کد خبر 456015
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵

وزیر امور خارجه سوریه از موضع برخی کشورهای عربی در قبال سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت که این کشورها به دستور آمریکا از پشت به سوریه خنجر زدند.

المعلم: برخی اعراب از پشت به ما خنجر زدند
به گزارش مشرق، ولید المعلم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی النهار مصر خواستار اجرای قطعنامه های شورای امنیت در ارتباط با مبارزه با تروریسم و ملزم کردن کشورهای حامی گروههای تروریستی به توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروها به منظور ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران در سوریه شد.

وی افزود: مشکل ما از وجود تروریست های خارجی در خاک سوریه از جمله چچنی ها و انگلیسی ها و تابعیت های مختلف دیگر سرچشمه می گیرد.

ولید المعلم با بیان اینکه حل بحران سوریه نیاز به تلاش های زیادی دارد، درخصوص نقش ایران در حل این مسئله ابراز خوشبینی کرد؛ بویژه که ایران نقش خود را به عنوان یک کشور بزرگ منطقه ای ایفا می کنند و همچنین مصر –اگر نقش خود را ایفا کند- می تواند اینگونه باشد.

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از کسانی که این عناصر مسلح را پناه می دادند، امروز متقاعد شده اند که کشورهای حامی این عناصر مسلح، طمع ورزیهای خود را دارند و در برخی مناطق (سوریه) تظاهرات علیه آنها (عناصر مسلح و کشورهای حامی آنها) برگزار شده است.

ولید المعلم تاکید کرد: تا زمانی که ارتش سوریه مصمم، منسجم و آماده جانفشانی است، این امر باعث خوشبینی است.

وی افزود: تروریسم از بیش از یکصد کشور جهان به سوریه صادر می شود. آنها از طریق خاک ترکیه و اردن و سایر جاها می آیند تا در سوریه بجنگند و اینها، همان تروریست هایی هستند که ملت سوریه و ارتش و رهبری آن با آنها مقابله می کند.

وزیر امور خارجه سوریه این سوال را مطرح کرد که چرا ترکیه به تروریست ها اجازه می دهد که به خاک سوریه وارد شوند و آمریکا برای آنها پادگانهای آموزشی در ترکیه احداث می کند و این درحالی است که اسرائیل برای هر قطره خون سوریه که به زمین ریخته می شود، کف می زند.

وی افزود: طبیعی است که سوریه از ابزارهای مناسب برای به شکست کشاندن تروریست ها استفاده کند اما بسیاری از تروریست ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند لذا آنچه درباره کشتار در دوما یا نظایر آن گفته می شود، اخباری نادرست و دروغ است که با هنر رسانه ای مشخصی، سرهم بندی می شود.

وی از استقبال سوریه از هرگونه طرح عربی برای حل بحران این کشور سخن گفت و افزود: آغوش ما به روی هر طرح عربی باز است و هرکسی که در خانه ما را بزند، از او استقبال می کنیم. ما ملتی هستیم که در تلاش برای متوقف کردن خونریزی است.

ولید المعلم درباره ارتباط سوریه با ایران و حزب الله لبنان گفت: روابط ما با ایران و حزب الله برخی را نگران می کند زیرا موضع ما، یکپارچه و واحد علیه اسرائیل است.

وی افزود: ایران نفوذی در سوریه ندارد بلکه روابطی براساس احترام دوجانبه برقرار است؛ همانطور هم، نفوذ روسیه یا چین وجود ندارد. نفوذ فقط از طرف ملت سوریه است. این عرب ها هستند که از نقش خود در قبال سوریه کناره گیری کردند و برخی از آنها، تماشاچی هستند و برخی دیگر خنجر به دست گرفتند و از پشت به ما - با دستورات آمریکا- خنجر زدند و این در زمانی بود که ایران برای کمک به ما به سرعت شتافت.

ولید المعلم درباره وخامت روابط بین سوریه و مصر و عربستان گفت: "این سوال خطاب به وزیر خارجه سوریه نیست زیرا سوریه همواره از مسائل عربی دفاع کرده است بلکه این سوال خطاب به مصر و عربستان است که چرا از سوریه دور شدند... ما از انقلابهای مصر و سرنگونی اخوان المسلمین و مقابله با تروریسم گروه داعش در صحرای سینا حمایت می کنیم".

وی تصریح کرد: "علت اختلاف سوریه و ترکیه، مخالفت رهبری سوریه با درخواست آنکارا از زبان احمد داود اغلو وزیر امور خارجه وقت ترکیه در سال 2011 میلادی بود که به صراحت از ما خواست تا گروه اخوان المسلمین را در قدرت سهیم کنیم. ما با این درخواست مخالفت کردیم زیرا اخوان تروریست هستند و ما از سال 1980 میلادی گفتیم که این گروه، تروریستی است".

ولید المعلم با تاکید بر اینکه "ما خواهان معارضانی هستیم که از کشورهای دیگر دستور نگیرند" افزود: این همان معارضان ملی هستند که خواهان آن هستیم.

وی تاکید کرد: هر آنچه منافع اسرائیل را تحقق می بخشد، "بهار نیست زیرا بعد از بهار، ثمره به بار می نشیند" و باید منتظر باشیم و ببینم که این به اصطلاح بهار چه نتیجه ای داد... یکدیگر را ویران می کنیم و اسرائیل برای ما کف می زدند.

ولید المعلم در پایان این سوال را مطرح کرد که "تغییرات برپایه تروریستی که ویران می کند و از خارج و برخی عربها مسلح می شود، ایجاد نمی گردد بلکه تغییرات بر پایه یک گفت وگوی داخلی بین ملت ها برای اصلاحات ایجاد می شود"
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    اخوان تروریست است؟ پس مشرق شما برای به قدرت رسیدن یک گروه تروریستی در مصر ، اینهمه تبلیغات کردید؟ چه هزینه هایی که از بیت المال برای حمایت رسانه ای از محمد مرسی نشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس