کد خبر 456267
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷

یدیعوت آحارونوت نوشت: سفیر آمریکا در اسرائیل می گوید، توافق هسته ای آمریکا با ایران توافق خوبی است.

به گزارش مشرق، آتیلا سومفلاوی درتحلیلی برای این روزنامه نوشت: در زمانی که دیگر نمی توان مقابله شدید میان دفتر نخست وزیر اسرائیل و کاخ سفید در واشنگتن را پنهان کرد، دان شاپیرو، سفیر آمریکا روی طناب راه می رود. اما حتی شاپیرو با استفاده از همه ترفندهای دیپلماتیک باز هم می تواند اختلاف بین اسرائیل و واشنگتن را مخفی کند.

شاپیرو در یک مصاحبه اختصاصی با این روزنامه یهودی اظهار داشت: ما باید این مسئله را تشخیص دهیم که اختلافاتی بین ما وجود دارد، یک اختلاف عمیق درباره مسائل بسیار جدی و مهم برای منافع ملی آمریکا و اسرائیل. این برای دوستان خوب، وضعیت راحتی نیست. او پیشنهاد کرد که باید فورا مذاکرا جدی و حساس بعد از تصویب توافق هسته ای ایران توسط کنگره،‌میان تل آویو و واشنگتن آغاز شود.

وی در ادامه گفت: اگر توافق تصویب شود، ما باید بحثمان را درباره این مسئله شروع کنیم که چطور با این واقعیت جدید تعامل کنیم. ما به چه همکاری های اطلاعاتی نیاز داریم و این که اسرائیل به چه چیزهای برای مقابله با تسلیحاتی که در اختیار حزب الله یا دیگر سازمان های تروریستی در منطقه قرار داده می شود، نیاز دارد و این رژیم در زمینه دفاع موشکی به چه چیزهایی نیاز دارد.

شاپیرو که معتقد است شانس بسیار زیادی وجود دارد که کنگره توافق هسته ای با ایران را امضا کند،‌می گوید: ممکن است ما به توافقنامه ای در زمینه همکاری نظامی برای ده سال آینده دست یابیم و ما می توانیم این مذاکرات را از همین الان شروع کنیم، حتی با وجود این که در زمینه همین توافق نیز با یکدیگر اختلاف داریم. این تصمیم اسرائیل است که در حال حاضر نمی خواهد مذاکره در این باره را شروع کند.

شاپیرو برخلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مطمئن است که توافق هسته ای با ایران، توافق بدی نیست. از نظر او توافق وین، توافق خوبی است. این یک توافق است که ما معتقدیم می تواند ما را مطمئن کند که ایران به تسلیحات هسته ای دست نخواهد یافت. هیچ کس نمی گوید که این توافق کامل است و چیزهایی وجود دارد که ممکن است ما ترجیح می دادیم که در این توافق باشد، ولی این، یک توافق خوب است. این توافق، در یک موضوع مهم کارآمد است و آن این که از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی جلوگیری می کند.

شاپیرو در خصوص گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس که ایران قرار است خودش نظارت تاسیسات هسته ای در پارچین را برعهده بگیرد، اظهار داشت:‌با توجه به نظارت ها، ما نمی توانیم به همه جزئیات توافق ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد شویم. آژانس،‌یک سازمان بسیار حرفه ای است و آنها می گویند که ایرانی ها به همه شرایط برای اجازه دادن به آنها برای ورود به هر مکانی که لازم است، راضی شده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما از هیچ گزینه ای، از جمله گزینه نظامی دست برنمی داریم. هنگامی که اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به قدرت رسید، او دریافت که هیچ گزینه موثر نظامی وجود ندارد و از ارتش ما خواست تا بر روی این گزینه کار کنند. ما این کار را انجام دادیم و او حالا همچنان این گزینه را روی میز دارد و اگر هیچ گزینه دیگری نباشد، از آن استفاده خواهد کرد. اما استفاده از دیپلماسی و تحریم ها بهتر است و ما از آنها برای رسیدن به نقطه ای استفاده کردیم که بتوانیم مطمئن شویم که ایران در دوره توافق شده به بمب هسته ای دست نخواهد یافت.

شاپیرو در ادامه به شهروندان اسرائیل مجددا اطمینان داد که ما به امنیت آنها پایبند هستیم و تعهد ما به آنها قویتر از همیشه است. این بخشی از امنیت ماست و این از الزامات اخلاقی ما محسوب می شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس