کد خبر 449045
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

مشاور امور بین الملل آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دعوت رسمی مراجع تقلید شیعه از علمای الازهر برای سفربه قم گفت: ضرورت های وحدت جهان اسلام و راهکارهای برون رفت از مشکلات وهابیت باید در نشست مشترک علمای شیعه و سنی بررسی شود.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی قزوینی با اشاره به بحث های منتشر شده از سوی رئیس دانشگاه الازهر مصر در شب های ماه مبارک رمضان، گفت: دكتر احمد الطيب پيشنهاد کرده اند که علمای شيعه و اهل سنت در كنار هم راجع به مسائل اختلافي صحبت نموده و راهي براي همزيستي مسالمت آميز دو مذهب پيدا كنند.

وی ضمن اشاره به تکرار دعوت شیخ الازهر به منظور بررسی راهکارهای تحکیم وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: آيت الله مكارم شيرازي نیز ضمن تقدیر از تلاش های وحدت آفرین دكتر احمد الطيب، نامه اي به وی ارسال نموده؛ هم اكنون در انتظار پاسخ آن هستند.

مشاور بین الملل آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: با توجه به رسانه ای شدن دعوت شیخ الازهر از علمای جهان اسلام، ما نیز همواره ضمن تأکید بر تحکیم وحدت اسلامی، آمادگی خویش را نسبت به عملیاتی سازی روش های وحدت آفرین اعلام می کنیم.

لزوم زمینه سازی نشست علمای شیعه و سنی
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان اینکه تصور ما اين است كه ضرورتي ندارد در آغاز امر، مراجع ديني و شیخ الازهر در اين باره شركت كنند، گفت: ابتدا باید علماي برجسته در سطوح مختلف، جلسات مشتركي را تشكيل داده، زمينه را براي شركت علمايي كه در سطح بالا هستند فراهم کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به نیاز روز افزون جوامع اسلامی به وحدت؛ اميدواريم دکتر احمد طیب، جواب مثبت به اين پيشنهاد دهند تا مقدمات آن، هرچه سریع تر فراهم گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ادامه با بیان اینکه شیخ الازهر از جایگاه بالاتری نسبت به مفتی اعظم و رئیس الازهر برخوردار است، اظهار داشت: شیخ الازهر بالاترین مقام علمی و سیاسی دولت مصر است که توسط حکومت این کشور معین می گردد.

قدردانی علمای شیعه از سخنان تقریبی شیخ الازهر
وی با اشاره به اینکه دکتر احمد الطیب در ایام ماه مبارک رمضان هرروز مباحثی پیرامون عقاید تشیع داشته است، ابراز داشت: بحث اول شیخ الازهر پیرامون لزوم وحدت بین شیعه و سنی بود که ایشان به حق، مطلب را ادا کرد و بهتر از این عبارات نمی شد که برای ضرورت وحدت شیعه و سنی بیان نمود. ما نیز به نوبه خود از این موضوع تشکر می کنیم.

مشاور بین الملل آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به بحث دکتر احمد الطیب پیرامون تبشیر تشیع، اظهار داشت: مقصود ایشان از این مسئله این بوده که افرادی در مصر به بهانه تبلیغ تشیع؛ شهادت بر جهنمی بودن همسر رسول الله صلی الله علیه و آله را از شروط اذان و اقامه بر می شمرند، که این قضیه موجبات عصبانیت شیخ الازهر را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه ریشه بحث های انحرافی که به شیعه نسبت داده می شود، از سوی «یاسر الحبیب» صاحب شبکه فدک در لندن مطرح می گردد؛ اظهار داشت: این افراد به تعبیر مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی هستند و همان گونه که آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند، «یاسر الحبیب» آدمی سفیه، فاقد عقل و جیره خوار غرب است که با این کار به اختلاف شیعه و سنی دامن می زند و همان کاری را که آمریکا و اسرائیل می خواهند، انجام می دهد.

ابراز برائت تمام علمای شیعه از سب و لعن صحابه
مشاور بین الملل آیت الله مکارم همچنین با اشاره به اذعان دکتر احمد الطیب مبنی بر برائت فضلای شیعه از کارهای انحرافی گروهی مزدور که فعالیت آنها نتیجه ای جز ضربه زدن به اسلام ندارد، اظهار داشت: همان گونه که آیت الله مکارم تاکید کردند؛ نه تنها فضلای شیعه، بلکه تمام مراجع شیعه از کار یاسر الحبیب و امثال این افراد برائت می جویند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به اظهارات دکتر احمد الطیب مبنی بر اینکه، لازمه وحدت بین شیعه و سنی دست برداشتن از سب صحابه است، گفت: آیت الله مکارم پیش از این نیز بارها ضمن تأکید بر نهی سب صحابه این عمل را حرام می دانند.

شیخ الازهر، هرکسی را مرجع شیعه نداند
وی در ادامه با اشاره به نقد دکتر احمد الطیب پیرامون عقاید شیعه در زمینه امامت و خلافت، ابراز داشت: ما از بحث علمی استقبال می کنیم و انتظار داریم، در استناد به عقاید شیعه از اقوال افرادی که مطرود تشیع و مراجع تقلید مذهب اهل بیت علیهم السلام هستند؛ پرهیز شود.

مشاوربین الملل آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به استناد دکتر احمد الطیب به سخنان احمد الکاتب و سید علی امین، یادآور شد: این افراد از مزدوران استکبار و آل سعود هستند، که ماهیانه حقوق دریافت می کنند تا در شبکه های ماهواره ای، مطالبی برخلاف نظر مراجع عظام تقلید و نظریه فقهای شیعه مطرح کنند. ما انتظار داریم شیخ الازهر از به کارگیری عنوان مرجع شیعه برای افراد معلوم الحال پرهیز کنند.

آماده ارائه مطالب مستدل بر ولایت بلافصل علی علیه السلام هستیم
وی با اشاره به زیر سوال بردن عصمت اهل بیت علیهم السلام و مطرح کردن خلافت از منظر اهل سنت توسط دکتر احمد الطیب، گفت: شیخ الازهر گفته است که بحث امامت الهی در کتب شیعی نیز به صراحت نیامده است، در حالی که ما روایات متواتر بر ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام داریم و آماده ایم به استدلال صدها روایت از نهج البلاغه و دیگر کتب از زبان خود حضرت علی علیه السلام بر امامت منصوص و خلافت بلافصل ایشان بپردازیم.

نامه آیت الله مکارم به الازهر ارسال شده است
وی با اشاره به نگارش نامه آیت الله مکارم شیرازی در بیست و نهم ماه مبارک رمضان، گفت: این نامه از طریق دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم به قاهره ارسال شد و حافظ منافع ایران در مصر، نامه را به رئیس دفتر دکتر احمد الطیب تحویل دادند؛ اما تا امروز پاسخ مکتوبی از شیخ الازهر دریافت نشده است.

علمای شیعه و سنی فتوا به خون مسلمین نداده اند
مشاور بین الملل آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به درخواستی از علمای شیعه برای حضور در نشست مشترک با علمای اهل سنت پیرامون فتوای حرمت خون شیعه و سنی، اظهار داشت: ما ناگزیر هستیم این مسئله را مطرح کنیم که در طول 14 قرن گذشته، هیچ مرجع دینی، اعم از شیعه و سنی به ریختن خون مسلمانی دیگر فتوا نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با تاکید بر اینکه ما قاطعانه اعلام می کنیم وهابیت تکفیری و افراطی فتوا به ریختن خون شیعه و سنی داده است، گفت: امیدواریم در نشستی که علمای شیعه و اهل سنت گردهم می آیند؛ از علمای عربستان سعودی نیز که به طور شبانه روزی فتوا به ریختن خون مسلمانان می دهند، دعوت به عمل آید؛ تا ما به آنها اثبات نماییم که فتوایشان مبنی بر جواز ریختن خون مسلمانان مخالف قرآن، سنت، سیره نبوی، صحابه و ائمه اطهار علیهم السلام است.

دعوت رسمی مرجعیت شیعه از شیخ الازهر برای سفر به قم
وی با بیان اینکه امروز با توجه به سیاست دولت و فشارهای آمریکا و عربستان سعودی در قبال مصر، امکان حضور علمای شیعه در این کشور وجود ندارد و با مشکلات بسیاری همراه است، اظهار داشت: مراجع تقلید ما رسماً از علمای الازهر دعوت می کنند، تا به قم تشریف آورند و یا در مکان دیگر و یا کشور ثالث با یکدیگر نشستی مشترک برگزار نموده؛ ضرورت های وحدت جهان اسلام و راهکارهای برون رفت از مشکلات وهابیت را با یکدیگر بررسی کنند و نتیجه این مباحث برای بزرگان شیعه و الازهر الزام آور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ادامه با اشاره به نگارش نامه تفصیلی آیت الله مکارم شیرازی به شیخ الازهر پس از برگزاری کنگره جهانی مبارزه با تکفیر، اظهار داشت: معظم له در این نامه ضمن اشاره به حضور بیش از 60 درصدی علمای اهل سنت در این کنگره، مطالبی پیرامون حرمت تکفیر و رعایت وحدت شیعه و سنی مطرح کرده بودند که شیخ الازهر با عذرخواهی از تأخیر در پاسخ به نامه معظم له از اهتمام هرچه بیشتر ایشان نسبت به مقوله مهم و حیاتی وحدت تقدیر کرده بود.

وی ادامه داد: الازهر نیز حدود دو هفته بعد از برگزاری کنگره جهانی مبارزه با تکفیر در قم، کنگره ای را تحت عنوان مبارزه با ترور و تکفیر با حضور بیش از 120 نفر از شخصیت های مختلف تشکیل داد و بیانیه ای عالی صادر نمود.

مدیر شبکه جهانی ولایت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری با بیان این که برای تمام شبهات وهابیت پاسخی آماده داریم، ابراز داشت: شبهات وهابیت بسیار سخیف و بسیار بی سوادانه است و بر پایه فقدان عقل، علم و شعور استوار شده است؛ اگر کسی روش پاسخگویی را بداند به سهولت پاسخگوی تمام شبهات خواهد بود.

چرا سخنان شیخ الازهر به نقد تشیع اختصاص یافت؟
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در پاسخ به این سوال درباره چرایی انتخاب موضوع نقد تشیع از سوی شیخ الازهر در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: دلیل اصلی این مسئله را می توان در گسترش تشیع توأم با فحاشی به مقدسات اهل سنت جستجو نمود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی همچنین در تبیین این موضوع که با توجه به اعلام رسمی فتوای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پیرامون حرمت سب و لعن صحابه نبی اکرم صلی الله علیه و آله و ابراز برائت از اقدامات تشیع انگلیسی، چرا مواضع رسمی روحانیت شیعه به اطلاع شیخ الازهر نمی رسد، اظهار داشت: دکتر احمد الطیب فرصتی برای رصد مستقیم شبکه های شیعی ندارد و روزنامه های شیعه نیز به دست ایشان نمی رسد؛ لذا امکان دارد افرادی نفوذی، جاهل، ناآگاه و مغرض، مطالب جهان تشیع را به طور نادرست به شیخ الازهر ابلاغ کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه گلایه ای از شیخ الازهر پیرامون نقد عقاید شیعه نداریم، ابراز داشت: البته ما از ایشان انتظار داشتیم مباحث علمی در جلسات تخصصی و علمی با حضور علمای اهل سنت و شیعه بررسی گردد.

مشاورآیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه امروز الازهر نماد اهل سنت در جهان است، تصریح کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم شیخ الازهر همانند عالم شیعه صحبت کند.

به گزارش پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ادامه ضمن تقدیر از حمایت های رسمی دکتر احمد الطیب از سخنان شیخ شلتوت، اظهار داشت: ابراز علاقه شیثخ الازهر برای حضور در میان علمای شیعه، برای ما بسیار مبارک و ارزشمند است.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس