کد خبر 451528
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

سازنده مستند «چند قطره خون» گفت: شرکت فرانسوی sanofi avantis که در گذشته با نام دیگری در بازار ایران فعالیت داشته است دوباره به کشور بازگشته است.این شرکت داروهای آلوده وارد ایران کرد که ناقل بیماری ایدز بوده است مردم و پزشکان تحریمش کنند.

به گزارش مشرق، نمایش مستند «چند قطره خون»، به همراه نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان اثر نوید نامور در حوزه هنری برگزار شد.

نوید نامور در ابتدای این نشست بعد از نمایش فیلم طی سخنانی اظهار داشت: این فیلم تقریبا از 2 سال پیش در دست ساخت قرار گرفت در حقیقت باید بگویم که «چند قطره خون» یک مستند تلخ است. پیش از این همسرم مستندی درباره این اتفاق تلخ «آلوده شدن مردم توسط خون‌های آلوده وارده از یک شرکت فرانسوی»، ساخته بود.

وی در ادامه افزود: طی این ماجرا 2500 نفر آلوده به بیماری ایدز و هپاتیت شدند که 300 نفر از آنها توسط شرکت فرانسوی به این بیماری دچار شدند و الباقی به علت پنهان کاری آنها بر اثر تعاملات خانوادگی به این بیماری مبتلا شدند.

او همچنین اظهار داشت: برای من جای تعجب دارد با توجه به اینکه این فیلم مستند در چند جشنواره از آن جمله شهید آوینی و سینما حقیقت حضور داشته و توانسته جایزه‌هایی را کسب کند همچنان به آن اجازه نمایش داده نمی‌شود.

نامور درباره مراحل ساخت این مستند ابراز داشت: در ابتدا که قرار بود به همراه همسرم وارد ساخت چنین مستندی بشویم وحشت داشتیم و فکر می‌کردیم که برایمان مشکلاتی پیش خواهد آمد اما باید قبل از هر چیزی از محمد آفریده تشکر کنم چرا که با شنیدن این پیشنهاد و دیدن قاطعیت ما گفت من پشتتان می‌ایستم تا این مستند ساخته شود. به این ترتیب اولین مستند در ارتباط با این موضوع توسط همسرم ساخته شد.

این مستندساز در ادامه افزود: دو سال پیش احمد قویدل را بر اثر یک اتفاق دیدم که عنوان کرد همان شرکت فرانسوی که ناقل بیماری ایدز در ایران بود و سال‌ها آن را پنهان کرده بود با نام جدیدی تحت عنوان sanofi avantis به ایران بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته است به همین ترتیب تصمیم گرفتم مستندی را در این باره بسازم.

نامور در ادامه گفت: ابتدا باید بگویم که از شیوه روایت تلخ برای آثار سینمایی بسیار متنفرم و گمان می‌کنم که راهی شده برای دیده شدن فیلم در جشنواره‌های خارجی و به دست آوردن جوایزی از این دست تا آنجایی که توانسته‌ام تلاش کرده‌ام در این مستند صرفا به تلخی‌های موجود نپردازم تا مخاطب  احساساتی شود و اسناد ارائه شده در فیلم را نبیند. اما به هر حال باید بپذیریم که سوژه خود تلخ است.

او همچنین درباره خانواده‌هایی که توسط شرکت فرانسوی «sanofi avantis»، آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت شده‌اند، گفت: راضی کردن این افراد برای اینکه در مقابل دوربین قرار بگیرند کار بسیار دشواری است و دو خانواده‌ای که در فیلم شاهدش بودیم به سختی حاضر به مصاحبه شدند و در حقیقت شجاعت به خرج دادند.

وی درباره شرایط اجتماعی بیماران ناقل ایدز گفت: بسیاری از این افراد که توسط این شرکت فرانسوی آلوده شدند همچنان بعد از آگاهی از بیماری خود آن را مخفی نگه داشتند تا خانواده و دوستان و آشنایان آنها را ترک نکنند. در حال حاضر خانواده‌ای را می‌شناسم که تمام اعضاء آن به این بیماری دچار شده‌اند و تا به این لحظه از نزدیک‌ترین افراد خود در فامیل آن را مخفی نگه داشته‌اند.

کارگردان «چند قطره خون»، با اشاره به ارائه مستندات حقیقی و حقوقی در فیلم‌اش گفت: بسیاری از اسنادی که در فیلم مشاهده کردید محرمانه بودند و همچنان اسناد موثق و محرمانه دیگری در دست دارم که بنا به دلایل خاص آنها را ارائه نکردم. بخشی از این اسناد که در فیلم مشاهده شده است با گذشت 10 سال از درجه اهمیت آنها کاسته شده است به همین منظور راحت‌تر توانستیم از آنها استفاده کنیم. در واقع بی‌تعارف باید بگویم اگر آن اسناد محرمانه را به تصویر می‌کشیدم حسابمان با کرام‌الکاتبین بود.

و درباره رفتار مسئولان و مدیران ابراز داشت: همه ما دارای خانواده هستیم و هر کداممان عزیزان خود را داریم و اگر لحظه‌ای خودمان را به جای مادران و پدرانی که فرزندان بی‌گناهشان توسط یک شرکت فرانسوی «sanofi avantis»  آلوده به بیماری ایدز شدند شاید قدری حالشان را درک کنیم. داغ این خانواده‌ها همچنان تازه است.

نامور در ادامه با اشاره به کمک رسانه‌ها درباره اطلاع‌رسانی‌های لازم گفت: یک سال گذشته واقعا تنها افرادی که در کنارم ایستادند رسانه‌ها بودند و آنها باعث شدند تا شرکت فرانسوی اعلام کند که حاضر به پرداخت غرامت است. من از طرف خودم و تمام خانواده‌های آسیب‌دیده از آنها تشکر و قدردانی می‌کنم. مرتضی رزاق کریمی نیز یکی دیگر از افرادی بود که برای گرفتن مجوز نمایش این مستند تلاش بی‌شائبه‌ای را انجام داد. طی یک سال گذشته به محض اولین نمایش این فیلم و حمایت رسانه‌ها به فاصله دو ماه با من تماس گرفته شد و خبر دادند که شرکت فرانسوی حاضر به پرداخت غرامت شده است در چنین شرایطی باید مسئولان و مدیران ما وارد عمل می‌شدند.

*دنبال آشوب نیستم/ برخی به من لقب دلواپس دادند آری من دلواپسم

وی در ادامه گفت:‌ در شرایطی که آنها خود حاضر به پرداخت غرامت شدند و پذیرفته‌اند که خون‌های آلوده را آنها به ایران وارد کرده‌اند نباید این اراده برای گرفتن هزینه وجود داشته باشد. چندی پیش توسط رسانه‌هایی به من لقب دلواپس را دادند از همین جا اعلام می‌کنم درست است من دلواپس بچه‌ها و خانواده‌هایی هستم که در این مسیر جانشان را از دست داده‌اند و حقوقشان تضییع شده است. به هیچ عنوان به دنبال آشوب نیستم و یا اینکه بخواهم تشنجی ایجاد شود طی دو هفته گذشته هم پلیس امنیت حق داشت که نمایش فیلم را به تعویق بیاندازد اما روی صحبت من با دولت ایران است که به طور کامل این پرونده را رها کرده است.

*فرانسه باید غرامتی بیش از 300 میلیارد تومان به ایران دهد

او در ادامه افزود: چرا زمانی که شرکت فرانسوی خود اعتراف به ورود خون‌های آلوده به ایدز و هپاتیت به ایران می‌کند وزیر بهداشت وقت اعلام می‌کند که این تنها یک غرض‌ورزی است. این چه غرض‌ورزی می‌تواند باشد؟ وزارت امور خارجه پیگیری‌های خوبی انجام داد و در همان دوره اعلام شده بود که اگر اعلام دعوا صورت بگیرد قطعا ما به حق و حقوق خودمان خواهیم رسید. اما ابتدا باید دولت هزینه‌ای را پرداخت می‌کرد تا اعلام دعوی شود.  این هزینه 1500 فرانک فرانسه بود که در آن دوره هر فرانک 35 تا 40 تومان بوده است اما جالب اینجاست که این اتفاق نمی‌افتاد. در حقیقت باید بگویم که وزارت بهداشت اسناد موجود مبنی بر خرید خون‌های آلوده از این شرکت فرانسوی را از بین برده است. تقریبا در حال حاضر اگر قرار باشد فرانسوی‌ها غرامت ما را پرداخت کنند این مبلغ از 300 میلیارد تومان تجاوز می‌کند.

*لورنس فابیوس حق ندارد در مورد حقوق بشر حرف بزند

نامور در ادامه گفت: فرانسوی‌ها به خصوص شرکت ناقل بیماری ایدز و هپاتیت «sanafi aventi » منافع زیادی در ایران دارند به همین دلیل دوست ندارند بازار ایران را از دست بدهند و پرداخت این غرامت برای آنها هزینه‌ای نخواهد داشت. آنها ناقض حقوق بشر هستند و از همین جا با صراحت اعلام می‌کنم فردی چون لورنس فابیوس حق ندارد در مورد حقوق بشر حرف بزند. وی یکی از اصلی‌ترین افرادی است که در زمینه ورود خون‌های آلوده به ایران و همچنین پنهان کردن آن طی سال‌های متمادی دست داشته است.

*اجازه ندهیم عده ای از آب گل آلود ماهی بگیرند

این مستندساز در ادامه افزود: در چنین شرایطی و با نمایش این فیلم قطعا عده‌ای می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند بدین معنی که به نفع خودشان موقعیت‌هایی را به وجود بیاورند به عنوان مثال چندی پیش فردی خود را وکیل بین‌المللی این پرونده اعلام کرد که صحت ندارد در حال حاضر به هیچ عنوان این پرونده به صورت بین‌المللی مطرح نشده است و این فرد قابلیت پیگیری قانونی دارد.

*دولت قبل از همکاری اقتصادی با فرانسه با او تسویه حساب کند

وی اظهار داشت: چرا در شرایط کنونی برخی رسانه‌ها حمایت لازم را نکردند و یا تلاش می‌کردند این مسیر را منحرف کنند در واقع رسانه‌های اصولگرا بر خلاف آنچه که تصورم بود از من و این افراد بیگناه که جان خود را از دست داده‌اند حمایت کرده‌اند اما گویا اصلاح‌طلبان از این موضوع هراس دارند و بیش از هر چیزی نگران دیپلماسی موجود هستند که به آن آسیبی وارد نشود. قطعا به دیپلماسی آسیبی نخواهد رسید فردی چون فابیوس که برای مباحث اقتصادی وارد ایران شده است به دنبال دستاوردی برای کشورش است. اگر با این موضوع هم مشکلی وجود ندارد حداقل دولتمردان باید با فرانسوی‌ها تسویه حساب کنند و  غرامت لازم را دریافت کنند؛ سپس با آنها وارد تعامل اقتصادی شوند فرانسوی‌ها همچنان به ما بدهکار هستند.

* معرفی شرکت فرانسوی ناقل ایدز در ایران/ تحریم sanofi avantis توسط پزشکان و مردم

نوید نامور با تاکید بر این موضوع اعلام داشت: لیست داروهای وارد شده توسط شرکت ناقل بیماری ایدز و هپاتیت «sanafi aventi» به ایران موجود است و آن را رسانه‌ای خواهیم کرد باید دقت کنیم که این شرکت که تنها با تغییر نام دوباره توانسته وارد بازار ایران شود به هیچ عنوان صلاحیت اخلاق پزشکی ندارد و آن را زیر پا گذاشته است. اعلام می‌کنم طبق مستندات موجود «sanafi aventi» همان منتقل‌کننده ویروس HIV و هپاتیت به ایران است. مردم از این شرکت خرید نکنند و پزشکان داروهای آن را برای بیماران تجویز نکنند. تحریم این شرکت باعث خواهد شد که زودتر به حق و حقوق خود برسیم. اگر دولتمردان ما پیگیر حقوق این مردم نیستند ما آن را از مسیر دولتی خارج می‌کنیم و تنها با اتکا به تحریم آنها این شرکت را از بازار ایران خارج خواهیم کرد. این شرکت خطری و تهدیدی دیگر برای مردم است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس