هم نیست. وقتی که روسای جمهور برای الباقی شوراهای عالی وقت می گذارند اما برای این شورای مهم بحران وقت نمی دهند حرفی برای گفتن نمی ماند.

معاون وزیرکشور دولت دهم در مورد اینکه در زمان ریاست شما موضوع مبارزه با خشکسالی با سر و صدای زیادی آغاز شد و بعد از کلی سر و صدا نتیجه ای ندیدیم گفت: متاسفانه بسیاری از اقدامات ما شعاری است در حالی که بحث خشکسالی و محیط زیست و ریزگردها بسیار مهم است. اشکال ساختاری ما این است که بیشتر بعد از اتفاق وارد می شویم در حالی که باید پیشگیری در دستور کار قرار بگیرد.

می خواستم وزارت نفت و صنعت را عضو سازمان مدیریت بحران کنم

حسن قدمی در مورد اینکه یکی از اقدامات خوب دولت قبل عضویت سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران کشور بود گفت: غیر از این سازمان می خواستیم وزارت نفت و وزارت صنعت و معدن و تجارت را هم عضو این سازمان کنیم که دیگر عمر ریاست ما کفاف نداد پیگیری کنیم.

پیشنهاد دادیم مدیریت بحران کلان شهرها با شهرداری ها شود؛ اما نمی دانم چه شد؟

وی در پاسخ به اینکه چرا موضوع واگذاری مدیریت بحران کلان شهرها به شهرداری ها محقق نشد گفت: در قانون سازمان مدیریت بحران کشور تبصره ای داشتیم که فقط شهر تهران می تواند شهردارش رئیس بحران باشد اما چون شهرهای بزگ هم زیاد داشتیم و امکانات شهرداری بسیار برای مدیریت بحران کلان شهرها لازم است پیشنهاد دادیدم تبریز و مشهد و فارس و اصفهان هم مدیریت بحرانش با شهرداری شود اما محقق نشد.

هلال احمر در دولت قبل می خواست رئیس مدیریت بحران کشور شود

در ادامه این گفتگو سوال شد: جناب آقای قدمی آن زمان هلال احمر مدعی شده بود که می خواهم ریاست مدیریت بحران را برعهده بگیرم و بعد هم خواستند شماره های سه رقمی اورژانس و هلال را یکی کنند درست است؟ که وی در پاسخ گفت: بله آن زمان چنین پیشنهادهایی شده بود. اما هماهنگ کردن دستگاه ها با یکی کردن دستگاه ها متفاوت است. هلال احمر یکی از 14 کارگروه مدیریت بحران بود و در حوادث بیشتر از سایر کارگروه ها برجسته می شد و همین موجب دیده شدن هلال احمر شد. اما کارگروه زیرساخت ها هم خوب کار کردند. با این حال باید روی این موضوع مطالعه بیشتری شود.

وقتی من رفتم بالگردهای سازمان را به هلال احمر دادند

در مورد آخر و عاقبت 2 بالگردی که در دولت قبل تحویل سازمان مدیریت بحران کشور بود سوال کردیم که قدمی گفت: من معتقد نبودم بالگردها تحویل هلال احمر شود چون اشتباه بود اما بعدا بالگردها تحویل هلال احمر شد که یکی هم سقوط کرد. معتقد بودیم وقتی سازمان بزرگی مانند وزارت کشور که بحران کشور را باید مدیریت کند اگر تجهیزات و امکاناتی مانند بالگرد داشته باشد سریعتر در حوادث حاضر می شود.

در دولت قبل اورژانس هسته ای ایجاد شد

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور در مورد اورژانس هسته ای و اقداماتی که شد گفت: با سازمان انرژی هسته ای مکاتباتی داشتیم و نمایندگان خود را معرفی کردند. فکر کردیم نیاز است در شهرهایی مانند بوشهر اوژانس هسته ای ایجاد شود.

اما آقای قدمی امروز این کار برعهده پدافند غیرعامل گذاشته شده آیا درست است؟ وظایف پدافند غیرعامل در برنامه پنجم هم به آن تاکید شده که باید در حوادث ایمنی و امنیتی وارد شود نه در بحران ... اما وارد شده است.

زلزله تهران رخ دهد رئیس جمهور باید وارد شود

وی در مورد اظهارات رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران مبنی بر اینکه با زلزله بزرگ در تهران تنها باید شخص رئیس جمهور با اختیارات کامل  بحران را جمع کند گفت: به دلیل ناهماهنگی ها تنها راه همین است. خداکند اتفاق نیفتد اما اگر رخ داد باید مدیریت ملی وارد شهرهای بزرگ حادثه دیده شود.

ساختمانهای مقاوم تهران با 5 ریشتر می ریزد

به اعتقاد من بسیاری از ساختمانهای مقاوم 8 ریشتری در تهران با 5 ریشتر فرو می ریزد. نمونه آن هم ساختمان بنیاد مسکن و ادارات نوساز در ورزقان بود که فرو ریخت. چون کار زد و بندی شده است. در بم و حتی ورزقان ساختمان 2 سال ساز چرا باید ویران می شد؟

استانداری که تابه حال در حادثه نبوده چگونه می تواند مدیر بحران شود

معاون وزیر کشور دولت دهم در مورد قانون جدید مدیریت بحران کشور گفت: این لایحه جدید را خواندم اگر همین تصویب شود با قانون قبلی زیاد فرقی ندارد همان قبلی بهتر است. به اعتقاد من دستگاهی باید مدیر بحران تهران شود که قدرت اجرایی بیشتری دارد. استاندار بالاترین مقام هر استان هستند اما نه هر استانداری که یک بار هم در یک حادثه حضور نداشته است. اگر حادثه ای در تهران رخ دهد چه شهرداری و چه استانداری نمی توانند حادثه بزرگ تهران را با این امکانات فعلی جمع کنند. همین الان ساعت 5 عصر بخواهید 3 تا آمبولانس را از میدان تجریش تا راه آهن ببرید چقدر طول می کشد؟

کارشناسان در دولت قبل فعالیت حادثه ساز آتشفشان دماوند را تائید نکردند

حسن قدمی در مورد فعال شدن آتشفشان دماوند و اینکه در زمان ریاست شما چندین جلسه در این خصوص برگزار شد گفت: بله چندین جلسه داشتیم و کارشناسان و موسسه زلزله شناسی هم روی این موضوع کار کردند. که البته در نهایت تائید نکردند اما این آتشفشان فعال است.

در دولت قبل 1470000 بافت فرسوده روستایی نوسازی شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دولت دهم در دفاع از اقدامات خود در احیای بافتهای فرسوده هم گفت: در دولت قبل توانستیم یک میلیون و 470 هزار بافت فرسوده روستایی را نوسازی کردیم اما بافت های فرسوده شهری همچنان چالش اصلی کشور است.

مکانیک هستم اما تجربه کار دارم

حسن قدمی در پاسخ به اینکه چرا اولین رئیس بحران کشور نظامی، دومین آن مکانیک و سومین رئیس باز هم فردی نظامی است گفت: مشکل ما این است که این اشکال در بسیاری در پست ها وجود دارد. من مکانیک هستم اما از سال 64 در ستاد سیل و بحران بودم. نمی شود تنها به مدرک تحصیلی یا عنوان نگاه کرد.

مناطق مسکونی 2 استان را بیمه حوادث کردیم/ دیگر نبودم تا ادامه دهم

رئیس سازمان مدیریت بحران دولت دهم در مورد اینکه چرا بیمه حوادث ساختمان در زمان شما محقق نشد گفت؟ در برخی استانها مانند گلستان و ایلام اقدام کردیم که دیگر من در این پست نماندم تا ادامه دهم.

نقد دارم اما نمی گویم

آیا نقدی هم بر مدیریت آقای نجار دارید؟ دارم اما نمی گویم... بعدش می گویند نقد مغرضانه بوده است. مشکل ما ساختاری است حالا هرکه می خواهد رئیس باشد فرقی نمی کند. مثلا آیا ساختمان درست و درمانی این سازمان بحران کشور دارد؟ آیا ساختمان و ساختار این سازمان با کشورهای اروپایی قابل قیاس است؟ وقتی ساختمان بحران تخریب شد چکار می کنید؟

حسن قدمی معتقد است باید مدیریت بحران کشور وزارتخانه شود و می گوید: اگر همین جایگاه معاون وزیری هم به درستی تبیین شود موفق خواهیم بود.

کشور سیاست زده است/ برکناری من سیاسی نبود

رئیس سابق سازمان مدیریت بحران کشور گفت: وقتی می گوئیم عدم اجرای قانون مدیریت بحران داریم دیگر ربطی به احمدی نژاد و روحانی ندارد باید اجرا شود تا موفق شویم. امروز همه جای کشور سیاست زده است و تنها نمی توان گفت که مدیریت بحران کشور سیاست زده است. من نمی توانم بگویم کدام رئیس بحران کشور موفق تر بوده است. اما باید منصفانه بسنجید کدام مدیر امکانات بیشتری داشتند و چه کردند! من حقوق برخی پرسنلم را نداشتم.

حسن قدمی گفت: ما مجموعه قوی داریم اما نباید به هم برچسب سیاسی بزنیم. من خودم زمان نخست وزیری و هم در همه دولت هابودم. در دولت یازدهم هم 10 ماه معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بودم. نمی خواهم بگویم برکناری من سیاسی بود چون وقتی آقای رحمانی فضلی هم وزیر شدند خودم رفتم گفتم من استعفا می دهم تا دستتان باز باشد که قبول نکردند.

رحمانی فضلی و نجار تنها حرفی به بحران اهمیت می دهند

وی در پایان اظهار داشت: وزرای کشور آقای نجار و آقای رحمانی فضلی فقط حرفی به بحران اهمیت دادند اما عملا به بحران اهمیت ندادند تا وقتی حادثه ای رخ دهد. بنده برای تشکیل شورای عالی مدیریت بحران مکاتبات زیادی کردم اما رخ نداد.

بخشی از این گفتگو قابلیت انتشار ندارد اما آقای حسن قدمی پاسخ بسیاری از سوالات را به نحوی بی پاسخ گذاشت و قصد موضع گیری نداشت.

منبع: بحران نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس