موشک آمریکایی استفاده شده در تست جدید، بردی حدود هشت کیلومتر دارد. آیا سپاه که در حال تجهیز شناورهای تندروی خود به موشک های کروز با برد 100 کیلومتر است، با این قایق‌ها از فاصله بسیار دورتر موشک‌ها را شلیک کرده و به سرعت از منطقه مورد نظر خارج می‌شوند؟

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شناورهای تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران، حافظان مشهور و مقتدر کشورمان در آبهای منطقه مهم خلیج فارس و تنگه هرمز به شمار می روند که کابوس بزرگی برای نیروهای فرامنطقه ای در این منطقه بوده و از زمان اوج گیری جنگ نفت کش ها در زمان جنگ تحمیلی تا امروز، با حرکت سایه به سایه ناوهای خارجی در خلیج فارس مایه ترس و کرنش دشمنان ایران اسلامی در مقابل نیروهای مسلح کشورمان شده اند.

با توجه به اقتدار روز افزون نیروی دریایی سپاه و اینکه بسیاری از قدرت های دریایی به اهمیت نبرد در آبهای کم عمق پی برده و به دنبال راه حل هایی برای حضور در این مناطق هستند، برخی ارتش های اشغالگر موجود در این منطقه، به سراغ راه حل هایی برای جبران ضعف شدید خود در برابر این شناورهای مجهز و تندرو رفته اند چراکه اکثر نیروهای دریایی غربی، خصوصا نیروی دریایی آمریکا به صورت سنتی برای حضور و نبرد در آبهای آزاد طراحی شده است که به هیچ عنوان متناسب با شرایط منطقه ای مثل خلیج فارس نیست.

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط بسیاری از کارشناسان و مقامات رسمی آمریکایی، دو ناحیه با مشخصات جغرافیایی شبیه به هم چالش های اصلی آمریکا در بحث دریا خواهند بود: تنگه تایوان در جنوب شرق آسیا و مهمتر از آن، منطقه تنگه هرمز و خلیج فارس در خاورمیانه. فاصله کم از خشکی و کم بودن عمق آب از جمله شرایط خاص این دو منطقه جغرافیایی به حساب می آید.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در این منطقه، تلاش های زیادی برای مقابله با قایق های تندرو صورت داده است که از آن میان می توان به تست یک سلاح لیزری در خلیج فارس در ماه های اخیر اشاره کرد.

جزییات تست جدید موشکی آمریکا علیه شناورهای تندرو سپاه

اما جدیدترین تلاش آمریکا برای مقابله با خطر قایق های تندرو، مربوط به تست موشکی است که اخیرا توسط نیروی دریایی این کشور در سواحل شرقی آمریکا انجام شده است. ایالات متحده بعد از مدتها تلاش برای مسلح کردن نسل جدید شناورهای خود موسوم به "LCS" که مخصوص عملیات در آبهای کم عمق - مانند خلیج فارس- طراحی و ساخته شده است، به استفاده از یک مدل خاص از موشک هواپرتاب "هلفایر" روی آورده است.

اما آیا این موشک ها توان مقابله با قایق های تندروی ایرانی را خواهند داشت؟

در ابتدا بهتر است نگاهی به مشخصات این موشک آمریکایی داشته باشیم. موشک هلفایر به عنوان سلاح اصلی بالگرد آپاچی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به عنوان اسلحه ای مناسب در بحث ضد زره، تا به امروز در جنگ های فراوانی حضور داشته است.

مدلی که در این آزمایش جدید ارتش آمریکا علیه شناورهای فرضی سپاه، از آن استفاده شده است مدل "AGM-114L" موسوم به "لانگبو هلفایر" است. این موشک از سامانه راداری موجی – میلیمتری برای کشف و قفل کردن روی هدف بهره برده و می تواند به صورت "شلیک کن – فراموش کن" به هدف حمله کند. سرعت این موشک در حدود 1600 کیلومتر بر ساعت و برد آن نیز 8 کیلومتر است.

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس
موشک AGM-114L

بر اساس اطلاعات رسمی رسانه های غربی، در جریان آزمایش مورد نظر چند سناریوی مختلف مثل حمله به اهداف ثابت و متحرک، دفع حمله همزمان سه قایق تندرو و شلیک به کمترین و بیشترین برد این موشک از روی یک پلتفورم - البته به غیر از ناوهای کلاس LCS - انجام شده است.

البته نیروی دریایی آمریکا با ترفندهای همیشگی خود، در اطلاعیه مربوط به این آزمایش جزئیاتی نظیر شرایط این درگیری های آزمایشی، سرعت اهداف، نحوه آرایش و نزدیک شدن آن ها را منتشر نکرده است که با فروض مذکور، بایستی به این نکات اشاره کرد.

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس
یک فروند از شناورهای کلاس LCS

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس
تصویر گرافیکی از شلیک یک فروند موشک هلفایر از شناور LCS

سرعت قایق های تندرو آمریکا کجا و شناورهای سپاه کجا

یک نسل از قایق های آزمایشی مخصوص هدفگیری در نیروی دریایی آمریکا وجود دارند که سرعتی در حدود 50 نات (90 کیلومتر بر ساعت) دارند و برای این آزمایش نیز از آنها استفاده شده است.

این سرعت در حالی توسط شناورهای آمریکایی به ثبت رسیده که سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در سال 1394 و در جریان نشست "چهارمین همایش ملی شناورهای تندرو" اعلام کرد که تولید شناورهای تندرو با سرعت 80 نات، مسلح به موشک هایی با برد 100 کیلومتر در کشور آغاز شده و سپاه شناوری با سرعت 110 نات را نیز آزمایش کرده است.

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس
عکس منتشر شده از این آزمایش توسط نیروی دریایی آمریکا

حتی اگر نیروی دریایی آمریکا شناورهای آزمایشی مورد نظر را با بیشترین سرعت ممکن خود در این آزمایش وارد کرده باشد، باز هم همان گونه که در بالا اشاره شده فاصله بسیار آشکاری با سرعت شناورهای سپاه وجود دارد که در جریان یک نبرد واقعی تفاوت های بسیار زیادی را ایجاد می کند.

با توجه به اینکه افزوده شدن هر نات سرعت اضافه به قایق های مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز، توانایی و قدرت مانور آنها را افزایش خاصی می دهد، عملا مقایسه و تست روی شناورهایی با سرعت 60 نات، نمی تواند برآورد درست و معیار مناسبی برای مقابله با قایق های تندرو سپاه با سرعت بالای 80 و به زودی بالای 100 نات باشد.

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس
شناور آزمایشی نیروی دریایی آمریکا

موشک های 8 کیلومتری آمریکا در برابر سلاح های دهها کیلومتری سپاه

مسئله بعدی برد موشک مورد نظر است. این موشک آمریکایی بردی در حدود 8 کیلومتر دارد. آیا سپاه که در حال تجهیز قایق های تندروی خود به موشک های کروزی با برد 100 کیلومتر است، نیازی به نزدیک شدن در حد محدوده 8 کیلومتری این شناورهای آمریکایی دارد و یا اینکه از فاصله بسیار دورتر موشک ها را شلیک کرده و به سرعت از منطقه مورد نظر خارج می شود؟ حتی قبل از نیز موشک هایی مثل سری کوثر یا نصر با برد بیش از 20 کیلومتر نیز بر روی بسیاری از شناورهای سپاه نصب شده بود که باز هم بیش از 2 برابر این موشک آمریکایی برد دارند.

از سوی دیگر، اگرچه ممکن است عرض کم منطقه خلیج فارس به عنوان عنصری مهم در جهت مفید فایده بودن برد کم موشک های هلفایر آمریکا مطرح شود، اما باز هم بردهایی حتی در حد 10 تا 15 کیلومتر هم پاسخگوی مقابله با رزمندگان مجهز نیروی دریایی سپاه نخواهد بود.

تست موشک علیه 3 شناور برای مقابله با صدها قایق؟!

مسئله بعدی نوع استراتژی نیروی دریایی سپاه در استفاده از قایق های تندرو است که بر اساس حملات بسیار پرتعداد قرار گرفته است. در زمان این گونه حملات پر حجم عملا طرف مقابل با حجم بسیار بیشتری از مهاجمین رو به رو شده و عملا توان مقابله را از دست می دهد.

آمریکا به دنبال مقابله با قایق های تندرو؛ این بار با موشک هایی با برد 8 کیلومتر!+عکس

این سخن سردار صفاری فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه که اعلام کرد نیروی دریایی سپاه برای مقابله و نابودی هر شناور آمریکایی، بیش از 100 قایق مسلح را در نظر گرفته است، می تواند مثال مشخصی از عدم کارآیی تست های اینچنینی ارتش امریکا با استفاده از شناورهای معدود و فاقد کارآیی باشد و تنها نتیجه آزماش مذکور، از بین رفتن تعدادی از شناورهای تندرو ارتش این کشور است.

تحرکات سالهای اخیر نیروی دریایی آمریکا در حوزه مقابله با قایق های تندرو نشان واضحی از ترس بالای این کشور از این شناورهای کوچک اما قدرتمند و مجهز است و آنها همچنان مجبور هستند تا به ساده ترین دستورات رزمندگان ایرانی مانند پاسخ فارسی به سوالات مطرح شده از آنها در هنگام ورود و خروج به خلیج فارس، تمکین کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 147
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 37
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    3 7
    مرگ بر آمریکا
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    4 3
    به فرض محال بتونن همه قایق رو بزنن باران موشک رو میخان چکار کنن حمله بمب افکن ها رو میخان چکار اژدر ها رو میخان چکار کنن قایق های انتحاری رو میخان چکار کنن ؟؟؟؟؟؟
  • امیین ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    9 2
    داداش موشکی که از رو قایق شلیک بشه روی رنگ ناو هم خط نمیندازه
  • حسين ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
    5 1
    معلومه برای جلوگیری از انتحاری این موشک رو ساختن! موشک های قایق های تندرو را با لیزر و مسلسل و ... می‌زنن ، آسمون هم دستشونه فقط با انتحاری مشکل داشتن که حل شد!
  • محمد ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    4 1
    قدرت فقط موشک نیست یه نگاه به نیروی هوایی کشورهای اطراف بکنید حساب کار دستتون میاد
  • کوروش بزرگ ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 0
    بانگاهی بیطرفانه این متنونوشتم اول اینکه این تست این موشک برای انهدام قایقهای تندروباسرعت50نات جواب داده که این میتونه یک هشدار براماباشه دوم ناوهای محافظ ناوهواپیمابرهستش که اوناهم خودشون تهدیدحساب میشن سوم بالگردهاآمریکایی یک خطرفوق العاده براقایقهای تندروی سپاه محسوب میشن متاسفانه تابحال فکری برای حفاظت هوایی ازقایقهای تندرونشده که مسئولان بایدبرای اینکارچاره ای بیندیشندتازه زیردریاییهابمانند.
  • رهگذر ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    2 1
    ایده قایق برای یه خلیج مثل خلیج همیشه فارس ایده واقعا خوبیه..... اما ....به هلی کوپتر هم برای پشتیبانی و پاسخ سریع نیازمندیم...امیدوارم هلی کوپتری که سپاه میخواد رونمایی کنه ورژن دریایی هم داشته باشه....ایشاالله.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 4
    نه ظلم می کنیم و نه ظلم را می پذیریم. مادام که آمریکا ظالم است: مرگ بر آمریکا هزینه تعدی و تجاوز برای شیطان بزرگ باید هر روز بالاتر رود. این رمز امنیت است
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 4
    100 تا قایق با سرعت 100 نات حمله کنندآمریکایی ها می خوان با چی بزنن توپ، تیربار،موشک یا لیزر خدایی هم نیرویی دریایی سپاه هم قایق های شناور بدون موشک کروز کل ناوگان دریایی سپاه رو به چالش می کشه حالا فکر کن همزمان 100 تا موشک کروز خلیج فارس و اژدر حوت چکار می کنه این یعنی قدرت پرچم سپاه بالاس
  • سرلینک ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    وقتی قایق های ما دشمن رو توی رادار نبینن چطور میخوان شلیک کنن؟ اگر با چشم ببین شناور دشمن و گیریم که موشک رو با مختصات دستی پرتاب کنن... شناور دشمن هم همینطوری تماشا میکنه موشک رو تا بیاد اون رو بزنه، نه؟
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    لطفا درباره راهکار نیروی دریایی سپاه برای مقابله با بمب های خوشه ای که در زمان دفاع مقدس هم آمریکا ازشون استفاده کرد گزارشی تهیه کنید چون اونطور که تو رزمایش ها دیده میشه قایق های تندروی سپاه در تعداد خیلی زیاد و با فاصله کم حرکت می کنند که آسیب پذیری اونا رو در مقابل بمب های خوشه ای افزایش میده
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 1
    این صدها قایق، نیاز به هلفایر و سلاح خاص نداره، با یه موج مصنوعی یا چند تیربار نواخت بالا ...
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    غافل نیستیم ولی امریکا زور حمله به ایران بماند اگر می توانست خود به سوریه حمله می کرد ، سوریه ای که از همه ابعاد هدف کوچک تریست ، امریکا اگر زور داشت برگ اس خود که همان تکفیری حرامی ها باشند و جنگ نیابتی را رو نمی کرد ، به دور از هرگونه تعصب و با بررسی تاریخ امریکا و شرکایش یعنی انگلیس و فرانسه کاملا متوجه می شویم که این ها زور 15 سال پیش خود در دنیا را هم ندارند و خصوصا ایالات متحده مشکلات حاد اقتصادی امنیتی اجتماعی داخلی دارد ، یقین دارم امریکا طی یکی دو دهه اینده مجبور خواهد شد از توان دریایی و خصوصا ناوهای هواپیمابر خود بکاهد و به همان راهی برود که قبلا استعمارگرانی مثل هلند پرتغال اسپانیا و انگلیس رفتند که البته زمان ان تابعی از رخدادهای بین المللی نظیر سوریه خواهد بود .
  • جلال ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    در مورد سرعت و تعداد ما حرف اول و اخر را میزنیم اما در مورد برد و دقت باید گفت درسته موشک های ما بردی بیشتر از هلفایر دارن اما دقت چی؟؟ برد بیشتر به همون اندازه که مفیده در کاهش دقت هم مضره پس باید در بحث دقت موشک هامون خیلی خیلی تلاش کنیم مثلا سال گذشته رزمایشی که به ماکت ناو هواپیمابر حمله شد سه فروند موشک کروز دریایی فکنم قادر یا قدیر بودن شلیک شدن یکیش خیلی خوب خورد ،دومی اثر مطلوبی نداشت ،سومی هم کلا منحرف شد رفت خورد تو اب فیلمش هم هست،پس دقت،دقت،دقت
  • امیر ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 1
    با سلام اولا درود و خسته نباشید به سپاه بعدشم آمریکا هیچ غلطی نیتواند بکند والسلام
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    ببینید مساله ما پوشش این قایق های تندرو توسط جنگنده هاست که بتواند بالگردهای دشمن را پراکنده کنه ما جنگنده نیاز داریم
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مرگ بر امریکا ما به امریکا اجازه نخواهیم داد. ان شاءالله
  • ایرانی ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    ماشاء الله به بچه های شجاع و مؤمن سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران اگر الان در ایران احساس امنیت و آرامش میکنیم از برکت وجود شما دلاوران است خدا حفظتون کنه
  • حسین ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 1
    ایول بروبچ سپاه واسه همه جا سورپرایز دارن .
  • آرش کمانگیر ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    3 0
    به نام خدا . سلام . باید توجه نمود که اکثر قایقهای تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه به موشک و یا اژدر که به راکتهای مینی کاتیوشا کالیبر 107 میلیمتری نوع حاصب مجهز هستند که حداکثر بردشان کمی بیش از 8 کیلومتر ( 5 مایل) است و بدون شک در مقابل موشکهای رادار کنترل هلفایر به شدت آسیب پذیر هستند بخصوص اینکه قایقهای مجهز به این نوع راکت همانگونه که در اکثر رزمایشها مشاهده شده است به منظور افزایش دقت راکتهای پرتاب شده , خود را به فاصله چند صد متری شناور هدف میرسانند که در رزم واقعی و در مواجهه با یک شناور مجهز به سامانه های فالانکس یا گل کیپر که تقریبا همه ناوهای غربی به آنها مجهزند امکان تحقق آن بسیار ناچیز است . به نظر میرسد متخصصان صنایع دریائی کشورمان میبایست به منظور مقابله با موشکهای هلفایر هدایت شونده توسط رادار سامانه های اخلالگر مناسب را تهیه و در تمام قایقهای تندرو کشورمان نصب نمایند . دشمن را نباید کوچک شمرد زیرا این امر نوعی غفلت را سبب میشود که در روز نبرد نتیجه آن خسارت بار خواهد بود .
  • علوی ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    الاسلام یعلو و لایعلی علیه
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    دمتون گرم دلاورمردان دریایی ایران.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    آنها اخیرا سلاح های لیزریشون رو آزمایش کردن و برای این مورد هم باید دست بکار بشن
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    پس معطل چی هستید ؟ تا حالا باید به آمریکا و پایگاه هاش توی خاورمیانه حمله میکردیم بهترین دفاع حمله است .
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    هر روز یک چیزی میگی مشرق؟؟ وقتی سلاح برد بلند دارن شما میگید ما بهشون حمله نزدیک میکنیم و قتی برد نزدیک دارن میگی ما از دور شلیک میکنیم؟!! فکر میکنی اونا نمیدونن چکار میکنن؟؟ و وایمسیتن نگاه میکنن؟!
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ان شاء الله در جريان يك جنگ نيابتي در لبنان قابليت هاي دفاعي تجهيزات رزمي ايران مورد ازمايش قرار خواهد گرفت. در سال 2006- 2008-2012 و 2014 كه نمره عالي گرفتند.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 3
    سعی نکنید قدرت نظامی ایران و امریکا رو مقایسه کنید. نه تو ارقام و ونه تو امار امریکا خیلی سرتره
  • عمار ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    یعنی کشته مرده این گونه تحلیل ها هستم. یعنی جماعت تحلیل گری هستیم برای خودمان اگه درباره کشاورزی مطلب بود حتما یک تحلیل در حد تکنسین کشاورزی هم میدادی!
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    چرا دشمن را احمق فرض میکنی؟ اونها هم با استفاده از نیروی هوایی بسیار قدرتمند و قایق های کوچکتر با تکنولوژی شناور LCS استفاده خواهند کرد . کدام حمله بمب افکن .
  • نادر ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    2 0
    از اینکه این همه کارشناس مطلع نظامی تو کشورمون هست به خود میبالم ولی به نظرتون نمی رسه بعضیها پرت وپلا میگن ،آخه عزیزان اینکه قاطعانه اطلاعات نظامی رو تو کامنت میذارید فکر نمی کنید دشمن از اطلاعت ذیقیمت شما سوء استفاده کنه .خخخ
  • حمید ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    شهید نادری ها رو چطور میخوان بزنن،اگه زدند اون شرطه
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    قبلا هم انگليس همچين موشكي را ازمايش كرده بود
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اونی که تو میگی فشنگه مجید جان!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خخخخخخ زیاد بازی کامپیوتری میکنی شیطون
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    حتما ناو هواپیما بر میخواد با یه مانور موج ایجاد کنه !!! نه؟؟!!
  • قلی ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    جنگ چیز خیلی بدی است حتی برای دشمن
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    فکر کنم شما احمقی که از جنگ خوشت میاد یا جنگ ندیدی یا از خانواده ات کسی نرفته جنگ بفهمی جنگ چقدر بده فوتبال که نیست .....بهترین دفاع حمله است ....فکر کنم کلا تعطیل هستی
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    قدرت ایمان از همه تجهیزات اینا بالاتره اینا با همه ابزارشون از جرات و ایمان و شهادت طلبی ما میترسند بزدلانی که فکر میکنند قدرتمندند اما قدرت ایمان بسیار بالاتره ضمن اینکه تجهیزات سپاه هم کاملا رو نشده در یه آزمایش موشکی نقطه زن، موشکی با برد 250 کیلومتر از یکی از روستاهای اطراف خلیج فارش شلیک شد و هدف رو در دریا نابود کرد اینو چی میگید؟
  • محمد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    عزیزم حتی اگه اینی که تو بگی درست باشه، فکرشو بکن بیشتر از صدتا از این موشک همزمان شلیک بشه. بعدش دیگه ناوی نمیمونه که تو بخوای رنگشو بررسی کنی
  • محمد ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    داداش اونی که شما میگی توی فوتبال و بازیهای استراتژیک کامپیوتریه
  • Nader ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    باسلام نقطعه ضعف اصلی قایق های تندروی ما عدم توان مقابله با هلیکوپترهای مسلح می باشد . بنظرم این حلقه تست شده در قایق های امریکایی برای رینگ آخری دفاعی و در شرایط خاص می باشدبااینحال ما باید بیشتر در حوزه دفاع از قایق های تندرو(بویزه درمقابل بالگردهای مسلح ) تا رسیدن به اهداف مورد نظر کار زیادی انجام دهیم.
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    آره عموجون مشکلشون کاملا حل شده فقط تا ۱۰ سال دیگه هیمنجور سلاح های جدید رونمایی میکنن برای این مشکلی که الان حل شده!
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    آره عزیزم نیاز نداره و آمریکایی ها هم الان قراره بیان پیش تو و ایده های بی نظیرت تلمذ کنن
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    بسمعه تعالی . چرچیل با دست خالی و بدون هزینه انگلستان را برنده جنگ دوم جهانی کرد . قایق های تیزرو سپاه را قیول اما در مقابل قدرت هوایی دشمنمان امریکا امکان بلند کردن هیج هواپیمای جنگنده ایی نیست چه برسه به بمب افکن . بمب افکن هایی که ماداریم و محصول 50 سال پیش همین دشمنمان است .
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    خواهشا احساسی فکر نکنیم..برای مشکل هواپیما های آمریکایی چه فکری کردیم اونم برای 80 فروندی که روی ناو هستند تا ما برسیم پرواز میکنند...نگید که با یک موشک خلیج فارس ناوهواپیمابر رو میزنیم که تا موشک رو از 300 کیلومتر دورتز شلیک کنیم ماهواره هاشون رصد میکنند و اطلاع میدند..تازه اگه زودتر از شلیک اف 18 هاشون بلند نشده باشند... با حجم زیاد قایق فقط ما می تونیم یک یا موج حمله داشته باشیم..بعدش چی؟؟ موشکهایی که شلیک میکنیم از روی قایق با کدوم رادار قراره هدایت بشن..فکر مینید آمریکایی ها جمر و پارازیت ندارند؟؟ بر فرض ما اینهمه قایق گسیل کنیم ..مگه آمریکا فقط در یک منطقه خودش رو محدود کرده؟؟ شما از بندر عباس حمله میکنید آمریکا در عوض از بحرین میره سمت بوشهر و آبادان.. توی رزمایش ماکت ثابت و بدون دفاع ناوهواپیمابر رو هدف کردیم..در واقعیت ناوهای محافظ اطرافش و سیستم دفاعی خودش و هواپیماها و هلیکوپترهاش رو چیکار میکنیم؟؟
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    موشک رو با مسلسل میزنن؟؟؟!!! نکنه منظورت موشک کاغذیه؟؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    2 0
    بنازم به این بارش فکری تکنسینهای نیروی دریای استفاده کنید از این نظرات
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    اینم از عوارض کال آف دیوتی و بتل فیلد
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    ...پاسخ فارسی به سوالات مطرح شده..)) خیلی جالب بود
  • سید دکتر محمود ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    واقعا" چی فکر کردید؟ 1. کل زورتون رو تو رزمایش تصرف ناو هواپیمابر یونولیتی!! دیدیم 2. با موشک این اهداف رو نمیزنه بلکه مسلسلهاس گارتلینگ ـ 6 لول چرخان - دارند با قطر بالا که همزمان میتونه با نواخت تیر بالا همه چیز رو تا شعاع 500 متری نابود کنه. 3. این قایق های تندرویی که روش مینی کاتیوشا گذاشتید به درد لای جرز هم نمیخوره چون قایق سبکه و با امواج دماغه اش بالا و پایین میره فلذا تو بهترین حالت دو سوم موشکهاش یا میره هوا یا میخوره تو آب. 4. اگه واقعا" علاقه مندید برید درگیر شید چرا دیگه شعار میدید؟
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اولن به خود ناو دو موشک شلیک شد که فقط یکیش از نوع خلیج فارس بود. بعدشم اگر اثر انفجاری خاصی ندیدی دلیلش اینه که در رزمایش سر جنگی ضعیف تر استفاده میشه و البته ماکت ناو استفاده میشه که هیچ نوع مواد منفجره درونش وجود نداره.
  • آزاد ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا ما آمریکا (تمام کشورهای غربی )را زیر پا خواهیم گذاشت
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    پس فکر میکنی چرا میراژ ها رو بازسازی کردند و به چرخه ی پروازی برگردوندند؟ جالبه بدونی توی جنگ خلیج فارس اول عراق با همین میراژها حتی یکی از ناوهای آمریکایی رو هدف قرار داد. صاعقه های پایگاه بوشهر هم هستند. بالگرد 7 نفره ی جدید هم که در حال طی مراحل تست و آزمایش هست کاربرد نظامی و دریایی هم داره نمیگم اینا صد در صد کارایی دارند. اما مهم اینه که ما هم دست خالی نیستیم
  • شهرام ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    دیگه باید عرض کنم که دوره ی قایق های تندرو مسلسل و... گذشته الان از این قایق ها دزدان دریایی خلیج عدن استفاده میکنند باید تجهیزات جدیدتر در نیروی دریایی به کار بگیریم نه هی قایق تندرو بسازیم.
  • سید دکتر محمود ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    جک گفتی اینا همه شاخ و شونه کشیدن الکیع
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 1
    پولشو کی میده؟ من که راضی نیستم از حقم در بیت المال خرج تجهیز تو 1 کشور دیگه بشه
  • سید دکتر محمود ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    اون هیچی نیایند این نوابغ را ترورشون کنند !!!
  • حسین ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    و آنها همچنان مجبور هستند تا به ساده ترین دستورات رزمندگان ایرانی مانند پاسخ فارسی به سوالات مطرح شده از آنها در هنگام ورود و خروج به خلیج فارس، تمکین کنند. این قسمتشو خیلی دوس داشتم.
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    در واقع آمریکا خیلی قوی تر از ما هست. هم از نظر استعداد نفری و هم از نظر استعداد تجهیزات. اما موضوع اینه که با اونها توی خلیج فارس و سواحل مکران میجنگیم و نه توی سواحل کارائیب. همین موضوع باعث میشه که آمریکا نتونه از بیشتر قابلیت های نظامی خودش در مقابله با ما بهره برداری کنه. دومین مسئله موضوع های هیثیتی هست. مثلا اگر ما موفق بشیم فقط عرشه ی یک ناو هواپیما رو هدف قرار بدیم کافیه. چه برسه که اژدرهامون بتونند آبخور این ناوها رو موردف هدف قرار بدند.
  • علی ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    بعضی واقعا عقل را تعطیل کرده اند و فقط رو به احساس و احساسی بازی آورده اند که اولین عامل شکست در جنگ هم همین احساسی شدن و عدم استفاده از عقل است این قدر غرور بیجا خودش عامل شکست است دشمن را هیچ وقت دست کم نگیرید و هیجوقت هم از قبل خود را برنده جنگی ندانید که برعکس میشود
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سید دکتر محمود باز سر و کله نحست پیدا شد
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    آيه قرآن مي فرمايد مارميت اذ رميت ولكن الله رمي را امريكا و مزدورانش چه كار مي كنند . خداوند با نيروي غيبي خود كه ابتكار عمل را به فرزندان شجاع ايران مي دهد تا شناورها و ناوهاي آنان را از كار بيندازند و آنها را از بين ببرند.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خدایا خودت هدایت کن این مردم فقط بلدن بدون اطلاع الکی فریاد بکشن ی کاری کن درس بخونن این مملکت غیر از فریاد پیشرفت هم بکنه :(
  • سید دکتر محمود ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    دوست عزیز ناشناس چرا توهین میکنی؟ هردویمان مسلمانیم و هموطن شاید افکار ناقص بنده به پای افکار سوپر پیشرفته شما و امثال شما نرسه ولی من هم نظرم رو میگم چرا ناراحت میشی؟ لا اقل من 1 اسم میدم اما شما بطور ناشناس میایی نظر میدی به هر حال خدا همه مان رو هدایت کند
  • سید دکتر محمود ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    آخ گل گفتی اگه میشد شینگن بگیرم من هم میخواستم برم اون کشورها رو زیر پا بگذارم
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اين ترفند حكم قرص سيانور رو داره براي آمريكائيها ! چون ما از قايق براي تصرف كشتي دشمن و اخطار به اون استفاده ميكنيم و با فرض بعيد كه اونها بتونند همه قايقهاي ما رو هدف قرار بدند ،‌ ما فقط يك راه برامون ميمونه و اون هم نابودي كشتي دشمن توسط انواع مختلف موشك كروز و بالستيك دريايي است كه عمدتا از ساحل پرتاب خواهند شد، يعني در يك كلام اينكه آمريكا با اين كار حكم نابودي ناوها و خدمه اونها رو امضا ميكنه .
  • سید دکتر محمود ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    معلومه آقا جلال دقت نکردی 4تا موشک شلیک شد اما در فیلم منتشر شده از دومیش نشون داد . چون در همان فیلم گزارشگر اعلام پرتاب موشک دومی را میکنه و ازصحت ماکت یونولیتی معلوم میشه به هر دلیل موشک اول اصابت نکرده. موشک دوم 20 متر اونورتر منفجر میشه و کاملا" مشخصه سیستم کنترل انفجار از راه دور داشته که اگه نخورد منفجرش کنند که ضایع نشه موشک سوم هم کلا به هدف نمیخوره و موشک چهارم میخوره به هدف -در مورد ترتیب موشک 2و3و4 اینطور یادمه ولی مطمئن نیستم- .خلاصه اینکه از 4 موشک 1 کیش اصابت کرد و بعد نوبت به نمایش قایق های تندرو رسید.
  • سردار احمدی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    بسمه تعالی باطلاع دوستان خواننده این سایت خبری می رساند بعضی از شما عزیزان که نظر می دهید که این قدرت دفاعی ویا تهاجمی شناورهای سپاه ضعیف است و به لحاظ موشکی یارای مقاومت با سلاحهای امریکایی را ندارد . خدمت همه ی شما عارضم شما عزیزان شاید یخشی کوچک از این فناوری موشکی سپاه را ملاحظه نمودید که تصورتان براین بود که توان مقابله با امریکا نیست . نخیر اینگونه نیست که تصورتان می رود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با شناورهای تندرو که از سرعتی بسیار بالا وموشک هایی قوی با قدرت تخریبی صد در صد برخوردار است که هنوز آن را نشان نداده اند جتی برای مانورهای خود آن را نیاوردند در صحنه و گذاشتند تا در موقع مناسب که امریکا خواست حریم ایران را نقض نماید کارآنان را یکسره کنند وکشتی جنگی ، ناو هواپیما بر و یا شناورهای آنان را نابود نمایند که درآن صورت شما به این قدر ت وفناوری پی خواهید برد . فعلا ٌصلاح بر این است که در آب نمک خوابیده شود .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا ومرگ بر امریکا این شعار تا صبح قیامت ادامه خواهد داشت . هر رئیس جمهوری که بر سر کار بیاید در امریکا باید این شعار ایران هسته ای را بپذیرد .
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ناو هواپیما بره باید تو آب دستی بکشه تا موج خفنی تولید بشه خخخخخ
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ناشناس ۰۹:۴۷ تو بزدلی . ما دیر یا زود باید تکلیفمون با آمریکا روشن کنیم یا جنگ یا رفاقت هیچکس هم از جنگ خوشش نمیاد ولی برای نابودی دشمن نباید صبر کرد .
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    قایق های تندرو با مینی کاتیوشا زیاد ارزش نداره.نباید بندازیمشون جلو و هم قایق ها نابود بشن و هم نیروهای با ارزشی که حاضرن اینطور به سمت ناو برن.موشک های ساحل به دریا اگه در حجم بالا شلیک بشن صد درصد موفق تره.کافیه 10 تا اف 18 فرصت کنن از رو ناو بلند بشن اون وقت قایق ها دیگه وجود ندارن.در ضمن خدمه ناو که خواب نیستن مطمئن باشید اگه بخواد درگیری رخ بده از طریق تصاویر ماهواره ای و تحرکات ما زود متوجه میشن و تمام جنگنده هاشون رو می تونن بلند کنند.اگه بتونیم اس 300 رو بگیریم و جنگنده های نسل 4 و یا 5 از روسیه بگیریم مطمئن باشید امریکا گزینه نظامیشو فراموش میکنه هرچند الان هم نمی تونه ازش استفاده کنه.برگ برنده ما موشک های کروز و ساحل به دریا هستن اگه در حجم بالا باشن سیستم دفاع موشکی هیچ غلطی نمی تونه بکنه چون اولن تقریبا در جنگ خاصی امتحان نشدن(هر چند ازمایشات بی شماری صورت گرفته اما نبرد واقعی فرق میکنه)دوم اینکه مثلا 20 تا شلیک بشه شک نکید حداقل 5 تاش راحت به هدف می خوره.البته در فاصله زمانی کوتاه شلیک بشن
  • msg313 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    منظور این بنده خدا از بمب افکن همون f4 هست که البته تو دریا دیگه خیلی وقته بمب استفاده نمیشه ولی با موشک های کروز قدیر و قادر و نصر هوا پایه که بردشون 150 تا 300 کیلومتر هست میشه خیلی راحت کشتی های امریکایی رو زد . اگه رو هر فانتوم فقط 2 تا موشک قدیر با برد 300 کیلومتر نصب بشه می تونه حتی قبل از این که روی اب های خلیج فارس بیاد کشتی های امریکایی رو مورد اصابت قرار بده
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    صاعقه های پایگاه بوشهر ؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟ صاعقه فقط تو تبریز و احتمالا بیرجند خدمت میکنه
  • eagle ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ناو های ارتش قویتر از این شناور های تندرو هستن
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    این دوستانی که انقدر از سلاح های به روز امریکا وحشت دارن میشه بگن از جنگ جهانی دوم به این طرف امریکا تو کدوم جنگ پیروز مطلق بوده؟؟ویتنام؟؟خلیج فارس 1 ؟؟افغانستان ؟؟ عراق؟؟جهل مردم این کشور ها به صورت مقطعی پیروزی هایی رو در اختیارشون قرار داد اما نه هواپیماهاشون نه موشک نه سلاح هاشون هیچ کدوم کارایی نداشت فقط بیگناه ها و یه مشت نیروی اموزش ندیده که چرکی و گله ای حمله میکردن کشته شدن.از سال 2000 به این طرف امریکا بارها جنگ با ایران رو شبیه سازی کرده و به این نتیجه رسیده که خسارات جنگ با ایران و نابودی امکانات و نیروهاش در تمام منطقه قطعیه.در ضمن موشک های ایرانی در جریان نبرد های حزب الله و مقاومت اسلامی و زدن ناوچه ها و تانک ها ی فوق استراتژیک اسراییل کارایی خودشون رو ثابت کردن و تقریبا امریکا و اسراییل متوجه هستن که جنگ با ایران چه نتایجی براشون داره.سلاح های لیزری هم کارایی زیادی در خلیج فارس و حریم ایران ندارن چون نقاط ضعف زیادی دارن
  • بختیاری ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکا و امسال امریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند ما برای ایران سرافراز جانمان رو هم میدهیم
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ناشناس 10:59 بیچاره اونا اگه تجهیز نمیشدند الان باید توی مرزهای ایران میجنگیدیم. البته برای تو ه فرقی نداره. ببینی به ایران حمله کردند پا میشی میری اروپا یا آمریکا. ولی برای ما فرق داره. ما از مظلوم هرجای دنیا باشه دفاع میکنیم تا کسی هم جرات نکنه به ما ظلم کنه.
  • علیا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    تا ما برسیم پرواز میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!! مگه یاکریم هستند که بهشون بگی پیش همشون بپرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوبی؟ بابا خوبه؟ خانواده خوبند؟ سلام برسون بهشون...
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اين تبليغات آمريكا ، بهترين مصداق لاف در غريبي است !! و گر نه چرا تا تقي به توقي ميخوره ناوهاي هواپيمابرشون رو با اون همه هيبت و رزمناو و زيردريايي محافظ و ... برميدارند و از خليج فارس و تيررس موشكهاي ايران فرار ميكنند ؟! درحاليكه اين شناورهاي LCS زره كولار ندارند و با اصابت يك موشك كروز به قعر خليج فارس خواهند رفت
  • کرمانشان ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    رو چه منطقی میگی قایق و با لیزر میزنند؟؟لیزر اونا هنوز ازمایشی و رو همه ی ناوها نیست.تو شرایط اب و هوایی ایده عال کار میکنه اونم ۱۰دقیقه گرفتن یه پهباد و انداخت.با چند تاش میشه ۵۰۰تا قایق و زد؟؟؟؟؟؟؟چرا همیشه از سلاح های اونا غول میسازین؟؟
  • کارشناس خودخوانده ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام سیستم فالانکس امریکا رو یادتون نره،ایران باید موشکهای مافوق صوت و رادارگریزی مانند کلاب و یاخونت رو بخره که هر کدوم 300km برد و 3 ماخ سرعت داره هم گونه هواپرتاب هم ساحلی و هم دریایی و زیردریایی پرتاب داره،البته ایران سلاحهای اصلیشو نشون نمیده سلاحهایی مانند KH 31 mini moskit,KH 41 moskit
  • کرمانشان ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    بی زحمت سید دکتر محمود تو که اسم میدی.ادرستم بده .دمت گرم.کار دارم باهات بوس ب.س
  • کرمانشان ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    هر جا تو باشی سید دکتر منم هستم.سوهان روحتم.بی شرافتی مشرق زیر نظرات دکی نظرات منه نذاری
  • کرمانشان ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام سید دکتر.شینگن کرمانشان بهت میدم میخای؟؟؟
  • ایران ۱۹ ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    من راضی ام داداش .حلال حلال .
  • ارسلان از بوشهر ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    نواخت تیرش چه قدره؟؟/خدایی چند تا رو میتونه بزنه؟؟رو ۳۰۰ تا قایق دوشکا هم بزاری با هم بزنن نواخت تیرشان از ۱۰ ناوم بیشتره
  • رضا ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکایی ها تو سال ۲۰۰۲ از تو یه رزمایش فرضی از قایق های ۳۵ نات ما ۲۰۰۰۰هزار کشته دیدن.درسته الان ۲۰۰۲ نیست و امریکا راه حل هایی اندیشیده اما ما هم قدرتمون از ۲۰۰۲ بیشتره
  • ایران ۱۹ ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    خود امریکا میگه تو ۳ روز اول جنگ ۳۰۰۰۰هزار تا مین دریایی ایران میریزه به اب .اینو چی کار میکنند؟
  • شکارچی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    برای مبارزه با بالگرد ها احتمالا در شرایطی بشه از دوش پرتاب استفاده کرد ، اما اگر از پهپاد سریر استفاده بشه که خیلی هم بهتر میشه.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    کدوم بمب افکن f4 چهل ساال پیش .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    منظور از مسلسل فالانکسه.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    ژاپنیها در جنگ جهانی دوم هم همین فکرو میکردند.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    1 0
    مسلسل گتلینگ فکر کردی همزمان با بینهایت هدف میتونه در گیر بشه؟؟مگه چند مسلسل گتلینگ روی ناو هست و چقدر مهمات داره که همزمان با چندین موشک بتونه در گیر بشه.در ثانی کدام مسلسل گتلینگ تاحالا تونسته کلاهک یک پرتا به بالستیک که از جو باسرعت 8 ماخ روی هدف سقوط آزاد میکنه رو هدف گیری کنه؟؟کدام سیستم راداری و اپتیک قادر به رهگیری هست و کدام ناوی میتونه با حجم زیاد موشکها رهگیری و انهدام رو انجام بده. اون قایق که میگی روش مینی کاتیوشا هست برای پشتیبانی نزدیک هنگام تصرف شناور هست تو یعنی فرق مینی کاتیوشا رو با موشک کروز نمیفهمی؟؟ وثالثا ما به عقبه کشور خودمون متصلیم ولی یک ناو چقدر تجهیزات داره و چند ساعت قادر به مقاومت هست؟؟
  • رضا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    امریکایی ها تو سال ۲۰۰۲ از تو یه رزمایش فرضی از قایق های ۳۵ نات ما ۲۰۰۰۰هزار کشته دیدن.درسته الان ۲۰۰۲ نیست و امریکا راه حل هایی اندیشیده اما ما هم قدرتمون از ۲۰۰۲ بیشتره
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    بعد تا امروز ما با چی موشک شلیک میکردیم؟؟بدون رادار؟؟بعد چه طور به هدف میخورن؟؟
  • شایان ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    دوستان نظر همرو خوندم ولی یه سری یا شعار دادن یا نیمه خالی لیوان دیدن ناوای امریکایی در چند ساعت اول یا غرق میشن یا تصرف اینو خود دشمنم اعتراف کرده حالا چرا؟؟؟ 1 حمله انبوه قایقای تندرو سپاه با موشکای چند ده کیلومتری (حمله زنبوری) 2 قایق های انتحاری و رادار گریز یا مهدی ک مستقیم اب خور ناو و میفرستن رو هوا 3 ناوچه های مجهز به موشک زیر سطحی حوت ک کابوسی واسه امریکاییا 4 موشکای ساحل به دریا (خلیج فارس و...) با سرجنگی چند صد کیلویی تی ان تی ک بالستیک عمل میکنه یعنی از بالا میاد رو سر ناو 5و... حالا دست برتر امریکاییا 1 میتونن از دریای سیاه و... موشک بزنن راه حل اینم اینه ک از طریق کشورای دوست بزنیم ناواشون عراق و کشورای افریقایی 2 جنگنده ها از روی ناو بلند بشن ک در این صورتم نیرو هوایی دست ب کار میشه البته پدافندم هست 3 زیر دریایی سبک چون عمق خلیج فارس کم ک اگه مین ریزی کنیم نمیتونه کاری کنه پایگاه های امریکاییم فکر نکنم تا اون موقع چیزی ازشون مونده باشه شاید تلفات سنگین بدیم زیر ساختا هم تا حدودی نابود بشه ولی پیروز جنگ ماییم زمان جنگ تحمیلی با قایق ماهی گیری و یه تیربار و یه ار پی جی ناو امریکایی و میزن به قول یکی از فرماندها ما با امریکا رغابت تسلیحاتی نمیکنیم رغابت تاکتیکی میکنیم خدا کنه قبل از ظهور منجی جنگی نشه یا علی دوستان
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    تا وقنی در کشور ما نیروی ایمان و اعتقاد هست آمریکا هیچ کاری نمی تواند کند
  • کارشناس خودخوانده ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام سیستم فالانکس امریکا رو یادتون نره،ایران باید موشکهای مافوق صوت و رادارگریزی مانند کلاب و یاخونت رو بخره که هر کدوم 300km برد و 3 ماخ سرعت داره هم گونه هواپرتاب هم ساحلی و هم دریایی و زیردریایی پرتاب داره،البته ایران سلاحهای اصلیشو نشون نمیده سلاحهایی مانند KH 31 mini moskit,KH 41 moskit
  • بختیاری ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مرگ بر امریکا درود بر ایران ما امده نبرد هستیم یاعلی
  • محمود ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مشرق خدایی دمت گرم من این مطلب رو توی فارس امروز خوندم. ولی چیز زیادی سردر نیاوردم. چون همش 10 خط بود... ولی اینجا که عنوان مقاله رو دیدم دستتون رو می بوسم با این تحلیل های خوبتون. ایول دارید
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اگر برای مبارزه با امریکا روی کشته هات هم حساب باز می کنی و بر فرض می گویی در یک حمله 4000 هزار نیرو تلف میشه امریکا حتی نمی خواهد یک نفر را هم از دست بده و یا حتی یک ناو چه اش را هم از دست بده چون اونها بدنبال منافع و سود هستند و می خواهند بیشترین سود و کمترین ضرر را داشته باشند حال فرض کن تو خودت مستقیم به خاک امریکا حمله کنی ایا او دیگه براش مهمه که چه امکاناتی و چند نفر را از دست می ده با توام توان حمله و دفاع می کنه که انگاه توان مقابله با هاش نیست پس این را بدون قدرت نظامی و دفاعیه امریکا یک چیزه و هزینه و فایده در عملیات های نظامی چیزه دیگری است ما به فکر دفاع به هر قیمتی هستیم و انها به فکر سود در عملیات هایشان اگر امریکا تا کنون به ما حمله نظامی نکرده بخاطر این بوده که هزینه نظامی برایش بیش از سود بوده و ما نیز همچنان باید کاری کنیم که این هزینه نظامی برای امریکا همچنان بالا بماند تا از شر جنگ به دور باشیم همچنین بایستی در حوزه جنگ نرم نیز همین روش را در پیش بگیریم
  • کارشناس خودخوانده ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام سیستم فالانکس امریکا رو یادتون نره،ایران باید موشکهای مافوق صوت و رادارگریزی مانند کلاب و یاخونت رو بخره که هر کدوم 300km برد و 3 ماخ سرعت داره هم گونه هواپرتاب هم ساحلی و هم دریایی و زیردریایی پرتاب داره،البته ایران سلاحهای اصلیشو نشون نمیده سلاحهایی مانند KH 31 mini moskit,KH 41 moskit
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    میدونستی کابوس هواپیماهای f16 میراژ سوخو و....... توسرتاسر خلیج فارس و ناوهای امریکایی فقط f14 هستش؟؟ چون نمیدونن موشکی که قراره ازش شلیک بشه چیه چون دانشمندامون برای دفاع و حمله یه ماشین مرگ درست کردن چون نسل خلبانهای امروز شجاع تر و قوی تر و دلیل تر از هر زمانیه .در ضمن اونا قادر نیستن هواپیماهای مار و تو اسمان خودمون یا تو پایگاه زمینگیر کنن چون تو منطقه ما هستن و امکانات جنگال ما بومیه و قادر به مقابله به مثل
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    پس تکلیف و نقش موشک اندازهای دوش پرتاب و رهگیر ما اینجاس که مشخص میشه و راحت ترین اهداف یرا اونا همین بالگرد هاس
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    به نظرم نباید این استراتژی حمله با قایق انقدر ساده لو میرفت درسته باید نقش بازدارندگی رو هم ایفا کنن ولی از طرفی باعث هشیاری دشمن میشه و با توجه به پول و امکانات بیشتر دشمن از درصد غافلگیری شون کم میشه. لذا باید دقت کرد در مقابله با دشمن قوی تر مهمترین اصل غافلگیری هست و بس.
  • سرلینک ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    ناشناس 13:55 اولن که این کلاس شناور های آمریکایی که تو عکس ها قابل مشاهده هست رادار گریز و سونار گریز هستن پس تو رادار و سونار دیده نمیشه... دوما ما تست ها شلیکی رو که انجام میدیم شناور هایی هستن که توی سونار و رادار دیده میشن
  • ياور ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    منو بودم تيتر ميزدم عبور زنبورهای سرخ نیروی دریایی از آتش كابالیست‌ها البته اين مقاله خوب را باز نشر دادم اما تيترش را عوض كردم. (منبع مثل هر وقت كه مقالات شما را باز نشر ميدهم ذكر شده) دوباره داری دوستداشتني ميشوي مشرق اميدوارم چشمت نزده باشم. يا علی
  • ياور ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    مشرق چند وقت است چپ و راست كامنت‌های مرا منتشر نميكنی! دوباره اين رابطه را خراب نكن. اين دفعه واقعن برای هميشه ميروم. كامنت‌های مرا منتشر كن جان، جانم. عزيزم.
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اگر ناوگان آمریکا تو خلیج فارسو فاکتور بگیریم، در صورت وقوع جنگ با کشوری مثل ایران عزیزمون، حداقل در چند ماه اول، ناو های هواپیمابر آمریکا در شمال اقیانوس هند مستقر میشن و از اونجا حملات موشکی و هوایی رو انجا میدن که در این صورت هم از خطر قایق های تندرو و هم موشک های 300 کیلومتری در امانند. باید تمام تلاشمونو در افزایش برد و دقت موشک ها و همچنین ب روز کردن ناوچه ها و ناوشکن ها ب کار بگیریم.
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سرلینک جان اگر میگند طراحی رادار گریز به معنی رادارگریزی کامل نیست. مثلن به جای اینه در 50 کیلومتری شناسایی بشند با این طراحی در 30 کیلومتری شناسایی میشی. در ضمن رادارگریزی در دریا با مفهوم رادارگریزی در جنگنده ها خیلی متفاوته. کلن کشف هدف در دریا خیلی سخت تر از آسمان هست چون گردی کره ی زمین و اینکه اهداف در سطح دریا هستند شناسایی رو سخت میکنه و سونار هم بردی بسیار محدود تر از رادار هوایی و زمینی داره. اما با همه ی این تفاسیر باید بگیم بازهم قابل ردیابی هستند. مگه عرض خلیج فارس چقدره؟ و مگه قدرت مانور برای ناوهای بزرگتر در این خلیج چقدره؟ توجه داشته باشید ه قایق ها برای خلیج فارس و تنه هرمز به ار میرند و بیرون از این دو محدوده سلاح های ما هم متفاوت خواهد بود.
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اصلن تونست 10 تاشون رو با فالانسک بزنه. آقا این فالانکس تیرهاش تموم نمیشه؟ محدودیت شلیک نداره؟
  • FARZAD ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    آقایون کارشناس نظامی مثل اینکه جو گیر شدین ..امریکا چه بخواین چه نخواین ابر قدرت نظامی هست
  • ناشناس ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    سر لینک جان رادار گریزی هم دوایی داره که رادارای ۳ بعدی هستند که رو شناورای سری تندر نصب شدن.غیر از اون پهبادها ما میتونن موقعیت اونا رو تشخیص بدن.الحمد الله رادار گریزشم داریم .ار کیو ایرانی
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    داداش البته ناوها رو غرق نمیکنیم. ممئن باش که یی از اولین اهداف اینه که ناوها رو با کمترین آسیب ممکن تصرف کنیم.
  • علی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    اگر ایران موشکها و سلاحهایش را هوشمند تر نکند و طراحی انرا به دست طراحان حرفه ای که کارمند وزرات دفاع نیستند نسپارد در اینده از دشمن شکست می خوریم دشمن را دست کم نگیرید احساسی حرف و بلوف نزنید عاقلانه و علمی عمل کنید. دشمن بسیار مجهزتر شده . قایق تند رو برای سالهای قبل ایده خوبی بود شاید این ایده نیاز به تغییر و اصلاح دارد شاید باید به دنبال روشهای جدید باید بود. الان عربستان هم برای ما شاخ شده چه برسد به امریکا. من طرفدار دشمن نیستم ولی دشمن را خیلی احمق و کوچک فرض نکنید!!!
  • یه بشر ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    شما هم زیاد دشمن را بزرگ میبینی بزرگتر از خدایی که قبلا توی 8 سال که ما سیم خاردار نداشتیم چیکار کردن چه برسه به حالا ... اصلا بر فرض ما هم نتونیم خدا چی نمیتونه مثل طوفان طبس بر سرشان بیاره؟!!!
  • یه بشر ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
    0 0
    داداش من جایی علم نداری اظهار نظر نکن توی جنگ 8 ساله ما از این ناوا با همین قایقا یا موشک خیلی ابتدایی تر از این زدیم
  • میلاد ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    چه زود همه نا امید میشن ، معلومه اونا تجهیزات برتر دارن ولی کار ما نا متقارن با اوناست و از یه جایی کار می کنیم که اونا ضعف دارن ، نترسید وقتی اونا درست میکنن ما هم آنتیش رو درست میکنیم. ان شا الله
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    یه چیزی ایران به نام پهباد های شناسایی رو هم داره ها دکتر
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    ما منتظریم اوباما بره بوش بیاد، ای حال میده یه جنگ با بوش برادر، ببینیم چند تا ناو نابود میشه.
  • ملت ایران ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    یعنی خاک بر سر دشمنان خارجی و خاک بر سرانی که توی نظرات ....قدرت سپاه خودمونو دست کم گرفتن نام سپاه پاسداران فقط نام سپاهمان امریکایی ها رو به خوف میندازه چه برسه سپاهمان بخواد دست به ماشه ببره
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    کلن اینجا جاییه که نظرات متعصبانه جای واقع گرایی رو گرفته! خودتون بگید کدوم کشور قدرت موشکیش از آمریکا پیشی گرفته که ما دومیش باشیم؟
  • مجتبی ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    زهی خیال باطل! مگه تفنگ بازیه؟ اگر خدمت نرفته باشی این حرفا رو میزنی! جنگ کشته و مجروح داره، خرابی و ویرانی داره، قحطی و گرسنگی داره، آواره و فراری داره، چرا اینقدر بچه گانه به جنگ فکر میکنید؟! البته اگر جنگی بشه نباید ترسید و از همه توان برای رویا رویی با دشمن باید استفاده کرد تا استقلال و عزتمان زنده بماند...
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    در جواب ناشناس متعصب 13:02 روسيه بدون شك و بدون هيچ ترديدي و با فاصله بسيار زيادی از امريكا جلوتر است. متعصب جان.
  • مجتبی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    عزیزم بمب خوشه ای مال مکانهای ثابته نه هدفهای متحرک. اونم هدفهای بسیار متحرک و تندرو مثل قایقهای سپاه...تازه همه کشورها قانونشون اینه که حدود پنجاه درصد از پیشرفتهای نظامیشونو رو میکنند. این همه تقلای آمریکا برای بازدید از سایتهای نظامی ایران در قرارداد هسته ای همه حکایت از این ترس ممتد میکند
  • سید دکتر محمود ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    خدا کنه همینطوری باشه که شما میگی سردار هر چه قوی تر باشیم بازدارندگی بیشتره
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    مرگ برآمریکا
  • علیم ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    با سلام اگر کمی بیشتر مطالعات نظامی داشته باشید حتما می فهمید که امریکایی ها اعلام کردهاند که دیگر از موشک علیه قایق های تندرو به دلیل هزینه بالا استفاده نخواهند کرد و به جا ی ان تمام ناوهای کلاس ال سی اس خود را به لیزر هایی که ماه گذشته آخرین آزمایش خود را پس دادند مجهز خواهد کرد با توجه به اینکه این لیزرها بسیار ارزان تر سریع تر و دقیق تر از موشکند ومیتوان در یک ناو متوسط تا بیست دستگاه شلیک لیزر نصب کرد لازم است تمهیدات جدیدی در رابطه با مقابله با سلاح های لیزری اندیشیده شود
  • mosa ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    من چیزی که یادمه اینه که آمریکایی ها تو افغانستان و عراق تجهیزات خوبی داشتن ولی افغانها و عراقی ها هیچی نداشتن ولی وقتی جنگ به منطقه نزدیک بهم میرسید آمریکایی ها زرد میکردن. حالا که ایرانی ها مسلمان عاشق شهادت هم تجهیزات دارن هم شجاعت و شهامت حتما آمریکایی ها زرد و قهوه ای میکنن.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    واقع بینانه هستیم فقط نمیدونیم چرا ملت خودمون واقعیتهای موشکی سپاه خودمونو نمیبینن فقط برا دشمن رو میبینن کسی دشمن رو دست کم نگرفته دشمن داره ولی ایران هم داره
  • احمد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    هواپیماهای این عربها بیان توفضای کشور ما موقع برگشت ما توی فرودگاهای کشورخودشون خلبانهای جنگدهاشون رو از هواپیما پیاده می کنیم البته با دستبند
  • سعید کریمی ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    ما بزرگترین و قوی ترین سلاح دنیا رو داریم "توکل و ایمان به وعده خدا"
  • کارااکال ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    من موندم انصافا این همه استراتژیست و مهندس تسلیحات از کجا اوردیم افتادم یاد وقتی که تصادف میشه همه میشن کارشناس
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    برید راجب همین کشتی جنگیLCS تحقیق کنید بعد یکم فکر کنید که قایق های تندويی که هیچ دفاع و محافظتی از خودشون ندارن چطور میتونن از بس یه ناوگروه بر بیان
  • محمد جواد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    0 0
    عامو جان کو جنگ ...حالا اگه جنگ شد یکاریش میکنیم من خودم یه چاقو دارم سر صدتا کافر امریکایی میبره
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    برادر این پروتکل جهانی هست!
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    اونوقت شما به روسیه تعصب نداری دیگه؟ خخخخ
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    دست کم نگرفتیم مگه جاهلیم قدرت خودمون رو زیر سئوال ببریم عقل تو سرمون هست ارتش امریکا قوی ترین ارتش دنیا هست شما چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    توکل و ایمان تا حدی موثره نه صد در صد وگرنه چرا برای اس 300 اینقدر التماس روسها رو میکنیم ؟
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    متاسفانه تمامی دوستان محترم نظراتشون فقط در حد بررسی تماسهای فیزیکی و مقایسه سلاحهای گرم دو طرف هست . مهمترین عامل درگیری جنگهای نوین عامل جنگال یا همون جنگ الکترونیک هست که حتی روسیه هم شانس کمی در برابر امریکا داره چه برسه به ما . صدها قایق تند رو رو تصور کنین که وسط دریا نه تماس بیسیم دارن نه رادار ساحلی قادر به دیدن دشمن و کمک به اوناس و نه حتی قطب نماشون کار میکنه . کسایی که دریا قایقرانی کرده باشن خوب میفهمن چی میگم .
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    کسی که آسمان در اختیارش باشه برنده بلا منزع روی آب هم هست . شاید بهترین گزینه بجای قایقهای تندرو ساخت اژدرهای انسانی انتحاری در تعداد زیاد باشه . شانس اونا احتمالا بیشتره
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    دوست عزیز ما ایرانیها همیشه از دستکم گرفتن دشمن ضربه خوردیم هرگز فکر نکنین امریکاییها ملت ترسویی هستن که اگه بودن ابر قدرت نمیشدن یاداوری میکنم که تنها برای گرفتن یه جزیره خیلی کوچک به اسم اوکیناوا در یک نبرد قدم بقدم 12000 کشته دادن . پاش بیفته از افزایش هزینه جنگ نمیترسن
  • ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    1 0
    دوست عزیز . اسراییل و امریکا همه جای دنیا کارشناسایی دارن که تمامی خریدهای ما رو رصد میکنن حتی حساب یه پیچ و مهره یدکیمونو هم دارن هر محموله ای که از هر بندر یا فرودگاه به ایران میادو خبر دارن برو یه نگاه به سایتهاشون در مورد توان نظامی کشورهای مختلف و ایران بکن
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    در جنگهای نیابتی مخصوصا سوریه باید برنده شیم به هر قیمتی . بیشترین تاثیر شکست احتمالی در اون پر رو شدن و ریختن ترس اعراب مخصوصا عربستان در حمله مستقیم به ایرانه . عین قضیه حمله عراق در سال 59
  • ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    0 0
    ژاپنیها در جنگ جهانی دوم هم همین فکرو میکردند. >>> دقیقا همینطوره . بعد از حمله ژاپن به امریکا ، ارتش امریکا هر روز ده هزار نفر سرباز به جنگ اعزام کرد . اگه از دوستان کسی از فرماندهان یا حتی درجه دارها باشه میدونه معنیش چیه . هر روز ده هزار تا تفنگ باید تولید کنی ، هر روز غذا و مهمات ده هزار نفر بیشترو تامین کنی و.... این مال 80 سال پیشه . آیا ما الان همچین توان استراتژیکی داریم ؟ کسایی که به راحتی دم از جنگ با امریکا میزنن بنظرم هیچ تصوری از نیروی جهنمیش ندارن
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    1 0
    باید نسل جدیدی از قایقها بسازن ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس