در بخش تسلیحات هوا به سطح، بمب های هدایت ماهواره ای سری JDAM به عراق تحویل داده نشده است و فعلا توانایی حمل این بمب ها نیز برای اف 16 های عراقی ممکن نیست. در عین حال انواع موشک های ضد رادار و کروز هوا پرتاب مثل موشک هارم و JSOW نیز که قابلیت حمل آن توسط این مدل از اف 16 وجود دارد به عراقی ها تحویل داده نشده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مدتی قبل بود که اولین گروه از جنگنده های اف 16 نیروی هوایی عراق بعد از یک تاخیر نسبتا طولانی به نیروی هوایی عراق تحویل داده شدند؛ جنگنده هایی که در نگاه اول بسیار پیشرفته به نظر می آیند اما با دقیق تر شدن در جزییات خرید نیروی هوایی عراق می توان به نکات بسیار جالبی پی برد چراکه اف 16 های عراقی از ضعف های عجیبی خصوصا در بخش تسلیحات رنج می برند.

بر اساس آمارهای رسمی، قرارداد اولیه جنگنده های اف 16 نیروی هوایی عراق در پاییز 2011 میلادی امضاء شده و قرار بود اولین اف 16 های عراقی در سال 2014 میلادی به این کشور تحویل داده شود؛ امری که تا تابستان 2015 محقق نشد. این تاخیر سوال برانگیز دقیقا در زمانی رخ داد که درگیری دولت مرکزی عراق با گروهک تروریستی داعش به اوج رسیده و نیروهای زمینی عراق شدیدا به پشتیبانی هوایی نیاز داشتند.

ارزش اولیه این خرید مربوط به 18 فروند اف 16 به همراه تسلیحات، قطعات یدکی و آموزش پرسنل در حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار بود که در ادامه نیز عراقی ها 18 فروند اف 16 دیگر را به بهای 830 میلیون دلار به آمریکا سفارش دادند. در مجموع عراق 36 فروند از این هواپیما را سفارش داده اند ولی تاخیرها تا جایی به دولت عراق فشار آورد که در سال 2014 میلادی، تا آستانه لغو کردن این قرارداد پیش رفتند.

مدل سفارش داده شده توسط کشور عراق که به عنوان مدل IQ شناخته می شوند، از گونه اف 16 سی و دی بلاک 50 و 52 می باشند. این گونه از اف 16 در حال حاضر پر طرفداران تریم مدل از این جنگنده محسوب شده و کشورهای زیادی در خرید این مدل و یا ارتقاء ناوگان موجود خود از جنگنده های اف 16 به این استاندارد هستند.

جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
جنگنده اف 16 نیروی هوایی عراق

جنگنده های موجود در ارتش کشورهایی مثل یونان، مصر، ترکیه، لهستان، سنگاپور، پاکستان و همچین اف 16 های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز از این مدل هستند.

اما مشکل اف 16 های عراقی چیست ؟

رادار نصب شده بر روی این هواپیما مدل APG-68(V)9 ساخت شرکت نورث روپ گرومن است. یک رادار پالس داپلر با قابلیت جستجو برای اهداف هوایی و سطحی که بر روی انواع اف 16 های بلاک 50 و 52 نصب شده است. در بخش موتور هم دو محصول از شرکت های پرات اند ویتنی و جنرال الکتریک به عراقی ها تحویل داده شده است که با گونه های تحویلی با سایر کشورها تفاوتی ندارد.

اما با رسیدن به بخش سلاح است که تفاوت ها به صورت ملموس آشکار می شود. در بخش تسلیحات هوا به سطح، بمب های هدایت ماهواره ای سری JDAM به عراق تحویل داده نشده است و فعلا توانایی حمل این بمب ها نیز برای اف 16 های عراقی ممکن نیست. در عین حال انواع موشک های ضد رادار و کروز هوا پرتاب مثل موشک هارم و JSOW نیز که قابلیت حمل ان توسط این مدل از اف 16 وجود دارد به عراقی ها تحویل داده نشده است.

جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
تمرین جنگنده اف 16 آمریکایی با بمب های JDAM

در حال حاضر ترکیبی از موشک های هوا به سطح ماوریک، بمب های هدایت لیزری سری PAVEWAY 2 و 3 سلاح های عمده هوا به سطح اف 16 های عراقی را تشکیل می دهند. این چینش تسلیحاتی کاملا هدف دار صورت گرفته است و توان انجام هرگونه حملات دورایستا از نیروی هوایی عراق را گرفته است. عدم حمل این گونه سلاح ها توسط اف 16 های عراقی باعث می شود که در صورت بروز هر گونه درگیری، اف 16 های این کشور مجبور به نزدیک شدن بیش از حد به هدف و قرار گرفتن در شعاع سامانه های دفاع هوایی و هواپیماهای رهگیر  شوند.

در عین حال در بحث حمایت از نیروهای زمینی و مبارزه علیه گروه هایی مثل داعش هم وجود مهمات هدایت ماهواره ای که از دقت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و بر خلاف بمب های هدایت لیزری در شرایط بد جوی دچار مشکل نمی شوند، بسیار مهم و حیاتی به حساب می آید که ناوگان اف 16 عراقی از این قابلیت بی بهره هستند اما در حال حاضر مصر و ترکیه از جمله دارندگان این بمب ها به شمار می روند.

در بخش تسلیحات هوا به هوا و در بحث دفاع در برابر تهدیدات هوا پایه نیز، سلاح های عمدتا قدیمی به عراقی ها تحویل داده شده است. موشک هوا به هوای اسپارو با هدایت راداری نیمه فعال و موشک سایدوایندر مدل ال و ام با هدایت گرمایی هم دیگر موشک هوا به هوای اف 16 های عراقی است که با این حساب، "قابلیت شلیک کن – فراموش کن" برای جنگنده های عراق وجود ندارد.

برای سالهاست که این موشک ها از خدمت آمریکا و متحدان این کشور خارج شده و سلاح هایی مثل موشک امرام با هدایت راداری فعال که قابلیت "شلیک کن – فراموش کن" را به جنگنده پرتاب کننده می دهد و همچنین موشک سایدوایندر ایکس با قابلیت تصویر سازی و حرکت در زوایه 90 درجه به سمت هدف وارد خدمت شده اند. دو کشور از همسایه های عراق یعنی ترکیه و اردن که از جمله متحدان نزدیک آمریکا هستند، از دارندگان هواپیمای اف 16 و موشک های امرام و سایدوایندر ایکس به شمار می روند. اف 16 های ترک مجوز ارتقاء توسط صنایع بومی ترکیه را پیدا کرده و جنگنده های اردنی نیز توسط خود آمریکا به روز رسانی شده اند.

جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
اف 16 ترک مجهز به موشک های امرام و سایدوایندر ایکس


جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
اف 16 لهستان مجهز به موشک های امرام و سایدوایندر ایکس


تفاوت های مهم اف 16 های عراقی و ارتش صهیونیستی

کاربر مهم دیگر اف 16 در منطقه، رژیم صهیونیستی است که از دهه 1980 از جمله دارندگان این هواپیما به شمار می آید. از ابتدای کار اف 16 های اسراییلی، به دلیل روابط ویژه آمریکا با اشغالگران قدس، این جنگنده به شکل کامل مسلح می شد. در نهایت و در سال 2004 تحویل جنگنده های F-16I به اسراییل آغاز شد که در طی آن، اسراییل 50 درصد از سلاح ها و قطعات الکترونیک این مدل از اف 16 را که بر پایه مدل دی بلوک 52 قرار دارد به صورت بومی تامین کرد.

بر اساس اخبار اعلام شده همین وضعیت درباره جنگنده های پنهانکار اف 35 اسراییلی نیز حاکم خواهد بود و بخش هایی از قطعات آن توسط اسراییل تامین و نصب می شود.

جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
F-16I نیروی هوایی اسراییل

جنگنده های F-16IQ عراق؛ شاهین های بدون چنگال آمریکایی برای عراق+عکس
اف 16 بلوک 60 اماراتی

در عین کشورهای دیگر منطقه مثل عربستان سعودی، امارت متحده عربی و قطر نیز از هواپیماها و تسلیحات بسیار پیشرفته تر چه در نقش حمله به اهداف سطحی و چه در رزم هوا به هوا بهره می برند  که عمدتا توسط آمریکا تامین شده است. در این میان می توان به جنگنده های اف 16 بلوک 60 اماراتی و اف 15 های عربستانی اشاره کرد.

بررسی جزء به جزء اف 16 های عراقی، این پیام مهم را مسجل خواهد کرد که این جنگنده های صرف هواپیماهایی برای پشتیبانی نزدیک از ارتش عراق ضد داعش بوده و به هیچ عنوان قابل قیاس با سایر اف 16 های حاضر در جهان نیستند و هرچند از نظر فنی، قابلیت ارتقاء و نصب برخی از سلاح های جدید ذکر شده در بالا بر روی اف 16 های عراقی نیز وجود دارد اما این کار مستلزم دریافت مجوز، صرف زمان و پرداخت هزینه دوباره از طرف عراق به پیمانکاران آمریکایی است که با توجه به شیوه تحویل این جنگنده ها به عراق - چه از نظر تاخیرهای طولانی و چه از نظر عدم تحویل سلاح های مدرن- نمی توان امیدی به آن داشت.

با این اوصاف، اگرچه آمریکا و انبوه رسانه هایش، با بزرگنمایی و تبلیغات گسترده درباره تجهیز ارتش عراق به جنگنده های اف 16، سود ویژه ای از این معامله برد، اما هواپیماهای تحویلی مصداقی از شیر بی یال و دم خواهند بود که هیچ خطری برای متحد ویژه آمریکا در منطقه یا سایر دوستان ولخرج آمریکا در اطراف عراق نخواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    16 4
    به صدام دادن زد زمین و زمانو به هم ریخت چرا باید تجربه بدتری داشته باشن؟ ادم عاقل از یک جا دو بار ضربه نمیخوره..
  • اهوازی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 2
    عراق چرا از فرانسه یا انگلیس یا روسیه هواپیما نمی خرد؟؟؟
    • امیر IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      والا مثلا سوخو ۲۴ یا ۳۴ یا ۳۰ اینا حمل تسلیحات بیشتر دوربرد تر سوخو ۳۰ رادار بهتر و سوخو ۳۰ و ۳۴ مانور پذیر تر و ارزون تر البته روسها پشتیبانی فنی خوبی ندارن
  • مختار ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    11 3
    الان ارتش عراق موشک هوا به هوا میخواد چکار داعش جنگنده داره چرت نگو یکم واقعیت ببین همینم بهشون دادن خیلی کار کردن
  • ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 6
    در ضمن باید توجه داشته ممکن است با اضافه کردن بخشی به کامپیوتر رادار موقع سرویس جنگنده که آن هم توسط امریکایی ها انجام میشود . امریکایی متوجه می شوند این جنگنده کی و کجا و چه وقت و در چه ارتفاعی و با کدام موشک به چه نوع هدفی شلیک کرده است و اگر رادار این جنگنده قابلیت نقشه برداری از عوارض زمین را داشته باشد که نور الی نور است . قابل توجه آنهایی که همه تخم مرغ ها را در سبد خرید جنگنده خارجی میگذارند . با این توضیح یک هواپیمای ملخی سسنا از این جنگنده بهتر است حداقل اختیارش را داری و این همه هزینه برای زدن داعش که اصلا امکانات پیچیده ندارد گران است و موثر نیست . به نوعی عراق بدون اجازه آمریکا این جنگنده را نمی تواند بشوید چه برسد این که مثلا یک روزی یکی از این مهمات ممنوعه را به طور مخغی روی آن نصب کند و تمام کامپیوتر های آن کد شده است. امروزه یک گوشی آشغال می خری یارو از اون ور دنیا می خواهد بداند این گوشی را کی خریده و به کی زنگ میزنه و کجا میره و .... حالا فکرش کن یک جنگنده چن ده میلیون دلاری فروخته و دلش نخواهد بدوند برای اون چه اتفاقی افتاده . مگه میشه مگه داریم .
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    12 2
    1-تحویل گرفتن این جنگنده ها موفقیت بزرگی برای نیروی هوایی عراق محسوب می شود و ضعف هایش را هم می توان ارتقا داد 2-این هزینه ها نشان دهنده این است که عراق وضعیت مالی خوبی دارد ولی متاسفانه مسئولین از غرامت جنگی که حق ملت ایران است چشم پوشی کرده اند در حالی که کویت که از ثروت مندترین کحشورهای جهان است غرامتش را از عراق گرفت
  • emad110 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 1
    مطلب بسیار جالبی بود...ممنون از مشرق...
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    11 11
    میتونی همین گنجیشکو بساز!!
  • قاسم ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    5 6
    با توجه به روابط ویژه ای که دولت عراق با ایران دارد آمریکا به احتمال زیاد از ترس انتقال مخفیانه تکنولوژی آن سلاحها به ایران و اینکه ایرانیها استاد مهندسی معکوس هستند چنین تصمیمی گرفته است.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 1
    بهمون دلیل که هواپیماهای عربستان تو عراق برای داعش تسلیحات می ریزن
  • ایرانی ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 0
    عراقیها خودشون با خودشون مشکل دارن. الان خیلی از کردها و سنیها از تحویل همین ها هم ناراضی هستن. چون احتمال میدن در آینده با عوض شدن دولت و ... با توجه به اوضاع ناپایدار عراق، از همین هواپیما ضد اونها استفاده بشه. فراموش نکنیم چندین هواپیما هم به دست داعش افتاده و اگه ازشون استفاده نمیکنن به خاطر اینه که داعش فعلا توانایی استفاده ازشون رو نداره.
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    5 5
    ای امریکای لعنتی،حقه باز،پیمان شکن.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    16 2
    همین گنجیشکا رو هم ندارید. حسرت همینا رو میخورید
  • شهرام ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    10 25
    داشتن اف 16 حسرت خوردن نداره بی سواد. ایران پیشرفته تر از اونو داره مثل اف 14 و میگ 29 به علاوه خلبانان حرفه ای که کل کشورهای عربی یه تار موی خلبانان ایران ندارند.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 7
    خوب عزیز دل برادر همیشه قرار داد تسلیحات را جدا از قرار داد خود جنگنده می بنندند عراق باید دباره سر کیسه رو شل کنه مگه کلش آو کلنز بازی نکردی
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    5 9
    اخه چهار تا تروریست بی ارزش رو با موشک های هدایت ماهواره ای میلیونی میزنن؟؟ ماوریک هم براشون زیاده. اونا رو باید با بمبهای سقوط ازاد زد. تسلیحات زره ای و مکانیزه شون یکم مشکله که ماوریک مشکلو حل میکنه. همینم از سرشون زیاده. در ضمن نیازی نیست شما کاسه داغتر از آش بشید اینا زیادی قدرت بگیرن همه چی یادشون میره. الکوفی لا یوفی شما یکم روی تسلیحاتی که قرار بوده تحویل خودمون شه ولی نشده کار کن مثل اس-۳۰۰
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    8 1
    دشمن چون افراد تخصصی و تحلیلگر جغرافیای انسانی دارد از اینرو میداند که تجهیزاتی که به دشمن خود میفروشد باید دانگرید شده باشد و از اینرو ضعیف و با قابلیت کم باشد و به نظرم با دوشپرتاب هم میشود اینها را زد و خرید این تجهیزات فقط پول بیخود هدر کردن است.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 1
    برای اینکه بشود تجهیزات مدرن دوول و ملل شرق و غرب را تهیه و دزدید و مهندسی معکوس به قول اساتید کرد باید به طور مخفیانه این تجهیزات را از کشورهایی که دشمن خیال میکند در عمل با ما دشمن اند خرید و این کارش ماحصل ترس از مهندسی معکوس کردن است. بحث دیگر اینکه قطعات مورد استفاده در تهیه رادار و موشک ماهواره ای و دیتا لینک چیزی نیست که در سایت قطعات الکترونیک و بازار بشود پیدا کرد و تهیه انها هم یک معظل دیگر است.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 0
    در ان زمان عراق دشمن ايران بود. ان سلاحها را براي ضربه زدن به ايران بهش دادند. اما عراق اكنون دوست ايران است. بنابراين سلاح هايي كه موجب برتري عراق بشه ،بهش داده نميشه!
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    تانکهای تی 72 که روسیه به عراق داده بود تا در جنگ با امریکا مصرف شود هم از نوع دانگرید شده و ضعیف بودند و همه شان توسط تانک ابرامز مچاله و نابود میشدند و همه ملل و دوول ابرقدرت این کار را میکنند و نسخه اصلی را نمیفروشند.
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 61
    همین دانگرید شده را هم اگر بدزدید یا ضد و بند کنید و بخرید تا مهندسی معکوس کنید خیلیه.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    بجای این بهشون ای تی802 یا ای تی 6 می دادن که مخصوص جنگی مثل عراق و سوریه است .
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    چرند نگو!! مگه هواپيما يه بار مصرفه! هر هواپيمايي بايد بتواند سالها متمادي از خودش و فضاي كشورش در برابر تهديدات دفاع كند!!
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    چی میخوای بگی مشرق؟!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 46
    ربطي به موضوع نداره!! و اين مقاله صرفا حقه بازي و يك بام و دو هواي امريكا در برخورد با كشورها را مورد نقد قرار داده است.
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 12
    بازهم اونا ماچي داريم به جزهواپيماهاي زواردررفته مثل اف 5- سوخو22با عمردهي انقلابي و....
  • مرتضی ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 1
    چرا نگفتی با حمایت کی ؟ نمیدونستی یا دلت نیومد بگی
  • مرتضی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 3
    عزیزم الان موقعش نیست دوست داری ما تو این زمان با دست خودمون ولو به اندازه یک ارزن عراق رو ضعیف کنیم
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 7
    شما ته هنوز توی کف دو تا f4 هستید و کاری بحز سانسور نظرات مدارید خفه شید بهتره
  • محمد ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 3
    من تو نظرم نه توهین کردم نه مسخره فقط یه درخواست داشتم یعنی اینقدر دیکتاتور هستید هر کس بشینه بگه مقالتون عالیه نظرش منتشر میشه ؟! راه و روش شما با داعش هیچ فرقی نداره سانسور چی
  • دانشجو هوا فضا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 7
    شهرام بی سواد کیه؟ میگ 29 و اف 14 از رده خارج شده با اف 16 مقایسه نمی شه!!! تو روخدا برید یه کم تحقیق کنید چرا ادم هایی شدیم که فقط مطالب تو شبکه های اجتماعی رو تو ذهنمون دسته بندی کردیم و انگار وحی منزله؟
  • آسمان ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 1
    صاعقه و کوثر می خواستن بهشون ندادیم رفتن کپی اونا رو از امریکا خریدن بیچاره ها
  • میلاد ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 10
    چه ربطی داره اخه. میگه اینا نسخه ضعیف تر رو دادن.
  • احلام ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    43 1
    خب شهرام راست میگه اف ۱۴ با موشک فونیکس اف ۱۶ رو میزنه
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 9
    دقیقا..... آفرین زدی به هدف فقط از ترس انتقال تکنولوژی آن به ایران است
  • دانشجو ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 4
    یه سری به زیر دریایی کیلو کلاس و میگ 29 که روس ها بمون انداختن بزنین .بعد بیاین از این تیترا بزنین...زشته مشرق
  • شب ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 5
    دانشجوی محترم هوا فضا تو ناراحت نباش عزیز، این شهرام از اون افراطیون نتیه که فقط بلدن شعار بدن. مردم میدونن میگ29وسوخو و اف14 از رده خارجن و کشور عزیزمون از نظر قدرت هوایی وضعیت مطلوبی نداره و اگه موشکهارو نداشتیم الان وضعیتمون خیلی نگران کننده بود.
  • سعید ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    به نظر من سانسور کردن دست مشرق نیست /مشرق از ترس اینکه سایتش فیلتر یا پیگرد قانونی بشه مجبوره سانسور کنه.
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    6 0
    مشرق به چرت گفتن عادت کرده همین F14 های 50 سال پیشش که به ما دادن هم الان داخل نیروی هوایی ما از هر جنگنده ای سر تره. همین گنجشک آمریکایی شرف داره به جنگنده های روسی و چینی
  • محمد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    میگ های که ما داریم دست دومه و از بلاروس خریداری شده در مورد زیردیایی کیلو بهترکمی بیشتر مطالعه کنید زیردیایی کلاس کیلو توانایی خوبی داره و روس در طراحی زیردریایی هیچی کتر از غربی ها بخصوص آلمان ندارن
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 2
    میگ 29 و اف 14 جنگنده رهگیر هستند و کلا در کلاس جنگنده اف 16 قرار نمی گیرند تو این کلاس ما اف 5 و جی 7 داریم که واقعا جنگنده های بروز و خطرناکی اند!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 0
    همین که اف 5 را مهندسی معکوس کردیم کافیه
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    خب حالا پیشنهادت چیه؟ با آیه یاس خوندن که کار درست نمیشه
  • بنده خدا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 1
    دانشجوی دانشمند هوافضا اف 15 هم زمان با اف 14 معرفی شد و اف شونزده 4 سال بعد هردوی اینها در زمینه رادار و تسلیحات به گرد پای اف 14 هم نمیرسن حالا اینکه چرا امریکا اف 14 رو بازنشسته کرد یکی هزینه بسیار سنگین نگهداریش بود دوم ورود ابر جنگنده اف 22 و سوم به بعدش که در حوزه تخصص شما نیست. درواقع اگر یک اف 14 با فینیکس یا آمرام لود بشه فقط یه اف 22 یا سوخو 35 میتونه حریفش بشه. این نظر من نیس تحلیل منتشره امریکا از توان نیروی هوایی ایران است
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    یه جوری در مورد موشک سایدوایندر ایکس صحبت کردی انگار هوشمند سازی و برخورداری از پردازش تصویر کار دانشمندان کره مریخ هست. نه عزیز من یه مهندس اینو ساختس، فقط هزینه موشک بالا میره، شما فکر کن یه مثلا کامپیوتر رو بخوای بچسبونی به موشک، هم وزنش بیشتر میشه و هم دنگ و فنگ نگهداری و مدیریت داره. البته خدا پدر میکروپروسسر ARM رو بیامرزه، کلا کمتر از 6-7 کیلو جمع میشه.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    3 17
    من طرفداراف 16 هستم ولی میگ 29 های هندی درجریان درگیری هوایی با پاکستان اف16 های این کشورو شکست دادند درضمن اف14 یک رهگیره وبردراداری بلند یعنی قبل اینکه اف16 اونو دررادار ببینه توسط موشک فونیکس پودرمیشه!!! ولی درمسافت نزدیک اف 16 برتره
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    کلا اینقدر نرید تو فکرش بابا
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    تو هم که همه جا نظر میزاری یکیش هم منتشر نمیشه میای کولی بازی در میاری
  • دانشجو هوا فضا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    اقای بنده خدا من اولا گفتم اینا باهم مقایسه نمیشن چون کلاس کاریشون فرق داره و به هرچیزی که می پرستید این جنگنده های توان مقابله ندارند به خاطر همین ما داریم رو بحث بازدارندگی موشکیمون کار می کنیم .ثانیا یه جوری رفتار می کنین انگار ما دوس داریم مملکتمون ضعیف باشه . باور کنید من فقط می خوام واقعیت ها رو بگم! به خدا به دانشگاه های سطح اول مملکت نمی رسن چه برسه به بقیه بهترین مخلص ترین دانشجوهای ما رفتن ، میرن و خواهد رفت! به خدا من خودم رو مواد جاذب الکترو مغناطیس کار می کنم که رو بدنه تمامی مواد نظامی کاربرد داره اما زندگیم فقظ شده استرس هیچ بنی بشری بهم کمک نمی کنه هیچ کلی مانع تراشی و بوروکراسی دارم . با التماس دارم تو ازمایشگاه ها دانشجوها دکترا کار می کنم. از یه خانواده کارمند معمولی کلی پول از جیبم واسه پروژه ام ...دادم ای کاش یه کم فقط یه خورده تعضب کنار بزاریم.
  • aras ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    یکم دقت بد نیست ، مقاله داره میگه همه امکانات کلیدی این جنگنده ازش برداشته شده تا عراق برای گرفتن مابقی این توانایی ها محتاج به آمریکا باقی بمونه در حالیکه جنگنده هایی که ایران گرفت از اونجایی که حکومت وقت تابع یانکی ها بود از این بازی ها سرش نیومده
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    با اجازه بزرگترها نه
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    شهرام اسمت من یاد شهرام شب پره می اندازه تو نه بچه حزب الهی هسی ونه ایرانی تو یک بی سواد ودشمن احمقی هستی خر خودتی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    حالا قرار ما یک خروس بسازیم وهوا کنیم صبر کن
  • مهدی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    خب،اگه انقدر ضعیف ،بدن به ایران ! اف 4 بدین به عراق !!!
  • سوسان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 2
    خودت چی داری موشک فونیکس فوق العاده است چندتاشو داری
  • The only easy day was yesterday ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    تویه نبردهای اینچنینی فقط A-10 Thunderboltکارساز هست اف 16حتی با موشک jdamو... باز هم خوبه ولی داعش بمب افکن میخواد نه جنگنده! عراق حالا نمیتونه a-10داشته باشه سوخو 25 بهترین گزینه است
  • ناشناس ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 3
    هیچ پدافندی در خاورمیانه قادر به رهگیری همین گنجشک نیست
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 1
    مطلب منصفانه و حرفه ای نگارش نشده و باعث تاسفه
  • اهوازی ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    منظورت اینه که مثل کدخدای آمریکایی شما گنجشک رنگ کنیم و بجای قناری بفروشیم
  • اهوازی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 2
    قاسم جون قبل از اینکه این عرب ها بدانند اف 16 چیه پیش از انقلاب دو فروند اف 16 در ایران بود.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    یعنی چنان تیتری زده که ادم فکر میکنه روی f16عراق موتور پیکان گذاشتن به جای رادارش هم دیگ گذاشتن
  • لر اهوازی ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    عاقبت کشوری که بر اساس تنبان تقسیم بشه همینه.ما باید درس بگیریم و به دنبال فدرالیسم تنبان نباشیم
  • کوروش بزرگ ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    دراینکه آمریکاحقه بازه شکی نیست درست ولی منم بجای آمریکابودم اینکارومیکردم دلیلی نداره آمریکابیادجنس خوبشوب کشورهای دیگه بفروشه کلی زحمت کشیدنوپول خرج کردن تا ایناروساختن بقیه کشورهاهم برن جنگنده پیشرفته بسازن کسی جلوشونونگرفته.
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    به صدام شیمیایی و خوشه ای هم دادند و میخواستند اتمی هم بدن همین آمریکایی های ملعون و خودشون برای استفاده از این تسلیحات کمکشون میکردند حتی متخصصین آمریکایی برای استفاده صحیح از شیمیایی تو منطقه جنگی حضور پیدا کردند همش برای این بود که ایرانو بکوبه حالا چون عراق دوست ایران شده اینکارو میکنند شما نمیخواد چهره آمریکا رو بزک کنی گربه برای رضای خدا موش نمیگیره عمو!
  • علی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    تا این عراقی ها باشن که به آمریکایی ها اعتماد نکنن
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    اگر بتوانید تانک ابرامز اصلی را که دشمن بزرگ به عراق داده را پیدا کنید و بخرید یا بدزدید یا با روش دور زدن و از طریق واسطه بخرید یا بدزدید و باز کنید و الیاژ ان را مهندسی معکوس کنید خیلی از تی 72 بهتره.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    جنگنده چند میلیون دلاری داده عراق و پولش را گرفته در حالی که نمیتواند از فاصله دور هدف را بزند و از سویی به داعش دوشپرتاب میدهد که بتواند در فاصله پرتاب موشک از جنگنده انرا به راحتی بزند.
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    احتمال اینکه موتورش هم ضعیف شده باشد هست. جنگنده تایفون وقتی موشک حرارتی به سمتش پرتاب میشود میتواند با افزایش سرعت به راحتی از موشک حرارتی تعقیب کننده دور شود ولی بعیده این جنگنده این قابلیت را داشته باشد و راحت شکار میشود.
  • داود ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    مگه موقع امضای قرار داد اعلام نمیکنن که قرار هست مشخصات هواپیمای تحویلی چی باشه ؟ اگه اعلام کنن که دیگه حقه بازی نمیشه یعنی خریدار با اگاهی از اینکه هواپیما قرار هست دانگرید بشه اقدام به خرید کرده .
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    ما میخواییم صاعقه صادر کنیم!!!
  • ياور ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    ناشناس 1:54 يعني بايد هر طور شده جلوی فرار مغزها را بگيرند. خيلي حيف است تو يكي را از دست بديهم. برادران مرزبانی و فرودگاه‌ها و ... به گوش باشند اين دوست ناشناس با چهره مبدل فرار نكند... اين نوبر دو قرن ديگر است. حيف است از دست برود.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    چون تو عراقم امثال زیبا کلام و اصلاح طلبا که آمریکا قبله شون هست زیاده
  • شهرام ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 1
    دانشجوی هوا فضا من نمیدونم تو چجور دانشجویی هستی احتمالا با سهمیه رفتی دانشجو ی هوا فضا شدی نه با استعداد. جنگنده ها رو با شماره بیشتر نمیگن پیشرفته است بلکه با کلاس اون جنگنده .جنگنده ی اف 16 یک جنگنده ی چند منظوره است ولی جنگنده ی اف 14 یک جنگنده ی برتری هوایه و برای مقابله با جنگنده های مهاجم ساخته شده به علاوه همیشه یادت باشه جنگنده هایی که فروشش محدوده یا اصلا فروشش غیر ممکنه یعنی پیشرفته است ولی ماشاالله اف 16 مثل نقل و نبات همه جا ریخته پس لابد باید اف 35 رو پیشرفته تر از اف 22 بدونیم جنگنده ی اف 14 موشکی داره به نام فونیکس که الان هم جزو پیشرفته ترین موشک های هوا به هوا محسوب میشه جالبه که قیمت یک موشک فونیکس برابر است با یک فروند اف 5 در ضمن اف 14 و اف 16 تقریبا در یک زمان ساخته شدند البته این رو هم اضافه کنم که اف 16 یه سری مدلی داشت به نام اف 16 سری ایکس که مخصوص ایران ساخته شده بود و از همه ی کلاس های اف 16 پیشرفته تر بود ولی با پیروزی انقلاب اسلامی این قرارداد لغو شد البته بازم از اف 14 کم تر بود دانشجوی هوا فضا بهتره که رشته ی تحصیلی ات رو عوض کنی .
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    2 0
    نا اگاهی که در جواب ها گفته اف 16 رو هیچ پدافندی در خاورمیانه نمیتونه بزنه اصلا به لحاظ اگاهی نظامی خیلی تعطیله خیلی!!!
  • سرباز علی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 1
    گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده ... از تفکر مشرقی ها این مقاله ها دور از انتظار نیست !!!
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    عراقی ها خودشون قدرت تصمیم گیری داشتن.خودشون خواستن
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    با سامانه های پدافندی نسل جدید که کشورهای ریز درشت منطقه در حال تجهیز شدن بهش هستند .دوره جنگنده های نسل 4 توی خاورمیانه داره سر میرسه
  • محمد ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    بدبختیش گرفته همین روسیه با اینکه قرار داد امنیتی بینش با عراق نبود قبل ازآمریکا سوخو 25 هاش را به عراق زودتر از آمریکا داد
  • محمد ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    سلاح یک جنگنده موشک هوا به هوا هست .آمریکائی ها درباره کشورهائی که احساس میکنن ازسیاست هاشان پیروی نمیکنن همین کار ها را میکنن یعنی اسلحه ای میدن که بعدا بتانن ازبینش ببرن
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    همچین اف 16 های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نیز از این مدل هستند. خیلی ساده هستید که این حرف ها را باور می کنید
  • امیر ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    دانشجوی هوافضا پس این همه پهپاد و تسلیحات هوا به زمین و نوسازی های ناوگان هوایی کار خرزو خانه؟ صاعقه و آذرخش و ... چطور ؟ حتما مراجعه نکردی به ارگان مربوطه این همه شرکت دانش بنیان و مراکز پژوهشی داریم صها پنها جهادخودکفایی نیروی هوایی و...
  • احمد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    من نمیدونم اگر این مالکی که بعضی ها توی ایران سنگشو به سینه می زنن ادم وطن پرست و با مرجعیت بود نمی اومد به امریکا که دشمن ملت عراق بود قراداد خرید هواپیمای جنگی می بست به جای اینکار حماقت امیز باید می رفت سمت روسیه و اتفاقا روسیه به سرعت درخواست عراق را اجابت می کرد
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    1 0
    + اشتباه دادم
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    شهرام تونی بابا ! اون بالا نوشتی . برو سیِ کن . اینقدر اف اف از خودت در نه وکن
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 0
    مدلهای صادراتی سلاحهای روسی هم خیلی داونگرید میشند نمونه اش موشک اسکندر که در نمونه ی صادراتیش بردش 150 کیلومتر کمتره.
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 0
    مقالات مشرق رو در صحنه جنگ سوریه و یمن دیدیم چقدر واقعی بود!!
  • شناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 1
    اف-16 در کلاس مولتی رول و مخصوصا بلاک های 62 اماراتی که مخازن سوخت داخلی تطبیقی دارن به روز هست و حتی نسخه های بلاک 50 و 52 که ارتش آمریکا هم ازش استفاده می کنه کاملا به روز تر از جنگنده قویمی F14 تایپ a هست که از موتور ضعیف tft30 که اصلا به درد داگفایت نمی خورد و سلاح اف14 موشک فینیکس هست که به احتمال زیاد نداریم ، این هواپیما (اگر رادار سالمی داشته باشد) فقط به عنوان مینی آواکس و سکوی پرتاب موشک های هاوک و سایدوایندر(که اون هم داشتنش زیر سوال هست!) استفاده می شه و میگ-29 های ایران هم از مدل پایه ای a و ub آموزشی هست که اصلا قابلیت هاش در حد میگ-27 های هندی هم نیست! الیته هند هم گذاشتش کنار در مجموع جنگنده به روزی نداریم و اصلن نمی توان روی این هواپیما+میراژ ها حسابی باز کرد. اف-16 های عراقی بدون امکانات خطرناک ترن رسم دانگرید رو همه سازندگان انچام می دن مگر چین که شاید در مورد ایران انجام نده امیدوارم کاربران متخسسی! مث شهرام کمی مطالعه کنن و عین بچه ها تنها برای یادگرفتن نوشتن اینجا نیومده باشن
  • ناشناس ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    مشرق جان لطفا یک کم از خبرهای جدید در حوزه ساخت جنگنده های ایرانی بنویس تو این دو سه سال آدرنالین خونمون اومده پایین
  • احسان ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 0
    افرادی که میگن هیچ پدافندی تو خاور میانه نمیتونه اف 16 و بزنه من قبول ندارم.چون پشرفته تر تاز اونو گیر انداختیم.آر کیو170 از لحاظ رادار گریزی و پنهان بودن پیشرفته تره یا اف 16؟فک نکنم اف 16 رو نتونیم بزنیم میزنیم یه جوریم میزنیم نتونه از جاش بلند شه!!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    برو ببین همین چهارتا تروریست بی ارزش، چه سلاح‌های به روزی دارند ...
  • قلی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 1
    من موندم این دوستان که اینقدر از روسیه و سلاحهای روسی تعریف و تمجید میکنند خبر ندارند که روسیه خودش از فرانسه ناوچه و از شرکت هرمیس اسراییل رادار و دوربین هواپیمای بی سر نشین میخره اونم با کلی منت کشی
  • یاور ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    ناشناس عزیز نمیدونم نمی فهمی چی میگی یا خودتو به نفهمی زدی. متاسفم از کسانی مثل تو که نجاست آمریکایی ها را هم پاک میدونند. بله آدم عاقل از یک جا دو بار ضربه نمیخوره این جمله را باید به عراقیها و کشورهایی مثل ترکیه و قطر و اردن عربستان و ... دیگه گفت که نباید به آمریکا و کلا جهان استکبار اعتماد کرد
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 0
    همون بهتر اين جماعت كوفي.... باور كنيد ته دل تك تكشون كينه و حسادته نسبت به ايران وايراني. الان ناتوانند.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    1 0
    یاد یک ضرب المثل افتادم که توش گربه و گوشت داره
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    2 0
    هیچ پدافندی ...!!!!! واقعا؟ جرات داره نزدیک مرز های ایران بشه تا توسط همون یازهرا پودر بشه. دیگه اس200 های ارتقا یافته و سامانه های دیگه ای که داریم به کنار. البته اگر اف14 ها اجازه بدند که به مرزهای ایران برسه.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    تی ۷۲ یک نسل پایین تر از آبرامز بود. مثل اینکه اف ۴ رو با اف ۱۶ مقایسه کنید
  • ساجد ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    کسی که به آمریکایی ها اطمینان کنه حقش همینه
  • ساجد ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    کسی که به آمریکایی ها اطمینان کنه حقش همینه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    اگر عراقيها اندكي عمليات هوايي عليه واحدهاي با تحرك سريع همانند چريكها را بررسي ميكردند نظير عمليات آمريكائيها در ويتنام و آمريكاي لاتين ونيز تجربيات روسها در افغانستان و عمليات آمريكا در جنگ ادعايي عليه تروريسم در آفريقا به اين نتيجه ميرسيدند كه آنچه آنها احتياج دارند نه يك جنگند سوپر سونيك با پايايي پرواز محدود و قدرت آتش مشخص بلكه يك پرنده كم سرعت ، با قابليت آتش قابل توجه و پايايي پرواز مناسب وكمترين نياز به تعمير و نگهداري . عراقيها اگر ميتوانستندA-10 را حتي اگر شده اجاره ميكردند و يا تعداد بيشتري سوخو-25 تهيه ميكردند و يا حتي اگر شده شاهد -129 را از ايران تهيه ميكردند بسيار اسلحه كارآمد تري را در جنگ عليه تروريستهاي داعش ميتوانستند در اختيار داشته باشند. حتي اگر تعدادي AC-130 را به خدمت ميگرفتند ميتوانستند با قدرت آتش بيشتري با تكفيرها بجنگند. ولي شايد هدف از تهيه فالكنها نه مقابله با داعش بلكه احياي قدرت هوايي عراق بوده باشد كه داستان فرق ميكند.
  • ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    3 0
    گنجشکک ؟؟! بعد اگه این گنجشکک نمیشه دوتاشو برا ایران بخری از این گنجشککا داشته باشیم ... حالت خوب نیست مقاله ننویس
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    2 0
    عراق که یک کشور جنگ زده است اف 16خرید حالا کاری با تسلیحاتش نداریم اونوقت نیروی هوای ایران که فرسوده ترین نیروی هوای خاورمیانه است دولت هیچ فکری براش نمیکنه چون موشک بالستیک اس 300دارن فکر میکنن دیگه هواپیما لازم نداریم اگه اینجوری بود امریکا اف 35اف۲۲نمی ساخت دولت روحانی اگر جت جنگنده جدید نخره باید فاتحه نیروی هوای ایران را خواند در ضمن f14که مال چهل سال پیشه لوازمش نداریم موشک فونیکس اگر داشتیم موشک هاوک زیر بالش نمیبستیم تازه فقط ۱۷تاش میتونه پرواز کنه چطور میتونه در برابر صدها اف ۱۶میراژ۲۰۰۰رافال و اف۱۵و اف۳۵ترکیه و اسرائیل مقاومت کنه برای مثال لامبورگینی کانتاچ چهل پنجاه سال پیش میتونه با لامبورگینی اوانتادور امروزی کورس بزاره خودتون قاضی
  • محمد ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    4 2
    گنجشک اف 5 صاعقست نه اف 16 فالکن
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    0 0
    خب معلومه دیگه، قبل انقلاب ایران ژاندارم منطقه بود و متحد آمریکا. قدرت نظامیش تو خاورمیانه مقام اول رو داشت. بعد انقلاب که ایران از یک متحد آمریکا تبدیل به یک دشمن واسه آمریکا شد، آمریکا و غرب برای ازبین بردن قدرت نظامی برتر ایران ، یه جنگ هشت ساله نیابتی به ایران تحمیل کردند و قدرت نظامی قبل انقلاب رو با یه جنگ فرسایشی ازش گرفتن، که مبادا این قدرت نظامی کار دست غربیها و بخصوص اسرائیل درست کنه. الان هم با توجه به اینکه عراق بیشتر یک کشور اسلامی هست تا یک کشور متحد امریکا و اسرائیل، خب معلومه که دوست ندارن چنین کشوری قدرت نظامی کسب کنه. فقط اف شانزده با امکاناتی معمولی بهش دادن که با داعش بجنگه. مطمئن باش امکانات نظامی که مثلا عربستان کثیف داره رو، هیچوقت به عراق نمیدن. همونطور که قدرت نظامی برتر ایران رو با یه جنگ نیابتی و فرسایشی از ایران گرفتن.
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    1 0
    ای کاش ما هم جنگنده خوب از روسیه بخریم ای کاش
  • ارش ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    4 0
    پژو 206 تیپ 5 چنده الان؟
  • BG ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    0 0
    این حکایت شبیه اف چهارده های ایرانه موتور ضعیفتر و امکانات کمتر شبیه جیپهای سیمرغ و پیکان ووو
  • نادر IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    .f4.f5. f14. میگ 29. کدامش به درد بخور ایران هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس