کد خبر 455472
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی آمار خودکشی در کشورهای عربی در دهه اخیر به ۴ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده و کشورهای عربی شمال آفریقا و قطر در صدر و سوریه در انتهای این لیست قرار دارد.

به گزارش مشرق، علی رغم این که کشورهای غربی بیشترین آمار خودکشی در جهان را دارند، سازمان بهداشت جهانی، آمار خودکشی در کشورهای عربی در دهه اخیر را 4 نفر در 100 هزار نفر اعلام کرده است که نشان‌دهنده رشد این آمار است.

طبق گزارشی که با عنوان «منع خودکشی.. ضرورت جهانی» منتشر شده است، کشورهای عربی شمال آفریقا مانند سودان، مصر، مغرب، تونس و الجزائر در صدر جدول قرار دارند که بیشترین آمار خودکشی را در هر 100 هزار نفر به خود اختصاص داده‌اند در حالی که کشورهای عربستان و سوریه در انتهای این دسته‌بندی جای گرفته‌اند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که سودان با نرخ 17.2 درصد در هر 100 هزار نفر جایگاه اول، مغرب با 5.3 درصد خودکشی جایگاه دوم و قطر نیز با 4.6 درصد در جایگاه سوم قرار دارد. در حالی که یمن و امارات با 3.7 و 3.2 درصد خودکشی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آمار خودکشی در کشور موریتانی نیز به 2.9 درصد رسیده است و تونس نیز با 4.2 درصد در جایگاه بعدی قرار می گیرد. این در حالی است که در مقایسه به آماری که در سال 2012 ثبت شده است، میزان خودکشی در اردن به دو نفر در هزار نفر افزایش یافته است که اکثرش کودک هستند.

درالجزائر نیز این آمار در سال 2014 به 1.9 گزارش شده است است که اکثر این قربانیان را زنان تشکیل می دهند که اکثر این افراد  قشر جوان و نوجوان جامعه محسوب می شوند. لیبی با نرخ8.1 درصد در جایگاه بعدی  و مصر و عراق نیز با نرخ 7.1 در جایگاه یکسانی قرار دارند.

عمان و لبنان به ترتیب با 1 و 0.9 در پایین‌ترین جایگاه این دسته‌بندی قرار دارند. علی رغم افزایش بحران در سوریه آمار خودکشی در این کشور به 0.4  رسیده است در حالی که طبق گزارشی که صندوق جمعیت ملل متحد ارائه کرده است حدود 41 درصد از جوانان سوری در لبنان قصد انجام خودکشی داشتند که 17 درصد آنها موفق شدند این فکر را عملی کنند.

سوریه و عربستان به نسبت افزایش آمار خودکشی در سال 2014 به طور مساوی با 0.4 خودکشی در هر 100 هزار نفر در پایان این جدول قرار دارند.

آمار خودکشی در خاورمیانه میان جوانان رده سنی 15 و 29 سال و مردان و زنان در رده سنی 60 سال افزایش یافته است.

علی رغم وجود دلایل بسیاری برای این پدیده، اعضاء سازمان بهداشت جهانی قصد دارند به منظور کاهش آمار خودکشی تا سقف 10 درصد تا سال 2020 طرح سلامت روانی از سال 2013-2020 را اجرایی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس