کد خبر 456370
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵

نشریه کنگره آمریکا اعلام کرد ۳۰ نظامی بازنشسته آمریکا به جمع حامیان توافق ایران و گروه ۱+۵ اضافه شده‌اند.

به گزارش مشرق، «بری بلشمن» موسس پژوهشکده مطالعاتی مرکز استایمون در مطلبی در «هیل» نشریه کنگره آمریکا نوشت 30 ژنرال و دریادار بازنشسته آمریکایی نیز به جمع حامیان توافق هسته ای ایران پیوستند.

 پیش از این 100 سفیر سابق آمریکا، 29 دانشمند، 60 مسئول امنیتی آمریکا و یازده مسئول امنیتی و نظامی اسرائیل نیز از این توافق حمایت کرده بودند.

همه این افراد اعلام کرده اند که توافق ایران چه از نظر خود توافق و چه از نظر پیامدهای احتمالی آن برای امنیت خاورمیانه و آمریکا یک توافق بسیار خوب است.

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که کارشناسان نظامی به شدت از این توافق حمایت می کنند.

از جمله اینکه این توافق همه راههای تبدیل اورانیوم به مواد مورد استفاده در تسلیحات هسته ای را به روی ایران می بندد. براساس این توافق میزان اورانیوم غنی شده ایران به شدت کاهش می یابد و برای آن به مدت پانزده سال سقف تعیین می شود. براساس این توافق همچنین شمار سانتریفوژ های ایران محدود می شود و این کشور به مدت ده سال تنها می تواند از سانتریفوژهای اولیه آی آر یک استفاده کند.

این کشور همچنین هر گونه غنی سازی در سایت زیر زمینی فردو را ممنوع می کند و براساس آن راکتور آب سنگین ایران تغییر طراحی خواهد داد.
برای تضمین پایبندی ایران به این محدودیت ها، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همیشه بر سایت های هسته ای اظهار شده ایران نظارت خواهند داشت.

این تدابیر موجب می شود که زمان بالقوه دستیابی ایران به سلاح هسته ای از از دو الی سه ماه در شرایط کنونی به بیش از یک یا دو سال افزایش یابد.
به طور خلاصه آمریکا و متحدانش توانسته اند که یک توافق بسیار خوب را مذاکره کنند. هیچ دلیل خوبی برای مخالفت با این توافق وجود ندارد و تنها دلایلی که مطرح می شود سیاسی و حزبی هستند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس