کد خبر 452254
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

نامزدهای مطرح حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ را توافقی به شدت غیرعاقلانه با نظامی به شدت غیرقابل اعتماد توصیف کرد.

به گزارش مشرق، سی‌ان‌ان نوشت: جِب بوش، از نامزدهای مطرح حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور شب گذشته در سخنانی راهبرد خود را برای مبارزه با داعش اعلام کرد و خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، شکست دادن نظام سوریه به ریاست جمهوری بشار اسد و ادغام نظامیان آمریکایی با نیروهای نظامی عراق همزمان با گسترش درگیری ایالات متحده در سرتاسر جهان شد.

بوش که در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در سیمی‌وَلِی کالیفرنیا سخنرانی می‌کرد، از توصیف ریگان در مورد بلوک کمونیسم برای نام بردن از داعش استفاده کرد و آن را «تمرکز شیطان در جهان مدرن» نامید.

وی همچنین انتقادهای خود را از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور به خاطر بیرون کشاندن نظامیان ایالات متحده از عراق تشدید کرده و این تصمیم را نتیجه «عجله‌ای کورکورانه» توصیف کرد.

بوش گفت: «مشتاق این بودند که تاریخ‌ساز باشند، اما در صلح‌سازی ناکام مانند. کناره‌گیری سریع از خطر می‌تواند به همان اندازه که غیرعاقلانه باشد به مثابه رفتن به سوی خطر باشد و هزینه‌های دردناکی داشته باشد».

بوش در ادامه وعده داد که برای خرد کردن «بربرهای داعش» مسامحه و کوتاهی نخواهد کرد، امری که به طور ضمنی بیانگر راهبردی متکی بر قدرت نظامی مستحکم‌تری است.

وی گفت: «من به شما اطمینان می‌دهد: روزی که رئیس جمهوری شوم، روزی باشد که این دور تغییر خواهد کرد، و بازسازی نیروهای مسلح ایالات متحده آغاز خواهد شد».

بوش همچنین گفت که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع و دیگر «مناطق امن» نه تنها به نبرد علیه داعش کمک می‌کند بلکه سوری‌ها را از بشار اسد محافظت می‌کند.

وی گفت: «شکست داعش نیازمند شکست اسد است، اما باید این اطمینان را حاصل کنیم که نظام وی با چیزی به همان بدی با بدتر از آن جایگزین نشود»، وی افزود که باید «میانه‌روها را در کنار هم جمع کرده و از آن‌ها همچون یک نیروی واحد حمایت کنیم».

در مورد عراق نیز بوش افزود که وی تفنگداران دریایی و سربازان آمریکایی را بیش از آنکه به آموزش و تربیت عراقی‌ها مشغول شوند، آن‌ها را با نیروهای عراقی ادغام خواهد کرد، اما وی تأکید کرد که با این حساب هیچ نیازی برای «تعهد عمده‌ای از جانب نیروهای رزمنده آمریکایی» (برای نبرد) روی زمین وجود ندارد.

وی همچنین خواهان این شد که حمایت‌ها از نیروهای پیشمرگه کُرد افزایش یافته و برای کمک به آن‌ها به منظور دقیق‌تر کردن حملات هوایی‌شان (افسران) کنترل و هدایت عملیات هوایی به سوی آن‌ها اعزام شده و نهایتا انجام «تلاش‌های دیپلماتیک جدی» برای اطمینان از این موضوع شد که شیعیان، سنی‌ها و کردها در عراق بتوانند یک دولت باثبات در عراق ایجاد کنند.

بوش گفت: «به جای انجام واکنشی ساده در مقابل هر حرکتی که تروریست‌ها به انتخاب خود انجام می‌دهند، ما از مزیتی که در اختیار داریم برای انجام حملات علیه تروریست‌ها، کنترل آن‌ها و ایجاد مانع بر سر راه‌شان استفاده خواهیم کرد».

به نوشته سی‌ان‌ان، بوش نیز همچون اوباما تلاش خواهد کرد از طریق همکاری با شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به موضوع جذب نیرو از سوی داعش از طریق وبگاه‌هایی همچون فیس‌بوک و توئیتر رسیدگی کند. وی گفت: «هم‌اکنون زمانه‌ای است که قصابان دارای صفحات توئیتری، فیس‌بوک و اینستاگرام بوده و از آن‌ها برای بزک کردن سوءاستفاده‌ها (و اعمال) خود بهره می‌برند». 

بخش دیگری از سخنان وی در مورد تلاش برای کاهش نفوذ ایران در منطقه و انتقادات تند وی در مورد توافق هسته‌ای با ایران بود، وی آن را «یک توافق به شدت غیرعاقلانه، با رژیمی که به شدت غیرقابل اعتماد است» توصیف کرد.

وی گفت: «این توافق باید از سوی کنگره ایالات متحده آمریکا رد شود»، وی افزود که اگر توافق رد نشود، پس از اینکه به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود «فرآیند معکوس کردن (رد این توافق) را به سرعت آغاز خواهد کرد».

بوش همچون دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواهان این شد که ایالات متحده همراه با دیگر ملت‌های عرب یک ائتلاف برای مقابله با داعش ایجاد کند. وی گفت که این گروه توسط نیروی هوایی ایالات متحده و قدرت نظامی آن یاری خواهد شد.

وی در سخنان خود با اشاره به جنگ عراق، به شکست سازمان‌های اطلاعاتی این کشور که منجر به جنگ عراق شد اذعان کرد و گفت: «هیچ رهبر یا سیاستگذاری که در این ماجرا درگیر بوده است ادعا نخواهد کرد که هرچیزی را در منطقه و خاصه عراق به درستی دریافته است».

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    تو فعلا سماقت رو بمک و حرف اضافی نزن
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    واقعا معلومه که با بوش پدر و پسر سابق فرق داره !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس