صالحی درباره حاشیه مذاکرات وین می‌گوید: جلسه بعد آقای مونیز لباس کوچک بچگانه با یک عروسک که آرم دانشگاه «MIT» را داشت به من داد و گفت طوری تربیتش کن که وارد دانشگاه «MIT» شود. گفتم ان شاءالله.

گروه سیاسی مشرق - روایت از پشت پرده و حاشیه‌های مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 آغازشده است؛ پس‌ازآن که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از پرتاب خودکار عراقچی به‌سوی جان کری خبر داد تا به نقل از این نماینده باسابقه «این عمل باعث می‌شود که به قولی تیم آمریکایی حساب کار دستش بیاید».

علی‌اکبر صالحی ترجیح داد روایت صمیمانه میان خود و ارنست مونیز بیان نماید. علی‌اکبر صالحی، سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با ویژه‌نامه «از تولد تا توافق» روزنامه ایران خبرهای جدیدی از آغاز مذاکرات محرمانه میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از کانال عمان در دولت دهم بااطلاع مقامات عالی‌رتبه نظام بیان داشت؛ اگرچه مروری بر روایت مناسبات غیررسمی وی و همتای آمریکایی‌اش خالی از لطف نیست.

· مونیز مرا بیشتر می‌شناخت

معاون رییس‌جمهور دولت یازدهم پیرامون شناخت دوجانبه با وزیر نیروی ایالات‌متحده آمریکا گفت: «مونیز مرا بیشتر می‌شناخت تا من مونیز را؛ من آقای مونیز را از دور در اجلاس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده بودم. زمانی که در MIT دانشجوی دکترا بودم ایشان تازه به‌عنوان هیئت‌علمی پذیرفته‌شده بود. ایشان 5 سال از من بزرگ‌تر است.» او در ادامه اظهار داشت: «علتی که ایشان مرا می‌شناخت این بود که استاد راهنمای من در دوره دکتری، نزدیک‌ترین دوست آقای مونیز و دست راست ایشان در حوزه‌های علمی است و هنوز هم مجری خیلی از طرح‌های علمی آقای مونیز است. تعدادی از همکلاسی‌های من، الآن از کارشناسان آقای مونیز هستند. یکی از آن‌ها آقای مجیر کاظمی بودند که فلسطینی الاصل هستند. ایشان چندی پیش دار فانی را وداع گفتند. دو سال از من جلوتر بود اما ما در دانشگاه با هم رفیق بودیم. ایشان پس از فارغ‌التحصیلی، رئیس دانشگاه هسته‌ای MIT و آدم برجسته‌ای شد و خیلی از طرح‌ها را با آقای مونیز انجام می‌داد.»

· هدایای دیپلماتیک؛ از آجیل تا عروسک!

علی‌اکبر صالحی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، در پاسخ به این سؤال که خاطره‌ای از همتای آمریکایی خود در مذاکرات دارید؛ پاسخ داد: «اگر بخواهید دقیق بگویم اول بنده به آقای مونیز هدیه دادم. نخستین بار مقداری عسل خوب به همراه آجیل را به آقای مونیز دادم. از طرف دیگر نوه من 12 اسفندماه به دنیا آمد یعنی زمانی که من در مذاکرات حضور داشتم. صبح که برای ادامه مذاکرات رفتیم، نمی‌دانم چه کسی به آمریکایی‌ها اطلاع داده بود. تبریک گفتند و پرسیدند اسم این نوزاد چیست؟ گفتم سارا. یکی از اعضای هیئت آمریکایی گفت اسم دختر من هم سارا است.

جلسه بعد آقای مونیز لباس کوچک بچگانه با یک عروسک که آرم دانشگاه «MIT» را داشت به من داد و گفت طوری تربیتش کن که وارد دانشگاه «MIT» شود. گفتم ان شاءالله. خب می‌دانید MIT یکی از دانشگاه‌های خوب امریکا است یعنی جزو دانشگاه‌های برتر این کشور است و ورود به این دانشگاه خیلی مشکل و برای خارجی‌ها عملاً خیلی سخت است، مخصوصاً اگر بخواهی بورس هم بگیری یک کار عجیب‌وغریب است زیرا بسیار پرهزینه است. آن زمان 43 سال پیش که من در این دانشگاه دانشجوی دکترا بودم (سال 1972) شهریه 5000 دلار بود (اکنون این شهریه سالانه 60 تا 70 هزار دلار است) که آن موقع هم پول زیادی بود. البته من از طریق کار روی یک طرح زیر نظر (ERDA) امریکا بورسیه دانشگاه «MIT» شدم.»[1]



[1] - جعبه سیاه مذاکره محرمانه ایران و آمریکا، گفت وگو با علی اکبر صالحی، ویژه‌نامه «از تولد تا توافق» روزنامه ایران، صفحه 18 و 19


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    اسرائیل یکی از مقامات فلسطین رو توسط ردیاب موجود در ساعتش که از امیر قطر هدیه گرفته بود ترور کردند. حضرت ایت الله جوادی املی به اقای ظریف فرمودند: اگر با امریکایی ها دست دادید بعدش انگشتانتان را بشمارید! همین دولت مهربان و خوشتیپ و باکلاس طی حیات 200 ساله اش بالای چند ده میلیون نفر رو در نقاط مختلف دنیا به قتل رسونده
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    عجب پس دولت دهم هم با امریکا مستقیم مذاکره داشته. عجب! چشم دلواپسانی که سنگ دولت دهم رو به سینه میزنن روشن. پس درست بود که میگفتن احمدی نژاد شدیدا به دنبال رابطه با امریکا بود؟ کم کم داره خیلی چیزها روشن میشه.
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    عجب پس دولت دهم هم با امریکا مستقیم مذاکره داشته. عجب! چشم دلواپسانی که سنگ دولت دهم رو به سینه میزنن روشن. پس درست بود که میگفتن احمدی نژاد شدیدا به دنبال رابطه با امریکا بود؟ کم کم داره خیلی چیزها روشن میشه.
  • پويا ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    حالا متوجه شديد چه جوري خبر براي آمريكاييها فرستاده ميشه ! مثلاً حساب كن صاحي با عراقچي و ظريف به دور از چشم آمريكاييها با هم حرف بزنند بعد فكر كنند كه كسي متوجه نميشه بعد آمريكاييها همه چيز رو بدونند خيلي جالبه مگه نه ؟
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    كاش كه اين عروسكها به بچه هاي عراق و افغانستان كه توسط همين آمريكائيها يتيم شدند ميرسيد.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خوندی اصلا ؟ اصلا میدونی الان صالحی کیه ؟ میدونی وین کجاست؟ میدونی دولت عوض شده ؟
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    ببم جان ،‌ايرادي به مذاكره نيست ، بلكه ايرادات به نتيجه مذاكرات هست ، واقعا نميتوني چنين مطلبي رو درك كني ؟ شايدم ميترسي مسؤولان دانشگاه MIT بعنوان نخبه شناساييت كنند و بدند ترورت كنند !!!
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    اصولگرایان پس از انکه از توافق نشدن نا امید شدند و توافق انجام شد خیلی دوست دارند به اتفاقات کوچک دامن برنند و اختلافات بین مذاکره کنندگان و طرفهای انها را بر جسته کنند اما سخنان انها خریداری ندارد و مورد باور افکار عمومی واقع نمی شود .
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    همه متن را باگويش جناب خان بخونيد. ---------------------------------------------------- شما عسل بردي براي مونيز.؟ اون براي نوه شما كادو آورد.؟! ميدوني چه كارخلافي انجام دادي؟! مجوز اين كاررا از شوراي امنيت ملي گرفته بودي.؟! گرم گرفتي با مونيز ؟ معلومه ديگه اونوقت كه شما رفتي تو بهر شلوارك ام آي تي تن نوه ات مياين ديگ اراك را با بتن پرميكنند.!!!!
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    مگه گفت تو دولت دهم با مونيز مذاكره داشتم؟؟؟؟؟؟؟ از كجا اينو فهميدي؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    ببین تو دیوار کی داریم یادگاری می نویسیم بابا خوب رفتی مذاکره نه خاطره گویی
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خفه شو لطفا
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    عنوان پرت کردند خودکار ، برای فریب مردم ایران است - اصول گرایان ید طولایی در فریب مردم دارند - از قاهر گرفته تا میمون فضایی مرده
  • علی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    ممنون جالب بود ظمنا بدبینی هم حدی داره خوب خدا روشکر شما کاره ای نیستید والله ........
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    از کجای متن اینو استدلال کردی قربان ؟
  • زهرا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    واقعا که ایرانی ها از همون اول هم ساده و زود باور بودن...آخه با دو تا قربون صدقه و چهارتیکه عروسک زود خام شدید؟ متاسفم براتون.....
  • سلمان ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    شما اصلاح طلبا هم ید طولایی در سواری دادن به آمریکایی ها دارید
  • پرویز ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    از مطالعه اظهار نظر ها میشود به مفهوم همبستگی ملی پی برد ، واقعا باعث تاسفه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس