یک عضو کنگره آمریکا مدعی شد مشاور امنیت ملی فرانسه در دیدار با وی گفته است در صورت رای منفی کنگره به توافق ایران، پاریس نیز تحریم ها ضد ایران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش مشرق، مایک ترنر Mike Turner عضو جمهوریخواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز گفت : اگر کنگره پس از تعطیلات تابستانی توافق را رد کند و آرای مخالف به گونه ای باشد که دیگر اوباما نیز نتواند این رای را وتو کند در پی این مسئله تحریم ها باقی خواهد ماند و ما برای دستیابی به توافقی بهتر تلاش خواهیم کرد.

ترنر گفت : من اخیرا به همراه یکی از اعضای کنگره با ژاک اودیبر مشاور امنیت ملی فرانسه دیدار کردم. وی در آن دیدار گفت وی در واقع بر این باور است در صورتی که کنگره توافق را رد کند همه طرفها تحریم ها را حفظ خواهند کرد زیرا ایران هنوز به این توافق و ان پی تی پایبندی نشان نداده است و البته این احتمال وجود دارد که ما به توافق بهتر دست پیدا کنیم و به این ترتیب کشورما امن تر خواهد بود امنیت ملی ما حفظ خواهد شد.

مجری اظهارات وی را اصلاح کرد و گفت : در واقع شما با مشاور دیپلماتیک رییس جمهور فرانسه دیدار کردید، برداشت شما در پی این دیدار چه بود که ترنر پاسخ داد دیدار اخیر من با مسئول فرانسوی بسیار امیدوار کننده بود زیرا درحالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که اگر کنگره توافق را رد کند امریکا حمایت متحدانش را از دست می دهد مشاور امنیت ملی فرانسه دیدگاهی متفاوت داشت. وی گفت آنها به طور قطع تحریم ها را حفظ خواهند کرد و گفت که آنها نیز بر این باورند که دستیابی به توافقی بهتر ممکن است. به نظر من دولت اوباما تنها به یک توافق با ایران دست یافت نه توافقی که منافع و امنیت آمریکا و متحدانش را محقق کند.

وی همچنین درباره اقدام ایران مبنی بر ارائه مدارک درباره فعالیت های هسته ای گذشته این کشور گفت : این مسئله به نوعی به اصل مشکل درباره توافق هسته ای با این کشور باز می گردد. اینکه ما اصلا به ایران تکیه می کنیم که به ما بگوید که چه کارهایی صورت داده است این در حالی است که رییس جمهور گفته است این توافق شامل بازرسی های هر زمان هر مکان خواهد بود. اما ایران گفته است چنین نیست این در حالی است که ایران درست می گوید رییس جمهور به توافقی دست یافته است که شامل تدابیر راستی آزمایی که ما به آن نیاز داریم نیست فکر می کنم نتیجه آن می شود که اکثریت دو حزبی در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مخالف این توافق خواهند بود و بر این باور خواهند بود که این توافق برای امنیت ملی آمریکا و متحدان این کشور خوب نیست. و به طور مشخص محافظتی که ما نیاز داریم تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم را فراهم نمی کند.

مشکلی که در این جا وجود دارد این است که اوباما این توافق را در قالب یک پیمان بین المللی ارائه نکرد که تصویب آن نیازمند موافقت دو سوم سنا است. اوباما به این علت این اقدام را صورت نداد زیرا می دانست موفق نمی شود و رای لازم را به دست نمی آورد. اوباما با ارائه توافق به شکل کنونی به کنگره می دانست که اکثریت اعضای کنگره این توافق را توافقی بد برای امنیت ملی آمریکا و متحدان این کشور از جمله اسراییل قلمداد خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    پس بروند قراردادهای اقتصادی را با همان کنگره ببندند
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    چی شده؟! ۱۵۰تا بازرس و دوربینها و چندین روز فرصت و پروتکل الحاقی که دسترسی همه جا داره و ۲۵سال نظارت بر استخراج و ۲۰سال نظارت بر ساخت سانتریفیوژها و..... بس نیست یعنی؟ یا خنگن یا خودشونو زدن به خنگی....اینهمه مونیز داره میگه بابا! اورانیوم و پلوتونیوم چیزی نیست که اثرش زود از بین بره،تا سالها باقی می مونه.... پارچین رو هم که از ماهواره رصد میفرمان،خو کجا میخواهیم بمب اتم بسازیم؟ اصلا با اورانیوم ۳/۶۷ مگه میشه بمب اتم ساخت؟ چه فیلمایی بازی میکنن اینا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس