سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بار دیگر خواستار مخالفت نمایندگان کنگره با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی شد.

کورکر: کنگره باید با توافق ایران مخالفت کند
به گزارش مشرق، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است، نوشت: کنگره با تصویب قانون بازنگری توافقنامه ایران با آراء کافی، این مساله را تضمین کرده است که فرصت لازم برای بازنگری و رای دادن به توافق هسته‌ای ایران را خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: دولت اوباما اکنون به توافقی دست یافته که آن را قابل قبول می داند، این وظیفه کنگره است تا در این خصوص تصمیم بگیرد که آیا این توافقنامه به نفع منافع ملی ما خواهد بود یا نه و آیا این توافقنامه آمریکا را امن تر خواهد کرد و از دستیابی ایران به سلاح های اتمی جلوگیری می کند. من اعتقاد ندارم که این توافقنامه چنین ویژگی‌هایی داشته باشد.

این توافقنامه در طول زمان موجب صنعتی شدن برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. برای توافقی که باید بر اساس راستی آزمایی و نه اعتماد پایه گذاری شود، روند بازرسی‌ها کاملا ناقص است. بسیاری از نمایندگان کنگره از توافقات غیر معمول بین آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت و شرکای مذاکره کننده ما مطلع هستند.

این توافقات هنوز محرمانه باقی مانده است ولی ما می دانیم که این توافقات غیر معمول بوده است. شاید این توافقات محرمانه مساله بزرگتری در مقایسه با خود توافق هسته‌ای باشد. این توافقنامه به چالش بزرگی برای راهبرد آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد. ما برای دستیابی به اهدافمان در عراق، سوریه و شاید هر جای دیگری، به ایران متکی خواهیم شد. این مساله منجر به افزایش بی ثباتی در خاورمیانه می شود. ایران کاملا نسبت به این مساله آگاه است. ایران یک راهبرد منطقه‌ای داشته است که دستیابی به این توافق می تواند موجب تقویت و گسترش آن شود.

در صورت لغو تحریم ها در چارچوب توافقنامه فعلی، قدرت منطقه‌ای ایران نیز افزایش خواهد یافت. متاسفانه این توافقنامه، دستان ما را برای مقابله با تلاش های ایران بسته است. اگر ما برای برگرداندن تحریم‌ها تلاش کنیم، ایران نیز تهدید به افزایش سرعت برنامه هسته‌ای اش خواهد کرد. کنگره باید این توافقنامه را رد کرده و آن را به رئیس جمهور بازگرداند.

کنگره آمریکا اکنون تا اواسط سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس