"تالار جیمی" فیلمی در راستای مسیر سینمای ضد انگلیسی کن لوچ است. گویا دوره تاریخی هفتصد ساله ای که نژاد آنگلوساکسون انگلیس قصد تسلط بر خاک ایرلند و نژاد سلتی ها را داشت برای کن لوچ از اهمیت فراوانی برخوردار است.

گروه فرهنگی مشرق -"تالار جیمی" (2014) آخرین ساخته کن لوچ فیلم ساز برجسته انگلیسی است.آثار مهم کن لوچ فیلم های چون "قوچ"(1969) ، "بادی که بر کشتزار می پیچد"(2006) ، "مسیر ایرلندی" (2010) ، "سرزمین و آزادی" (1995) و... نسبتی انتقادی با سیر تاریخی  استعمار بریتانیا دارد.کن لوچ از اصلی ترین منتقدان در مواجهه با پیشینه استعمار گرایانه انگلیس در کشورهای چون ایرلند و اسکاندیناوی است او در فیلم "بادی که بر کشتزار می پیچد" روایت گر جریان های مبارزاتی سرزمین ایرلند در مقابله با استعمار انگلیس است.این فیلم که در سال 2006 نخل طلای کن را برای وی به ارمغان آورد روایتی تکان دهنده از یک جنبش مردمی در مبارزه با سیاست های مداخله جویانه انگلیس در ایرلند می باشد روایتی که در نهایت به اعدام رهبر جنبش ختم شد.پایان یاس برانگیز این فیلم به نوعی انگاره ای در نسبت با تشکیک در مقابل  هر گونه انقلاب بود که آن را محکوم به شکست می دانست با آنکه کن لوچ فیلم سازی آرمان گرا و منتقد است اما "بادی که بر کشتزار می پیچد" تا حدودی نمایان گر ناامیدی او از پیروزی جنبش ضد استثماری ایرلند در مقابله با نیروهای اشغالگر استعمار انگلیس است.در راستای این تفکر فیلم "سرزمین و آزادی" را می توان عیان کننده گرایشات سوسیالیستی کن لوچ می باشد.


فیلم تالار جیمی
"بادی که بر کشتزار می پیچد"2006


"تالار جیمی" فیلمی در راستای مسیر سینمای ضد انگلیسی کن لوچ است.مسیری که در ادامه فیلم "بادی که بر کشتزار می پیچد" نمایانگر مبارزه مردم ایرلند می باشد البته کن لوچ گرایشات ضد انگلیسی خود را در خصوص سیاست های این کشور در عراق و افغانستان در فیلم "مسیر ایرلندی" نیز نمایان می سازد. اما گویا دوره تاریخی هفتصد ساله ای که نژاد آنگلوساکسون انگلیس قصد تسلط بر خاک ایرلند و نژاد سلتی ها را داشت (همچنان که که بریتانیا ولز و اسکاتلند را اشغال کرد) برای کن لوچ از اهمیت فراوانی برخوردار است.


فیلم تالار جیمی
"تالار جیمی" 2014

"تالار جیمی" فیلم با مایه های موزیکال و رقص است داستان فیلم در خصوص جیمی یک مبارز ایرلندی است که به دلیل بازگشایی یک تالار رقص و موسیقی از سوی کلیسا و همچنین کانون های استعمار انگلیس مورد برخورد واقع می شود و این برخورد سرآغاز مبارزه مردم روستایی نشین ایرلندی با استعمار بریتانیا است که سرانجام منجر به تبعید جیمی می گردد. مایه های از موزیکالیسم و رقص و آواز در کنار روایت داستان عاشقانه دوستی جیمی با یک دختر روستایی در کنار جریان های مبارزاتی مردم بی سلاح فیلمی متفاوت از "بادی که بر کشتزار می پیچد" را به مخاطب عرضه می دارد.گویا کن لوچ دیگر از روایت های دردناک قربانی شدن مردم ایرلند در برابر نیروهای نظامی خسته شده است و بیشتر گرایش برای تلطیف خشونت مبارزه با استعمار بریتانیا با رقص و آواز دارد.


کن لوچ و مسیر سینمایی مبارزه با استعمار بریتانیا//آماده نمایش
کن لوچ

فیلم تالار جیمی در بخش مسابه جشنواره کن 2014 به نمایش در آمد اما هیچ جایزه را برای کن لوچ در بر نداشت.


مسعود قدیمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    مشرق جان چرا همش درپی تخریب هستی
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    آفرین. عالی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس