اس 200

بررسی سامانه‌های مختلف جمینگ که روی اف ۱۶ های اسرائیلی بویژه "سوفا" موجود است، نشان می‌دهد به دلایل مختلف، این پرنده متجاوز نتوانسته از عهده منحرف کردن و جلوگیری از شناسایی خود توسط اس ۲۰۰ برآید.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، شناسایی، رهگیری و انهدام یکی از جنگنده‌های متجاوز صهیونیستی توسط ارتش سوریه را می توان یکی از مهمترین تحولات و حوادث سالهای اخیر در منطقه ارزیابی کرد چراکه علاوه بر شکستن هیبت و اسطوره ای به نام قدرت هوایی غیرقابل انهدام اسرائیل، نشان داد ارتش سوریه همچون اکثر ارتش ها و دولت های عربی، علاقه ای برای تسلیم شدن در مقابل دشمنان مختلف نداشته و تجربه و جرات ناشی از مقابله با ده‌ها گروهک کوچک و بزرگ تروریستی طی سالهای اخیر، قابل تسری به دشمنان بزرگتر و پر ادعاتر نیز خواهد بود.

**شکار و شکارچی مشخص شدند

در ابتدای امر، نوع دقیق اف ۱۶ ساقط شده اسراییلی مشخص نبود اما بعد از مدت کوتاهی مشخص شد پیشرفته ترین مدل اف ۱۶ در خدمت نیروی هوایی اسراییل یعنی F-۱۶I ملقب به "طوفان" قربانی پدافند هوایی سوری ها شده است. ارتش صهیونیستی مدل پیشرفته تری از اف ۱۶ را در سالهای آغازین هزاره جدید به اسم F-۱۶I یا "سوفا" که در زبان عبری به معنای طوفان است را سفارش داد. این مدل از اف ۱۶ بر اساس اف ۱۶ های دی بلوک ۵۲ توسعه پیدا کرده اما در حدود ۵۰ درصد از قطعات آن در بخش‌های الکترونیک پرواز ساخت اسراییل است و بخش عمده ای از تسلیحات این جنگنده نیز ساخت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

دو فروند جنگنده F-۱۶I

با گذشت چند هفته، هنوز هم بخشی از جزییات نحوه شناسایی و اصابت این جنگنده پیشرفته اسرائیلی برای افکار عمومی و حتی کارشناسان نامشخص بود اما اخیرا برخی رسانه های اسراییلی نکات جالب و قابل تاملی را از این عملیات و ساقط شدن جنگنده خود منتشر کرده اند. بر این اساس، دسته مهاجم صهیونیستی شامل ۸ هواپیما (به احتمال فراوان همه اف ۱۶ ) بوده اگر چه این احتمال وجود دارد که جنگنده های اف ۱۵ نیز در این تهاجم حضور داشته باشند که به عمق خاک سوریه و اطراف تدمر و پایگاه تی ۴ برای نابودی پایگاه کنترل پهپادی که به اسراییل نفوذ کرده بود، حمله می کنند.

لاشه اف ۱۶ ساقط شده اسراییلی

طبق این توضیحات جدید، سوری ها در کل ۲۷ تیر موشک ضد هوایی شلیک می کنند که ۱۳ فروند از آنها در زمان حمله جنگنده های اسراییلی به پایگاه تی ۴ بوده اما در نهایت یک تیر موشک اس ۲۰۰ موفق به اصابت قرار دادن اف ۱۶ اسراییل می شود. جنگنده مذکور نهایتا در جولان اشغالی سقوط کرده و دو خلبان آن نیز خروج اضطراری می‌کنند و اکنون نیز در بیمارستان هستند. گزارش اسراییلی ها این گونه ادامه می دهد که سامانه های هشدار دهنده در جنگنده اف ۱۶ اسراییلی به خوبی کار کرده و به دو خدمه جنگنده مورد نظر هشدار می دهد اما به دلایلی نامشخص (چه فنی یا انسانی) خدمه مورد نظر نمی توانند واکنش مناسب را نشان داده و مورد اصابت قرار می‌گیرند.

**آیا اس ۲۰۰ حریف اف ۱۶ است؟

به طور کلی موشک اس ۲۰۰ سلاحی دوربرد برای مقابله با بمب افکن‌های آمریکایی بود که در دهه ۱۹۶۰ میلادی در شوروی سابق توسعه پیدا کرده بود. مشخصا این سلاح برای درگیری با یک جنگنده تاکتیکی مانورپذیر مثل اف ۱۶ ساخته نشده است. پس چطور این حادثه رخ داده است؟

شلیک موشک اس ۲۰۰

برای پاسخ به این سوال باید به این مسئله توجه کرد که در سالهای اخیر چندین مدل ارتقاء برای سامانه اس ۲۰۰ در بازار ارائه شده و حتی چند سالی نیز می شود که متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) کشورمان نیز موفق شده اند سامانه های اس ۲۰۰ موجود در داخل را از حالت قدیمی آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنند. البته لهستانی ها ارتقایی را برای این سامانه به بازار ارائه و روس‌ها نیز یک ارتقاء ترکیبی جالب را برای اس ۲۰۰ به بازار تهیه کرده اند.

روس‌ها در حقیقت طرح ترکیبی را پیشنهاد کرده اند که در آن، موشک سامانه اس ۲۰۰ در کنار سامانه اس ۳۰۰ قرار می گیرد و به عبارت دیگر رادار و سامانه‌های کنترل کننده مربوط به سامانه اس ۳۰۰ و موشک مربوط به سامانه اس ۲۰۰ خواهد بود.

**نصب نمایشگرها و سامانه های دیجیتال در اس ۲۰۰ ایرانی**

با این اوصاف، دستیابی ارتش سوریه به پکیج ارتقاء اس ۲۰۰ (مدل اولیه متعلق به سوریه "وگا" است) از بازارهای مختلف، امکان پذیر بوده است و در عین حال، بررسی سامانه های مختلف جمینگ که روی اف ۱۶ های اسرائیلی بویژه "سوفا" موجود است، نشان می دهد به دلایل مختلف، این پرنده متجاوز نتوانسته از عهده منحرف کردن و جلوگیری از شناسایی خود توسط اس ۲۰۰ برآید. با توجه به اینکه موشک اس ۲۰۰ پس از شناسایی و مشخص شدن هدف، اقدام به اصبات به هدف یا انفجار در نزدیکی آن می کند، همین موضوع شناسایی و قفل کردن روی هدف بدون آسیب دیدن از سیستم های جمینگ اف -۱۶ یک دستاورد مهم فنی و تاکتیکی محسوب می شود.

لذا این موضوع که سامانه دفاع هوایی سوریه، هدف را با موفقیت شناسایی کرده و در زمانی که جنگنده مذکور با دیگر موشک های شلیک شده به سمت خود درگیر بوده یا نتوانسته از قفل سامانه اس ۲۰۰ رهایی یابد، به طرف آن شلیک کرده و آن را منهدم کرده، کارآیی مجدد سامانه هایی که روزی تصور می شد باید از رده خارج شوند و امکان رویارویی با نسل های جدید جنگنده های دشمن را ندارند، نشان می‌دهد.

سامانه اس-۲۰۰ به دلیل قابلیت‌های موشک خود نظیر برد و سقف پرواز بسیار بالا، سرعت چشمگیر که بالغ بر ۲۵۰۰ متر بر ثانیه (در مدل‌های آخر موشک) هنوز هم به عنوان یک سامانه راهبردی تلقی می شود چراکه این سامانه توانایی درگیری با اهدافی با بیشینه سرعت ۱۱۰۰ متر بر ثانیه را دارد که شامل سریعترین هواپیماهای نظامی فعلی و آینده نزدیک است. سرجنگی ۲۱۵ یا ۲۱۷ کیلوگرمی آن نیز از نوع انفجاری-ترکشی بوده و دارای ۱۶۰۰۰ ترکش ۲ گرمی ویا ۲۱۰۰۰ ترکش ۳.۵ است و شعاع مرگبار این سرجنگی سنگین وزن که با فیوز مجاورتی یا دستوری منفجر می شود بیش از ۲۰ متر تخمین زده شده است بنابراین اگر هواپیمای هدف در مراحل نهایی مانور بدهد باید راهی برای دور شدن از موشک به میزان بیش از ۲۰ متر پیدا کند در حالی که قدرت مانور و سطح فناوری هدایت در نمونه های نهایی اس-۲۰۰ نیز بهبود پیدا کرده است.

گزارش دیگری درباره انهدام اف ۱۶ اسرائیلی:

نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟

حالا علاوه بر نیروهای مسلح کشورمان، ارتش سوریه نیز نشان داده ارتقاء فنی و استفاده از تاکتیک‌های جدید در سامانه‌های پدافندی، آن را به سلاحی متفاوت از حد تصور دشمن تبدیل و با اتکا به توان داخلی، سامانه‌ای خارجی را با نیازهای نبردهای فعلی و آینده سازگار کرد. بررسی دیروز و امروز این روند در نیروهای مسلح کشورمان و رزمندگان مقاومت نشان می دهد این جبهه موفق شده ضمن افزایش بازدارندگی و تغییر معادلات، برای روز واقعه نیز نقشه های غیرقابل پیش بینی جهت پاسخ به هر دشمن در سر داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • مغز متفکر IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    78 8
    فقط باور373لازم داریم تمام
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      28 1
      دریافت شد تمام
  • زنگ انشا IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    42 1
    در ابتدای مقاله نوشته اید ارتش سوریه همچون اکثر ارتشهای کشورهای عربی. ...! درست اینست که بنویسید برعکس اکثر ارتشهای. ...
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    40 4
    رژیم غاصب از جنبه پیشرفتهای فنی در سطح بالایی از پزشکی و فیزیکی و شیمی است و المان و فرانسه و هند و روسیه هم قطعات فنی و رادار را از ان میخرند و عمده درشتدانه های رئیس جمهورش هم دکتر واقعی فیزیک و شیمی و دارای جایزه نوبل مثل انشتاین و وایزمن و فروید و بوئیر بودند ولی ازجنبه انسانیت بویی از ان نبرده اند.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      36 4
      علم اگر در ثریا باشد حتما یه ایرانی اونجا هست! درود بر دانشمندان کشورم
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    67 4
    درود بر جبهه مقاومت مرگ بر اسراییل
    • قریشی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      10 2
      هزاران درود
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    62 2
    ما که هنوز منتظر باور 373 هستیم.سامانه باور با مشخصاتی که اعلام شد یه چیزی در حد اس 400 در میاد.قرار بود خبرها تو همین سال 96 بیاد نمیدونم چی شد هنوز خبری نیست. کلا انگار ما پاک دست از زندگی شستیم منتظریم ببینیم غرب و امریکا میخواد با ما و برجام چه کنه. اون زمان که میگفتن یکی به نعل بزن یکی به میخ همینه. واردات بی رویه شده بلای جون این مملکت.گزاراشات مالی بانک ها رو بخونید عملا دارن ورشکسته میشن.خدا به داد این مملکت برسه از دست این به اصطلاح مسئولین.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      45 7
      تا اصلاح طلب ها باور 373و سازنده اش را به غرب نفروختند یک کاری بکنید
    • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      9 35
      برادر این سامانه درزمان اصلاح طلبا ساخته شده. درایران سردار دهقان تنهایی کسی هستش که واقعا صحبتاش قابل تایید هیتش ایشون فرمودن که باور‌درزمان من ساخته شد. نکنه میخوایین بگین ایشون دروغ گفتن؟؟؟
    • علی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      22 1
      سلام. انشالله که بانکهای نزول خور ورشکست بشن.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    26 4
    البته ایران سامانه های بومی خیلی بهترش رو داره ؛ و البته بروز آوری اس ۲۰۰ هم ...
  • ناشناس IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    24 36
    این سامانه اولین شکار خودشو.بعد عمری ثبت کرد،تمام کارشناسا گفتن بخاطر کم کاری خلبان داخل جنگ الکترونیک بود سریع بزرگش نکنید اس200یکی.از بدترین پدافند ها بود تو تاریخ
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    5 56
    ظاهرا اس200 ها فقط قابلیت رزمی دارن و اس300 و اس400 صرفا مانور تبلیغاتی هستند.
  • محمد IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    22 32
    از ۲۷ موشک یکیش خورده نشان دهنده ارتقاست؟ بعدشم سوریه اس ۳۰۰ نداره که بخواد لینکشون کنه. اس ۲۰۰ واقعا سامانه بی خاصیتی هستش به همین دلیل هستش که درکشورمون هم اس ۲۰۰ هارو مجهز به صیاد دو و سه کردن. من تعجب میکنم سوریه بوک داره چرا بوکهاش تاحالا نتونستن موفقتی داشته باشن
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      11 5
      خوب زیر بست های من یه چیز یاد میگیری میای همونو بلغور میکنی
    • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      6 6
      بچه مدرسه ای. تو مدرسه ای که درس میخونی بهت ادب یاد نمیدن؟ ادم با عموش اینجوری حرف میزنه؟؟
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    18 5
    گزارش خوبی بود مشرق. اما باید دید که در آینده چه اتفاقاتی می افته. زدن یک جنگنده اف-16 اسرائیل برای ایجاد ترس در دل خلبانان اسرائیلی کفایت می کنه اما اثری روی موازنه قدرت نداره و اثرش روی بازدارندگی و بالابردن هزینه تهاجم برای اسرائیل کم هست. به نظر من باید دید در آینده باز هم جنگنده های اسرائیل ساقط می شن انشالله یا نه.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    31 54
    ایران اگه انقلاب نمی کرد الان کلی اف شانزده و اف 15 داشتیم .... حیف و صد حیف
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      64 18
      هر روز امریکایی ها سوار تو الاغ می شدند ئ تئ هم از خوشحالی عرعر می کردی
    • مهرزاد IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      41 16
      اگه انقلاب نمی شد تو قانون کاپیتولاسیون الان یه داداش مو بور یونایتد استیتسی داشتی
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      32 10
      ما اف ۱۶ هم خریده بودیم ، اما جناب بازرگان ... تازه می خواستند اف ۱۴ ها رو هم پس بدند . انقلاب مانع نشد ، لیبرالهای ساده لوح ... الآن هم بحمد الله سیستم پدافند هواییمون وضعیت ضعیفی نداره ، إن شاء به اوج قدرت هم برسد و دیگر بازوان مقاومت هم برساند
    • SE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      18 10
      چه فایده؟ به دستور آمریکا بروند ظفار و ویتنام را بمباران کنند؟ اگر انقلاب نشده بود این تسلیحات مطلقا به درد مردم ایران نمی خورد. توجیه احمقانه ای کرده اند که چون ایران همسایه شوروی بود اینهمه خر تسلیجات می کرد. حال آن که امثال فنلاند و ترکیه هم همسایه شوروی بودند و ابدا این خرید ها نکردند. ترکیه هم که بالاخره اف 16 خریدند تازه کارخانه مونتاژ آن را هم خریدند. اما شاه کلا عین شیوخ عرب فقط مصرف کننده بود.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      20 10
      افغانستان و عراق که اف 16 دارن چه گوهی خوردن...
  • عباس IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    32 5
    ایران باید برای نابود کردن جنگنده های فرانسوی آمریکایی از برادران سوخو و میگ خریداری و منتاژ کند سوخوی 30 اس ام سوخوی 35 میگ 29 او وی تی میگ 31 عالی هستند
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    9 6
    مشرق چه خبر از سوخوی 37 ، کی تحویل می گیریم ؟؟
  • مغز متفکر(عمو آواکسی) IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    33 13
    حمله به اسرائیل اوجب واجبات است .
  • ناشناس CA ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    10 18
    چطور يه كشور ٥٠-٦٠ساله بايد بتونه قطعات اينو بسازه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      21 4
      با دزدی تکنولوژی کشورهای دیگر
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      10 2
      سوال بسیار مهمیه در حالیکه حمایت کامل غرب رو داره ولی باز هم سعی می کنه خودکفا باشه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    12 30
    یکی را زدند اینقدر مانور ندهید بعد از آن روز چندین هدف دیگر را هم اسراییل زد.مهم تداوم عملکرد است .
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    49 1
    تا آنجا که بنده اطلاع دارم این موشک در لیبی سابقه عملیاتی خوبی نداشته است و در مقابل حملات آمریکا به این کشور(قبل از سقوط قذافی) دستاوردی نداشت. پس با در نظر گرفتن این موضوع، می توان این احتمال را در نظر گرفت که یا موشک مورد استفاده در سرنگونی اف16 اسرائیلی، ایرانی بوده و یا متخصصان ایرانی در ارتقاء آن نقش داشته اند. و این می تواند آزمون خوبی برای آزمایش توان پدافندی کشور باشد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    24 7
    یواش یواش مردم دنیا دارن می فهمن که اینها همچین ضد گلوله و افسانه ای نیستن. جالب اینجاست که این اتفاق در کشورهایی هم افتاده که دنیا اونها رو از نظر پیشرفت، عقب مانده محسوب می کنند. در اصل غرب و استعمار به جای اینکه واقعا قوی باشد، ذهنها و اراده ملتها را ضعیف کرده و خود را قوی جلوه داده است. حال این هیمنه و جذبه کاذب در حال فرو ریختن است.
  • مجید IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    24 2
    البته من از یه جا شنیدم که موشک پدافند بوک یا سام ۶ بوده که اف ۱۶ رو زده، چون اگه اس ۲۰۰ بود با توجه به سر جنگی بزرگش دو خلبان و هواپیما تو آسمون میسوختن و خاکسترشون به زمین می رسید. به هر حال مهم اینه که پدافند سوریه تونسته با هر موشکی جنگنده اسرائیل رو بزنه...
  • مهدی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    18 1
    انسان اگر اعتقاد و ایمان به خدا داشته باشد اسرائیل سهلدر مقابل کل دنیا می ایستد.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    10 2
    این اولین شکار اس 200 پس از سالها بکار گیری بوده در لیبی 100 شلیک داشت اما حتی یکبار هم موفق نبود این موشک در اصل برای مقابله با اسکادرانهای هواپیما ها طراحی شده و دقت درستی نداره
  • طاهری IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    12 4
    خخخخخ این امارفاجعس 8فروندهواپیما حمله کرده 16فروندموشک شلیک شده وفقط یه دونش که اونم فقط به خاطراشتباه خلبان بهش برخورد کرده یعنی اون هفتای دگه میتونستن کله تاسیسات اس 200روبفرستن هوا وبا توجه به اینکه این موشکها موشکهای فوق العاده گرانی هستن اصلا به صرفه نیستن
  • مغز متفکر IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    7 4
    دوستان شما از نحوه و و عملکرد پدافند اصلا چیزی نمیدانید لطفا نظرات به اصطلاح کارشناسی ندهید و خودتون رو بیشتر اذیت نکنید شما همون تحلیل های ابکی خودتون رو بکنید کافیه و بدانید پدافند ما بسیار پیشرفته هست و اف16سیبل متحرک هستش واسه ما و باز هم بدانید فقط باور373لازم داریم تمام
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    16 2
    سامانه اس 300 داریم که مدرن تر از اس 200 هست
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    4 8
    سامانه اس200 باید از نیروهای مسلح بازنشسته بشه
    • مغز متفکر IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      1 5
      شما اصلا میدانید اس200چی هست برادر جان نمیدانم چرا دوستان ک اصلا نمیدانند تفنگ بادی چیه در مورد پدافند نظر میدهند منظورم کل افرادی هست ک میان نخود هر اشی میشن و اصلا نمیدانند پدافند چیه و لازمه بازم بگم فقط باور373لازم داریم تمام
  • مغز متفکر IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    5 3
    فقط باور373لازم داریم تمام
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    6 4
    پاسخ ما به بمب اتم چیست؟
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    12 6
    اسرائیل باید از نقشه جغرافیا محو شود
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    5 0
    اس 200 فقط میتونه بالگرد بزنه. یه جنگنده اگه سقوط بکنه در اثر این سیستم، قریب به یقین، خلبان مقصره.
  • میلیتاریست GB ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    2 0
    مشرق . عجب کشفی کردی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس