کد خبر 451200
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

كتاب «مجموعه مقالات اربعين» از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.

 به گزارش مشرق، گروه تاريخ پژوهشكده حج و زيارت به مناسبت اربعين سالار شهيدان، اباعبدالله الحسين عليه‌السلام مجموعه اي با عنوان ويژه‌نامه اربعين را تهيه كرده است تا علاقه‌مندان بتوانند در ايام اربعين از آن بهره كافي ببرند.

اين كتاب شامل مجموعه مهمترين مقالات نوشته شده درباره اربعين حسيني به زبان فارسي در نشريات كشور است كه در دو بخش تدوين شده است. در بخش نخست، هجده مقاله از مقالات فارسي و در قسمت دوم، 22 مقاله مرتبط با اربعين از روزنامه‌ها، گنجانده شده است.

تمامي مقالات و نوشتارهايي كه در اين ويژه‌نامه آورده شده است، به جز مقاله كتابشناسي توصيفي اربعين حسيني، پيش از اين در مجلات و نشريات مختلف، چاپ و منتشر شده‌اند كه در ابتداي هر مقاله به آن اشاره شده است.
مجموعه مقالات اربعين منتشر شد
از آنجا كه در پاورقي‌هاي هر مقاله، از سبك و شيوه خاصي استفاده مي‌شد، براي هماهنگي و يكسان‌سازي آنها، تمام پاورقي‌ها به يك شيوه و سبك خاص در آمده‌اند و برخي از مقالات كه فاقد منابع و كتابنامه بودند و مقالاتي هم كه داراي منابع بوده‌اند، به صورت يك شيوه و سبك خاص هماهنگ شده‌اند.

بخش نخست اين كتاب شامل مقالات پژوهشي است كه عنوان‌ مقاله‌هاي ضرورت بحث اربعين، دليل بزرگداشت اربعين چيست؟، فلسفه بزرگداشت اربعين حسيني چيست؟، نگاهي به زيارت اربعين سالارشهيدان، مطاف دلها (به مناسبت اربعين حسيني)، پژوهشي در اربعين حسيني، تحقيقي درباره اربعين حسيني، در ذيل آن گنجانده شده است.

پيام اربعين در زيارت اربعين، ويژگيهاي امام حسين عليه السلام در زيارت اربعين، اربعين در فرهنگ اهل بيت عليه السلام، تحليل مبناي تاريخي اربعين حسيني، كل يوم عاشورا، نگاهي به آموز ه­هاي دعاي اربعين، از عاشورا تا اربعين، بررسي دنباله قيام حسيني در شام و اربعين، اربعين­هاي خونين، مأخذشناسي اربعين و كتاب شناسي توصيفي اربعين حسيني از ديگر مقاله‌هاي بخش نخست كتاب به شمار مي‌رود.

در بخش دوم اين كتاب كه شامل مقالات روزنامه­ ها است، گزيده بيانات رهبر انقلاب درباره اربعين حسيني، وقايع­نگاري زائر پياده حسيني از نجف تا كربلا؛ همنوايي با كاروان اسرا، چرا اربعين اهميت دارد؟، منزلت اربعين حسيني، سرآغاز سنت اربعين حسيني، جايگاه اربعين در فرهنگ شيعي، چرا «اربعين » فقط براي امام حسين عليه السلام است؟، فلسفه قيام عاشورا در زيارت اربعين امام حسين عليه السلام، حسين عليه السلام، تجسم عشق عقلاني، به چشم مي‌خورد.

زينب عليها السلام سر عظيم اربعين حسيني، اهميت زيارت اربعين در نگاه دكتر حشمت الله قنبري؛ انقلاب جابر، روايت چهل روزگي ماتم مردم در عزاي سيدالشهدا عليه السلام ؛ اربعين اشك، گلواِه هاي حسيني؛ تا اربعين، اربعين حسيني و چون جابر به كربلا آمدن، اربعين؛ كمال عاشوراست، سرّ قداست اربعين حسيني، اربعين و راه پيش روي ما، همراه با زيارت اربعين، نگاهي تحليللي به زيارت اربعين، اربعين نور (اربعين حسيني) و اربعين امام حسين عليه السلام از ديگر مقالات بخش دوم كتاب است.

پس از ديباچه كتاب و پيش از بخش نخست آن، مطلبي با عنوان اهميت اربعين حسيني در كلام مقام معظم رهبري از پايگاه حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گنجانده شده است كه به تبيين خصوصيت اربعين، هدف از حركت امام حسين عليه‌السلام، اهميت اربعين، رمز زنده ماندن واقعه عاشورا و درس اربعين پرداخته است.

كتاب «مجموعه مقالات اربعين» در قطع وزيري، 520 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 14 هزار و پانصد تومان در تير ماه 1394 از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.

منبع: حج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس