چین اعلام کرد که اولین ماهواره مشاهداتی و نظارتی حساس کنترل از راه دور را با فن آوری داخلی ساخته است.

به گزارش مشرق، این ماهواره «جی لین ـ 1» نام دارد و طراحان چینی می گویند که این ماهواره با فن آوری بسیار پیشرفته ساخته شده است.

قرار است ماهواره مذکور به مناسبت روز ملی چین در ماه اکتبر (مهر - آبن) به فضا پرتاب شود.
این گونه ماهواره ها با توجه به فن آوری بالای بکار رفته در آنها که البته مصارف تجاری و غیرنظامی هم دارند، می توانند برای ارسال تصاویر با وضوح بالا مورد استفاده قرار گیرند.

ماهواره مذکور متشکل از چهار ماهواره کوچکتر برای آزمایش های فنی و فضایی، عکسبرداری و فیلمبرداری است.

از این ماهواره به غیر از تصاویر تجاری که ارسال می کند برای بررسی زمین های کشاورزی، اکتشاف منابع زمینی و همچنین جلوگیری از بلایای طبیعی استفاده می شود.

شرکت «چانگ گوانگ» سازنده این ماهواره اعلام کرد که ماهواره از استان «جی لین» در شمال شرق چین پرتاب می شود و هم نام همین استان است.

این استان یک قطب صنعتی و اقتصادی چین محسوب می شود و در نظر دارد تا سال 2020 میلادی 60 فروند و تا سال 2030 میلادی 137 ماهواره به فضا پرتاب کند.

چین در راستای گسترش فعالیت های فضایی خود، چهارم مرداد ماه جاری دو ماهواره نسل جدید و موقعیت یاب خود با عنوان «بیدو» (beidou) را با پرتاب یک فروند موشک ماهواره بر در مدار زمین قرار داد.

این کشور که از عقب ماندن در زمینه فناوری های فضایی شکایت دارد، برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند و به همین خاطر سال گذشته دهها ماهواره را به فضا فرستاد.

چینی ها با پرتاب های پی در پی ماهواره به فضا به دنبال ثبت رکوردهای جدید در عرصه های مختلف به ویژه در زمینه های علمی هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس