کد خبر 444645
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اما در جدول میزان مصرف الکل ایران اصلا وضعیت خوبی ندارد و در حالیکه روسیه رتبه 30 و آمریکا رتبه 104 را دارا هستند ایران در رتبه 19 قرار گرفته است.

 به گزارش مشرق، سعید صفاتیان مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر، توضیحاتی در مورد مصرف الکل در کشور متولی مبارزه با آن داد.

وی گفت: بحث الکل از سال 90 در شورای اجتماعی وزارت کشور مطرح شد و وزارت کشور متولی این امر گشت که در حوزه پیشگیری، درمان و مقابله با الکل در کشور اقدام کند.

 مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در یکی دو سال اول جلسات زیادی در مورد الکل در استان‌ها برگزار شد، گفت: جلسات زیادی نیز در خود معاونت اجتماعی وزارت کشور برگزار شد که در این جلسات حدود 22 سازمان عضو بودند.

وی با اشاره به تدوین سند ملی سوء مصرف الکل توسط وزارت بهداشت با همکاری همه 22 عضو، گفت: این سند فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان به همراه بحث مقابله و حمایت‌های اجتماعی مشخص کرده و طبق آن نیروی انتظامی مسئولیت مقابله با موضوع الکل را بر عهده دارد.

صفاتیان افزود: این سندها نوشته و تدوین شد اما در یکی دو سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاد و هیچ اقدامی صورت نگرفت. انتظار این بود که وزارت کشور به عنوان متولی این امر که در شورای اجتماعی آن تصویب شده بیاید در حوزه مبارزه با الکل فعالیت کند.

وی به گزارش سال 2014 سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این گزارش نشان می‌دهد که ایران از نظر تعداد مصرف‌کنندگان رتبه 166 جهان را داراست که در این بخش روسیه چهارم است و آمریکا رتبه 49 را به خود اختصاص داده است.

 مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اما در جدول میزان مصرف الکل ایران اصلا وضعیت خوبی ندارد و در حالیکه روسیه رتبه 30 و آمریکا رتبه 104 را دارا هستند ایران در رتبه 19 قرار گرفته است.

وی دلیل این امر را اینگونه توضیح داد که طبق تقسیم‌بندی‌ها در مورد الکل 3 دسته نوشیدنی وجود دارد که اولین آن شراب دومین آب‌جو و سومی مشروبات الکلی است که در دنیا شراب با 8 تا 14 درصد الکل بیشترین میزان مصرف را داراست و بعد از آن آب جو با 5 تا 8 درصد الکل قرار دارد و سپس مشروبات الکلی که بین 35 تا 50 درصد الکل دارند.

صفاتیان خاطر نشان کرد:‌ در کشورهای خارجی شروع مصرف الکل از آب‌جو که درصد پایینی دارد آغاز می‌شود و کم کم مصرف‌کننده به سمت مشروبات الکلی با درصد 35 به بالا می‌رود اما متاسفانه شروع مصرف در ایران با دلایل مختلف با «عرق‌سگی» است که میزان الکل آن بالای 40 درصد است.

وی تاکید کرد: در نتیجه مصرف‌کنندگان ایرانی بعد از یکی دو سال دچار مشکلاتی می‌شوند که یک خارجی پس از سال‌ها مصرف دچار آن می‌شود.

 مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با طرح این سوال که آیا مشروبات الکلی موجود در بازار اصل هستند یا خیر، گفت: در جواب این سوال باید به این نکته توجه کرد که یک شیشه مشروب الکلی در فروشگاهی در پاریس به قیمت 25 دلار یعنی چیزی حدود 80 هزار تومان فروخته می‌شود اما همان جنس در ایران قیمتش 70 هزار تومان است.

وی افزود: کدام جنس خارجی وجود دارد که به صورت قاچاق وارد کشور شود و ارزان‌تر از خارج فروخته شود این موضوع نشان می‌دهد که بیشتر برندهای موجود در کشورهای اطراف به صورت تقلبی تولید می‌شود که مواد موجود در آن‌ها آسیب بیشتری نیز به بدن می‌رساند.

صفاتیان دلیل گرایش مصرف‌کنندگان الکل در ایران به «عرق‌سگی» را تشریح کرد و گفت: به دلیل گران بودن مشروبات خارجی در ایران مشروبات دست‌ساز و داخلی مصرف می‌شود که ما اطلاعی در مورد حجم تولید در داخل کشور نداریم و باید گفت که این مشروبات دست‌ساز مصرف‌کنندگان را مسموم کرده و فاجعه‌ای مانند آنچه در رفسنجان اتفاق افتاد را به وجود می‌آورد.

وی میانگین مصرف ایرانیان را 25 لیتر عنوان کرد و در مورد آن گفت: برای یک مصرف‌کننده ایرانی صرف نمی‌کند که 30 هزار تومان بدهد و یک قوطی 300 cc آب‌جو بخرد در حالیکه با همان پول 1.5 لیتر «عرق‌سگی» تهیه کرده و  5-4 نفری آن را مصرف می‌کنند.

 مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: وزارت کشور در طی این 2 سال واقعا نتوانسته در زمینه الکل کاری کند من به شخصه به وزیر کشور پیشنهاد دادم تا الکل نیز زیر مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد و این ستاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر، روان‌گردان و الکل تغییر نام دهد.

وی افزود:‌ این پیشنهاد به این دلیل است که ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اکنون تمام ساختار و امکانات موجود در موضوع مقابله، درمان و پیشگیری از الکل را نیز در اختیار دارد و با ظرفیت‌های موجود می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد تنها در بخش مراکز ماده 15، لازم است که پزشکان دوره کوتاهی را در مورد درمان بیماران الکلی بگذرانند.

صفاتیان در پاسخ به این سوال که آیا مراجعه‌کننده‌ای برای درمان الکل به مراکز ماده 15 مراجعه می‌کند یا خیر، گفت: من در مرکز خود موارد متعددی دارم که مراجعه کرده‌اند اما از آنجایی که ما امکان درمان آنها را نداریم شرمنده‌شان شدیم. همین طور بسیاری از معتادان ما الکلی نیز هستند.

وی افزود: این افراد هنوز برای ترک الکل اقدام نمی‌کنند و وضعیت ما اکنون مانند وضعیت 10 سال پیش مواد مخدر است و اگر امروز اقدام نکنیم شرایط بدتر خواهد شد.

 مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان بار دیگر تاکید کرد:‌موضوع الکل اکنون در اختیار معاونت اجتماعی وزارت کشور است که متاسفانه هیچ اقدامی در مورد آن نکرده به طور مثال نه بودجه خاصی اختصاص داده و نه نظارتی انجام داده است تبلیغات نیز در مورد عوارض انجام نشده و هیچ اقدامی در مورد پیشگیری نکرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 1
    در ایران سگها و هرزه ها مشروب میخورند و دیوثهای بی خیال آنها را قابل احترام میدانند !
  • محمدی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    مثل اینکه مسئولان ما خیلی خیلی دیر متوجه حوادث کشور می شوند این همه قاچاق از کجا وارد می شود؟ خیلی وقته من تو نظرات به فساد مجموعه نظارتی مرزها اشاره می کردم که خیلی از آنها منتشر نمی شد. تو مرز فساد نظارتی زیادی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس