گروه نوپاي "ندا" با محوريت تفکرات صادق خرازي، بيش از پيش با جريان افراطي اصلاح طلب که کارنامه‌اي پراشکال را به همراه دارد دچار چالش خواهد شد. به واقع اين جريان نقدهاي تند و منصفانه خرازي را تاب نخواهد آورد

به گزارش مشرق، مصاحبه چند روز پیش صادق خرازی موسس حزب ندای ایرانیان با هفته نامه مثلث جنجال آفرین شد و مناقشات سنگینی را در اردوگاه اصلاح طلبان به راه انداخت. سفیر دولت اصلاحات در فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) در بخشی از مصاحبه خود گفته بود: «مبانی فکری بنده این است که معتقدم به اصلاحاتی که اصلاحات برآیند عقلانیت طی شده خودش را بتواند اثبات کند. معتقدم به اصلاحاتی که نمادهایش مشخص و معین هستند. من اصلاح‌طلبی که نمادش خارج از کشور باشد و پول بگیرد را قبول ندارم. اینکه بروند و اتهام بزنند و بدو بیراه بگویند و شانتاژ کنند را قبول ندارم. کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند؛ من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد. منتها به سیستم امنیتی نخواهم داد و اگر بخواهم بدهم به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانید این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی پنهان مذاکره کرده و‌گرا داده است. ما این را قبول نداریم. اگر قرار باشد اینطور باشد پس حکومت شاه را بیاوریم. اگر قرار بر این باشد که ما ته زمین هستیم و خیلی از ما لایق‌تر‌ها وجود دارند. کسانی که در ‌هاروارد و جاهای دیگر خوب درس خوانده‌اند و با تمام نهادهای آمریکایی و اروپایی هم کانکشن دارند. اگر قرار به وابستگی باشد آنها بهتر از ما می‌توانند.»

اوج این درگیری‌ها وقتی آغاز شد که روزنامه جوان در شماره روز دوشنبه 19 مرداد ماه خود اظهارات خرازی را چنین تیتر کرد: "لیست اصلاح‌طلبانی را که گرا به دشمن می‌دادند، دارم"

این مساله که خبر از خیانت بخشی از اصلاح طلبان می‌داد، خیلی زود مرجع خود را یافت و موجب شد تا هجمه همه جانبه اصلاح طلبان برای تخریب صادق خرازی کلید بخورد.

 1- بدنبال سرلیستی در انتخابات

احمد پورنجاتی عضو حزب منحله مشارکت و نماینده مجلس ششم جزء اولین کسانی بود که در صفحه اینستاگرام خود به این اظهارات واکنش داد و به زبان طنز چنین نوشت:

«تیتر یک شماره امروز روزنامه جوان: "صادق خرازی: سفیر دولت اصلاحات در فرانسه: لیست اصلاح‌طلبانی را که گرا به دشمن می‌دادند، دارم."

شوخی با یک فقره «آقاصادق» که این روزها توی بورس سرسره بازی روی پوست خربزه «اونا»ست!

اگه گفتی چرا «این» لیست داره؟ / واسه اینکه تو دیکته بیست میاره!

اگه گفتی که شغل و کار «این» چیست؟ / کلاسیکه، «عتیقه»س بی‌خودی نیست!

اگه گفتی چرا اخم کرده طفلک؟ / چو دستش خالیه، رفته توی لک!

اگه گفتی چه شد «آن آقاصادق» / ز دست «این یکی» کرده کمی دق!

اگه گفتی دوای درد او چیست؟ / بیاد کاندید بشه، آن هم سر لیست!

"ندا"یت را شنیده "عمه جان"م! / میگه حالت چطوره بچه جانم؟!

وی سپس در شعر طنز سیاسی خود مدعی شد که دلیل رفتارهای صادق خرازی درخواست وی برای سرلیستی در انتخابات است.

 2- دیپلمات قاچاقچی

واکنش عبدالله رمضان زاده متفاوت بود. سخنگوی دولت اصلاحات و از زندانیان فتنه 88 در صفحه فیسبوک خود این سوال را مطرح کرده است که «به نظر شما لیست دیپلمات های قاچاقچی نسخ خطی کتاب های قدیمی در جیب کیست؟!»

 3- بدنبال پست و مقام

در همین راستا "محمد علی ابطحی" رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات طی یادداشتی تند در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «صادق خرازی در ادامه حرف های شیرین و متناقضش گفته که لیست اصلاح طلبانی که به شورای نگهبان گرا می‌داداند را در جیبش دارد. شبیه چمدان پولی که در مورد چمدان دلار، و تقسیم آن به روزنامه نگاران. از این شیرین زدن ها قبلا هم در گفته‌هایشان بود. در این مورد عبدالله رمضان زاده هم نوشته لیست دیپلمات های قاچاقچی نسخ خطی کتاب های قدیمی در جیب کیست. البته قاچاق زیر خاکی هم اضافه کنید راه دوری نمی رود. بهترین تلنگر را رمضانزاده برای اصلاح‌طلبی بدلی ندا داده است. واقعیت دیگر هم این است که تقسیم کنندگان شغل در کشور نه تنها با این تعابیر، که اگر کسی بگوید لیست اصلاح طلبان قاتل مظلومان بوسنی و فلسطین و افغان را هم در جیب دارد، باز هم در دادن پست افاقه نمی‌کند. حزب ندایی‌های خوبی که واقعا اصلاح‌طلب بودند وفقط امکانات نداشتند، در این موارد نمی‌خواهند موضع بگیرند؟»

 4- در انتظار معرفی اسامی خائنین !

این اقدام روزنامه جوان موج از حملات علیه خرازی را به دنبال داشت .به طوری که اصلاح طلبان در اعتراض به او در شبکه های مجازی کمپینی راه اندازی کردند و  خواستار معرفی اصلاح طلبان خائن شدند آنها خطاب به خرازی نوشتند :«آقای دکتر خرازی:ریاست محترم شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان؛به خدمت شریف شما عارض هستیم شما در روزهای گذشته طی مصاحبه ای اعلام کردید که لیستی از اصلاح طلبانی که در دوره ی مسولیت شما در وزارت خارجه، شاهد رفتارهای خائنانه و خلاف منافع ملی آنها بوده اید را در اختیار دارید.ما به عنوان جمعی از فعالین سیاسی جوان که وارثین آینده ی این مرام و مسلک سیاسی هستیم و بر لزوم پالایش آن از هر نوع آلودگی سیاسی و امنیتی واقف هستیم،از حضرتعالی تقاضا داریم بصورت رسمی و شفاف اسامی این افراد را در اختیار افکار عمومی قرار دهید.

اما صادق خرازی در فضای مجازی درپاسخ به این اقدام کمپینی ها نوشت: «من مصاحبه با مثلث کردم . من گفتم کسانی را در دوره اصلاحات میشناسم که به دشمن گرا میدادند لیست آن هم موجود است!؟ متاسفانه هر روز یک برنامه‌ای علیه ندا، آن هم سازماندهی شده صورت می‌گیرد. امروز با آقای خاتمی خصوصی صحبت می‌کردیم عین تعبیر ایشان است که کسی که همه تلاش و سرمایه اش را وقف فرهنگ کرده اینگونه مورد ناجوانمردی قرار می‌دهند. باز هم عرض می کنم مهم نیست سن برخی از شما ها قد نمی‌ده ولی برای شما از شهید والا مقام بهشتی عزیز نقل قول می‌کنم که البته و صد البته من غبار روی کفش آن بزرگوار هم نیستم، می‌گفت ما آمده ایم همه چیزمان را فدا کنیم، مال، آبرو و خون. خدا نکنه آبرو وخون و مال و ناموس شما در معرض حمله و تجاوز شبه خودی ها بشه ما به دلیل همین بد اخلاقی ها امدیم و سخن گفتیم و به ندا رسیدیم»

 5- شبهه در هویت اصلاح طلبی خرازی!

روزنامه آرمان در روز چهارشنبه ۲۱/۵/۹۴ در گزارشی با عنوان «رفتارصادق‌خرازی به سبک‌احمدی‌نژادی» واکنش تندی نشان داد و در بخشی از مقاله خود نوشت: «چند صباحی است که جیب و لیست با هم نسبتی نزدیک پیدا کرده‌اند؛ لیستی که در جیب است و فقط صاحب کت یا کاپشن خبر دارد که در آن لیست اسامی چه کسانی است، اما نمی‌گوید؛ همانطور که محمود احمدی‌نژاد زمانی که بر مسند ریاست‌جمهوری نشسته بود مدعی شد لیست مفسدان و متخلفان اقتصادی را در جیبش دارد اما کسی ندانست چرا رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم سرآخر آن را رو نکرد. اکنون بار دیگر این جیب ها هستند که به واسطه لیست‌های درونشان ارزش پیدا کرده‌اند و این‌بار صادق خرازی مدعی یک لیست شده است!»

نویسنده آرمان ادامه داد: «آقای خرازی خوب است پاسخ دهد حزب ندا چگونه شکل گرفت و رزومه کوچکی از فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه خود در معرض دید افکار عمومی قرار دهد تا هویت شخصی که روزی با فلانی عکس یادگاری می‌اندازد و روز دیگر ‌میهمان رسانه‌ای بهمانی می‌شود، مشخص شود.»

 6- بدنبال قدرت طلبی و شهرت!

سایت دوم خردادی "خرداد" نیز در مطلبی به تحقیر خرازی پرداخته و با طعنه نوشته است: «این روزها همه جا هست، از آنتن صدا و سیما تا صفحه یک رسانه های تندرو و البته در کنار دیپلمات ها، نه آقای دوربینی است نه آن مرد کاپشن پوشی که علاقه وافری داشت که هر روز روی تیتر رسانه های داخلی و خارجی جا خوش کند و با ادبیات و واژگان خاص می خواست این میل به برون نمایی را ارضا کند اما همانند این دو خیلی دوست دارد که همه به او توجه کنند و بحث محافل سیاسی و رسانه ای باشد.»

خردا می‌نویسد: «او یادش رفته که خود را دیپلمات می داند و دیپلمات بودن هم آداب و رسوم خاصی دارد، میل به خود نمایی او را دچار سردرگمی کرده و به فضا هایی کشانده که مشخص نیست در نهایت برای مردی که ژست اصلاح طلبی میگیرد اما در چندین و چند جبهه بازی می‌کند، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد. یک روز همراه کاندیدای جناح راست دیده می شود و روز دیگر خود را اعتدالی و اصلاح طلب می خواند، یک روز حزب مدعی اصلاح طلبی راه می اندازد و نسخه های محیر العقول برای اصلاحات می نویسد و روز دیگر اصلاح طلبان را متهم به جاسوسی و گرا دادن به دشمن می کند، این تناقض ها فقط می‌تواند از یک نکته سرچشمه بگیرد، «صادق خان خرازی» می خواهد به هر نحوی در معرض دید و در کانون توجه رسانه ها و افکار عمومی باشد و در این میان «ندا» ، «اصلاحات»  و « توافق هسته ای» همه جلوه های هنرنمایی اوست که در این مسیر نقش ابزار و وسیله را دارند.»

خرداد در نهایت با عصبانیت حرف اصلی خود را چنین می‌نویسد: «اگر تا دیروز کیهان و حسین شریعتمداری و تندترین منتقدان اصلاح طلبان به طور تلویحی اتهام جاسوسی و ارتباطات خارج از قاعده قانونی را متوجه اصلاح طلبان می کردند اکنون صادق خرازی به شکل علنی برخی از اصلاح طلبان را متهم به این موضوع کرده و از لیست آنان در جیب اش می گوید!»

 ***

عقب نشینی تحت فشار

با این حال، روز چهارشنبه (21/5) صادق خرازی در گفت و گو با روزنامه اعتماد، سخنانش را تقطیع و تیتر یک روزنامه جوان را تحریف شده خوانده و گفت: «عین عبارت من در گفت‌وگو با مثلث این است: «کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن ‌گرا می‌دادند؛ من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم.» از این جمله صریح نه نسبتی به اصلاح‌طلبان بر می‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح شده است.»

وی گلایه دارد که «چرا برخی دوستان اصلاح‌طلب پس از بازنشر تقطیع شده با تیتر تحریف شده مصاحبه ام با روزنامه جوان، فریاد وااصلاحاتا سر دادند؟ چرا در این ده روز به این کشف و شهود نرسیده بودند که هدف من خیانتکار نشان دادن اصلاح‌طلبان بود؟! و چرا صبر کردند تا جوان این ‌طور تیتر بزند و آنها تازه فهمیدند که منظور من چه بوده است؟ چرا در زمین رسانه های اصولگرا بازی می خورند.»

بنظر می‌سد این ماجرا پایان نیافته باشد و گروه نوپای "ندا" با محوریت تفکرات صادق خرازی، بیش از پیش با جریان افراطی اصلاح طلب که کارنامه‌ای پراشکال را به همراه دارد دچار چالش خواهد شد. به واقع این جریان نقدهای تند و منصفانه خرازی را تاب نخواهد آورد و بیش ازپیش این گروه را متهم خواهد کرد. نزدیک شدن به انتخابات نیز به سرعت و شدت این درگیری‌ها و تنش‌ها خواهد افزود.

 *بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا اصلاحات را به صراط مستقیم هدایت کنه
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    وضعشان حاده خیلی بعیده!
  • شفق ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    و اگر قابل هدایت نیستند، شرشون رو از سر ملت کم کنه.
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    اگرراست می گوییدکه طرفداردمکراسی هستیدچرا سایت هایی مثل مشرق رامخدوش می کنیدنمی گذاریدچنددقیقه حقایق رابخوانیم بعدش چشم چندساعت دروغ هایتان رامی خوانیم
  • نیما ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    چی شده شما نگران اصلاح طلبان شده اید ؟بهتر نیست به دلواپسی هایتان برسید؟
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    0 0
    اصلاح طلب ها باید به نقد مشکلات خود بپردازند تا مردم به انها اعتماد کنند ...
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    اصلاح طلبان درتمسخر مخالفانشان خیلی خبره اند حتی به مخالفان خودی هم رحم نمیکنند
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    خاک برسر گرگهای قدرت طلب که پاش بیافته به همدیگر هم رحم نمیکنید
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    نه بهتر نیست لطفا فرار به جلو نکن
  • ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اصلاح طلبی = بی اخلاقی
  • رسول ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    این اصلاح طلبا از درون داغونن چطور ادعای ساختن مملکت ودارن!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس