کد خبر 461681
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳

آيت‌الله نوری همدانی، در نخستين روز از سفر خود به جمهوری آذربايجان از مراكز زيارتی و دينی شهر باكو ديدن كرد.

 به گزارش مشرق، آیت‌الله‌‌ نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به میزبانی نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان و اداره مسلمانان قفقاز و با همکاری رایزنی ایران به باكو سفر کرده است، در نخستین روز حضور خود در باکو عصر ديروز دوشنبه ۹ شهريور مرقد حکیمه خاتون (س) دخت گرامی امام موسی کاظم (ع) را زیارت و با نثار فاتحه به روح مطهر آن بانوی بزرگوار ادای احترام کرد.

وی با اقامه نماز تحیت در این بارگاه نورانی برای عزت اسلام و مسلین دعا کرده و رفع گرفتاری‌های جهان اسلام را خواستار شد و در پایان این برنامه یک جلد کلام‌الله مجید نفیس، به تولیت این امامزاده اهدا كرد.

شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، ريیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت احداث بنای جدید زیارتگاه حکیمه خاتون ارايه و اعلام کرد: کمونیست‌ها در زمان استیلای خود، تمامی مساجد و زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان از جمله این مرقد مطهر را با خاک یکسان کرده بودند که بعد از استقلال آذربایجان از شوروی سابق، این بنای جدید احداث و در اختیار عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار گرفت.

حضرت حکیمه خاتون (س) هنگامی که حکومت ستم‌گر عباسی عرصه را برای امامزادگان و منسوبین به آنها تنگ کرده بود، تصمیم به هجرت گرفت و از طریق بندر انزلی و با کشتی به باکو هجرت کرد. پس از رحلت وي، شاهان صفوی متولیانی برای حرم منصوب و احکامی برای آنها صادر كردند. در نهم سپتامبر ۱۹۳۴ به دستور استالین، حرم با دینامیت منفجر و از بین برده شد. حکومت کمونیسم برای این که اثری از حرم مطهر باقی نماند، جاده‌ای آسفالته را بر روی حرم ساخت و در جلوی ستون وسط طاق، مجسمه استالین نصب شد. پس از فروپاشی کمونیسم، مجسمه استالین پایین کشیده شد و در سال ۱۹۹۴ حيدر علي‌اف، ريیس جمهور وقت آذربايجان، دستور بازسازی حرم «بی بی هیبت» را صادر کرد.

بنا بر اعلام اين خبر، آیت‌الله‌ العظمی نوری‌همدانی همچنین عصر روز دوشنبه با حضور در مرقد شهدای باکو، به مقام شهیدان این کشور مسلمان ادای احترام کرد و با نثار فاتحه‌ای یاد و خاطره شهدای این کشور اسلامی را گرامی داشت.

نوری همدانی

سپس آیت‌الله‌ العظمی نوری‌همدانی و هیأت همراه از مسجد تازه تأسيس «حیدر» در باکو نيز دیدن کردند. وي پس از اقامه نماز تحیت در باب اهمیت ساخت مسجد در اسلام مباحثی بيان و از بانیان احداث این مسجد باشکوه تشکر کرد.

حاج صابر حسنلی، متولی مسجد «حیدر» در این بازدید گزارشی از ویژگی‌های این مسجد بزرگ و مراحل ساخت آن ارايه داد.

مسجد «حیدر» بزرگ‌ترین مسجد منطقه قفقاز است که با معماری اسلامی و در فضایی به وسعت ۲۰ هکتار و در مدت دو سال احداث شده که ظرفیت پذیرش بیش از ۵ هزار نمارگزار را دارد.

دیدار با روحانیون آذربایجان و ایرانیان مقیم باکو و بازدید از شهرهای تاریخی شاماخی و گنجه، از برنامه‌های آینده آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در این سفر خواهد بود.

بنابر اين اعلام اين خبر، سفر آيت‌الله‌العظمي نوري همداني به باكو به منظور تعميق و توسعه روابط بين مسلمانان و درچارچوب ديپلماسي ديني توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برنامه ريزي شده است. ايشان پيش از اين در همين چارچوب به كشورهاي تانزانيا، كنيا و روسيه نيز سفر كرده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس