کد خبر 453147
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

در حالی که شبکه خبری الجزیره مفاد آتش بس فراگیر در برخی از مناطق سوریه را منتشر کرده است، منابع سوری رسمی اعلام کردند که تا صبح امروز شنبه هیچ توافقی بر سر این آتش‌بس حاصل نشده است.

جزئیات جدید از آتش‌بس در برخی از مناطق سوریه
به گزارش مشرق، شبکه خبری الجزیره صبح امروز اعلام کرد که به پیش‌نویس توافق بین معارضان مسلح و مقامات سوریه در خصوص آتش‌بس فراگیر در برخی از مناطق سوریه از جمله شهر الزبدانی در حومه دمشق و دو روستای "کفریا" و "الفوعه" در حومه ادلب دست یافته است.

بر اساس این گزارش، این آتش‌بس شامل چندین منطقه در شمال سوریه از جمله الفوعه، کفریا، بنش در حومه ادلب و الزبدانی، مضایا، بقین، و سرغایا در حومه دمشق می‌شود.

شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد که یکی از برجسته ترین بند‌های این پیش‌نویس، آزادی 40 هزار زندانی از زندان‌های دولتی سوریه است.

فعالان معارض سوری نیز گفتند که این توافق بر سر آتش‌بس مبتنی بر عقب‌نشینی افراد مسلح از الزبدانی، مضایا، سرغایا، و بقین در حومه دمشق و انتقال اهالی کفریا و الفوعه به حومه دمشق است.

این در حالی است که منابع رسمی سوری  به روزنامه الأخبار لبنان گفتند که بند آزادی زندانیان در پیش‌نویس آتش بس فراگیر نیامده و تا این لحظه یعنی صبح شنبه توافق درباره سایر بندهایی که الجزیره آن را منتشر کرده، حاصل نشده است.

فعالان معارض در شبکه‌های اجتماعی از جمله هواداران گروه تروریستی النصره به انتقاد شدید از این توافق پرداخته‌اند. این فعالان همچنین انتقادات شدیدتری را نیز به گروه "احرار الشام" یعنی گروه اصلی اداره مذاکرات و نبرد در دو منطقه الزبدانی و حومه ادلب روا داشته‌اند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته خبر داد که آتش‌بس در شهر الزبدانی و دو شهر الفوعه و کفریا تا روز یکشنبه تمدید شد.

منابعی که در مذاکرات شرکت کرده‌اند به رویترز گفته‌اند که این گفت‌وگوها بر این توافق تمرکز دارد که بر اساس آن افراد مسلح مخالف از الزبدانی عقب‌نشینی کرده و غیرنظامیان نیز از دو روستای شیعه‌نشین فوعه و کفریا به شمال غربی منتقل شوند.

روز چهارشنبه آتش‌بس دو روزه‌ای بین مبارزان ارتش سوریه، حزب‌الله لبنان و افراد مسلح در شهر مرزی الزبدانی سوریه به اجرا در آمد.

این تحول در صحنه میدانی در حالی اتفاق می‌افتد که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در دمشق با بشار‌ اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

ظریف پس از دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت که مذاکرات با "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه بسیار عالی بوده و بر حل بحران در سوریه تمرکز داشته است.

جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر طرح 4ماده‌ای خود را برای پایان دادن به بحران سوریه "روزآمد" کرده است و به‌ گفته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه این طرح "پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران مؤثر ارائه خواهد شد".

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس