کد خبر 456098
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

پژوهشگر سیاسی لبنان حل پرونده ریاست جمهوری کشورش را با بحران سوریه مرتبط خواند و تأکید کرد که جامعه بین‌المللی به ضرورت حضور بشار اسد در راه حل سیاسی سوریه اذعان کرده و سعودی‌ها دیر یا زود مجبور به پذیرش این واقعیت می‌شوند.

به گزارش مشرق، «توفیق شومان»، پژوهشگر و فعال رسانه‌ای لبنان درباره خلأ سیاسی در کشورش که در نتیجه به تعویق افتادن مکرر انتخاب رئیس جمهور از چهارم خرداد ماه سال گذشته ایجاد شده است، اظهار داشت: گمان نمی‌کنم با توجه به آتشفشان‌هایی که در منطقه فوران کرده، پرونده رئیس جمهور لبنان، پیشرفتی داشته باشد چون این پرونده هم راه حل منطقه‌ای دارد و بخصوص با حل بحران سوریه گره خورده است.

وی افزود: گفتمان سیاسی لبنان درباره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در راستای تلاش‌ها برای پر کردن خلا ریاست جمهوری در وقت اضافه است و تنش رسانه‌ای و سیاسی حاکم بین جریان آزاد ملی و جریان المستقبل با مناقشه‌های جاری درباره انتخابات ریاست جمهوری ارتباط دارد.

شومان گفت: ژنرال میشل عون معتقد است که جریان المستقبل مانع شد که سرتیپ «شامل روکز»، داماد وی فرمانده ارتش لبنان شود و این علاوه بر کارشکنی‌های جریان المستقبل در روند انتخاب عون برای تصدی ریاست جمهوری لبنان است و جریان المستقبل حق اظهار نظر را از مسیحیان در اداره امور این کشور گرفته است.

وی افزود: در هر حال مناقشه‌های بین جریان آزاد ملی و جریان مستقبل سقف مشخصی دارد و هیچ کدام از دو طرف از خطوط قرمز نمی‌گذرند.

این پژوهشگر لبنانی درباره حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای گفت: بی‌تردید در مرحله پس از توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 شاهد تحرکات سریع‌تری برای حل بحران سوریه و دیگر پرونده‌های منطقه خواهیم بود.

وی افزود: با این وجود اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مسکو درباره ضرورت کناره‌گیری بشار اسد، تلاش‌ها برای حل بحران سوریه را به هم زد.

شومان گفت:بی تردید پیش‌شرط‌هایی که عربستان و ترکیه برای حل بحران سوریه وضع کرده‌اند به ایجاد راه حلی منجر نمی‌شود و حل و فصل بحران سوریه نیاز به مشارکت همه طرف‌های درگیری دارد.

پژوهشگر لبنانی افزود: ریاست دوره انتقالی در سوریه که از آن سخن گفته می‌شود، باید بر عهده بشار اسد، رئیس جمهور این کشور باشد، چرا که بدون بقای اسد هیچ راه حلی تصور نمی‌شود.

شومان تاکید کرد:پس از گذشت چهار سال و نیم از بحران سوریه بشار اسد همچنان از سطح محبوبیت بالا در نزد ملت خود برخوردار است، علاوه بر اینکه در مدیریت امور کشور قدرتمندتر است در حالی که معارضان یا دیگر گروه‎های مسلح در سوریه هرگز از چنین قدرتی برخوردار نیستند.

پژوهشگر لبنانی گفت: به اعتقاد من گفت‌وگوی روسیه و عربستان در ابتدای راه است و مشاجره کلامی «سرگئی لاوروف» با «عادل الجبیر»، همتای سعودی خود در مسکو نشان می‌دهد که هنوز عربستان و روسیه به تفاهمی دست نیافته‌ اند، چرا که رژیم آل سعود حل بحران سوریه را در گرو کناره‌گیری بشار اسد می‌داند، در حالی که روسیه به عکس این، اعتقاد دارد.

شومان معتقد است: عربستان در نهایت امر تسلیم این واقعیت خواهد شد که ایجاد راه حل برای سوریه در مشارکت و نه انفصال بشار اسد است و سعودی‌ها امروز قبل از آغاز حرکت قطار صلح سوریه به دنبال بالا بردن سقف شروط خود هستند، در حالی که شروط غیر قابل اجرا به راه حل‌هایی منجر نمی‌شود.

وی تاکید کرد:جامعه بین المللی اذعان دارد که راه حل سیاسی در سوریه بدون حضور بشار اسد غیرممکن است، اما سعودی‌ها هنوز این موضوع را قبول ندارند و در نهایت دیر یا زود مجبور به پذیرش این اصل می‌شوند چرا که قادر به رویارویی با همه جهان نخواهند بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    دیگه آن زمان دیر شده و خطرات زیادی آلزایمریها را تهدید خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس