کد خبر 452177
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر آخرین وضعیت طرح توزیع مواد مخدر مانند هروئین توسط دولت و ایجاد اتاق‌های امن تزریق را تشریح کرد و گفت: دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ برنامه‌ای برای به دست گرفتن بازار مواد مخدر ندارند.

 به گزارش مشرق، پرویز افشار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، آخرین وضعیت طرح توزیع مواد مخدر توسط دولت و ایجاد اتاق‌های امن تزریق را تشریح کرد.

وی در مورد طرحی که چندی پیش توسط یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر توزیع هروئین توسط دولت جهت کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر دارای ناخالصی، گفت: این امر کاملاً‌ تکذیب می‌شود.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: نه در دولت و نه در ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ای برای در دست گرفتن بازار ماده مخدر هروئین وجود ندارد و قاطعانه می‌گویم اراده‌ای نیز در دولت و ستاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه خدمات کاهش آسیب برای مصرف کنندگان است، گفت: ما می‌خواهیم که معتادان آخر خطی دسترسی کافی به وسائل کاهش آسیب مانند سرنگ، پانسمان زخم و وسایل پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی جنسی داشته باشند تا رفتارهای پرخطر آنها باعث شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت نشود.

افشار خاطر نشان کرد: سیاست ستاد این است که توزیع این وسایل به صورت سیار و در میان معتادان صورت گیرد چرا که معتادان ایرانی به علت گوشه‌گیر بودن و نداشتن دانش فنی بالا حوصله رفتن به مراکزی مانند اتاق امن تزریق را در فواصل طولانی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه اتاق امن تزریق در تعداد محدودی از کشورها مانند سوئیس و هلند ایجاد شده است، گفت: گستره جغرافیایی کشور و توزیع معتادان در ایران بسیار زیاد و متنوع است و معتادان ما که اکثراً‌ خیابانی هستند حوصله نمی‌کنند که فواصل طولانی را طی کنند تا به اتاق امن تزریق برسند پس تا جایی که ممکن است ما باید به جای کشاندن آنها به مراکز امن تزریق در میانشان حاضر شویم.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: بنابراین تیم‌های سیار تشکیل دادیم و این تیم‌ها در کوله‌پشتی خود انواع وسایل کاهش آسیب را در اختیار دارند و به صورت رایگان میان معتادان توزیع می‌کنند.

افشار با طرح این سوال که شهری با وسعت تهران به چند اتاق امن تزریق نیاز خواهد داشت، گفت: ما چه تعداد اتاق امن باید در تهران تاسیس کنیم که معتادانی که در لویزان، دروازه‌غار، اتوبان چمران و یا دره فرحزاد هستند بتوانند به راحتی به این اتاق‌ها دسترسی داشته باشند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه شاید یکی از این مراکز در تهران احداث شود اما در مجموع این کار برای ما به صرفه نیست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس