کد خبر 455295
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

رئیس سابق کمیته روابط خارجی سنا پیشنهاد اعمال تغییراتی در توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را مطرح کرد.

منندز خواستار ۶ تغییر عمده در «برجام» شد
به گزارش مشرق، سناتور باب منندز در یادداشتی در روزنامه نیویورک پست با مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی اعلام کرده که دارای پیشنهاد بهتری به جای این توافق است.

این سناتور دمکرات در بخشی از این یادداشت معتقد است که حامیان توافق هسته‌ای اعلام می‌کنند امکان دستیابی به توافقی که بخشهای کلیدی تاسیسات هسته‌ای ایران را از کار بیاندازد وجود ندارد و اینکه با وجود اهرم‌های زیادی که آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران در دست داشت امکان خرید زمانی بیش از 10 سال برای بازرسی و راستی‌آزمایی در ازای رفع کامل تحریمها وجود نداشت. وی با بیان اینکه به چنین اظهاراتی اعتقاد ندارد گفت: معتقدم هنوز می‌توانیم به توافق بهتری دست یابیم. می‌توانیم بدون رد کردن تمام توافق، آن را تایید نکنیم.

منندز در ادامه نوشته است: می‌توانیم دولت را مجبور کنیم که مذاکرات و برنامه مشترک اقدام – که شامل 10 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و توقف کاهش خرید نفت ایران و تحریم‌های دیگر این کشور است را از سر بگیرد. من حتی حاضرم به عنوان نشان دادن حسن نیت یکباره مبلغ مشخصی از دارایی‌های ایران را در جریان مذاکرات آزاد کنم. به اعتقاد منندز در ادامه مذاکرات باید برخی موارد مورد بازبینی قرار گیرند:

ابتدا ایران هرچه سریعتر پروتکل الحاقی را به تصویب رسانده تا ما اطمینان داشته باشیم هماهنگی‌های دائم بین‌المللی برای دسترسی به سایت‌های مشکوک ایران وجود خواهد داشت.

دومین مسئله اعمال ممنوعیت بر تحقیق و توسعه سانتریفیوژها در دوره توافق است تا این اطمینان وجود داشته باشد که ایران در زمان کنار رفتن قطعنامه‌ها و تحریم‌های سازمان ملل ظرفیت لازم برای آغاز سریع گریز هسته‌ای را در اختیار نداشته باشد.

سومین موضوع بستن تاسیسات غنی‌سازی فردو است. تنها هدف فردو تقویت برنامه هسته‌ای ایران به سمت حمله نظامی بود. باید این تاسیسات را تعطیل کرده و توانایی ایران برای استفاده از این مرکز در آینده را نیز سلب کنیم. اگر ایران چیزی برای پنهان کردن نداشته باشد نیازی به ایجاد این مرکز در زیر کوه ندارد.

چهارمین موضوع تحلیل کامل ابعاد نظامی احتمالی برنامه ایران است. ما نیاز به برنامه ریزی داریم تا این موضوع نادیده گرفته نشود. ایران و آژانس باید پیش از رفع کامل تحریم‌ها این موضوع را حل کرده و ناتوانی ایران در همکاری باید به بازگشت خودکار تحریم‌ها منجر شود.

پنجمین مسئله تمدید دوره توافق است. یکی از نگران کننده ترین بخش‌های توافق دوره محدودیت 10-15 ساله بر برنامه هسته‌ای ایران است که این محدودیت می‌تواند از سال هشتم به بعد نیز لغو شود. قول توافقی با دوره زمانی قابل توجه را به ما دادند اما به نیمی از آنچه انتظار داشتیم نیز دست نیافتیم. ایران باید تا زمانی که به فریب دنیا ادامه می‌دهد خواسته‌های جامعه بین‌الملل را اجابت کند که این زمان دستکم 20 سال خواهد بود.

ششمین موضوع از نظر منندز داشتن توافقی است که نوع مجازاتهای اعمال شده از سوی 1+5 بر ایران به دلیل نقض تحریم‌ها مشخص شود.

منندز در ادامه نوشت: همزمان باید قانون تحریم‌های ایران که در سال 2016 منقضی می‌شود تمدید شود تا از بازگشت سریع و موثر تحریمها اطمینان حاصل کنیم؛ صدور مجوز صادرات راهبردی نفت آمریکا به متحدانمان را در زمان خروج نفت ایران از بازار مد نظر قرار دهیم؛ سریعا اقدامات امنیتی پیشنهاد شده به متحدانمان در اجلاس کمپ دیوید را با حفظ برتری نظامی اسرائیل اجرا کنیم.

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: اکنون باید ابزارهایی را در اختیار اسرائیل قرار دهیم تا درصورت تسریع برنامه هسته‌ای ایران توانایی مقابله با تهدید این کشور را داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس