کد خبر 455992
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳

نتایج بررسی بانک مرکزی از وضع اقتصادی بازار جهانی ارزهای عمده در هفته منتهی به ۱۶ اوت ۲۰۱۵-۲۵ مرداد ۹۴ نشان می‌دهد، در این بازار تحولات حول محور تضعیف دو درصدی یوآن توسط بانک مرکزی چین بود.

به گزارش مشرق، نتایج بررسی بانک مرکزی از وضع اقتصادی بازار جهانی ارزهای عمده در هفته منتهی به 16 اوت 2015-25 مرداد 94 نشان می‌دهد، در این بازار تحولات حول محور تضعیف دو درصدی یوآن توسط بانک مرکزی چین بود.

علاوه برآن، ارقام قوی بخش تولیدات صنعتی در آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره این کشور در ماه سپتامبر از یک سو و احتمال آغاز جنگ ارزی با توجه به اقدام اخیر چین از دیگر عوامل موثر بر نوسانات اسعار بودند.

برهمین اساس، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین و فرانک به ترتیب 0.08 و 0.16 درصد تقویت و در برابر یورو و پوند به ترتیب 1.55 و 0.35 درصد تضعیف شد.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1160-1.1019 دلار و هر پوند در محدوده 1.4642-1.5572 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 125.13-124.21 ین متغیر بود.

عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از آمار قوی تولیدات صنعتی در آمریکا و گمانه‌زنی در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا سپتامبر همچنین عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار، انتظار تصویب توافق یونان، تضعیف یوان توسط بانک مرکزی چین و احتمال آغاز جنگ ارزی اعلام شده است.

در ادامه مشروح نوسانات روزانه بازار جهانی ارز را در هفته ای که گذشت، می خوانید؛

روز دوشنبه، انتظارات در مورد تعیین تکلیف توافق یونان و کشورهای حوزه یورو باعث شد، معامله گرانی که برای مدت طولانی روی خرید دلار و فروش یورو سرمایه گذاری کرده بودند، این بار اقدام به خرید یورو در مقابل دلار کنند. از همین رو، ارزش دلار آمریکا تقلیل یافت. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.83 درصد کاهش به سطح 97.186 واحد رسید. ارزش هر یورو نیز با 0.47 درصد افزایش به سطح 1.10165 دلار آمریکا رسید.

روز سه شنبه، بانک مرکزی چین بازار جهانی ارز را غافلگیر کرد. این بانک برای مقابله با کاهش صادرات چین، ارزش یوان را نزدیک 2 درصد تقلیل داد که بیشترین افت در طی بیش از دو دهه گذشته بودو این اقدام بانک مرکزی چین برای برخی از معامله‌گران به معنای آغاز جنگ ارزی دیگری بود. بانک مرکزی چین پس از این اقدام اظهار داشت که این سیاست تنها یک بار انجام شد و آن هم در جهت اصلاح بازار آزاد بود. اما به باور کارشناسان، چین تا مطمئن نشود کالاهایش رقابتی‌تر از کالاهای مشابه خارجی است، بدین اقدام ادامه می‌دهد. ارزش هر دلار آمریکا در این روز با افزایش قریب 2 درصد به سطح 6.2298 یوان رسید. شاخص دلار آمریکا نیز با 0.09 درصد رشد به سطح 97.244 واحد رسید.

روز چهارشنبه، ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای عمده، به کمترین سطح یک ماهه رسید. دلیل این تحول، ایجاد تردید درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر پس از تضعیف یوان بود. برخی از کارشناسان بدین مسئله اشاره دارند که فدرال رزرو ممکن است در راستای جنگ ارزی و برای جلوگیری از تقویت دلار آمریکا، در ماه سپتامبر اقدام به افزایش نرخ بهره خود نکند. از همین رو در این روز، ارزش دلار آمریکا در برابر دیگر ارزها از جمله یورو، تقلیل یافت. هر یورو با 1.17 درصد افزایش به سطح 1.11710 دلار آمریکا رسید.

روز پنجشنبه، پس از آن که بانک مرکزی چین اعلام کرد دیگر نیازی به تضعیف بیشتر یوان وجود ندارد و در نتیجه نگرانی‌ها از جنگ ارزی تقلیل یافت، توجهات بیشتر معطوف به احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو شد و ارزش دلار آمریکا قدری افزایش یافت. شاخص دلار آمریکا در این روز با 0.2 درصد افزایش به سطح 96.452 واحد رسید.

روز جمعه، با انتشار آمار شاخص قیمت تولیدکننده و همچنین تولیدات صنعتی در ایالات متحده که آمار امیدوارکننده‌ای بود. ارزش دلار آمریکا افزایش یافت. از آن سو، یورو که هفته خوبی را پشت سرگذاشته بود، با وجود تصویب توافق یونان در پارلمان این کشور، در این روز تقلیل ارزش یافت. آماری که نشان از بهبود اقتصادی آمریکا داشت، باعث شد تا با افزایش احتمال تحول در نرخ بهره فدرال رزرو، دلار آمریکا در برابر سایر ارزها از جمله یورو، افزایش یابد. شاخص دلار‌ آمریکا در این روز با 0.2 درصد افزایش به سطح 96.670 واحد رسید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس