کد خبر 450368
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

روزنامه السفیر لبنان از یک شبکه تروریستی در طرابلس که به صورت مستقیم با شادی المولوی و ابو مالک التلی در ارتباط بود، خبر داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه السفیر لبنان در مطلبی نوشت که تلاش‌های نیروهای امنیتی لبنان باعث دور کردن منطقه طرابلس در این کشور و شمال لبنان از یک طرح تروریستی جدید شد که به دنبال هدف قرار دادن مراکز نظامی با عوامل انتحاری مجهز به کمربندهای انفجاری بود.

بنابراین گزارش، نیروهای امنیتی لبنان عناصر یک شبکه تروریستی را بازداشت کردند که به دنبال برنامه ریزی برای هدف قرار دادن مرکز اطلاعات ارتش در خیابان المطران واقع در طرابلس بود. علاوه بر این که این گروه به دنبال ایجاد فتنه جدیدی بین مناطق باب التبانه و جبل محسن  از طریق اقدامات تک تیراندازی به سمت مواضع دو طرف در خطوط تماس بین آنها بودند. این اقدامات ضد امنیتی از مدتی قبل آغاز شده بود، ولی منبع تیراندازی ها مشخص نبود.

فروپاشی این شبکه تروریستی را می توان در راستای دومینوی موفقیت های نیروهای امنیتی لبنان بعد از اتخاذ تدابیر امنیتی و طرح های فوق العاده در 9 ماه گذشته دانست. در این راستا "ع. ک." تروریست تحت تعقیب لبنانی نیز که یکی از مهم ترین فعالان این شبکه بود، در فرودگاه بین المللی رفیق حریری بازداشت شد. وی به صورت مستقیم با شادی المولوی از سرکردگان گروه های تروریستی لبنان و ابو مالک التلی فرمانده جبهه النصره در منطقه قلمون ارتباط داشت.

براساس تحقیقات اولیه انجام شده از ع. ک. وی اعتراف کرده که به دنبال جذب عوامل انتحاری زیر 20 سال بوده است. (یکی از این عوامل تنها 16 سال سن دارد.) وی هدف از این اقدام را حمله به مراکز نظامی بنا به دستور المولوی و التلی دانست و تأکید کرد که در جذب یک عامل انتحاری با نام ع. ط.  موفق بوده است که قرار بود به مرکز اطلاعات ارتش در شهر طرابلس نفوذ کرده و خود را در داخل آن منفجر کند،  اما در نهایت نظر خود را عوض کرد. وی افزود که تماس ها با وی برای قانع کردن مجدد او به انجام این عملیات انتحاری ادامه داشت،  همچنین رایزنی هایی با برخی جوانان دیگر برای تبدیل کردن آنها به پروژه های انتحاری دنبال می شود.

ع. ک. همچنین اعتراف کرد که بعد از اینکه المولوی از وی خواسته بود که یک عملیات انتحاری بر ضد یکی از اهداف ارتش لبنان انجام دهد، در آغاز سال جاری میلادی تصمیم به فرار از لبنان گرفت، اما متوجه شد که قبل از انجام این سفر می تواند ده ها تن از جوانان را به سمت گروه های جبهه النصره در منطقه قلمون و ارتفاعات عرسال جذب کند.

وی تصریح کرد که المولوی در نتیجه فشارها و محدودیت های امنیتی که بعد از حوادث اخیر طرابلس با آن مواجه شده،  از برخی عناصر فعال که قدرت حرکت داشت و اتهاماتی در مورد وابستگی آنها به گروه های تروریستی مطرح نیست، استفاده کرده و دستورات خود را به آن ها منتقل می کند و آنها روند جذب عناصر تروریستی و سایر مأموریت های لازم را انجام می دهند.

نیروهای امنیتی لبنان ع. ک. را بعد از تحقیقات اولیه به اداره اطلاعات ارتش لبنان در شمال این کشور تحویل دادند تا تحقیقات کامل از وی ادامه پیدا کند. ارتش لبنان همچنین تحقیقات و تلاش های خود برای توقیف ع. ط. عامل انتحاری فرضی که گفته می شد سیر 20 سال سن دارد را ادامه داد تا اینکه چند روز پیش موفق به بازداشت وی شد.

براساس اطلاعات موجود جوان فریب خورده لبنانی اعتراف کرد که ع. ک. وی را برای انجام عملیات انتحاری بر ضد ارتش جذب کرده بود، اما او همچنان در انجام این اقدام تروریستی تردید داشت. وی همچنین نام برخی از عناصری که با آنها تعامل داشته را مطرح کرد که تصمیم به انجام اقدامات امنیتی متعدد در طرابلس و سایر مناطق شمال لبنان داشته اند. در پی این اعترافات، سرویس اطلاعات ارتش شمال لبنان دو تن دیگر از این عناصر را نیز بازداشت کرد. این در حالی است که جستجوها برای بازداشت عناصر دیگر ادامه دارد. همچنین تحقیقات لازم نیز برای به دست آوردن اطلاعات امنیتی جدید و شناسایی عوامل دیگر این شبکه استمرار دارد.

گفته می شود نیروهای امنیتی لبنان دو روز پیش نیز موفق به بازداشت یکی از عناصر تحت تعقیب در شمال لبنان شده و وی را به سرویس اطلاعات ارتش لبنان تحویل دادند، بر اساس این گزارش وی مأموریت حمله به یکی از افسران ارتش با دستور مستقیم شادی المولوی را داشته است. براساس این گزارش، المولوی از فرمانده جبهه النصره در قلمون دستور می گیرد. وی با هویت جدید بین اردوگاه های عین الحلوه و طرابلس در تردد است و در هر کدام از این ترددها یک شکل جدید و لباس متفاوت به خود می گیرد تا شناسایی نشود.

در عین حال نیروهای امنیتی رسمی لبنان توانسته اند سرنخ‌هایی از موضوع ربوده شدن پنج تبعه جمهوری چک به همراه راننده لبنانی آنها به دست بیاورند که از مدتی پیش و همزمان با عید سعید فطر در منطقه بقاع بین خربه قنفار و کفریا ربوده شدند. بنابر اطلاعات موجود دولت جمهوری چک به صورت رسمی به مقامات امنیتی لبنان ابلاغ کرده که پیشرفت هایی در این پرونده بوجود آمده و برای اولین بار سرنخ هایی در مورد مکان نگهداری آنها و مطالبات ربایندگان کشف کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس