وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با یک روزنامه مصری از همکاری امنیتی دمشق و قاهره خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این مسأله مقدمه‌ای برای بهبود روابط دو کشور باشد.

به گزارش مشرق، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در اولین گفت‌وگو با یک روزنامه مصری ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های امنیتی میان قاهره و دمشق آغازگر بهبود روابط دو کشور باشد.

مصر و سوریه

المعلم در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار»، مصر اعلام کرد که هیچ اطلاعی درباره سفر یک نماینده مصری به دمشق ندارد و افزود: این مسأله اما این موضوع را نقض نمی‌کند که همکاری امنیتی میان مصر و سوریه وجود دارد و ممکن است مقدمه‌ای برای بهبود روابط دو کشور باشد که در وضعیت طبیعی قرار ندارد.

وزیر خارجه سوریه گفت ما اطمینان داریم که روند تحولات به نتیجه‌ای که در ارتباط با روابط مصر و سوریه به دنبال آن هستیم منجر خواهد شد تا تاریخ مشترک دمشق و قاهره در رویارویی با خطراتی که جهان عرب را تهدید می‌کند تکرار شود و مصر جایگاه خود را در منطقه باز بیابد.

المعلم ضمن اعلام حمایت از ارتش مصر ابراز امیدواری کرد که نیروهای مسلح این کشور بتواند با پدیده تروریسم در سینا مقابله کند و گفت که ارتش مصر دیوار بازدارنده هر اقدامی است که امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند و با گلایه از وزارت خارجه مصر گفت: چگونه ممکن است گروه‌هایی که خود را معارض سوری نامیده به قاهره دعوت شوند و بیانیه‌ای نیز صادر کنند در صورتی که دولت مصر این مسأله را با سوریه هماهنگ نکرده است.

روسیه و سوریه

ولید المعلم در پاسخ به سوالی درباره اینکه دمشق نگران نیست سوریه به هزینه‌ای در توافق‌های روسیه و آمریکا تبدیل شود گفت ما در سوریه بر پایداری مردم و نیروهای مسلح خود تکیه کرده‌ایم و هیچ جایی برای ترس یا نگرانی وحود ندارد و اگر قرار باشد مسکو و واشنگتن به هم نزدیک شوند همانطور که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده این به سود روسیه خواهد بود.

المعلم تأکید کرد که دمشق از سفر معارضان سوری به روسیه و دیدار با مقامات این کشور آگاه بوده و گفت با روسیه برای یافتن راهکاری مسالمت آمیز برای این بحران در گفت‌وگو هستیم.

وی همچنین افزود که آمریکا به مرز ناامیدی نزدیک می‌شود با وجود اینکه این کشور ائتلافی برای حمله به داعش تشکیل داده اما علم نظامی می‌گوید حملات هوایی اهداف زمینی را محقق نمی‌کند و بر همین اساس صداهایی در آمریکا بلند شده که از دولت این کشور می‌خواهد با سوریه به عنوان تنها طرف اصلی که با داعش در جنگ است همکاری کند.

وزیر خارجه سوریه گفت: برخی طرف‌ها نیز در جنگ علیه یک کشور همسایه عربی همکاری می‌کنند؛ بگذارید اینگونه بگویم اگر وضعیت یمن پیش کشیده نمی‌شد امکان وجود دیداری سوری-عربستانی وجود نداشت.

ولید المعلم درباره اقدامات «استفات دمیستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه گفت دمیستورا معتقد است اگر کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای ایران موافقت کند واشنگتن می‌تواند از ایران بخواهد که در حل بحران‌های منطقه مشارکت داشته باشد.

سوریه؛ ایران و حزب الله

وزیر خارجه سوریه درباره نقش ایران وحزب الله در حمایت از دمشق گفت در حالی که کشورهای عربی ما را کنار گذاشته و  اتحادیه عرب عضویت ما را در این  سازمان به حالت تعلیق در آورده بود ایران و حزب الله در کنار ما ایستاده بودند.

وی افزود ایران به صورت سیاسی و اقتصادی از سوریه حمایت کرده و ارتشی به کشور ما نفرستاده اما حزب الله نیروهای خود را در این بحران به یاری ارتش سوریه فرستاده که از آنها قدردانی می‌کنیم روابط سوریه با ایران و حزب الله استراتژیک است و گرچه امروز برای مقابله با تروریسم است اما هدف اصلی آن مقابله با اسرائیل است.

وزیر خارجه سوریه درباره مذاکرات ایران و کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار شود و آیا این مسأله به سود حل بحران سوریه است گفت بدون شک با در نظر گرفتن مواضع عربستان، بحرین و امارات قرار نیست تنها با یک نشست فرجی حاصل شود.

المعلم گفت اگر این نشست به توافقی منجر شود وبعد از آن موعدی برای نشست‌های بعدی نیز تعیین شود می‌توان امیدوار بود که تأثیرات مثبتی را شاهد باشیم و بگذارید بگویم که روابط ما ایران از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس و پایه دوستی و احترام متقابل بوده و در حال پیشرفت است و چیزی تحت عنوان «نفوذ ایران» در سوریه واقعیت ندارد و تا زمانی که ما با اسرائیل تحت عنوان محور مقاومت مقابله می‌کنیم مورد حمایت ایران خواهیم بود.

 المعلم تأکید کرد که سفر اخیرش به ایران نیز برای تبریک به تهران درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته و در تهران از مسئولان ایرانی درباره طرحی که در رسانه‌ها تحت عنوان طرح ایران برای حل بحران سوریه منتشر شده بود گفت‌وگو کرده است که تهران به المعلم اطمینان خاطر داده که چنین طرحی را پیشنهاد نداده است.

وی افزود در سفر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به سوریه ایده‌هایی مطرح شده که که در صورت تکمیل برای هماهنگی به دولت سوریه عرضه می‌شود.

سوریه و ترکیه

وی ضمن رد هرگونه تماسی با واشنگتن گفت ما کارهایمان را به صورت آشکار انجام می‌دهیم و گفت با اقدام ترکیه برای ایجاد منطقه امن در مرز با سوریه مخالفیک و این اقدام تجاوز به تمامیت ارضی خاک کشور به شمار می‌آید و دشمنی‌های ترکیه علیه سوریه به سازندگان آن باز می‌گردد.

معلم درباره سفر یک ژنرال ترکیه گفت او یکی از معارضان دولت فعلی آنکارا به شمار می‌آمد که برای بررسی و هماهنگی برای مقابله با داعش به سوریه آمده بود اما ما گمان می‌کنیم که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به خاطر مسائل اعتقادی‌هم شده با داعش نخواهد جنگید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 1
    و قدرشناسیتونو در همراهی با اعراب در مورد حزایر سه گانه و خلیج همیشه پارس دیدیم
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    آقای معلم؛ اردوغان خود رهبر داعش است چطور می تواند با خودش بجنگد؟
  • اهوازی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    امیدواریم که دیگه نگویید خلیج عر... و از ادعای واهی امارات متحده عربی حمایت نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس